Painonnousun seurantaa + ravinto/liikuntakeskustelua :)

Pachamama

Satasella mukana keskusteluissa
Heippa!

Missä meette mammat painonnousun suhteen?

Oon nyt saanu semmosen 500g per vko elopainoa, ja eilen järkytyin kun vaaka näytti jo 69kg!

Mun lähtöpaino oli n. 61kg, eli semmoset mukavat 8 kg jo tullut... Jaiks.

Liikun kyllä aktiivisesti edelleen (lenkit koiran kanssa + jooga) mut safkan kanssa vois vähän petrata..

Melkein päivittäin tulee suklaata mussuteltua..

Mites teillä muilla?
 
Täällä on tullut sellaset 5,5kg. Oon seurannu painoa aivan liian tarkkaan koko raskauden ja nyt se on lähinnä jo riesana.. Alkupaino oli 62kg, BMI 19,6, nyt puntari näyttää riippuen käykö aamulla vai illalla 67-67,5kg.

Lenkkeilen 4-7krt viikossa, sään mukaan. Nyt pariin päivään ei oo ollu asiaa ulos ku järjetön tuisku ja tuuli... Pyrin syömään normaalisti ja kahvileipiä olenkin koittanut vähentää ku joka kerta tekis mieli joku ottaa.. Herkkuja menee ihan mukavasti, varsinkin näin joulun alla!

Niin, ja mulla kans on tullu sellasella 500-600g/vk nyt lähiviikkoina. Sais jo tasottua :)

Esikoiselta tuli 17kg raskauden aikana, viimenen kuukausi tuli 1kg/vk turvotuksen takia. Tähän mennessä oli tullut 7kg (26+2)
 
Hyvinkin ajankohtainen aihe, kun onnistun aina mukavasti unohtamaan painoasian kunnes seuraava neuvolakäynti lähestyy. Huomenna taas tosi paikka edessä, jäiks :D

Mä varmasti painan jo enemmän kun viimeksi synnärillä. Sopivasti tuli kesällä lisäkiloja imetyksen loputtua niin, että lähtöpaino oli jo 69. Viime neuvolassa taisin painaa 73 eli kilon vähemmän, kun edellisessä synnytyksessä.

Jotenkin toivon, että paino olisi noussut nyt toosi vähän niin ei sitten joulun jälkeen olisi niin kamalaa mennä neuvolaan. Kuitenkin jouluna tulee syötyä ja syötyä.

Liikuntaa tulee harrastettua tosi vähän ja karkkia menee aivan liikaa. Olenkin päättänyt alkaa käydä päivittäin jonkinmoisella kävelyllä ettei ihan kangistu ja joulun jälkeen makea saa vähentyä radikaalisti. Yritän nyt myös olla syömättä herkkuja ennen joulua.
 
Juu mulla tulee onneks koiran kanssa käveltyä, meillä on aika aktiivinen koira joten perusliikunta tulee automaattisesti..
Olin suunnitellu et ryhtyisin sokerilakkoon kuukaudeksi ennen joulua mutta eihän siitä nyt sitten mitään ole tullut!
Pullaa oon koittanu ruoan jälkeen vältellä, suklaata tulee välillä syötyä.

Sitä pystyis niin hyvin olemaan ilmankin, etenkin kun osaan tehdä ihan hyvää raakasuklaatakin, mutta mutta.. Kun on tää kaamos.. ja raskaus... :)

Muuten ei ahista, oon ihan siro yläkropasta, mutta pylly ja reidet on löystyneet :D Näinkin unta että mujn peppu roikkui polvitaipeissa (!!!) asti ja joku kertoi mulle että se on täysin normaalia raskausaikana :D

Hehe, oonkohan mä vähän liian turhamainen.. Mutta toisaalta, on se kiva vähän miettiä myös vauvankin vuoksi. Eikä ole kiva sitten ruveta synnytyksen jälkeen ressailemaan liikakiloja kun asiaan pystyis jo nyt vaikuttamaan...
 
