Painoindeksi

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Nyt kun herkkujen vähentäminen on auttanut pudottamaan painoa, olen joutessani tulevaa ihannepainoa tutkaillessani tutustunut vähän myös painoindeksilaskureihin. Mitä mieltä olette, onko painoindeksi hyvä mittari? Oletteko laskeneet omaa painoindeksiänne? Mikä se tällä hetkellä on?

Vanhan painoindeksilaskurin mukaan olen saanut painoa alas 31,4->30,7 ja uuden mukaan 33,4->32,6. En sitten tiedä mikä ero noilla vanhalla ja uudella painoindeksillä on ja ylipäätään kuinka totuudenmukainen painoindeksi kohdallani on, kun omistan painavat rinnat, siis olleet isot jo normaalipainoisena teinistä asti.
 
Omalla kohdalla tuo painoindeksi kertoo todella hyvin sen onko paino normaalin rajoissa. Itsellä jos on BMI yli 25, mikä se normaalipainoisen raja on niin on oikeastikkin ollut ylimääräistä painoa. Ja vastaavasti on myös ollut n. 18 ja silloin olin ihan liian laiha.
Tällä hetkellä raskauden jäljiltä BMI 30 ja polvet ja nilkat tulee enemmän liikkuessa kipeäksi, pakko saada siis painoa n. 15kg pois jos vaikka auttaisi.
Vartaloltani olen päärynä, alavartalossa tuo ylimääräinen suurimmaksi osaksi.
 
Omalla kohdalla tuo painoindeksi kertoo todella hyvin sen onko paino normaalin rajoissa. Itsellä jos on BMI yli 25, mikä se normaalipainoisen raja on niin on oikeastikkin ollut ylimääräistä painoa. Ja vastaavasti on myös ollut n. 18 ja silloin olin ihan liian laiha.
Tällä hetkellä raskauden jäljiltä BMI 30 ja polvet ja nilkat tulee enemmän liikkuessa kipeäksi, pakko saada siis painoa n. 15kg pois jos vaikka auttaisi.
Ihan on kun omasta suusta tämä! Vuosi sitten oli raskauden jäljiltä bmi 30 ja polvet ja nilkat kärsi. Nyt päässyt takaisin bmi25 ja tää on kyllä itselle optimi. Ehkä vähempi näyttäisi vetävämmältä, mutta tällä vois kyllä vetää loppuelämän tyytyväisenä. Ei kaadu kovassakaan tuulessa, muttei myöskään läkähdy portaissa.
 
Mulla vyötärönympärys kertoo paremmin ylipainosta. Vaikka bmi väitti ylipainoiseksi vuosia sitten, kun olin hoikempi niin vyötärönympärys oli silti normaalin rajoissa.

Nyt toki bmi yli 40 eli olen oikeasti ylipainoinen. :rolleyes:

Tuttu sairasti syömishäiriötä ja kävi lähellä kuolemaa ja omasi samanlaisen ruuminrakenteen kuin minä ja oli lyhyt. Painoindeksin mukaan hän oli normaalipainon alapäädyssä, mutta oikeasti näytti ja oli todella sairas ja rasvaprosentti oli ei mitään, vaikka bmi:n mukaan oli normaalipainon puolella.

Yritän siis sanoa, että bmi kertoo karkeasti totuuden ja ei sovellu kaikille yhtä hyvin.
 
Painoindeksi huijaa myös silloin, jos on paljon lihasta.
Itse olen aina ollut reilusti alipainoinen ( pois lukien raskaudet). Paino ei vain nouse, vaikka mitä tekisi. Mistään uusista rajoista en ole koskaan kuullutkaan.
 
Takaisin
Top