Painonnousu

Hemppa

Kommentoinnin ninja
Helmimammat 2017
Järkytyin! Kun kävin äsken vaa´alla, se näyttää että olis tullu jo 9kg raskauden aikana painoa. Ja sen kyllä huomaa. Joka kohtaan tullut extraa. Vaikka syön ihan normaalisti, liikun päivittäin. 

Miten muilla painonnousun kanssa?
 
Viimeksi neuvolassa kun punnittiin niin reipas 6kg tullu lisäkiloja. Ne ei paljoa säikäyttänyt, aina ollu pienikokoinen ja painon nostaminen ollut hankalaa.
Ja itellä kilot tullu lähinnä rintavarustukseen ja mahaan. 

Onko muilla rinnat kasvanu kuinka paljon jo tähän mennessä? (:
Itsellä pienirintaisena yhdellä kupilla, sais tulla paaaaaaljon vielä lisää ;D
 
Mulla on noussut paino raskauden alusta 3 kiloa, pysynyt siis kohtuullisena! Tuntuu, että suurin osa tosta painosta on mennyt suoraan tisseihin, piti meinaa kaivaa vaatekaapin perukoilta isoimmat rintaliivit mitä löysin. Niitä tuli käytettyä +10 kiloa sitten viimeksi.. :D Muuten kroppa on pysynyt mun mielestä samoissa mitoissa, eli vain vatsa ja rinnat ovat kasvaneet. Oon kyllä herkutellut mielestäni ihan liikaa verrattuna aikaan ennen raskautta, joka viikonloppu vähän sitä sun tätä..
 
21 viikkoa ja 6kg lisää painoa, rinraliivit olen joutunut kans vaihtaa isompiin. Irtokarkit maistuu jatkuvasti, liekö joku tyttö siel masussa ;)  eivät olleet neuvolassa huolissaan painon noususta.
 
Viikolla 18 oli tullut 5,8kg lisää. Sanoivat neuvolassa, että on ihan normaali ja hyvä painon nousu. :)
 
Tänne oli tullut ensimmäisen kolmanneksen aikana 9kg painoa lisää, mutta ei oltu huolissaan. Nyt on selvästi rauhoittunut tahti. Tissit on kasvaneet selvästi ja massu tietysti. Viikon päästä maanantaina näkee taas neuvolan puntarilla mikä meininki.
 
Mulla oli vielä paino 100g miinuksella edellisessä neuvolassa, joka oli viikolla 17+6...
Mut ei siellä vielä ainakaan mainittu asiasta mitään, esikostakin paino alkoi nousta vasta rv 20 jälkeen, Joten ehtii vielä, ainakin tällä syömistahdilla :D
 
Viikkoja 19+3 ja painoa tullut lisää 7kg. Tuntunut itsestä hurjalta toi painonnousu, tuntuu et ihan tosi huimaa vauhtia nousee. :D Mut kiva lukea täältä, että näköjään aika samaan tahtiin nousee muillakin. :D
 
Viime neuvolakäynnillä (viikkoja silloin 19+2) mulle oli tullut painoa vähän 4 kg lisää lähtöpainoon. Ajattelin että jotenkin paljon vaikken siitä stressaakaan sen kummemmin, mutta näköjään aika vähän moniin muihin verrattuna. Rintojen koko on kasvanut kaksi kuppikokoa ja mulla muutenkin isot rinnat. Olettanen että ne tästä vielä vähän paisuu ainakin sitten kun maito nousee. Masu on kasvanut ihan hirmuisesti nyt viimeisen kahden viikon, etenkin viimeisen viikon aikana ja on nyt kyllä jo ihan kunnon iso vauvamasu. Ihanaa! 
 
Neuvolassa rv 18+2 paino oli noussut noin 3 kg lähtöpainosta. Tuntuu kyllä, että kiloja olis tullut enemmänkin mutta vaaka näytti noin. Kilot mitkä on tulleet eivät ole pelkästään mahassa vaan ihan ympärinsä tulleet. Liivitkin on pitänyt vaihtaa muutamaa kokoa isompaa kun entiset eivät enää mahtuneet :)

Jännittää paljonko tässä odotuksessa nousee kokonaisuudessaan paino, kun edellisessä nousi 8 kg. Toivottavasti nousee nytkin maltillisesti :)
 
18+ neuvolassa mulla oli paino edelleen 0,5 kiloa miinuksella. Oon syönyt omasta mielestäni tosi paljon, enkä siis rajoitellut, jos mielitekoja on ollut. Pahoinvointiakaan ei mitään hirmusesti ollu, mikä selittäis miksei painoa ole tullut, vaikka oon syönyt hyvin ja liikunta on ollut hyvin rauhallista.. Veikkaan, että ruokavalio on normaaliin nähden ollut vaan ratkasevasti terveellisempi, koska mua on himottanut hirveesti tuoreet hedelmät ja puhdas ruoka. Limsoja tai kahvia ei ole tullut juotua, eikä karkkia tai sipsejä ihme kyllä tehnyt mieli oikeestaan yhtään. 
Uskon kyllä, että puolen välin nyt taittuessa painokin lähtee nousuun. Mahakin juuri vasta alkanut kasvaa.
 
20+2 ja 4 kiloa plakkarissa (itse mitattuun lähtöpainoon verrattuna, lähtöpaino oli 53.5kg), neuvolan vaaka on armollisempi ;) Odotan esikoista, joten mulle on ihan hämärän peitossa käytännössä koko asia (olen juu kyllä tutkaillut ja lueskellut asiasta, mutta kun ei tähän ole mitään selkeää laskukaavaa, että kelle saa tulla minkäkin verran).