Ajankohtainen aihe meilläkin! Liikun edelleen paljon, pyrin 5h/viikko ja karkkilakossa olen ollut vuodenvaihteesta asti. Pullaa ja keksiä ei juuri mene, jätskiä on kyllä nyt mennyt, mutta ehkä 2 annosta/viikko. Painoa on tullut 59 -> 67,4 kg. Kuitenkin viikkoja vasta 26. Olen menettänyt täysin toivoni tän painonhallinnan suhteen. Kotona en käy ollenkaan enää vaa'alla, pelkästään nla:ssa. En tie miksi seuraisin enää painoani, kun tuntuu ettei sen kanssa ole mitään tehtävissä. 
 
No jippii. Mä voin viedä voiton ja lohduttaa kaikkia sillä, että mun paino on noussut enemmän kuin kellään teistä jo vastanneista. Lähtöpaino oli 53kg, viimeks tänään vaaka veivasi 69kg, eli 16 kg on tullut jo tähän mennessä. Esikoisen raskaudessa koko raskausaikana paino nousi 20kg, toisen lapsen raskaudessa taas 8kg. Ensimmäisen kohdalla paino tippui puolessa vuodessa, siis se 20 tullutta kiloa + 15 omaakin kiloa - ei tarvinnut kuin saada sellainen koliikkivauva etten syönyt, nukkunut enkä edes istunut, vaan kävelin jatkuvasti ympäriinsä sen ikuisesti karjuvan nyytin kanssa. Toisen kohdalla en edes huomannut että milloin kilot katosi, kun niitä tuli niin vähän. Pitkä imetys varmaan vei niitä mennessään aika hyvin. Tän kolmannen kohdalla en juuri stressaa, vaikka olishan se kiva näyttää hyvältä ja vetävältä vielä kolmannenkin lapsen saatuani. Mä vaan en tainnut näyttää siltä edes ennen ensimmäisen lapsen raskautta, joten toivo taitaa olla mennyttä sen suhteen ;D Joka tapauksessa mulla on kolme lasta, kunhan tää  lapsi syntyy, ja vanhasta kokemuksesta tiedän, että tekemisen ja oman aktiivisuuden määrä ei todellakaan ainakaan vähene lapsilukumäärän noustua. Ne kilot tippuu kun on tippuakseen, ja itseasiassa painonpudotuksessa tärkeintä on syödä kunnollista ruokaa ja nukkua kunnolla. Univaje muuttaa aineenvaihduntaa, joka taas voi painonpudotuksen estää kokonaan.

Mä oon aina ollut vähän liiankin tarkka syömisistäni, mutta oikeastaan lähinnä siihen suuntaan, etten näe mitään järkeä syödä ruokia, joista en tykkää, vaikka ne miten oliskin terveellisiä. Esim. mun mieheni syö joka päivä puoli kiloa maitorahkaa, koska siinä on proteiinia, vaikka se kuulemma maistuu hänestä tosi pahalta <- tämmöstä mä en käsitä yhtään! Elämä on muutenkin sen verran lyhyt, ja siihen mahtuu jo valmiiksi epämiellyttäviä asioita ja kokemuksia, joihin ei voi itse vaikuttaa, että en tajua miksi sitä pitäis kuluttaa tekemällä ja syömällä asioita, joista ei tykkää, ja miksi ehdoin tahdoin on hankittava elämänsä täyteen epämukavia asioita... Mä yritän siis luottaa terveeseen järkeen syömisissäni. En laske kaloreita, hiilareita enkä edes sokereita, enkä oo asettanut karkkilakkoa/pullakieltoa tmv. itelleni, vaan syön makeaa niin paljon kun mieli tekee. Mutta kun on lapsia, makeat syödään vasta jälkkäriksi/illalla lasten nukkuessa, ja kun on päivällä syönyt kunnolla, ei sitä makeetakaan enää määrättömästi mahdu.

