Painonnousu raskausaikana

Mulla on tullut varmaan ainakin 3kg lisää lähtöpainoon, mutta niin kävi esikoisestakin. Sitten viikoilla 20-27 paino ei noussut juuri lainkaan ja lopulta kiloja taisi tulla 8kg yhteensä. :)

Ite oon miettiny paljon tätä painoasiaa...tehdäänkö siitä vähän liian iso asia tässä raskaudessa. Nykyäänkin ihmiset on niin ulkonäkökeskeisiä että jääkö herkästi raskaudesta nauttiminen kun keskitytään siihen mitä ja paljonko kenellekin missävaiheessa raskautta tulee tai ei tule painoa. Ja en siis sano etteikö se oo joissain kohdin hyväkim tarkkailla, jos esim on raskausdiabetes, mutta liiallinen painontarkkailu raskausaikana tuo myös lisästressiä mikä ei tietenkään koskaan missään tapauksessa oo hyvä asia. Itse sellaisella taustalla et painon kanssa jojoillut ala-asteikäisestä saakka. Nyt sain kuitenkin neuvolan kanssa puhuttua (vaikka ylipainoa paljon onkin) että tällä painolla nyt mennään ja sillä sipuli. Se on tässävaiheessa nyt "viimeinen" asia mistä kannattaa stressata. Tällaisia ajatuksia tää painonnousu raskausaikana nosti mulle pintaan :)

Oon samaa mieltä, että usein kyttäillään painoa tarpeettoman paljon silloinkin kun siihen ei ole erityistä syytä. Ihan hyvä mielestäni käydä välillä vaa'alla ettei huomaamatta lipsahda turhan paljon painoa, mutta ei se niin kilon päälle ole. Mun mielestä oli kiva kun edellisessä raskaudessa terkka ei kertaakaan oikein edes kommentoinut painoa, kirjasi ylös ja nyökkäsi, mutta tavallaan oli kiva ettei tullut edes sellaista "tosi hyvin painonnousu pysynyt kurissa" -kommenttia, josta olisi voinut tulla paineita. Itse en ole kovin herkkä painon suhteen, mutta koska niin moni on, arvostin tuota kovin (Heh, se ainoa hyvä puoli siinä terkassa..)

Mä niiiin toivon, että tälläkin kerralla painoa tulis vaan se 10 kg, mut en mä sen takia ala laihistelee. Onneks karkit ei maistu ihan hirveesti eikä kotona voi syödä ylimääräsiä herkkuja tai välipaloja, kun tuo 1v 5kk typy haluaa kans :)

Mulle tuli esikoista odottaessa 27kg, sairaalaan jäi 3kg vaikka esikoinen jo ite oli reilu 4kg. Sain tiputettua ennen tätä raskautta 5kg. Nyt rv19 ja onneks tullu vasta 3kg. Ajattelin mennä kesällä ravintoneuvojalle. Alkujen alussa olin siis normaali painossa, oikeestaan ihanne. Ei oo kotosa olo omassa kehossa ja paljon vähempi energiaa!

Meillä ylipainoisilla on valitettavasti riskiraskaus, koska ylipaino voi aiheuttaa ties minkälaisia riskejä/komplikaatioita myös synnytyksessä. Siksi siitä tehdään neuvolassaki aina iso numero, mutta totta on se, että ei sitä painoa lähetä raskausaikana pudottaa mitenkää 20kg eli loppujen lopuks turhaa ottaa siitä stressiä. Mulla itellä on tällä hetkellä n.37kg liikaa painoa/ylipainoa ja mein terkka jo tajunnu sen onneks että näillä mennään ja nyt ku ei oo paljon päästäny painoa nousemaan tän raskauden aikana, niin tuo on jo siitäki tyytyväinen.

@ihanamama tutulta kuulostaa! Mulla tuli esikoisesta saman verran. Kymppi jäi roikkumaan ensimmäisestä raskaudesta ja nyt tästä raskaudessa tuli vitonen juuri täyteen. Itsekin tuota ravintoneuvojaa miettinyt. Jotain tukea tarvitsisin näihin paino ongelmiin. :confused:

Nyt oli alkanu massakausi +375g/viikossa. :) vieläkin ollaa -2kg lähtöpainosta :)

Mulle on tullut nyt vakituisesti +2kg. Aamulukema heittelee 1-2kg mutta sen pari kg ylempänä kuin alkuraskaudessa. Tekee kokoajan mieli herkkuja ja yritän olla niitä ostamatta kotiin että sais pidettyä edes jotenkin itsensä kurissa :/ yks kaveri jo myönsi, että hän kattoi et mä oon vähän lihonut (sanoi tän vasta kun kerroin raskaudesta). Kiitti vaan :P

Mulla ei ole vakaa kotona ja hyvä niin . Punnitsisin itseäni varmaan jatkuvasti ja en uskaltaisi syödä. Oletan että viime neuvola käynnistä paino on nyt tullut alkulukemiin, koska tuo maha oikeasti alkaa olla niin iso että painoa on pakko olla tullut lisää.

