PAINON NOUSU

Täälä viikkoja 26+6. Paino noussut vasta kolmisen kiloa, mitä ovat vähän neuvolassa moittineet ja väittävät, etten syö... :/ Olen aina ollut pieni ihminen, mutta sön kuin hevonen ja raskauden aikana helposti kahden edestä.. Saa nyt nähdä miten menee.. Vaavi kasvaa normaalisti ja on terve, mutta minun painoni ei vain nouse... En tiedä sitten mistä johtuu... Ei vain jaksaisi kuunnella neuvolassa valituksia siitä, ettei painoni nouse... :(
 
Mulla ekassa raskaudessa paino jäi kaks kiloa miinukselle lähtöpainosta, laihduin siis raskauden ajan, alimmillaan paino kävi -9kg, paino lähti nousuun viikolla 23. Ja oma BMI oli 28. Toisessa raskaudessa tuli +5,5kg ja kolmannessa +3,5kg. Nyt neljäs raskaus menossa, viikkoja 18, ja paino -5kg.
 
Täällä lähtöpainoon tullut lisää 14 kiloa ja nyt on rv 27+5. Aikas paljon tullut ja hieman meinaa jo huolettaa, mutta onneksi alussa BMI oli 20, eli normaalipainosta on lähdetty. Suurin osa on mennyt mahaan ja rintoihin, hieman myös persus ja reidet levinneet. 
Ruoka on maistunut ja eri vaivojen takia liikunta vähentynyt, niin eihän se mikään ihme ole, että painoa kertyy. Mutta on ollut niin omituista, kun ennen raskautta painoni oli aina todella tasainen, vaikka liikuntamäärät ja ruokamäärät on vaihdellutkin. Mutta kaippa se elimistö toimii nyt eri tavalla ja kerää kaiken talteen.
 
Minulle painoa on kertynyt kaikkiaan 9 kiloa, nyt 23+1 menossa. Lähtöpaino oli aika alhainen, BMI oli 18 ja ekalla kolmanneksella tuli jo noin 6 kiloa. Aluksi painon huima nousu oli ihan hirveää, varsinkin kun varsinaista vauvamahaa ei vielä ollut, vaan näytti turvonneelle ja muuten lihoneelle. Nyt tuntuu hyvälle, vauvamasu on ihana ja tissit ;)
Kotivaakassa en ole enää käynyt, tulee vaan turhaa stressiä.
 
Mulla on nyt viikkoja 25+4 ja kiloja on tullut jo +11. Hiukan harmittaa tuo, mut antaa tulla. Itte oon ainakin ottanu sen asenteen, että kyllä ne kilot siitä sitten lähtee juoksulla ja jumpalla, kun on vauva syntynyt <3. Kahdesta aikasemmasta ei viel tähän mennessä ollut näin paljon noussut, mut lopussa kuitenkin oli tullut molemmista melkee 20kiloa lisää. Ja silti tällä hetkellä nuorimmainenkin paino syntyessään vaan 2600g.
Eiköhän se siitä. Odotan innolla vauvan kokoarviota, jos terkkari tekis :) .
 
Viikkoja on tällä hetkellä 18, ja vaakaa kun katsoo ei paino ole noussut. Pikemminkin alkuraskaudesta se tippui pari kiloa, ja nyt se on pyörinyt niiden parin kilon ympärillä, plusmiinusnolla. Pahoinvointi alkoi taas uudelleen, pääsiäisen unirytmin ja kipeänä olon jälkeen. Ja  nyt toivon oikeasti että paino alkaisi piakkoin nousemaan. :)
 
Täälä paino alkoi nousemaan vasta kunnolla viikon 25 jälkeen ja nyt ollaankin sitten lähtöpainosta n. +8 kiloa. :)
Viikkoja siis on nyt sen 33 ja rapiat. :)
 
mulla paino nousi heti alkukolmanneksella reilusti 5 kiloa. Siinä vaiheessa tosin mulla oli tosi runsas turvotus. Sitten toisella kolmanneksella ei tullut kuin pari kiloa lisää ja nyt kun viikkoja 31+ 1 on tullut tasan 10kg lisää lähtöpainoon. Suklaa ja muut makeat karkit on tehnyt oikeastaan pahaa koko raskauden ajan mut hedelmät ja salaatit ja muu terveellinen on kyllä maistunut. Kipujen takia en ole liikuntaa voinut harrastaa oikeastaan ollenkaan ja nyt supistelee liikkumisesta että nytkään ei voi käydä kunnon lenkkejä. Mut töissä tulee onneks vielä jonkin verran hyötyliikuntaa.
 
Mulle on painoa tullut nyt melko tarkalleen 5kg lisää raskauden alusta, viikkoja kasassa tänään tasan 25. Vaikka kuinka tiedän, että painonnousu kuuluu asiaan raskauden aikana, tunnen jonkin verran tunnontuskia tuosta nousseesta painosta.
Syynä tähän se, että ennen raskautumista mulla oli takana n. 2 vuoden elämäntapamuutosremppa, jonka aikana painoa putosi useita kymmeniä kiloja. Siksi tuo vaa'an hiljalleen nouseva lukema vähän riipii. Kun vihdoin on erittäin sairaalloisesta lihavuudesta päässyt lievän ylipainon puolelle, niin vähän pitkin hampain tulee tuijotettua tuota nousevaa lukemaa.
Mutta kyllähän se pakosta nousee, kun väsymyksen takia entisen 7-8 viikottaisen liikuntatunnin sijasta saa kasaan 2-4h ja syömisiä, varsinkin töissä, on pakosta joutunut vähän lisäilemään, että jaksaa päivän.
Pitää vaan pitää huoli siitä, että saa painon takas oikeille raiteille sitten vauvan syntymän jälkeen tai ei ainakaan keräile niitä kiloja enää lisää.
 
