Painonpudotus raskausaikana??

guppy

Silmät suurina ihmettelijä
En ole ihan varma oliko täällä jo jotai tällaista, mutta e ainakaan löytänyt.. Eli kysymykseeni. Olisiko jollain vinkkejä painonpudotukseen raskaudenaikana? Olen todella ylipainoinen (extraa n.20kg) ja odotan nyt toista lastani. Raskaus on vasta ihan alussa.
Tiedän ylipainosta olevan vain haittaa raskauden aikana. Pitääkö ottaa jotain erityisesti huomioon? Tavoitteeni ei ole siis päästä rantakuntoon :), vaan yrittää saada raskausajasta mahdollisimman turvallinen minulle ja lapselleni.
Mitä kannattaisi syödä ja kuinka paljon?? Entä millainen liikunta olisi hyvää?? Olen todella tumpelo tällaisissa asioissa, en kai muuten olisi ylipainoinen..
Herkut olen jättänyt jo, mutta tiedän että mielitekoja tulee raskauden edetessä.. Käyn tällä hetkellä joka päivä puistossa lapseni kanssa jonne matkaamiseen menee edestakas n.20min.. Ei taida ihan riittää liikunnaksi, mutta alku sekin.
 
Olisi ihanaa jos joku osaisi auttaa..
 
Syömisestä... jos mehuja juo, ne kannattaa jättää pois, niissä kauheesti energiaa. Vettä vaan useita litroja päivässä juo, niin janoon kuin muutenkin. Syö vähän kerrallaan, mutta usein. Hedelmiä, porkkanoita popsimisen himoon. Liikkumisesta...  sellainen puolituntia kävelyä päivässä on lukemani mukaan hyvä päiväsaldo liikunnalle. Mulle neuvolassa sanoi, että käy vaikka pikkukävelyitä tekemässä usein, mutta pitkät lenkit kannattaa jättää, JOS supistelee tai tekee muuten häijyä. Kaikki liikkuminenhan on aina vaan plussaa! [:)]

Mä tiedän tasan tarkkaan miten ja mitä pitäis syödä, jotta painoa ei tulisi, on vaan niin helppo lipsua. [&:]
 
Ei varmaankaan varsinaista laihduttamista voi ajatella, mutta kannattaa todella tarkkailla ruokavaliota, että painon nousu raskausaikana olisi mahdollisimman pientä. Tässä on linkki raskausajan diabeteksen ruokavaliosuosituksiin, jossa on siis vähän sokereita ym.: http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/nix01029

Itsekin ylipainoisena jouduin nyt sokerirasituksen jälkeen aloittamaan kyseisen ruokavalion, ettei paino nousisi liikaa. Ja liikuntaa tosiaa tuo Riikka33 mainitsema puolisen tuntia päivässä, vähintään 3 kertaa viikossa on suositus.
 
Moi!
Ite oon saanu painonhallintaan apua Kiloklubi.fi sivustolta. En ole siis raskaana, mutta siellä näyttäisi olevan jotain vinkkejä raskaudenaikaiseen liikuntaankin, kannattaa käydä kurkkaamassa :) Sivusto on siis ilmainen. Alla linkki sinne raskausosioon :)

http://kiloklubi.fi/artikkelit/Raskaus-ja-liikunta/1031/

*muoks.
Ja ainakin yks keskustelukin tuli vastaan aiheesta jos kiinnostaa lueskella :) http://kiloklubi.fi/foorumi/Painonhallinta-11/Raskaana-olevia-painon-nousun-tarkkailijoita-2258/770/#Thread:2258,0
 
Kiitos vinkeistä! Täytyy ryhtyä toimiin.
Liikunta puoli on varmaan tällä hetkellä helppo saada tuohon 30min päivässä, mutta ruokailujen kanssa on ongelmaa kun tuntuu että koko ajan on nälkä.
Voiko olla mahdollista, että näin varhaisessa vaiheessa oleva raskaus lisää ruokahaluja?
Pitääkin katsastaa nuo suosittelemanne sivustot jos sieltä löytyisi hyviä syömistapa vinkkejä. Lähinnä ongelmani taitaa olla ruoan laatu ja kasvisten,marjojen ja hedelmien vähyys...[:)]
 
Itekin yritän vielä loppumetreillä järkeistää syömisiä ja juomisia ja liikkumisia... Tuli vähän pyyhkeitä neuvolassa kun paino oli noussu niin paljon. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan... :D

guppy, minulla ainaskin ruokahalu kasvo ihan heti alussa! En tiedä onko se sitten enemmän pään sisällä koko syömisvillitys mutta annoskoot suureni ja paino nousi. Edes pahoinvointi ei estäny lihomista, söin sitten paljon niitä ruokia mitkä ei ällöttäny :D

No jaa, näistä puheenollen paras kai lähteä heittämään edes se puolen tunnin lenkki.
 
