Painonhallinta raskaana

Ripple

Silmät suurina ihmettelijä
Onkos muita, jotka kamppailevat painon kanssa? Tämä on kuudes raskauteni ja jokaisen aiemman raskauden aikana olen saanut noin 25kg painoa. Ennen ekaa raskautta (2015) olin normaalipainoinen, nyt tämän kuudennen alkaessa painan 20kg enemmän. Ajatuksissa olisi, että jos vaan mitenkään nyt pystyisin pitämään painonnousun kurissa tässä raskaudessa.

Haluaisinkin kuulla, että onko kenelläkään kokemusta, jossa muissa raskauksussa tullut sen 20+ kiloa ja onnistunut siitä huolimatta jossakin raskaudessa ottamaan niitä kiloja huomattavasti vähemmän? Mulla alkaa painokäyrä nousta aina saman tien kun plussaan.

Kaikki vinkit ja kokemukset kehiin kiitos, ja vapaata keskustelua painonhallinnasta raskausaikana 😊

Hep! Ekasta raskaudesta tuli maltillisesti kiloja mutta kahdesta seuraavasta tuli se reilu 20kg. Viimeks olin saanut painon hyville numeroille mutta nyt olen siitä ~8kg painavampi. Rupeen kans keräämään heti alussa painoa, turpoan kuin pullataikina ja kovan pahoinvoinnin kanssa tulee syötyä just sitä mitä tekee mieli ja liikuttua aivan liian vähän. Loppua kohden painon tulo kyllä on sitten onneksi tasaantunut. Nyt jännää kun edellisessä raskaudessa oli radi että pamahtaako se nyt myös ja tuleeko heti joten pakko yrittää ottaa joku ryhtiliike tähän syömiseen ja liikkumiseen jo nyt heti alkuun.

Jään siis vinkkejä kyttäilemään minäkin!

Hei täällä yksi painon kanssa kamppaileva 👋🏼 bmi on tällä hetkellä jotain 34 luokkaa joten reilusti on ylipainoa. Aina välillä saan painoa hieman tippumaan mutta kyllä se on tosi tiukassa, saatan 3kk laskea kaloreita, syödä terveellisesti ja liikkua ja paino ei hievahda minnekkään.

Me käytiin ICSI hoidot syys-lokakuussa jolloin jätin salilla käymisen kun suositeltiin vain kevyttä liikuntaa. Halusin pelata varman päälle hoidot eikä mitään ylimääräisiä riskejä. Hoitojen jälkeen tuli hyperi ja lääkäristä liikuntakielto. Tässä nyt kohta 2kk olen ollut harrastamatta liikuntaa. Mitään raskasta liikuntaa en edelleenkään saa tehdä mutta kevyttä kyllä suositellaan. Kunpa vain tältä jatkuvalta väsymykseltä jaksaisi tehdä mitään. Töihinkään ei meinaa energia riittää, saatika vielä töiden jälkeen liikkumiseen 😫

Paino nousi hyperistä kun kerrytti nestettä kroppaan mutta se on aika hyvin palautunut, painan noin kilon enemmän kuin ennen hoitoja.

Olen plussan jälkeen syönyt välillä aika epäterveellisesti, mutta etovan olon takia on pitänyt syödä sitä mitä pystyy ja siitä en ole potenut morkkista. Annoskoot on kuitenkin pienentynyt ja välipalaa ja iltapalaa en enää syö joten kalorit varmaan päivätasolla kuitenkin ihan ok.

Kuitenkin tässä pikkuhiljaa pitäisi siirtyä syömään oikein ja vähän myös liikkumaan. Koska olen reilusti ylipainoinen ja minulla oli painonpudotusprojekti ennen hoitoja joka jäi kesken, haluaisin pyrkiä siihen että yhtään ylimääräistä ei paino nousisi raskauden aikana. Tiedän miten tiukassa mun kilot on, joten jos tästä vielä +20kg kerään en pääse niistä varmaan ikinä eroon 😭

Tuun siis seurailemaan jos jollain on hyviä vinkkejä miten painon saa pidettyä kurissa raskausajan 🤭

Mulla on lievä ylipaino, jota yrittänyt tässä enemmän ja vähemmän aktiivisesti tiputtaa ennen raskautta. Liikunta auttaa aineenvaihduntaa ja sillä on hirveästi terveydellistä hyötyä. Mutta kuten kaikki tietää painonpudotuksessa syömisellä on suurempi rooli. Nyt kun raskauduin, en ihan samalla tavalla uskalla yrittää painon pudotusta. Mutta toivon, että seuraavilla ruokailutottumusten muutoksilla se tippuu silti, olematta haitallista sikiölle. Tämä ei ole varsinaisesti ohje kellekään, mutta olen järkeillyt, että seuraavanlaisesti ruokailusta on hyötyä niin sikiölle kuin mulle.

Eli olen nyt poistanut ruokavaliostani ensimmäisenä sokerit ja ylimääräisen rasvan ja katson että syön riittävästi. Periaatteessa siis vain poistin herkut=karkit, limsat, sipsit, jäätelöt, pullat, jogurtit joissa sokeria. Sitten pyrin syömään sen 2000-2500kcal päivässä oikeaa ruokaa. Ruuan määrä suhteutettuna liikunnan määrään. Ylimääräisen energian otan lisäämällä esim. Iltapalalle yhden leivä+kanamunan, tai jos olen joutunut napostelemaan huonoon oloon, niin se vaikuttaa muuten ruuan määrään.

Pahoinvointiin liittyvästä syömisestä ei ole oikein kokemusta, mutta jos kotona ei ole epäterveellisiä vaihtoehtoja, niin sitten niitä ei voi ottaa siihen huonoon oloon. Mulla on ollu vasta lievästi etova olo kaksi päivää, mutta syön hedelmän tai näkkäriä tai kuivatun luumun, jos ei ole vielä ruokaaika. Olen järkeillyt, että maailmassa on ihmisiä jotka on raskaana ja heillä ei ole tarjolla epäterveellisiä välipaloja ja he selviävät, joten minäkin yritän. Olen todella huono laihduttaja, joten teen kaikkeni, ettei paino nouse raskauden aikana paljoa. Nyt on se 8-10kg ylipainoa, joten tähän ei tarvisi kyllä paljoa tulla lisää.

Mulla varmaan olis 10 kg ylimääräistä. Kummastakin lapsesta jäänyt muutama kilo ylimääräistä ja ei oo itse mikään himoliikkuja ja herkuteltu ihan liikaa.

Raskauksien aikana mulla ei oo paino noussut kuin vajaa 10 kiloa kummastakaan ja radi on jossain vaiheessa raskautta saatu ja joutunut sit rajaamaan syömisiä sen mukaan. Mutta jos jättää ylimääräiset pois niin on jo hyvällä mallilla syömisten suhteen. Ja lisää kasviksia ja pehmeitä rasvoja niin on jo hyvällä mallilla.

Takaisin