Itselleni on viikkoja kertynyt 38 ja paino on noussut 25kg. Alussa paino pysyi hyvin aisoissa, mutta kun masu alkoi kasvamaan enemmän joskus kuuden kuukauden kieppeillä, alkoi kiloja kertymään huimaa vauhtia. Lääkärintarkastuksissa ei mainittu mitään ihmeellistä painonnoususta. Sanoi vaan, että ihan normaalia, että paino nousee. Sitten kun mies kysyi lääkäriltä viime viikolla painoni noususta, sanoi hän sitten, että aika nopeasti paino nousee ja sitä pitäisi hiljentää. Sen jälkeen pysäytin painonnousun kokonaan. Mutta vauvan kokoon ei hurja painonnousu ole onneksi vaikuttanut, koska lääkärin mukaan vauva ei ole isokokoinen.
 
Mulla on nyt tullut 10kg lissää ja RV 29+3 ja sano neuvolassa että ei sais tulla enää...mutta tokas sihen samaa syssyyn että no voihan se olla turvotustakin?????koska mulla on ollu tässä nyt reilu viikon verran raskausmyrkytysepäily ja on kintut ja sormet aika turvoksissa....

ni kauhee paniikki sitte että mite täsä nyt alat laihduttelee ku tollee "ylilaiha" nainen siellä alkoi paasaa???????

vaiko??????
 
Ensimmäisessä raskaudessa painoa tuli lisää n. 15 kg. Nyt on menossa rv 25+3, ja paino on noussut n. 6 kg (ehkä aavistuksen nopeammin kuin viimeksi). Kuten niin monet muutkin ovat jo ehtineet kommentoida, en tuijottaisi vaa'an lukemia kovinkaan huolissani. Ennemmin kannattaa katsoa syömänsä ruoan laatua ja määrää. Jos syö terveellisesti ja kokonaiskalorimäärä on kohtuullinen, niin paino sitten nousee sen mitä nousee. Ja todennäköisesti myös normaaliaktiivisella pienen vauvan äidin elämänrytmillä (imetys, vaunulenkit, ylipäätään jatkuva touhuaminen lapsenhoitoon liittyen) lähtee :)

Tässä vielä jakoon Suomalaisesta vauvakirjasta tieto, mistä raskaudenaikainen painonnousu keskimäärin koostuu:

sikiö 3,5 kg
istukka 0,6 kg
lapsivesi 0,9 kg
kohtu 1,0 kg
rinnat 0,5 kg
verimäärä 1,5 kg
kudosneste 1,0 kg
rasvakudos 3,0 kg

Yhteensä 12 kg

Ei siis todellakaan mistään pelkästä läskistä ole kyse, ja varmasti noissa kaikissa on vielä isoja yksilöllisiä vaihteluita!
 
Tämä aihehan sattui juuri sopivasti silmään...

Ensiksi aiheen vierestä:
Kävin tänään neuvolassa ( rv 21+4) ja täti siellä ensimmäiseksi paasasi matalasta hemoglobiinista, joka oli 100. Kerroin heti, että minulla on AINA ollut alhainen hemoglobiini, siis ennen raskautta, enkä ole siitä niin huolissani. Olo on joka tapauksessa aivan loistava. Neuvolahoitaja alkoi vaan puhua päänsärystä ja väsymyksestä. Kumpaakaan minulla ei siis ole! Ihmetteli vielä miksi en ota työpäivän jälkeen päiväunia. Kerroin meneväni joka ilta 20-21 aikaan nukkumaan (mikä on mielestäni normaalia, herätyskelloni kuitenkin soi 4.30), mutta tämäkin nukkumaanmeno aika johtuu kuulemma alhaisen hemoglobiinin tuomasta väsymyksestä. Huoh...

Tuohon painonnousuun liittykin aivan mahtava hoitajan järkytys..
Ennen raskauttani mittani olivat 175/ 63, BMI siis 20.57. Olen mieltänyt itseni hoikaksi/normaali vartaloiseksi. Nyt rv 21+4 painoni on noussut 71,55 kiloon, nousua siis +8.55 kiloa. Täti meinasi pudota pelkiltä ja tivasi syytä tähän kilomäärään. Paasasi kovasti liikunnasta eikä kuulemma ihmettele enää laisinkaan, että nilkkani turpoavat (teen  melko fyysistä seisomatyötä, mutta tällä ei kuulemma ole mitään tekemistä tämän turpoamisen kanssa). Toki minulla on maha kasvanut raskauden myötä, mutta edelleen samat vaatteet mahtuvat päälle leikiten. Hoitaja vielä ihmetteli, kuinka jaksan kantaa kiloni (kuuman!!) kesän yli, laskettu aika kun on elokuun lopussa. Hän ei kylläkään missään vaiheessa sanonut, kuinka paljon painoa on tullut liikaa.

Nyt sitten yritän hieman katsoa syömisiäni, lisätä liikuntaa ja pudottaa painoa. Olipa taas mieltä nostattava neuvolassa käynti..
 
Takaisin
Top