Painonnousu raskauden aikana

Jeppistä! Lähtöpaino 57kg ja viimeks neuvolassa paino näytti 67kg, härreguud kun säikähdin...10 kiloo!!! Varmaan osittain reissusta tulleita kiloja ja turvotusta (seliseli...) katotaan mitä ens kerralla näyttää :/ terkkari jo huomautti että aika paljon viikkoihin nähden eli 25+3...

Seurailemme tilannetta...
 
Mulla paino ei noussut alkuraskaudessa yhtään ja aloin olla jo huolissankin, kunnes n. rv 22 lähtien on tullut (nyt rv 28+0) 7 kg. Yhdessä vaiheessa 1 kg viikossa. Nyt painonnousu on onneksi hieman tasaantunut. Syönyt olen ihan normaalisti, ehkä vähän enemmän mitä ennen raskautta, mutta pyrkinyt pitämään kiinni terveellisestä ruokavaliosta. Itseäni painonnousu välillä hirvittää, mutta neuvolassa ovat sitä mieltä, että hyvin menee. Terveydenhoitajan mukaan kaikki + 12-18 kg on ok. Alkupaino oli 54,5 kg, pituutta 166 cm.
 
Mulle on ollu hirveän rankkaa henkisesti seurata painon nousua, olo on välillä niin pohjamudissa kun tuntee ittensä niin hiton läskiksi. Viikkoja on nyt 26+5, painoa on tullut suunilleen 9-10kg. Lähtöpaino oli mulla vähän isompi kun mitä toivoin, ja sen takia olenkin koittanut syödä ja liikkua silleen fiksusti. Alussa alkoi pahoinvoinnit, ja sitten kun ne helpotti, alkoi kovat vihlovat selkäkivut, mitkä nyt sitten hidasti sitä liikkumista jne. Nyt kun olo on suht hyvä, niin liikkumisvauhti on hidastunut sen verran että ei voi sanoa reippaaksi enää. Kaipa mä sitten tyydyn siihen, että jos pysytään siellä normaalin painokertymän haarukassa, niin en saa halvausta... Rääpäle ainakin riehuu vatsassa siihen malliin, että sillä menee ihan hienosti, ja vaatteet menee muuten päälle, mutta vatsasta alkaa kirraamaan kyllä tässä kohtaa. Silti, ihan todella rankkaa jostain syystä mulle tämä paino asia. Monet itkut on sitä vedelty. 
 
RiikkaJ: täältä tulee täydet sympatiat kun olen itse samassa tilanteessa. Tiputin itse painoa ennen kuin tulin raskaaksi (en ehtinyt kuitenkaan päästä ihannepainooni) joten painoa oli 5 kg enemmän kun "halusin" ennen raskaaksi tuloa. (165 cm/  64 kg kun tavoitteena oli 59 kg).
Nyt painoa on tosiaanki tullut jo se yli kymmenen lisää (nyt rv 31) ja jotenkin vaan katselen kauhulla kuinka reidet on levinnyt ja täynnä selluliittia...
raskaus on ihana asia ja pyöristyvä maha todella ihana mutta en vaan koe minkäänlaista rakkaussuhdetta tuota leviävää persettäni kohtaan!
ja nyt alkaa raskaus todella näkyä myös naamassa eli kaksoisleukaakin tuppaa. Olo on kaikkea muuta kuin viehättävä.
 
Nyt on kertyny rv 29+6 ja painoa on tullut hurjat 21kg.. 

Liikunnan pystyin aloittamaan pitkästä aikaa alle 2kk sitten ja painoa alkoi kasaantumaan tammikuun alusta lähtien. Kävelystä jouduin luopumaan 1kk jolloin painoa nousi 1.2 kg ja risat viikolta, nyt olen aloittanut taas kävelyn mikä käy pahasti jaloille kun yläpainoa on tullut nopeasti ja liikaa..
Kuntoilusta huolimatta 2vk sitten epäiltiin raskausmyrkytystä kun järkyttävä turvotus alkoi sekä paino nousi ilman mitään järkevää syytä melkein 3 kilolla ja proteiinia löytyi vähän myös virtsasta, mutta neuvolantädin mukaan mitään hätää ei vielä olisi.

Olen nyt vaihtanut ruokavalion rasvattomiin ja sokerittomiin tuotteisiin loppu raskauden ajaksi eikä ole tuntunut missään.. toivotaan että painoa ei tulisi enää kuin korkeintaan 4kg.

