Pahoinvointi..

Kyfi7068630

Vasta-alkaja
Onko muilla samaa ongelmaa. Jatkuva pahoinvointi ja silloin tällöin oksentelua. Minulla oli pari viikkoa sitten flunssa,kuume ja yskä jäänyt. Pelkkä reipas kävely vastatuuleen aiheuttaa kakomisen ja joskus oksenteluun asti. Tänään viimeksi oksensin aivastelun jlk. Rv 11+2 luulisi jo helpottavan olo. Mikä teillä auttaa? Olen yrittänyt välttää liikarasvaista ruokaa.. En ollut saikulla ollenkaan kun juuri vaihtanut työpaikkaa. Mutta ahdistavaa kun aamulla leivän syönti aiheuttaa kakomisen ja oksennuksen tunteen.
 
Mulla samansuuntainen ollu olotila alkaen rv 6 ja nyt ois tasan 11... Alussa join vaan appelsiinituoremehua ja söin hapankorppuja ja omenoita. Oon kokeillut pahoinvointirannekkeita, joidta ei ollu mainittavaa hyötyä, tuli vaan jänteet kipeiks. Syön joka päivä B6 vitamiinia ja maitohappobakteereja. Pahimmassa vaiheessa yöpöydällä piti olla omena/banaani ja tuoremehua, jotka söin heti ku heräsin. Vieläki on mehua yöpöydällä, josta hörppään yöllä aina ku herään.

Oot varmaan kokeillut ja kuullut kaiken mahdollisen, mutta mun vinkkinä on, että yrität syödä jotain mikä maistuu mahdollisimman usein. Pieniä annoksia vaikka tunnin välein. Vältä ruokia jotka ällöttää. Muista levätä, mulla väsymys pahentaa oloa. Vältä rasvaisia ruokia. Toivottavasti sun olo paranee, sitä toivon itsellenikin :D ja jos olo on sietämätön, voi jäädä saikulle. Mä olin pari päivää pahimmassa vaiheessa, tuli tarpeeseen!
 
Muokattu viimeksi:
Justiina89, toivotaan et sullakin alkaa ens tai seuraavalla viikolla helpottaa, kun hormonimäärät alkaa laskea "pahimman myllerryksen jälkeen". Mulla kesti kammottava oksentelu ja pahoinvointi rv 5/6 - rv 12+1 asti ja nyt tuntuu mystisesti rauhottuneen kertaheitolla. Toki välillä etoo ja on huono olo, mut ei mitään verrattuna edelliseen. Np-ultrassa lääkäri varotteli, et voi mun huimauksen takia jatkua vaik kuinka pitkään, mut totesi just ton, et usein rv 12 tienoilla alkaa monella helpottaan, kun hormonimäärät muuttuu. Pidetään peukkuja pystyssä, että kohta ois sullakin pahin vaihe ohi! :smiley-angelic003
 
Mulla nyt rv 11+6 ja tänään oksensin kadulla kukkalaatikon juureen... Eiii helpota olot täällä :sad001


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Minä en jaksa enää tätä jatkuvaa kuvotusta. 3 viikkoo saikulla. Kämppä on räjähtäny käsiin ja pyykkivuori romahtaa kohta niskaan. En oo nähny ihmisiä enkä päässy suunnitteleen lapsen tuloon valmistautumista millään lailla. Musta on tullu jonniinmoinen toimintakyvytön kasvatusalusta. Tämä on raivostuttavaa ja ahdistavaa ja mie voisin jo panna vatsani naulakkoon hetkeksi että sais asioita tehtyä. Enkä voi valittaa kenellekkään kun ollaan niin alussa (rv7) ettei oo kerrottu muille. Ppuuuuuhhh.

Sent from my SM-T315 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla ei varsinaista pahaa oloa oo enää, niinku ekalla kolmanneksella. Silloin en tosin oksennellut oikeestaan, mutta nyt oon jo kolmena päivänä peräkkäin oksentanut?? Tänään piti lähtee sukulaisille kertoo vauvauutisia, mutta jäi nyt väliin, ku suihkun jälkeen tuli niin heikko olo. Silmissä näky vaan sellanen sähkö "verkko" ja oli nii huono ja heikko olo, et jouduin huutaa miehelle, et tulee auttamaan. Meinas lähtee viemää makkarii pötkölle, mut sit rupesin oksentaa lavuaariin, ku istuin pöntön kannen päällä. Pääsin omin jaloin makkariin ja sit pääsin jopa alottaa aamiaisen valmistamista, mut kesken kaiken piti mennä istuu... ei auttanu, joten menin makuulle. Join vähän jääteetä ja just ja just sain leivän tehtyy ja söin, mut ei. Meikkaamassa oli sellanen olo, että jalat ois keitetyt spagetit.

Noh, tuleva ukki on nyt sitten siellä viemässä ilosanomaa mun isovanhemmille ja serkuille ja tädille... Olis ollu kiva olla itte kertomassa, mutta eilen tulin taksilla kotiin, kun olin vahtimassa tuttavaperheen lapsia, niin kyllä oli pää pöntössä sen kyydin jälkeen. Että vissiin tullut kans matkapahoinvointi takas. Mitähän vielä tässä ehtii tapahtuu....
 