Tänä syksynä mun liikunta on ollu lähinnä hyötyliikuntaa, eli sitä pakollista joka paikkaan kävelyä kun autoa ei oo. Jätin ohjatut joogatunnit tältä syksyltä pois, koska näytti siltä että aikataulut on sellasia etten ehdi levätä ja/tai viettää lasten kanssa tarpeeks/ollenkaan aikaa, ja niin se kyllä on tänä syksynä ollukin. Oon sit joogaillut säännöllisen epäsäännöllisesti kotona, lähinnä hoitaakseni selkää. Aiemmin kävin myös afrotanssissa lasten kanssa, mut nyt se ryhmä siirtyi sellaseen ajankohtaan että olin töissä enkä pystyny neuvottelemaan mitenkään sitä aamupäivää vapaaksi. Keväällä en enää afrotanssiin lähde, koska tiiän että se on fyysisesti rankkaa ja kun liikunnan määrä on ollu näin vähäinen, en lähe sinne revittelee. Syksyllä sit uudestaan, jos se vaan on sillon sit sellaseen aikaan että onnistuu. Sen sijaan joogaan mä palaan taas tammikuusta alkaen, nimenomaan selän takia. Välillä kivut on tosi hurjia selässä, enkä tahdo että ne enää pahemmaksi ärtyy. Kokemuksesta tiedän, että säännöllisellä joogaharjoituksella saan kivut pysymään poissa. No, sit hyötyliikuntaakin tulee varmaan lisää tammikuusta alkaen, koska mä jään kotiin lasten kanssa. Kummallisesti ihmiset luulee, että saan sitten levätä ja rentoutua ja mitä muuta hömppää ne selostaa, mut harva tajuaa, että kun on kaksi lasta, ei paljon levätä eikä rentouduta päiväsaikaan. Tänä syksynä mies on pääsääntöisesti vieny esikoisen eskariin ja toisen lapsen hoitoon + kauppareissut, ja hoitotäti on hoitanut puistoilut, esikoisen haun eskarista sun muut. Tammikuusta alkaen mun pitää viedä esikoinen eskariin 5 päivänä viikossa, toinen lapsi kerhoon kerran viikossa ja puistoon tai vähintään pihalle päivittäin (paitsi että tiiän etten vie millään tappopakkasilla), hakea esikoinen eskarista 5 päivänä viikossa ja se toinen lapsi kerhosta yhtenä päivänä viikossa, hoitaa kauppareissut ja kaikki muutkin vastaavat asiat. Ja koska autoa ei ole eikä tule, ja vaikka tulis niin mullahan ei ole siihen ajo-oikeutta kun ajokorttia ei ole, kaikki matkat pitää hoitaa kävellen. Keskimääräisesti viikottain tulee käveltyä n. 20km sitten keväällä, katotaan miten siitä sitten selvitään.
 
Mullakin tullu raskauden alusta nyt 9kg lisää.. Alkupaino oli 51 ja BMI 18 ja nyt vaakanäyttää 60kg rv26.. Tuo kuutonen tuntuu kauheelta kun tottunu et lukema alkaa viitosella. :D Neuvolan mukaan painoo sais tulla hyvin lisää kun hivenen alipainon puolelta lähettiin..
Mulla tuo liikunta rajottuu tällä hetkellä esikoisen kanssa ulkoiluun ja kauppareissuihin rattailla.. Eli ihan kauheesti ei tuu liikuttua ja sit tulee senkin edestä mätettyä suklaata ja muuta makeeta naamariin... Yrittäny vähän hillitä tuota sokerin syöntiä, mut ei oikein oo onnistunu. :/ Nyt mulla on kova tavote et joulun jälkeen jäis karkkipussit ja muut ylimääräset herkut kauppaan kokonaan ja rupeisin niiden sijan syämään enemmän marjoja ja hedelmiä, eniten tuossa herkkujen syönnissä on mietityttäny tää masuasukki. Olishan se sillekin paljon mukavempi jos äiti söis ees vähän terveellisemmin... :) Ja ei tuosta itelleenkää ainakaan haittaa olis jos vähentäs herkutteluja.. :D
 
Mä vedän pohjat (vaikka liikun säännöllisesti ja syön suht ok..suklaata hieman liian paljon, mutta muuten ok)
Painoa tullut nyt 18kiloa