Kellään muulla ollut tälläistä vaivaa, että painoa tulee vaikka et söisikään herkkuja vaan kevyttä ruokaa jne. ja liikut säännöllisesti?
 
Raskausviikkoja 30+4 ja aika tasan se 10kg tullut painoa. Jossain vaiheessa tuli painoa 800g viikossa, nyt on tasaantunut tuohon 500-600g viikossa. Toivon että painoa ei tulis ainakaan 15kg enemmän - muutenkin kun on tuohon ylipainoon taipuvainen niin sitten voi olla vaikea saada kiloja pois. Onneks vauva syntyy kesällä, niin pääsee hetipian vaunuilemaan. :) Ja muutoinkin tulee aina kesäisin syötyä terveellisemmin kun on ihania kotimaisia kasviksia ja muitea herkkuja kuten mansikoita ja herneitä tarjolla. :)
 
Perjantaina neuvolakäynnillä paino 69,9... Että ei ihan ollu menny vielä yli 70 mutta kyllähän sitä terkkaria vähän hymyilytti, mutta ei lähtenyt pyöristämään. Kaipa se ymmärti että tuommoinen rajapyykki on aika kammottava! :D Ei siinä että 70 olisi vielä kovin paljon painoa, mutta kun tuota pituutta on vähän alle 160cm!! Että alkaa esim. lattialta nouseminen olemaan vähän erilaista kun vielä puoli vuotta sitten. Onneksi omasta mielestä, eikä kyllä kavereidenkaan mielestä tuo paino näy muualla kuin mahassa.

No, toivottavasti ei tule enää kovin paljon. Joku 75kg on kyllä semmoinen ehdoton yläraja, sen yli ei kyllä tarviis mennä, kun onhan tuota painoa tullut jo aika reilusti. Jossain vaiheessa tuli n. 750gr/vko, mutta nyt olikin onneksi tipahtanut ihan reilusti ja oli tullut vain n. 250gr/vko. Tuolla tahdilla ei tuliskaan enää kuin pari kiloa ennen LA:ta. Huoh.. Ja toivottavasti synnärille jääkin ihan reilusti, eikä vain sitä muutamaa kiloa.. Että porkkana ja mansikkakuurille tämäkin sitten kesällä, onneksi tori on lähellä :D
 
Heippa!

Itse olen suhtautunut jotenkin tosi rauhallisesti painonnousuun, vaikka toki se välillä ahdistaa, mutta kysymys on kuitenkin niin luonnollisesta asiasta, ja varmasti lopputuloksen (vauvan) nähdessään, painoasiatkin unohtuu. Painoa on minulle tullut reilu 7 kg ja paino on nyt lähes 77kg ja olen alle 160 cm pitkä. Kokeilin tänään vanhoja farkkuja ja ne meni vielä jalkaan (vyötärö piti tietenkin jättää mahan alle), joten suurin osa painosta lienee mahassa ja rinnoissa. ;)
Olen liikkunut ennen raskautta ja liikun edelleen, joten en jaksa stressata painosta, mutta ymmärrän kyllä, että se huolettaa monia. Minun tuttu terveydenhoitaja myös sanoi sitä, että turvotus on toisalta positiivinen asia, sillä keho valmistuu synnytykseen. Synnytyksen jälkeen naisen kroppa tarvitsee kaiken vararavinnon ja nesteen, joten siksikin sitä turvotusta on hyvä olla.

Mansikkainen
 
Henkistä tukea kaipaa tämä tuleva esikoisen äiti... Paino alkaa ekaa kertaa elämässä kasilla. :( Pituutta 162,5 cm, ja alkupaino kohollaan normaalista eli 72. Kyllä vähän masentaa katsella kasilla alkavaa lukua, kun tietää, että vielä on tulossa lisää. Kai se on pakko vaan hyväksyä.

Tänään neuvolassa (RV 27+6) todettiin painon nousseen 0,600 kg / vko edellisestä kerrasta, toivottavasti tahti vähän rauhoittuu. Kokonaisuudessaan painoa tullut 9 kiloa lisää.

Tsemppiä kaikille kasvavan painon, ympärysmitan ja rintojen kanssa - kyllä me tästä(kin) selvitään!
 
Raskausviikkoja tasan 32 takana ja raskauskilo karttunut eka neuvola 11,9 kg!!
eli lähtöpaino 64,2 ja nyt 76,3... luulen kyllä et tuossa on turvotustakin mutta silti....
Jos nyt en yli 15 kg kipua niin olisi kiva. Ahdistus. Nyt jää pullat ja karkit (vähemmälle :))!
 
Takaisin
Top