Painon nouseminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Heidun
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itselläni 2 kiloa lisää mutta koko kroppa tuntuu turvonneelta ja valitan miehelle koko ajan siitä että on jotenkin vieras olo omassa kropassa, mutta varmasti tähän tottuu. Itse hankin jo Pt:n jonka kanssa nähdään kerran viikkoon ja tehdään juttuja joita raskausaikana on turvallista tehdä ja tavoitteena ainostaan kunnon ylläpito, kun lapsi on maailmaan saatu aloitetaan sitten kunnon treenit :)

Viime raskaudessa kiloja tuli ehkä neljä. Lihakset tosin aika lailla katosivat odotusaikana, eli todellista paino nousua kyllä tuli enemmän. Paino lähti kolmen kuukauden sisällä, mutta sen jälkeen paino alkoi nousta, ja nyt neuvolassa olin samassa painossa kuin viimeksi ennen synnytystä :sad001

Luultavasti painoon ei pysty ihan hirveästi vaikuttamaan, helpointa sitä on varmaan nostaa syömällä paljon. Mutta toisillahan hormonit, turvotus ja osalla ummetuskin nostaa painoa tosi paljon vaikka söisi miten "oikein". Oon kuullut hurjia tarinoita siitä, kuinka monta kiloa joku laihtui kun sai vatsan toimimaan raskausaikana. Usein on vielä niin, että mitä pienempi lähtöpaino, sen suurempi painonnousu, koska elimistö pyrkii varmistamaan mm. imetyksen onnistumisen.

Olen nyt vaan huonommassa fyysisessä kunnossa kuin ikinä ennen. Jos saisi lihaksia kasvatettua, niin aineenvaihdunta pysyisi paremmin kunnossa. Toiset palaa synnytyksen jälkeen nopeasti lenkkipoluille, itselle se ei vieläkään tunnu miellyttävältä, tosin osa tästä johtuu rapakunnosta ja painonnoususta.

Mulla kävi niin että plussatestistä neuvolaan tuli 5 kiloa ja lähti kaksi eikä sen jälkeen ole vaaka liikkunut mihinkään (paitsi chilipähkinäpäivänä, mutta se turvotus lähti). Olen aika ylipainoinen ja paino ei saisi nousta yhtään ja nyt näyttää ainakin hyvältä kun maha toimii :inpain:

Mulla oli tullu painoa kahden neuvolan välissä 2,5kiloa, se pitää kyllä ihan paikkansa.. Toivottavasti ei kymppiä enempää tuu :)

Mä en oo uskaltautunut vaa'alle ja ajatellut, että alkaa kohta uudet kymmenluvut paukkumaan. No ei, olikin paino tippunut pari kiloa :)

Luulisin, että lähtöpaino vaikuttaa jonkinverran kilojen kerääntymiseen, mutta sekin on varmaan aika yksilöllistä. Itse olen hyvinkin normaalipainoinen ja ekassa raskaudessa tuli +20kg! Oon ollut aina innokas kotiliikkuja ja loppumetreilläkin tuli käytyä jokapäivä piitkillä kävelylenkeillä, kunnes vihdoin syntyi 41+5. Ei menny meillä kuin elokuvissa, vaan kahden päivän supistelujen jälkeen leikkauspöydän kautta. Siinä menikin toipuessa kotona n.1kk, ennen kuin pääsin ekoja vaunulenkkejä testailemaan. Kropan parantuessa lisäsin sitämukaa tahtia ja tuntui, että silti ei pääse jääneistä kiloista eroon. Ei olisi pitänyt hätäillä, sillä huomasin puolenvuoden kohdalla, että siinä imetyksen vaiheessa hormoonit vissiin jotenkin tasoittuivat ja alko kilot ropisemaan ihan silmissä pois. Jäi n.2,5kg jällelle tämän raskauden "eväiksi" ja nyt ei siis vielä ole päässyt paino nousee. Nyt 11+4. Enkä aio tässäkään raskaudessa olla kovin hysteerinen painonnousun suhteen, vaikka en kovin siitä pidäkään. Liikun ja syön terveellisesti, toki välillä herkutellaan, mutta ei övereitä. :D

esikoisen raskaudessa painoa tuli 25kg mutta sairaalaan jäi 11kg koska olin niin turvoksissa ja nestettä oli paljon raskausmyrkytyksen vuoksi. Keskimmäisen lapseni raskaudessa painoa tuli 16kg lisää ja tässä raskaudessa ei ole vielä tullut yhtään lisäkiloa kiitos varmaan sen että oksensin koko elokuun :( Paino oli siis ekassa neuvolassa plus miinus nolla eli lähtöpainossa olin. Nyt en ole käynyt puntarilla että onko tullut lisää painoa. Ruoka kyllä maistuu hyvin ja sellainen kotiruoka on kaikista eniten mieleen :-) Mun täytyy syödä 2h välein jotain pientä ettei vatsa mene yhtään tyhjäksi mutta toisaalta en myöskään saa syödä vatsaani ihan täyteenasti tai muutoin tulee pahoinvointi takaisin. Olen koettanut vähän vahtia mitä syön ettei painoa tulisi kovin hirveästi lisää koska mulla on lähtöpainoa jo enemmän kuin mitä oli keskimmäisestä.