Jostain luinkin sitten että ekan 20 viikon aikana paino ei käytännössä nouse ollenkaan, ehkä kilon pari ja olinkin varautunut siihen että neuvolan täti ruoskii mut sinne käynnille. No arvatenkaan eihän se mitään sanonut. 

Toi meijeriosasto on aina joinain päivinä sellanen että menee just ja just urheiluliivit päälle ja sitten taas toisinaan ihan normirintsikat. Mun puolesta ei tarvitte kauheesti paisuakkaan, kun ne on muutenkin aika isot ja mä olen tämmönen pygmi. 

Oli kiva käydä pitkästä aikaa lueskelemassa että aika samoilla urilla porukka hiihtää tätä latua eteenpäin. Kevään odotusta kaikille ja nautitaan siitä kun on taas valosaa :)
 
mulla kans neuvolassa viimeksi(19+2) n.0,5kg lähdöstä miinuksella mutta kyllä se tästä ehtii kertyä...edellisestä tuli kaikkiaan 19kg <3
 
Minä en ole kovin innokas vaa'alle nousija, joten tyydyn neuvolan punnituksiin. Viikolla 16 painoa oli kertynyt +3 kg. Ensi keskiviikkona on sitten seuraava punnitus (23. raskausviikolla). Veikkaan, että 2-3 kiloa on tullut lisää sitten viime kerran. Ihan keskivertovauhtia tämä paino taitaa siis nousta. Lähtöpainoni oli normaalipainon puolella - nyt taidan olla painoindeksiltäni jo virallisesti ylipainoinen.

Painoa tuntuu kertyneen mahan ja rinnusten lisäksi tasaisesti muuallekin. Mies tosin on sitä mieltä, että rintani ovat kasvaneet val-ta-vas-ti. Samoihin vanhoihin liiveihin olen kuitenkin tähän asti onnistunut ahtautumaan. Pian tosin taitaa olla uusien ostamisen aika. Voi olla, että olenkin aiemmin käyttänyt puoli kokoa liian isoja liivejä ja dee miinuksesta on kasvanut dee plus.

Olen aina suosinut pukeutumisessa joustavia, melko väljiä, päällä mukavan pehmeitä vaatteita, joten kaapista löytyy vielä päällepantavaa. Yhden virallisen äitiyshameen joustoresorilla olen ostanut. Salilla käyttämäni verkkarit ovat alkaneet ikävästi kiristää, ja miehen ulkoiluhousuja aloin lainata jo joulukuussa, kun omat jäivät liian pieniksi (puntteja kun vähän käärii, niin hyvin menee :-)).
 
Perjantaisen neuvolan mukaan mulla on tullut kolmisen kiloa tähän mennessä painoa lisää. Olin yllättyny, koska olin varma että oon saanu ainaki viis kiloo lisää sitte viime neuvolan. :D Rinnat (jotka jo ennestään on aika isot :( ) on kasvanu jonkii verran. Kohta hankittava lehmien utareliivit... Ja masu on ottanu parissa viikossa kunnon harppauksen kasvussa. Oon aika hyvin onnistunu tähän asti salaamaan raskauden "ulkopuolisilta" mutt enää ei onnistu. :P Tosin ku alkaa puoliväli paukkuu ni ihan ylpeydellä esittelenki masuani. <3

Mulla kun on edelleen jonku verran pahoinvointii ni saan olla tosi tarkkana, että syön muutaki ku hedelmii ja namii. Onneks viikko viikolta tuntuu löytyvän enemmän ja enemmän ruokia joita saan kurkusta alas. Eikä tuu jojona ylös.
 
Viime neuvolassa painoa katsellessa, oli koko 15+ aikana tullut se 1 kg, ja nyt on varmaan sitten saatu se toinen tässä kuukauden aikana (ainakin kun viikonloppu meni Ruotsissa, ja laivan Buffan merkeissä). Vatsa on tosiaankin kirjaimellisesti "räjähtänyt" kasvuun, ja kuten ilmeisesti muillakin, niin myös mulla rinnat ovat saaneet näistä "kiloista" kyllä osansa, vaikkei kyllä välttämättä olisi näihin enää lisää "painolastia" kaivannut. Omilla paidoillani olen selvinnyt, mutta mammahousut tosiaan on jo käytössä olleet hyvän tovin! Kurjinta nyt on kun urheiluvaatekaapista ei löydy oikeasti enää yhtään urheilutoppia/urheiluhousuja, jotka menisivät näiden rintojen ja masun päälle. Urheiluvaatteita mammakokoisena nyt siis ainakin hankkimaan..
 
Mulla paino vieläkin 2 kiloa vähemmän kuin ennen raskautta, kai se tästä vielä nousee.
 
Itsellä lähtöpaino 44,4 ja nyt viimeviikolla paino oli 49,3. Viikkoja siis takana 20 + ??. Ekaa kertaa elämässäni olen "normaalipainon" indeksissä, aina yleensä ollut lievä alipaino. Tissit kasvaneet miehen mielestä ihan hirveästi, koosta 70c kokoon 75c, hyvä kun tyytyy hiukka vähempään.. :D
 
Melkein kaksi kiloa on tullut lisää. Onneksi ei paljoa, vaikka vatsaa katsoessa vois luulla että ois noussu enemmänki.. Ja olen suunnitellut lähteväni rintsikka-ostoksille, isompia siis ostamaan. Se vaan ei ole lempipuuhaani, kun kokoja ei meinaa löytyä :(
 
Takaisin
Top