Painonnousu raskausaikana

Mulla nyt 14+3 menossa ja sama paino kun ennen raskautta. Punnitsen aina aamulla, ja se normioloissakin on heitellyt 2kg verran, nyt sama juttu. Edellisen päivien ruuista ja turvotuksesta riippuen joko alakanttiin tai yläkanttiin :)

Mulla nyt 14+3, paino noussut 300g edellisestä neuvolakäynnistä (joka siis oli rv 9+3). Luulin jo että paino ois noussut enemmänkin kun välillä turvottaa niin paljon :D

Kävin neuvolassa ja 3 viikon aikana tippunu kilon taas paino :) ja syön roskaruokaa PALJON kun mikää muu ei tunnu maistuvan, namm :))

Mulla on paino heitelly aika paljon; nyt 15+5 ja neuvolassa tällä viikolla vaaka näytti, että painoa ois tullu jo 4 kg lisää (samaa näytti sinä päivänä kotonakin), mutta tänään näytti 2 kg vähemmän kuin silloin neuvolapäivänä. Olin tosi nolona siellä neuvolassa, kun noin paljon noussut jo paino, mutta terkka sanoi, että viikkovauhdiksi melkein normaali. Kerroin, etten oo valitettavasti ehtiny/jaksanu liikkua alkuraskaudessa paljoakaan, eli sekin varmasti vaikuttaa ja tavoitteena on tottakai liikkua enemmän. :) Mulla on PCOS ja olen kamppaillut painon kanssa useita vuosia; lapsettomuushoitojen aikana sain BMI:n sentään laskemaan 27:ään.

Mä kävin yhdellä neuvolalääkärin pitämällä luennolla raskauteen liittyen ja sielä oli puhetta painonnoususta. Itseä jäi mietityttämään kun se sanoi että jos bmi on yli 30, ylipainoa kutakuinkin 20kg liikaa niin periaatteessa kiloakaan ei saisi tulla raskauden aikana lisää. Ihmettelen että kuinka tämä on mahdollista, yhtälaillahan minulla painaa vauva, istukka, lisääntynyt verimäärä + muut nesteet.... kun sitten taas normaalipainoiselle suodaan tämä n. 10kg painonnousu mikä näistä "väkisinkin" tulee.

Eli kertokaas jos tiedätte mitä lääkäri tällä tarkoitti, kuinka voin välttää tämän "pakollisen" painonnousun? Aion ottaa tämän kyllä neuvolassa esille mutta siihen on vielä 5vk aikaa.

Sitä ne kait tarkoittaa että itse laihtuisi samaa tahtia kun kertyy noita pakollisia kiloja vauvasta, vedestä, istukasta jne. Eihän pois voi oikeasti jäädä kuin hoikilla tarpeeseen tuleva ylimääräinen rasva, kaikki muu on otettava ennen raskautta olleista kiloista.

Tuota laihtumista itekkin mietin mutta mun mielestä on vähän nurinkurista kun raskauden aikana laihdutus on kielletty :bored: Nooo emmä aio raskautta pilata tuolla asialla murehtimiseen, sitten kun vauva on maailmassa niin oon aatellu laihdutella kilot pois, tulee mitä tulee.

En tiä onko se sit pähkäilty niin että tahti on turvallinen jos paino putoaa samaa tahtia kun raskauspaino kerääntyy? Mutta juu, aika haastava tavoite kyllä on. Eiköhän se ole jo oikein hyvä tavoite, ettei tulisi kuin ne "pakolliset kilot", jolloin olisi periaatteessa synnytyksen jälkeen turvotuksen laskettua lähtötilanteessa.

Tänään (rv 16+0) oli toinen neuvolakäynti ja painoa oli tullut viime käyntiin verrattuna (9+4) 0,5 kg.

Mun on vaikea arvioida tarkkaa painoa ennen raskautta, kun normaalisti ei ole juurikaan tapana käydä puntarilla. Veikkaisin kuitenkin, että yhteensä on ehkä tullut 1-2 kg lisää normaalipainoon verrattuna. Tästä syystä seurailen siis enempi tuota raskauden aikaista kehitystä. Ilmeisesti ihan normaalin painonnousun puitteissa ollaan. :happy:

Mä en kans oo ennen raskautta puntarilla pahemmin käynyt, mä siis aivan liian hoikka ja sitä painoa sais tulla mun vartalo näyttäny aina normaalilta mutta siis kädet jalat ja peppu sellasia mistä näkee sen et on hoikka, aiemmin mulla menny kaikki rasva tisseihin ja mulla oli ennen isot tissit suhteutettuna muuuhun kroppaan, mutta neidin jälkeen pieneni kahdella koolla :D nyt taas palautunut entiselleen tämän.raskauden myötä aiemmissa raskauksissa mulla tullut painoa reilusti lisää 16-20kg :'D ja aina toivonut että edes osa siitä jäisi, mutta ei kaikki jäänyt synnärille ja mä en.siis millään meinaa lihoa, no ehkä nyt tää kolmas lapsukainen jättää mullebosan noista kiloista :D

mä kysyin neuvolassa tuosta painonnoususta... Oma bmi ennen raskautta oli juuri 25 ja suositus olisi, että paino nousisi 7-11 kg*. BMI ollessa yli 30 suositus on 5-9 kg*. En haluaisi itse lihoa kauheasti, koska ihannepainoon nähden mulla on kuitenkin +10 kg liikaa. Ihmettelin sitten ääneen, että eikö tuo 5 kg riittäisi itsellekin, miksi tuo luku on suurempi vähemmän painavilla. Terkkari selitti sen juuri sillä, että raskauden myötä ylipainoisia ohjataan syömään terveellisesti, jolloin paino todennäköisesti laskee tasapainottaen raskaudesta aiheutuvaa nousua. Eli varsinaista laihdutusta ei suostitella, mutta terveellisiä elämäntapoja kuitenkin.

