Painonnousu raskauden aikana

Minulle sanottiin, että sokerirasituskoe tehdään vk 24-28, tai jos on erityisessä riskiryhmässä niin ilmeisesti aiemmin... Itse olen menossa vk 27 muistaakseni.
 
Yleensä se tehhään viikoilla 24-28, mutta jos on kaksinkertainen riski sairastua, niinkuin mulla, niin se tehdään jo aikaisemmin. Jos en olis nyt jääny kiinni, niin uus testi oltas tehty sitten nuilla viikoilla. Kannattaa soittaa neuvolaan ja varmistaa, mille viikoille aika pittää varata. Kun sehän voi olla täysin oireettomana, niinkuin mulla, eikä sitä huomata vasta kuin siellä rasituksessa, vaikka yhtä vaarallinen se on sekä äidille että lapselle vaikkei ite huomais mittään outoa.
 
Terve!

Tänä aamuna vaaka näytti maagisen 75 kg (!!) ja nyt on palstalaisten tuelle tarvetta.... :)

Oma lähtöpaino oli valitettavasti valmiina koholla, 72 kg - normaalisti olen noin 68 kg (pituutta 163 cm), joten kiloja tullut raskauden aikana +3 ja tänään alkaa RV 18.

Onko muilla tullut vatsaa sillä lailla hassusti, että sen alakummun lisäksi navan yläpuolella oleva osa on tehnyt ikään kuin oman pienemmän kummun, eli profiili näyttää ikään kuin kahta "kumpua" hassusti? Se on tosi hassun näköistä, koskaan mulla ei ole ollut tuollaista "yläkumpua". Sinänsä sen pystyn ns. vetämään sisään, jolloin vain vauvamasu näkyy, mutta silti outoa, kun ei ole koskaan tuollaista ollut.

Toivottavasti se siitä tasoittuu yhdeksi yhtenäiseksi kummuksi, tai alan näyttää varsin mielenkiintoiselta.... :)

Tämä on hyvä tukipalsta!
 
Mulla ehti nousta ensin paino 1kg:n, kunnes alkoi kamala pahoinvointi. Mitään ei tehnyt mieli syödä ja eipä mikään kyllä pysynyt sisälläkään. Näin jatkettiin kuukausi ja paino tippui viitisen kiloa. Nyt 20. rv menossa ja paino on noussut kaksi kiloa tuosta pohjalukemasta. Eli kaiken kaikkiaan kehitystä on -2kg. Tänään kuitenkin lääkäri kielsi lähes kokonaan liikunnan harrastamisen, joten nyt taitaa paino lähteä roimaan nousuun... :(
 
oho, kylläpä teille on vähän kertynyt painoa! Nyt viikolla 20 on painoa tullut noin 10kg! Vaikkakin nyt kuukauden ajan ollut stoppi nousulle. Jäin kylläkin töistä heti pois raskauden alussa, että liekö se sitten vaikuttanut.. on turhan lepposaa ollut.
 

Nyt on alkanu vaaka välillä vilkuilla jo hyvin lähelle sitä 70 kg rajaa.
Eli kun ekaneuvolassa painoa oli 64,4 niin sen mukaan painoa on tullut rapiat 5 kg lisää. parina viime viikkona paino on noussut todella hurjasti eli 600g-800g viikossa, mikä taitaa olla kuitenkin vielä normaalia. Samalla on kyllä masu kasvanu tosi paljon eli siihen eteen ne kaikki grammat näemmä tulee.
viikkoja on tosiaan kohta täynnä 21 ja vkl alkaa rv 22.
 
Täällä aletaan vihdoin olla samoissa lukemissa kuin ekalla neuvolakäynnillä eli paino pohjalukemista noussut! 55kg raja rikkoutui aamulla. Sais tuo paino noustakin, lähtöpaino oli 57 ja pituutta 172cm. Syön kuitenkin aamupalan, työpäivän aikana kolme ateriaa ja illalla vielä lämpimän aterian sekä välipaloja tulee napsittua, niin ei ainakaan ole ravinnon puutteesta kyse :D

Vatsan kasvu ei vieläkään näy muille, mutta kyllä sitä itse pienen kovan kummun näkee ja tuntee :) Jännittää maanantainen ultra kovasti! Toivottavasti pikkuinen kuitenkin kasvanut kuten pitää...
 
Mulla on tullut 20 raskausviikon alkuun 5 kiloa lisää painoa. Kyllä se vähän pysäyttää kun kroppa muuttuu.. Tulis nyt vaan silleen tasaisesti, ilman mitään hirveitä makkaroita :D Lähtöpaino 54kg hujakoilla. Nyt yritän jättää karkin pois tai ainakin todella vähälle, mitenkähä käy :D
 
Tervehdys!

Nyt olisi palstalaisten henkiselle tuelle tarvetta... Kävin eilen ostamassa toppahousut ensi viikonlopun Tahkon-matkaa varten.