Mulla kanssa sama juttu, eli ylipainoa löytyy jonkun verran. Painoa ei tähän mennässä kyl ole tullut kun 3kg.. (la 6 vk:n päästä) muutaman kilon saanut tiputettuakin. Vettä tosiaan kannattaa juoda PALJON ja niinkun jo neuvottiin jättää kaikki ylimääräistä energiaa sisältävät pois sokerilimut, mehut jne. Itse oon käynyt nyt melkeen päivittäin uimassa, kun kävely tuottaa niin paljon kipua, että jos mahdollista uinti tosi hyvä liikunta muoto raskauden aikana :) Tsemppiä!
 
guppy, ensinnäkin paljon onnea raskaudestasi! <3

Minusta kannattaa satsata Oikeaan Ruokaan eli ravitsevaa ja kunnollista, josta tulee täyteen niin, ettei tee mieli naposteluruokia. Hyviä ohjeita täällä onkin jo tullut.

HaniMami on oikeassa: Kannattaa suosia raskausdiabeetikon ruokavaliota jo etukäteen, se voi myös ennaltaehkäistä sokeriongelmia, joiden vaara on olemassa ylipainoisilla (ja toki monilla normaalipainoisillakin). "Niukkarasvaista" ruokavaliota ei nykyään suositella edes raskausdiabeetikoille, vaan tärkeintä on se, ettei hiilihydraatteja ja varsinkaan pöytäsokeria tule kovin paljon. Mehuja ja makeita herkkuja kannattaa välttää ja jauhotuotteitakin vain kohtuudella. Tai miten sen vähärasvaisuuden ottaa... Monihan kuvittelee, että kun puhutaan vähärasvaisuudesta, kaikkea rasvaa pitää välttää, mutta käytännössä vähärasvaisuus mille tahansa potilasryhmälle tarkoittaa sitä, että rasvasta täytyy saada se 30 % energiasta eikä yhtään alle. Raskausdiabeetikoille suositellaan 30-40 % energiasta tulevan rasvasta eli tämä tarkoittaa sitä, että rasvaa pitää saada _ainakin_ se 60-80 grammaa joka vuorokausi. Lapsi kuitenkin tarvitsee rasvoja mm. aivojen kehittymiseen.

Hyvät proteiininlähteet ovat myös tärkeitä ja niitäkin voi ja pitää syödä reilulla kädellä. Ne eivät lihota, mutta antavat hyödyllisiä rakennusaineita lapsen kehitykseen ja oman lihasmassasi säilyttämiseen. Ja niiden kylläisyysvaikutus on suuri. Eli lihaa, kalaa, kanaa, kananmunia, palkokasveja, maitotuotteita...

Ja luonnollisesti kasviksiakaan ei tule unohtaa. Minusta ihan järkeväkin veto olisi korvata ainakin osa aterioiden hiilihydraatinlähteistä (pasta, riisi, perunat) ravitsemusarvoltaan paremmilla, mutta vähäenergiaisemmilla kasviksilla, esim. reilusti salaattia, punajuurta, keitettyä kukkakaalia, porkkanaraastetta tms. omien mieltymysten mukaan.