(*https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys/raskausajan-ongelmat/raskausdiabetes/painonhallinta-ja-liikunta = raskausdiabeteksen alla tämä tieto)

Todella havainnollistavat kuviot, kiitos Haidina :)

Painonnousu raskauden kuluessa on tosi yksilöllistä. Mulla se on aikaisemnin mennyt niin, että ekalla kolmanneksella tulee pari-kolme kiloa. Raskauden suurin painospurtti tulee rv 23-28, tulee useampi kilo 7-10 kg. Loppuraskaudessa tulee enää muutama kilo. Yhteensä tulee jotain 11-15 kg välillä.

Tällä kertaa ekassa kolmanneksessa painoa ei ole tullut lisää. Ehkä syynä se, että pahoinvointia ei ole ollut ja koko ajan olen pystynyt syömään säännöllisesti ja samaa ruokaa kuin ennen raskautta. Jännä nähdä mitä keskiraskaudessa tällä kertaa käy, räjähtääkö homma käsiin :woot:

Mua ahdistaa hirveesti kun ei tee mieli mitään terveellistä >>> paino on noussut nyt jo ainakin 3-4kg. varsinkin kun en edes muista millon olisin viimeks urheillut, ei vaan riitä vuorokaudessa tunnit et meillä pääsis äippäkin jumpalle:sorry:

No mutta jos nyt tulis 1kg/kk niin eihän se olis paljoa. Edellisessä raskaudessa tuli 12 dokumentoitua kiloa. Sais tässä tulla mielellään saman verran tai vähemmän:rolleyes: helpostihan ne tippuu sitten. (Tai ainakin viimeks tippui:grin) masukin jo pömpöttää ihan sikana, ällöttää kun se on sellanen nestepallo iltaisin.

Mulla oli ekan kolmanneksen ajan etova olo, en kuitenkaan laatannut kuin muutaman kerran, mutta ruoka ei juuri maistunut. Eikä ruuanlaittokaan juuri innostanut, kun moni ruoka ällötti. Painoa lähti 2 kg. Nyt on 16+1 ja parin viime viikon aikana oon saanu ne 2 kg takaisin :) Säikähdin kyllä, kun oli tullut melkein kilo viikossa painoa lisää :p

Mä syön enemmän hedelmiä ja kasviksia kuin ennen, mutta karkit ja muut herkut maistuu myös... Tietysti sitä nauttii tässä vaiheessa entistä enemmän syömisestä, kun tuli oltua jonkin aikaa "dieetillä" :joyful:

Nyt takana 17+0. Ekalla kolmanneksella laski paino 3kg mutta nyt on lähtenyt nousu takaisin alkupainoon. Johtuneen varmaan siitä että herkut on taas alkanut maistumaan. Toivoisin kyllä että painoa ei tulisi sitä peloteltua 10kg lisää huuhtikuuhun mennessä. Kai siihen jotenkin ruokavaliolla voi vaikuttaa.

Todella havainnollistavat kuviot, kiitos Haidina :)

Painonnousu raskauden kuluessa on tosi yksilöllistä. Mulla se on aikaisemnin mennyt niin, että ekalla kolmanneksella tulee pari-kolme kiloa. Raskauden suurin painospurtti tulee rv 23-28, tulee useampi kilo 7-10 kg. Loppuraskaudessa tulee enää muutama kilo. Yhteensä tulee jotain 11-15 kg välillä.

Kiva, osuu juuri joulunajan yli nuo painospurttiviikot :hungry: ei tule olee helppoa pysyä ruokavaliossa silloin...

Kysymys niille joilla on jonkin verran ylipainoa: jos otatte odotusajan vakuutuksen niin mistä yhtiöstä? If ei myönnä ylipainoisille näköjään...

Kysymys niille joilla on jonkin verran ylipainoa: jos otatte odotusajan vakuutuksen niin mistä yhtiöstä? If ei myönnä ylipainoisille näköjään...

Miehellä on kaikki vakuutukset LähiTapiolassa, ja niputettiin myös tämä siihen samaan. Jouduin täyttämään A4 terveystietolomakkeen, jossa mainittiin, että BMI yli 42 niin eivät myönnä. Itellä kuitenkin reilusti bmin mukaan ylipainoa ja ei tehnyt tuo edes tiukkaa itselle. Että tuolta ainakin saa.

Nyt se paino alkaa kivuta ylöspäin (16+6), muutamana aamuna ollut aamupaino +1 tai +1.5kg normaalia ''korkeinta aamupainoa'' korkeampi... johtuu varmaan joulutorttujen mussuttamisesta!

Tänään pokspoks rv19 ja paino on edelleen siinä 66 kilon tienoilla. Eräästä kirjasta luin, että ennen rv20 ei painon edes pitäisi nousta. Ei ole noussut, mutta mammafarkut oli pakko ottaa käyttöön.

Takaisin