Äitiystoppahousuja ei löydy mistään, joten päädyin ostamaan edullisesti tavalliset, vyötäröstä riittävän isot toppahousut. Jouduin ostamaan kokoa 44! Aaarghh.... En ole koskaan ostanut vaatetta kokoa 44 (normaalisti 38-40) - pakko tulla tänne purkamaan angstia....

No, ei kai niillä kokomerkinnöillä oikeasti ole mitään väliä, mutta piti tulla tänne "avautumaan", kun tämä ihana tukipalsta on olemassa! Eipähän ainakaan toppahousut kiristä vatsakumpua ensi viikonloppuna, ehkä kestän sisäisen tuskan housujen koosta!

Ja luonnollisesti leikkasin kokomerkinnän pois - "out of sight, out of mind"..... emoticon
 
Älä Affinia huoli, mullaki on tällä hetkellä miehen toppahousut ja -takki käytössä :) Odottelenkin tässä, että mun "lappuhaalari"-malliset lumilautahousut palautuu reissultaan, niin luulisin niillä selviävän loppukevään, kun niissä ei varsinaista vyötärökaistaletta ole ja henkseleitä pidentämällä saa mahalle tilaa.
Painohan mulla ei oo noussu lainkaan (max +2 kg), mutta maha alkaa olla jo komean kokoinen :D Pääsyy tähän taitaa olla se, että päivän kun touhuilee ton 1v:n kans, niin ei ehdi turhia syömään tai laiskottelemaan. Nooh, ihan kiva näin, ku eka kerralla laitokselle mennessä painoa oli huimat 85 kg! (normaalisti oon siis 173 cm ja n. 68 kg).
Mutta ei huolta mammat, imetys on todistetusti tehokkain painon ja selluliitin poistokeino.
 
Myös minä olen joutunut turvautumaan jo erilaisiin "hätäratkaisuihin"
vaatteiden osalta ja huomannut ihan viime päivinä, että kenkien sito-
minen ei ole enää yhtä helppoa. En haluaisi kamalasti ostaa uusia, isoja
vaatteita, joten olen vienyt esim. talvitakkini ompelijan käsittelyyn, joka
on siirtänyt nappeja ja tehnyt takista vähän tilavamman ja tosi edullisesti
kaikki tämä!

Huomenna ajattelin käydä ostamassa tukivyön Bebesistä, koska seison
työssäni lähes koko ajan. Vielä ei selkäkipuja tms. ole ollut, mutta kaverini
kertoi, että kannattaa alkaa jo nyt käyttämään vyötä. Tukisukat on myös
päivittäin jalassa.

Ruokahalua on ollut erityisen paljon parisen viikkoa, vaikka edelleen tulen
"helposti" täyteen, mutta nyt syön päivän aikana paljon (enemmän kuin
mieheni), mutta jotenkin luotan siihen, että kroppa kertoo, mitä se tarvitsee.
Ja kun minun on hyvä olla, niin varmasti on vauvankin.
Selluliittiäkin on tullut, mutta tämä kaikki on varmasti sen arvoista!

 
Täälläkin hätäratkaisut jo käytössä. Miehen toppahousut on pitänyt ottaa itelle käyttöön kun kokoa 38 olevat toppikset ei enää mene kiinni. 30-asteen pakkasessa napa vilkkuu vanhoilla housuilla ;)

kiloja oli ekalla neuvolakäynnillä 67, nyt 75!! ja kesällä painoin vielä 63... masennusta on kieltämättä alkanut pukata tämän asian takia. mutta innolla jo ootan seuraavaa laihista ;)

jospa tämän karkin himon sais jotenkin lopetettua..

Nyt oon yrittäny alkaa syödä monipuolisemmin, terveellisemmin ja säännöllisemmin - meidän molempien puolesta.

Mansikkainen kirjoitti tukivyöstä, pitää varmaan itekin käydä sellanen hankkimassa. 8h seisomatyö tulee varmasti kohta jo ongelmalliseksi.
 
Mulla on taas menossa kunnon painonkeruu viikot eli parissa viikossa on taas painoa tullut lisää 1,5 kiloa! Edeltävä neuvola oli 8.2. ja silloin olin viikolla 24 ja vaaka näytti 70,3 (ja eka neuvolassa painoa oli 64,4). Nyt vaaka alkaa jo hipoa 72... toisaalta nyt on riittänyt ruokahaluakin eli ehkä jotain omaakin on tullut... ja selluliittia!! maha on todellakin ISO eli kaikki on edessä.
 