Mä olin just ennen raskautta saanut painon ihan hilkulle siihen mihin se kuuluu (=n. 60kg), ja nyt sitten ollaankin ihan uusissa enkoissa...
Sillon esikoista odottaessa sain yli 20 kiloa, mutta oli alkupainokin vain 52 kiloa...
2.:sesta sain  8 kiloa vähemmän ku ekasta  ja kolmannesta sain yhteensä vain 7 kiloa (mutta oli 10 kiloa ylimääräistä pohjilla..).
Elikkä summasummaarun:
- pojista saan reilusti enemmän kiloja ja nälkäkin on ihan eri luokkaa, ku tyttöraskaudessa

Mä luotan siihen, että ne kilot lähtee, lähtihän ne vuosi sitten kanssa. (vaikka olenkin jo vanha akka ;D)



 

Mulla lähtöpaino 47,5kg ja nyt tänään rv 29 painoin 54,0 kg eli tullut siis 6,5kg tägän mennessä, eli keskimäärin noin 300g/vk eli tosi normisti tullu, ihan tyytyväinen oon. Esikoiselta tuli yhteensä noin 12kg että eiköhän tää mee aika samanlailla.

Oon aikasemmin liikkunu tosi aktiivisesti, mutta nyt joulun alla on tuo liikkuminen jäänyt melko vähälle, kun nini palio koko ajan tuota ohjelmaa. Makeaa tulee syötyä melko rutkasti, oikeastaan melko yllätys, ettei painoa oo tuon enempää tullut, kun aattelee, miten syön lähes päivittäin jotain makeaa. Nyt oikiastaan oon vaan vesijuossut kerran viikkoon ja ehkä 1-2 kertaa lenkillä. Jumppaaminenkin on jäänyt. Jos sitä taas joulun jälkeen jaksais aktivoitua. :)
 
Mulla on tullut alkupainoon lisää jo 10kg, voi olla jo ylikin sen kun viime neuvola oli viikko sitten.
En tiedä, kyllä ne siellä kovasti yrittää "ystävällisesti" että normaali painon nousu on se 13 kg ja loput mitä tulee ylimääräsitä on vain ekstra rasvaa.. Juu juu. Ammattini puolesta tiedän kyllä mitä syödä ja miten liikkua, joten jotenkin ottaa hattuun neuvolatätien neuvomiset. En tiedä miksi, ehkä siksi ettei painoani ole koskaan ennen kommentoitu.. Ja kuitenkin yritän liikkua ja pysyä muutenkin aktiivisena, sille ei vain voi minkään että karkki ja varsnkin sulkaa on niiiiiiin hyvää näin raskaana ollessa  (normaalisti siis enemmän suolaisen ystävä kuin makean).
Nytkin flunssa painaa päälle, joten kunnon lenkille ei uskalla lähteä. Jonka takia selkä ja kyljet ruvenneet kipuilemaa . Eli itteään ruvennu taas jo suututtamaan koko paiakallaan olo kun tiedän et kaikki helpottuu (tukala olo ym) liikkumisen myötä, sekä tuntuu että yöllä nukkuu paremmin aina kun käynnyt sauvoja ulkoiluttamassa.

Ja voi kamala, tämä joulu joulutorttuineen ei auta kyllä asiaa yhtään! joka vuosi jouluna saa muutaman ylimääräisen kilon, jonka voi sitten karistaa tammikkuussa. Mutta mutta, ensi neuvalassa taitaa täti tippua penkiltä kun huutelen vaa'an lukeman sille. JEAH!
 
Ehkä ne neuvolantädit osaa varautua niihin joululukemiin ;) Ainakin toivottavasti. Huhheijaa, hirvittää jo 2 viikon päästä oleva neuvolakäynti.

Musta tuntuu, että mun kaikki paino mitä on tullut tässä raskaudessa, on ainostaan läskiä. Eilen katsoin suihkussa reisiä ja ne on oikein muhkuraiset pelkästä selluliitista. Ihanaa. Eli ekstra paljon hommia sitten kesällä!

