Painonnousu

lauranlainen

Oman äänensä löytänyt
Otan nyt esille asian, joka jostain kumman syystä on mulla hyvin pinnalla ajatuksissa... eli painonnousu raskausaikana.

Esikoisessa mulla nousi paino 28kg (!!!) ja samaa en halua uudelleen kokea. Pahinta oli että parhaimmillaan paino oli siitä jo -22kg, mutta karkasi nousuun ja nyt alkaessani odottamaan toista lasta, oli painoni normaalipainoni + 13kg. Nyt paino on noussut 4kg ja ollaan viikolla 21.

Paljonko teillä muilla on paino noussut? Olis kiva vaikka säännöllisesti kuulla neuvolassa mitatut nousut (viikkojen kera), jos täältä löytyy muita fanaatikkoja... :D

Itseäni myös mietityttää paljonkin painonnousu.. Esikoisesta tuli joku 24kg, jotka olen tässä hieman alle kahdessa vuodessa saanut pois, ja reilu viisi kiloa allekin. Silti on hieman ylipainoa ja nyt kyllä kauhistuttaa jos painoa alkaa kertymään samaan tahtiin.. Aika paljon olen tehnyt asioita kyllä eri tavalla tällä kertaa, tavoite on että kiloja tulisi mahdollisimman vähän. Huomenna 19+0 ja tähän mennessä kilon verran tullut, mutta tästähän se vasta alkaa.. Kun on rehkinyt niiden kilojen tiristämiseksi tässä välissä niin en todellakaan haluaisi aloittaa samasta pisteestä tämän raskauden jälkeen.

Mulla kanssa alkupaino ylipainon puolella. Raskauden alussa tippui paino aika rajusti, mutta nyt on tullu reiska kuukaudessa viisi kiloa. Itseänikin kauhistuttaa ja panikoittaa!!

Viikkoja 20 ja tullut 3kg eli 59kg nyt (158cm). Kahdessa aikaisemmassa raskaudessa painoni on lopussa ollut melkein 70kg, ja molemmista on puoleen vuoteen raskauskilot lähtenyt laihduttamatta imetyksen avulla.. ja enemmänkin. Pelottaa se silti että jos nyt yhtäkkiä lihonkin sen +30kg ja on hirveä homma laihduttaa ne pois. Varsinkin kun en sitten yhtään tykkää siitä hommasta :/.
Pyrin syömään kehoa kuunnellen. Loppu raskauksistani olen jopa yöllä noussut syömään kun on nälättänyt. Enkä tosiaan syö kahden edestä niin kuin jotkut tuntuu kannustavan. Ja miten se onkin että pullapöydässä yms. niin heti ollaan tuputtamassa toista pullaa vaan siksi että olen raskaana.. hmm. Silloinhan keho oikein on vastaanottavainen imemään kaiken ylimääräisen energian vararavinnoksi. Ja joo onhan se tärkeää että kerääkin niin imetyskin sujuu paremmin mutta ei sitä nyt tolkuttomasti sokeriakaan voi vetää. Raskausdiabetes vielä iskee sellasesta :/. Suola ja sokeri ei välttämättä ole se paras ravinto raskaana olevalle, mutta sellasiahan just ulkopuoliset ihmiset kovinkin kannustaa syömään kahvipöydässä. Ja ei siinä kyllähän minä niitä syönkin varmaan joka päivä mutta hillitysti niin pysyy mielihalut paremmin kurissa :).

Täällä ennen raskautta pudotettiin painoa n.16kg. Neuvolasta oltiin alussa sitä mieltä että yritetään jäädä alle tuon pudotetun määrän, alkuraskaudesta paino putosi vielä pari kiloa, nyt jo tullut takaisin ja lisää tulee.. Nyt viikolla 21+5 ja tullut 4-5kg :/ saa nähdä kuinka käy. Mutta vähän nyt alkoi hirvittää..

Pari vuotta sitten laihutettu 80kg -> 70kg, lähtö raskauteen oli 71kg/pituus 170cm. Paino noussut melkee 78kg jo ekan 3kk aikana. Kuitenkin nyt vkolla22 paino edelleen 78kg... En voi kieltää etteikö painonnousu tunnu pahalta kun sen tiputtamiseen töitä tein. Odotan kuitenkin innolla sitä aikaa kun pääsee salille rehkimään kilot pois :) Ensimmäinen raskaus joten ei tietoa kuinka hyvin nuo kilot tarttuu. Ennen raskautta alkoholin ja ruuan avulla ylipainoa kartutin. Treenini oli lihaksia kasvattava ja kroppa "tikissä" :grin