Onko mun harhaa vaan että imetys tiputtaa hyvin painoa sitten jos sitä on tullut kerrytettyä odotusaikana.

Kyllä imetys tiputti ainakin mun painoa, 20kg lapsen ekana vuotena[emoji23] niistä 15kg raskauskiloja

Mulla tippui paino imetyksen aikana. Yli 20kg tuli esikoisesta ja 5kk synnytyksestä oli näistä jäljellä 2kg. Mutta niitä 10kg jotka kertyi ennen raskautta se imetys ei kyllä tiputtanut :D Eikä kai kaikilla sitten niitä raskauden aikana kertyneitäkään.

Toisilla imetys tiputtaa painoa, toisilla painon putoaminen alkaa vasta imetyksen lopettamisen jälkeen.

Mielestäni pääasia on siinä, että syö säännöllisesti, syö tarpeeksi RUOKAA ja syö monipuolisesti sekä hyötyliikkuu arjessa.
Elää terveyttä edistävästi, saa ruuasta hyvää energiaa ja oloa.

Turha stressata painosta.
Vaikka paino olisikin nopeasti sama kuin ennen synnytystä niin ei se siltikään tarkoita sitä, että vanhat vaatteet sujahtavat päälle. Kehonkoostumus yleensä pehmenee raskauden edetessä. Väittäisin omalla mutu-tuntumalla, että vasta lapsen ollessa lähemmäs 1v, alkaa kehonkoostumus tuntua taas omalta.

Mulla ei imetys tiputtanut painoa ja johtui ihan tasan siitä että teki mieli syödä ihan hirveän paljon. Se ruokahimo on kyllä ollut jotain aivan järkyttävää sillon kun olen imettänyt :hilarious:
No kyllä sitä maitoa on sitten tullutkin yli tarpeiden.

Mulla on jäänyt synnärille raskauskilot ja pari entisiäkin ja imetysaikana on tippunut reilusti raskautta edeltävistä kiloista.

Niin ja mulla tosiaan vaikuttk varmasti terveellisemmät elintavatkin. Toisen kohdalla imetys ei vaikuttanut painoon ollenkaan

Mulle on nyt kertynyt 3 kg lähtöpainosta, tosin eka tippu 2 kg, se on otettu onneksi takaisin :joyful: painon putoamisen jälkeen tuli 950 g/vko, nyt näyttäisi olevan tahti noin 300 g/vko. Käyn muutaman kerran viikossa vaa'alla, jäi päälle tosta painon putoamisesta...

4,7kg nyt noussu paino ja esikoisesta oli tähän mennessä (20+1) noussu jo 9,1kg joten hyvältä näyttää vielä...tosin...mulla oli nyt lähtöpainoa 8,8kg enemmän, ettei sais paljonkaa enää nousta :grin Ollaan jo lähellä sitä painoa, missä lähdin esikoista synnyttää :wtf: Nyt siis kuitenkin 4,4kg enemmän, ku esikoisen aikaan näillä viikoilla... :bored:

Mulla tuli ekassa 15kg ja tokasta 14kg ja niistä yhteensä pysyväksi 10kg. Eli nyt oli lähtöpaino 10kg enemmän kun ennen ekaa raskautta. Nyt painoa ei ole vielä tullut lisää (16+6) mutta ei tosta tokastakaan lähteny painoa tulemaan kun vasta rv20 jälkeen.
Nyt toki pelottaa että painoa rupee tulemaan paljon ja ei kyllä tarvis tulla yhtään kun tulee maha kuitenki olemaan iso lopussa. Täytyy yrittää pysyä terveellisellä polulla.

Mulle tuli esikoisesta n. 13kg, joista 10 oli kadonnut silloin kun ekan kerran vaivauduin vaa'alle, varmaan noin pari viikkoa synnytyksestä. Nuo 3 viimeistä pysyikin sitten tiukasti niin kauan kuin imetin, katosivat sitten imetyksen vähentyessä itsestään. Mielestäni söin aika samaan tapaan koko ajan, eli minulla imetys pikemminkin piti kiinni kiloista. Vaikutusta oli epäilemättä myös surkealla unimäärällä.. Mutta ei toiminut imetys laihdutuskuurina, tosin en yrittänytkään laihtua kun kiloja ei juuri tullutkaan, enkä ainakaan olisi halunnut vain imetyksen takia laihtua, kun kunto oli romahtanut ja lihakset kadonneet vaikean raskauden myötä.

Takaisin