Mä oon koittanut tuota makeaa nyt vähentää ja olen onnistunutkin ihan hyvin :) oikeastaan jotkut makeat ällöttää jo nyt. Joulun jälkeen voi ällöttää vielä enemmän.
 
Kuinka pitkään sitä uskaltaa käydä uimassa? Mä kun oon jo aavistuksen aukikin, kun on kyseessä 2. raskaus, niin onko silloin isompi tulehdusvaara?

Tän raskauden osalta alkaa oleen pitkät kävelyt tehty ja täytyisi löytää joku toinen laji. Kuntopyöräilyäkin oon ajatellut, mutta saap nähdä. Onko muita hyviä laji-ideoita, missä paino ei olisi pelkästään jaloilla?
 
Jos sattuu löytymään kotoonta jumppapallo, niin googlen kutta löytyy aika paljon kaikki erilaisia jumppaohjeita raskaana oleville..

Youtubesta löysin muutaman ihan kivan tuntuisen videon..

http://www.youtube.com/watch?v=ePJ8YhvQUKA

Ja kun googlettaa ihan vaan "pregnancy exercise ball workout", niin löytyy vaikka mitä linkkejä. Myöskin jättämällä tuon pallon pois tulee aika paljon erilaisia sivustoja joista voi "lainata" vinkkejä .

Tuli vain mieeen, jos jollain on aikaa ja intoa, mutta ei tietoa
 
Täällä paino kääntyi nousuun vasta pari kuukautta sitten, siihen mennessä ehdin massiivisen pahoinvoinnin seurauksena laihtua 12kg... Varaakin oli ja on, joten ei siinä mitään, näin jälkeenpäin ajateltuna ihan kiva. Nyt on parissa kuukaudessa tullut sitten 2kg lisää, eli -10kg lähtöpainoon nähden edelleen. :)

Koitan parhaani mukaan katsoa syömisiäni sen verran, ettei tuo paino nousisi, pääsisin sitten imettäessä pudottelemaan näitä aiempien vastoinkäymisten tuomia kiloja raskauskilojen sijaan ;) Onneksi minkäänlaiset ruokahimot eivät ole mua löytäneet, makeat eivät maistu oikeastaan ollenkaan. Maksapasteija on kyllä pikkuisen ongelma, sitä kun tekee aina jouluisin mieli (en tiedä, mistä moinen johtuu, muulloin sitä ei juuri tule syötyä)...ajattelin kyllä suoda itselleni maksapasteijan muodossa nautinnonhetkiä raskaudesta huolimatta (kohtuudella tietenkin), kun muita maksaruokia en sitten syökään.
 
Thilduska: Lääkäri varmaan osaa vastata tuohon tulehdus asiaan tarkimmin, mutta itse olen uinu vielä samalla viikolla, kun olen ollut sitten synnyttänyt.
Ja joogaa & jumppapallo harjoittelua minäkin suosittelisin.
Mä myös tykkään crosstrainerista vaihteluksi ja siinä käytetään käsiä ja jalkoja...
 
joo o... mä olen kyl aika poikkava ilmeisesti... myl lähtöpaino oli 58kg ja BMI 21 ja viime neuvolassa painoa oli tullut vain se 1,5kg yhteensä... mulla vaan ei itselleni tyypilliseen tapaan taaskaan paino nouse.... ja samaa ruikutusta kaikilta terv . huolon ihmisiltä kuunnellut koko ikäni... vauva voi hyvin ja ainakin lääkärin mukaa kasvaa normaalisti joten suljenpa korvat siltä mitä ne neuvolassa puhuu painosta. Hiukan vaan alkaa rasittaaa kun siitä jaksetaan aina tilkuttaa :(
 
mulla ensin ei tullut mitään painoa ja  noin viikolla 18 ja siitä eteempäin tuli rytisemällä 8 kg viikolle 24 asti jaksoivat kovasti kysellä että mitä ihmettä oikein syön kun noin paino nousee vaikka maha se mulla vaan kasvaa koska mahdun edelleen samoihin housuihin mihin enne raskautta nappi tosin ei kiinni mene  ja viikon 25 punnituksessa sitten paino oli tippunut ja nyt tullut lisää parisataa grammaa. mä oon kyllä syönyt mitä mieli tekee mutta toisaalta meillä on koira niin joutuu joka päivä käydä lenkillä. :)
 