Ja kuten aiempana jo joku totesi, tavoitteellinen laihduttaminen raskausaikana ei ole hyvä juttu, mutta jos lähtökohtanasi tosiaan on itsellesi ja lapsellesi terveellinen ruokavalio niin siinä saattaa lopullinen synnytyksenjälkeinen paino olla alhaisempi kuin raskautta edeltävä. Ilmeisesti neuvolajärjestelmässä raskauden aikaista laihtumista ei edes noteerata pahalla. Itse olen laihtunut tahattomasti ja haluamattani pitkittyneen ja ylenmääräisen raskauspahoinvoinnin takia, mutta kukaan hoitaja tai lääkäri ei tunnu olevan huolissaan siltikään. Itse kylläkin olen. Olin alkuaan lievästi ylipainoinen, nyt ihan loppuraskaudessa olen aikamoinen narukäsi ja painoa on vauvaroippeiden kerallakin edelleen noin 7 kg vähemmän kuin ennen raskautta. Synnytyksessä saattaa poistua vielä 8-15 kg ja se kyllä hirvittää. Ja raskausdiabetes vielä rasitteena, joten nyt kun pystyn syömään, en saakaan syödä ihan mitä tahansa. Hiilihydraatit olisivat hyviä lihotukseen (joten niiden välttämistä voi myös suositella, jos joku haluaa ennemminkin keventää kuten sinä) mutta olen korvannut niitä omassa ravitsemuksessani lisärasvalla- ja proteiinilla, mitkä näköjään eivät saa lihomaan millään, vaikka minulla on myös liikuntakielto. Tässä tulee väkisinkin se olo, että näköjään rasva ei lihota, jos runsaita hiilihydraatinlähteitä ei samanaikaisesti käytä. Minun kohdallani: valitettavasti.

Tsemppiä raskauteesi! Ja varmasti puoli tuntia kävelyä per päivä on ihan hyvä liikuntamäärä. Ja edelleen hyvä neuvo on: Kuuntele kehoasi ja omaa jaksamistasi ja sen mukaan liikuntamäärät!
 
Minuakin kiinnostaisi tämä aihe todella paljon! Ylipainoa on kertynyt n. 15-20kg ja viikonloppuna tuli plussa raskaustestiin. Olin jo tuota ennen kesällä aloittanut terveellisemmät elämäntavat (erityisesti kasvisten lisääminen ruokavalioon ja viikottainen liikunta) ja sainkin painoa tiputettua muutaman kilon. Varsinaisella laihdutuskuurilla en siis ollut, vaan yritän lopullisesti muuttaa tapani paremmiksi ja näillä uusilla elämäntavoilla olisi tarkoitus elää koko loppuelämäni. :)
 
Nyt kun sain tietää olevani raskaana (mikä on IHANAA!), en tiedä mihin erityisesti minun kannattaisi kiinnittää huomiota? Mistä saan "huonoja" hiilihydraatteja tai kovia rasvoja, eli mitä tulisi välttää? Entä mistä saisin noita hyviä rasvoja? Entäs proteiini?
 
En ole mihinkään näistä perehtynyt sen kummemmin, kesälläkin aloitin uusien elämäntapojen opettelun jättämällä näkyvät sokerit vähemmälle (mutta en kokonaan pois, vaan sallin myös pienet herkut silloin tällöin) ja lisäämällä reilusti kasviksia ruokavaliooni. Pyrin myös korvaamaan lounaalla ja päivällisellä aterioistani pastaa/perunaa/riisiä kasviksilla ja/tai lihalla/kalalla/kanalla.
 
Entäs sitten liikunta? Koukutuin viime vuonna zumbaan, ja syyskuussa aloitin vielä kovemman zumba+core jumpan jossa siis yhdistyy zumba ja lihaskunto-osuudet. Onko tämä liian rajua liikuntaa? Zumba hyppyineen, ja core-osuudet lihaskuntoliikkeineen (jotka itselleni rapakuntoisena ovat kyllä rankkoja!). Zumbatahan voi toki hyppelemättäkin, hillitsemällä askeleitaan, mutta entä tuo core, hyväksi vai pahaksi? Ja nyt siis kaipaan vinkkejä erityisesti alkuraskauden näkökulmasta, kun liikutaan vielä ensimmäisellä kolmannekselle ja km riski on suurimmillaan.
 
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
 
Neuvolasta kannattaa pyytää(netistäkin varmasti löytyy) ruokavalio-ohjeet mitä noudatetaan raskausdiabeteksessa. Mulle ne annettiin, vaikka paino nousi odotusaikan vain n. 6kg, vauvan koon takia.

Sori, asiasta olikin jo kirjoitettu... [:D]
 
Takaisin
Top