Mulla oli viimeks tullu 6kg. Rehellisesti sanoen toivon jopa, et ois vähän tullu - mutta ei paljoo. Ku olin aluks 51,5kg ja 162cm. Siis toi paino ennen raskautta ja olin punninnu ihan muutama viikko ennen plussaamista. Sit ekaan neuvolaan oli tullu jo joku 3kg muistaakseni. Ku mulla ei hirveesti oo ollu tota rasvaa kropassa ja haluan imettää, niin sitä varten tartten vähän varastoon rasvaa. Ens viikolla neuvola, ni voin sitte tulla kertoo, et paljon se paino on noussu... Viimeks kävin kyllä kaverin luona vaa'alla ja siis sen mukaan tullu sen 6kg. Tokan ja ekan neuvolan välillä ei ollu painossa eroo.

Mulla tuli esikoisesta 9 kg, tokasta 14 kg ja tämä kolmas.. no, painoa on tullut tosi reilusti enkä oikein tiedä edes miksi. Jää nähtäväksi seuraavassa neuvolassa tällä viikolla, että paljonko sitä nyt painetaan. En ole kotona uskaltanut edes käydä vaa'alla :grin

Mä kävin jist lekurilla 19+1 ja painoo koko raskauden aikana tullu +4. Oon 165 pitkä ja lähtöpaino oli 58. Jotdnki toivon et se pysyis loppuun saakka alle 70 ja vähän kriisii ku mun ajatukset on vaan hölmöjä, et en muka sais sitä alas yms kun en oo kovinkaan urheilullinen ja aikamoinen herkkusuu. Lähinnä mestojen repeäminen kuumottaa, mulla on tosi ohkanen iho joka rinnoista repes jo teininä kasvin aikana. Lisäkilot varmNa tuo samaa ilmiöö pehvaan ja reisiin.. :/

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Mulla viikkoja 22+3 ja tänään oli neuvola. Vähän reilussa kuukaudessa on tullu 600g lisää ja nyt
koko raskauden aikana 1,2kg. Itsellä on ylipainoo merkittävästi, joten oon erittäin tyytyväinen, kun ei tämän enempää oo tullu. Toivottavasti painon nousu on maltillista jatkossakin :)

Mulla on tullut tähähän mennessä n. 6 kg lähtöpainoon, joista 3 kg on tullut nyt kuukauden sisällä. Tänään rv 23+2. Laihdutin pari vuotta sitten 80 kilosta n. 67 kiloon, joista 6 kiloa tuli hiljalleen takaisin. Ennen raskautta painoin 73-74 kg ja pituutta on 170 cm. Mulla on aina ollut vaikeaa pitää painoa samoissa, laihdutuksen jälkeen se jotenkin aina hiipii hiljalleen ylöspäin jos en vahtaa jokaista suupalaani. :sad001

Täällä on nyt taas parina aamuna uskaltauduttu vaa'alle ja pompsis onhan se paino kirinyt ylöspäin :angry1 +6,5 kg tullut plussasta lisää. Nyt juhannuksen jälkeen lähtenyt syömiset kyllä vähän käsistä ja liikunta ollut ainakin 1 kk ihan minimissään.. pitäs varmaan vähän tsempata molempien osalta. Eipä se paino nyt niinkään huoleta vaan se, et kunto tuntuu laskevan tosi nopeesti.. huolettaa, miten sen pienen jaksaa sitten työntää ulos. :oops: nyt rv 22+5

Mulla on lähtöpaino normaali, oon vankka rakenteinen, harteikas ja paljon lihasta. Aina ollut ongelmia painon (ylipainoa ja jossain kohtaa nuoruutta anoreksia) kanssa ja moneen kertaan tiputtanut painoa 5-10 kg (paitsi sillon anoreksia aikoina sitä massaa tottakai koitettiin sitten kerätä takaisin).

Huh, onneks täälä on muitakin panikoijia! Mua hirvittää seuraava neuvola ku välissä on ollu juhannukset sun muut ja jotenki kesällä tulee enemmä herkuteltua kaikenkaikkiaan... :s

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Minuakin painonnousu jännittää, kun kroppa on sitä mallia, että vain minimiravinnolla ja maksimiliikunnalla kilot pysyy poissa.. Ennen plussaa mulla oli projekti saada itseni kesäkuntoon, ja treenasin lenkkeilyn lisäksi myös lihaskuntoa päivittäin - sitten kun huomasin olevani raskaana, en uskaltanut enää tehdä lenkkeilyn lisäksi muuta, enkä myöskään osannut katsoa syömisiä, joten painoa yllättäen tuli kuukauteen plussasta joku neljä kiloa. Ekasta neuvolasta (9. viikko) 17. viikon neuvolaan lisää oli tullut vielä 300 grammaa, joka olisi ihan hyvä tahti, etenkin kun ylimääräistä jo hieman on :).