Mulla tuli esikoisen raskaudessa 15kg ja sairaalaan jäi 20kg. Yhteensä synnytyksen jälkeen paino putos 25kg. Suurin osa raskausajan painon noususta oli loppuraskauden turvotusta.

Mulla on tullut rv 15 mennessä kaksi kiloa lisää. Haluaisin että ei tulisi hirveesti painoa mutta en siitä aio mitään ihan kamalaa stressiä ottaa. Töissä tulee kuitenkin liikuttua niin paljon, että ainakin niin kauan kun siellä jaksaa olla homman pitäisi periaatteessa pysyä kasassa jos ei ala ihan hirveesti ylimääräistä ahmimaan :)

Ja tässähän meillä on valmiiksi synnytyksen jälkeen tukiryhmää kasassa jos alkaa painon tippuminen näyttämään hankalalta :happy::)

Mulle on tullut n. neljä kiloa ja oon nyt rv 14. Tänään kävin lääkärineuvolassa ja onneksi ei ollut tullut edelliseen käyntiin kuin vajaa kilo lisää. Pikkasen oon nyt yrittäny lisätä liikuntaa, vaikka työkin on suht kuluttavaa. Mutta kai tähän painon nousuun on totuttava, alkais vaan se maha näkyä eikä olis vaan tuota turpeutta :D

Tänne ei oo tullut vielä yhtään kiloa, vaan pudonnut kaksi... :/ Neuvolassa kehotettiin vaan syömään parin tunnin välein ja siellä kerroin että oon kyllä syönyt kuin hevonen mutta pahoinvoinnin takia vaan sitten paino tippunut.. Nyt vaikuttais siltä että vihdoin pahoinvointi hellittää ja tiistaina onkin sitten lääkärineuvola ja jännään että josko nyt sitten oisin saanut lähtöpainon kiinni ettei tulis lisää sanomista.

Nane ootko muuten hoikka? Mulla on lähteny jo 5kg raskauden alusta, mutta ei haittaa mua yhtään ku en oo hoikka.

Täällä ei oo vielä paino noussu eikä laskenu mut maha on muotoutunut enemmän vauvamahaksi eikä oo enää löysä läski röllykkä pussukka :D Parempi vaan jos ei liiemmin nousiskaan, kun ylipainoa on jo ennestään jonkin verran.. Esikoista odottaessa paino nousi viimeisen kolmanneksen loppu puolelle asti vain 12kg mut sit parin viimeisen viikon aikana (lapsi synty rv41+3) tuli vielä n.8kg lisää, lievä raskausmyrkytys.. Kaikki kilot ja pari lisä kiloa lähti n.1,5vkossa synnytyksestä, vaikka en liikkunut sektiohaavan takia kuin suunnilleen pakolliset wc reissut :) Toisella kerralla ei varmaan voi käydä enää yhtä hyvä tuuri :D

Ninni22, lohduttavaa että en oo ainut! :) Mulla oli lähtöpainossa joku 3-4 kg ylipainoa, lähes normaalipainoinen siis. Huvittikin vähän kun ekassa neuvolassa (eri paikkakunnalla) saarnattiin mulle painosta ja sanottiin että mun täytyy jo alkuraskaudessa mennä sokerirasitukseen, vaikka ei muita riskitekijöitä ookaan kun paino. Seuraavassa neuvolassa sitten omalla paikkakunnalla paasattiin siitä kun oon tuon pari kiloa hoikkunut ja ihmeteltiin että kuinka ihmeessä mulle on sokerirasituksesta mitään puhuttu, että tuskin tarvii mennä koko raskauden aikana kun ei mulla mitään riskitekijöitä ole... :D Että saa tuon painoasian suhteenkin olla vähän maalaisjärkeä eikä ottaa niin itseensä kaikkea mitä neuvolassa sanotaankin. Toivon kuitenkin että kun tiistaina on lääkärineuvola niin ei olis paino enää tippunut.

Pari kiloa tippunut nyt viikoilla 13+4 mutta ei haittaa yhtään kun mulla on lähtöpainoa tosi runsaasti...

Mulla oli neuvola kertojen välillä paino pudonnut 3kg ja sain vähän noottia että sen pitäis olla sitten seuraavalla kerralla selkeesti nousussa. Mutta mitenkäs se pääsis nousemaan kun mikään ruoka ei oikein maistu.

Puolisentoista kiloa noussut rv 15. lähtöpaino normaalin rajois, mutta omasta mielestä tietty liikaa :D toivois ettei ihan hirveesti nousis. 10 kiloa riittänee ;) nytkin jo ihan pönäkkä olo ja masu turvonnut.

Tasan kilo oli tullut ekan neuvolan jälkeen, eilen olin lääkärineuvolassa. Reilu viis viikkoa oli punnitusten väli, eli ihan kohtuullisesti kuulemma noussu. Ihtiä vain hirvitti kun peili sanoo ainakin +5kg, mut taitaa vaan turvottaa sen verta :happy:

Takaisin