Mulle on tullut nyt kahdessa kuukaudessa 4 kiloa, eli 500g/vko vauhdilla. Onko tämä ihan ok tahti?
Mulla ei terkkari ikinä kommentoi painoa, mikä on kyllä pääosin vain ihanaa, koska ylipainoa löytyy entuudestaan se n. 20kg. Toiveessani oli, että raskauden aikana enää enää pamahtaisi uusi kymmenys rikki, mutta pahalta näyttää. :( Tuohon on enää 5 kiloa "aikaa", ja nyt pyörähti käyntiin vasta rv 25. Laskettuun aikaan olisi vielä vajaa 4 kuukautta aikaa, ja nyt alkaa hirvittää. Ei kai paino koko loppuaikaa nouse noin huimaa tahtia??
Hieman on siipi maassa tämän asian kanssa nyt, vaikka muutoin olenkin onnellinen raskaudesta ja vatsakummun kasvuakin on ihana seurata. Ei siis ollenkaan haittaa tuo vyötärönympäryksen venyminen, mutta nuo kilot, nuo kilot...
 
Täällä taas..tukipalstailemassa.

Neuvolan vaaka näytti lohduttomasti sitten totuuden, eli 4,5 kg on nyt sitte tullu 23 viikossa plakkariin.. pöh.
Pyrkimys kun on kymmenen, ja laskee vauvalle painoa lisää sellaiset 3,5 kg nykyiseen, niin ei paljon jää muulle turpoamiselle enää varaa.. No, josko nyt tsemppaisi?

Edellisessä raskaudessa tuli siis 23kg, enkä ajatellut enää ottaa samaa, varsinkin, kun lähtöpaino on viitisen kiloa enemmän, kuin esikoisesta.. Ehkä tämä tästä.

Sokerirasitukseenkin kävi käsky, kun sf-mitta on suuri, ja esikoinenkin suurehko, niin on se ainakin sitten rajattu pois.. toivottavasti. Se tästä kolotuksen ja pahoinvoinnin auvoisesta olosta vielä puuttuiskin, oikein pyhä kolminaisuus.. No, jos positiivisesti ajattelee, niin enää 15 viikkoa jäljellä.. tähtään siihen 38. viikkoon :D
 

Painoa on tullut noin 9 kg  (eli paino on 73 kg "paremmalla" puolella) ja lauantaina alkaa rv 30. jaiks. sekä tuo painonnousu että noinko pitkällä sitä jo ollaan :)
Alle 15 kg yritän painonnousun pitää eli jos ei vaaka huitelis loppuraskaudessa hirmuisesti yli 76-77 niin olen ihan tyytyväinen.
 
Hmm... Mulle on tullut painoa raskauden aikana huimat 15kg. Tosin kävin aamulla vaa'alla neuvolassa, ja kärsin aika kovastakin turvotuksesta, mutta silti. Kyllä tämä vähän syö itsetuntoa. Maha on iiiso, mutta esim. vanhat (matalalantioiset) housut mahtuu edelleen jalkaan. Mene ja tiedä sitten...
 
Hmm... Mulle on tullut painoa raskauden aikana huimat 15kg. Tosin kävin aamulla vaa'alla neuvolassa, ja kärsin aika kovastakin turvotuksesta, mutta silti. Kyllä tämä vähän syö itsetuntoa. Maha on iiiso, mutta esim. vanhat (matalalantioiset) housut mahtuu edelleen jalkaan. Mene ja tiedä sitten...
 
Me ollaankin anna-petterin kans yhtä pitkällä päivälleen ;D la kanssa 19.6? :)

Mulla taas täällä ongelma vähän päinvastainen... eli painoa tullut siitä ekasta neuvolasta (rv.8 ) vasta 1kg :O eli nyt sitten pitäs saada sitä nousemaan,kun vähintään pitää kuulemma saada se 7kg..mun viel enemmän neuvola tädin mukaan kun on sen verran hoikka ollut, ihan imetyksen takia.
Pääasia kuitenkin että toi pikkukaveri mahassa kasvaa hyvin, kokoa n.reilu kilo :)

Tytön kanssa tuli reilu 20kg painoa, tosin söinkin kaikkea mahdollista roskaruokaa ihan älyttömiä määriä.. mut nyt ei vaan nouse vaikka normaalisti syönkin :(

Tosiaan lähtöpaino oli 58-59kg/167cm, siinä välillä heilu aina :D 

Itsehän kyllä oon keksinyt syyksi sen että kun ennen kävin salilla sen 4krt/vkossa eli oli lihakset hyvässä kunnossa,nyt tän raskauden aikana en oo pahemmin muuta liikuntaa voinut harrastaa kuin kävelyä ja crosstrainerilla painellut menemään, josko siis lihakset olisi surkastuneet jonku verran? Pläski kuitenkin painaa vähemmän :P
Kun en mä omasta mielestäni ainakaan laihtunut ole,turvonnut kyllä!! 
 
Painoa tullut 7.5 kg. Ihan tyytyväinen olen ettei enempää, koska liikkuminen kipeitten lonkkien takia on ollut vähäistä. Nyt, kun lonkat on ollut paremmat niin supistelee niin paljon, että se rajottaa liikkumista...huoh! Viikkoja nyt tasan 29.
 
Takaisin
Top