Mulla paino saavuttanu maagisen 70kg rajan! :D

Mies kuittailee ja kutsuu valkoiseksi valaaksi, norsuksi yms. En jaksa välittää, en usko että kauheesti tiputettavaa jää koska oon tosi hyvässä kunnossa edelleenkin. Ainoastaan joistakin vatsan liitoskivuista kärsin aina välillä kävelylenkeillä, se ei oo kauheen kivaa.

Mulla myös aktiivinen koira, jota käytän vähintään 45min lenkeillä päivittäin ja niinkun aiemmin usein maininnut, joogaan ja ohjailen edelleenkin työkseni muutaman kerran viikkoon.

Jouluna maistui suklaat ja ainakin 500g tullut viikossa. Mut sehän on normitahti ollut nyt muutenkin. Pikkuhiljaa varmaan alkaa hidastumaan.

Koitan varmaan tässä pikkuhiljaa kiinnittämään huomiota syömisen laatuun, etten totaalisesti räjähdä.

Uskon että painonnousu johtuu paljon mm. iästä ja perintötekijöistä. Mun työkaverin vaimo sai 5kg raskausaikana, luulen että on joku parikymppinen.

Olen muutenkin mallilta ns. "naisellinen" eli mulla on iso pylly ja leveä lanne, äiti saanut joka raskaudessa +20kg mutta en jaksa ressailla.. Nyt tullut siis 9kg. Toivotaan että vähän hidastuis.

Jotkut jaksaa ihmetellä että en kasvoista ja käsivarsista oo lihonut yhtään. Reidet on omasta mielestäni levinneet:D

Tajusin eilen, että oon myös aika kaplee ja valkoinen ja illan sitten lotrasin itseruskettavien kanssa ja kas, tänään kaunis rusketus päällä. Luin jostain et noista ei oo haittaa raskausaikana, joten voisin suositella muille valkovalaille ;D
 

   Miulla oli eilisen mittauksen tuloksena tullu yhteensä 10,5kg... En kyllä ymmärrä, että mihin se on menny. Kun muuten tuntuu olevan samaa kokoa kuin ennenkin, ainoastaan tuo maha on paisunu! =D Ja nyt parina viime viikkona on turvotusta ollu kyllä vähän sormissa/jaloissa ja kasvoissa... Sen olen kyllä miekin huomannu, että pylly ja reidet on löystyny (mutta ei kuitenkaan suurentunu). Yläkroppa on edelleen tiukka, jos ei noita kamalan kokoisia rasvapalloja kaulan alla lasketa mukaan... =D Selluliitti on kyllä meillä sellanen ihana sukurasite, että sitä on ollu jo teini-iästä, vaikka kuinka on salilla ja uima-altaassa väännetty! Sille ei vaan voi mitään... Murr, sanon geeneille!!

   Täällä se kamaluuden paikka oli kun 80kg meni rikki!! =/ Olin aina ajatellu, että 80 olis mukava saavuttaa joskus massa hakuisella reenaamisella (lihasmassaa kun ainakin OLI ennen  raskautta jonkin verran =D). Mutta 75 tuo paino on ollu vuosikaudet. Ja alun pahoinvoinnin seurauksena oli laskenu 73, että ei onneksi vielä 85kg ole menny rikki! =D

   Herkkuja on kyllä tullu syötyä liikaa, lähinnä suklaata ja pullaa... Mutta minkäs teet, kun miulla on täällä ollu noita reippaita remppamiehiä apuna hommissa. Ja niille kun keittää kaffetta, niin ei yksinkertaisesti vaan voi olla ittekin sitä pullaa syömättä, kun toiset siinä mussuttaa!! =D
 
Takaisin
Top