Mä en ole tähän asti panikoinut tuosta painonnoususta enkä tiedä panikoinko vieläkään, mutta mietinnässä se on. Mun paino on tippunut kahdessa vuodessa 25 kg ja tuossa alkuvuodessa vetäsin tiukan kuurin, jossa rasvatkin katosi. Noh, sitten ensimmäisellä neuvolakäynnillä huhtikuussa painoa oli tullut 4kg lisää tuohon helmikuiseen, joka tietysti on ihan ok, koska "dieetti" oli ohi ja ruokavalio muuttunut. Nyt sitten tänään mittari näytti neuvolassa +6kg tuohon huhtikuuhun verrattuna eli hedelmöityksestä tähän päivää yht. 10kg. Mutta edelleen siellä on se dieetti taustalla eli ehkä todellinen painonnousu on se 6kg.
Vieläkään en "ehkä" panikoi, koska urheilemaan en ole pystynyt viimeiseen kahteen viikkoon vaan oon maannut sohvalla hemmetinmoisessa kesäflunssassa. Ja kyllä, mulle ruoka maistuu aina kipeänä ollessa :)

Nyt sitten toivon, että pääsee taas liikkumaan eli tekemään kunnon lenkkejä ja salille niin ehkä tää painonnousu hiukan tasoittuu. Tottakai sitä miettii, että ei kai ne kilot mitä on saanut pois niin nyt tule takaisin ja miten raskauden jälkeen sitten. Ja tottakai niitä kiloja pitääkin tulla, mutta osa kiloista on kuitenkin niitä "turhasta" syömisestä aiheutuvia. Itse ajattelen, että tärkeintä on hyvä olo itsellä ja vauvalla. Ja nyt mulla ei ole niin hyvä olo kuin voisi olla, koska en ole päässyt hikoilemaan :).

Mut jos nyt ois migreenit ja flunssat taakse jäänyttä elämää...tänään tossut jalkaan ja lenkille katsomaan vieläkö sitä pystyy juoksemaan vai siirrytäänkö hikikävelyyn :)

Mä oon onneks vielä pystyny käymään bodypumpissa ja lisäks käyny lenkillä kerran pari vkossa, kauhulla odotan ku liikunta vähenee et karkaako kilot...

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Mä siirryn kanssa enimmiäkseen salille ja crossarin paarin jos juoksu ei enää luonnistui. Ulkoilmaakin on saatava eli piiiiitkät kävelylenkit ohjelmaan. Tavoitteena on kuitenkin pitää peruskunto mahd. hyvä niin pitkälle kuin mahdollista niin ei se painonnousukaan sitten "lähde käsistä" ja ehkä synnytyksen jälkeenkin pääsee paremmin taas "kuntoon" :)

Itse en panikoi painonnoususta, koska tiedän saavani sen melko helposti pois. Ekassa raskaudessa painoa tuli n.12kg ja tokassa n.14kg. Ekassa tais synnärille jäädä heti 7-8kg.

Enemmän harmittaa kun ei pääse kunnolla lenkille. Toissapäivänä lähdin koiran kans innoissani reippaalle kävely lenkille. Hieman yli puolen välin jälkeen alkoi niin hirveästi pistään ala mahaan et oli pakko pysähtyä. Loppu käveltiinkin sit ihan etana vauhtia :( Viime syksynä kävin vielä juoksemassa ja talvella tekemässä reippaita kävelylenkkejä.. Harmittaa kyllä jos ei etana vauhtia enempää pysty liikkumaan..
Sent from my RM-941_eu_finland_208 using Tapatalk

Te puhutte niin avoimesti painosta että oon melkei kateellinen. Itte tuntenu itteni tosi lihavaks jo vuoden verran. Polvi ja olkapää vaivat estäneet liikunnan miltei kokonaan. Ekassa neuvolassa paino oli 64kg. Ja nyt ainakin se 4 kg tullut lisää. Hirvittää ihan seuraava neuvola ja punnitus :confused: Oon 166cm pitkä..

Miul esikosta tuli 11kg, joita en kaikkea ole vielkään saanut pois.
Nyt mulla on tullu ~3kg. Lähtö paino oli 101kg ja pituutta mulla on 169cm. Yliöainoa siis..mutta toivon ettei tulis 11kg enempää :)

Takaisin