Mulla on edelleen pahoinvointia ja nyt menossa rv 15+6... Oksentanut en ole vähään aikaan mutta oksettava olo on aina iltaisin. Mulla pahoinvointi on enemmän iltapainotteista.
 
Täällä näyttää uhkaavasti siltä, että se kauan piinannut 3-15 oksennus kertaa päivässä vaatinut pahoinvointi uhkaa tehdä come backin! Mulla on sen jatkuvan huimauksen lisäksi ollut nyt myös taas huono olo ja oksennus kurkussa.. vielä ei oo tarvinnut oksentaa, mutta jos olo pahenee tätä tahtia, niin kyllä se sieltä ennen pitkää tulee.. Josko tää olis vaan joku välivaihe? Täällä tuuleteltiin jo seesteisemmän olon puolesta :rolleyes:
 
Pakkohan sen on joskus helepottaa. Ees hetkeksi. Tuuleta ihmeessä Paratiisitar heti ku vähänki helepottaa, jääpähän erävoitto mieleen.

Jotku sissit käy kuulemma välillä vaan osastolla tipassa ja synnytykseen asti oksentelevat. Hatun noston arvoinen suoritus, jos vielä jaksaa hymyilyttää. :) Mie varmaan rikon astioita tms siinä vaiheessa, kun se maaginen 12 vk on täys, eikä kuvotus (mun tuurilla) katoakaan sormia napsauttamalla.

Mulla tippu hemoglobiini jo tässä muutamassa viikossa 105:n, ja tuntui kuin olis lähteny ilmat renkaista. Sutki veto kropalta, ku pani lisäksi pöntöllä päivystämään. Niin että kidutukseltahan se ajatus tuntuu, että loppuun asti mennään näin.

Olen yrittäny alistua ajatukseen että tää nyt kuuluu asiaan. Ja että hyvin siellä kohdussa kasvetaan, kun kroppa näin oireilee. Kun vaan keksis keinot joilla jotenki lieventää oireita, niin tuntuis että vähän ees on hallintaa jäljellä.

En tiiä mitä sitä pitäs yötä vasten syyä että menis mahakin unille. Oottelen tässä tyhjentävää oksennusrefleksiä taikka luovutusvoittoa suolistolta että pääsis nukkumaan.

Ohhoi. Niin että pahoinvoijat, millasta iltapalaa syötte, ja kauanko ennen nukkumaanmenoa?
Aamuja varten olen jo keksinyt hapankorppu vaaka-asennossa - strategian. Vaikutukset on viel epäselvät, mutta onpahan joku sotasuunnitelma.

Ärsyttää että lääkäri pesi kätensä pahoinvoinnin hoidon suhteen heti kun kuuli että olen raskaana. Sille vois varmaan mennä pää kainalossa valittamaan, ja joka tapauksessa kuulla että "kyllä se siitä sitten yheksän kuukauden jäläkeen helepottaa, pannaanpa saikkua".

Ei sillä, ei hoitohenkilökunta varmaan mitään poppaskonsteja sais ehottaakkaan. Mut mie oon valmis kokeileen mitä hyvänsä. Ideoita tänne vain, vanhan kansan uskomukset ja omat kokeilut yhtälailla. Ei oo kauheesti hävittävääkään.

Heh. Kuulin joskus että wanahan kansan mukkaan raskauspahoinvointi johtuu siitä, että sieltä on tulossa tyttölapsi, jonka pitkä tukka kutittelee äidin nielua. ^^
 
Mä oksensin aamusta iltaan tyttöä odottaessani ja viikolle 20 saakka... Kävin naikkarilla säännöllisesti tipassa, kun kuivuin. En tiedä olisko jatkunut loppuun saakka, mutta lääkäri määräsi primperania (pahoinvointilääke) suppoina (kun mikään ei pysynyt sisällä). käytännössä makasin sohvalla vkosta 15 eteenpäin ja otin vartin välein lusikallisen jogurttia/viiliä/vanukasta suuhun. Eli jos oksentelu on tosi voimakasta, niin kannattaa mennä lääkäriin ja ottaa ihan vähän ruokaa kerrallaan suuhun (keholle ei tule sitä oksennusrefleksiä) monta kertaa tunnissa. Halit pahoinvoinnista kärsiville! :Heartred


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Siritin, itellä autto pahimmassa vaiheessa aamulla juuri se, et söi sängyssä jotain pientä. Ok, kaikki tuli ylös viimeistään aamupalan jälkeen, mutta yleensä se second breakfast jo pysy osittain sisällä :grin varmaan syötkin jo pienissä erissä tasaisesti, täällä moni puhunut, että 2h välein, ite söin parhaillaan ½-1h välein eli käytännössä koko ajan jotain, koska jos kerralla pisti enemmän ruokaa sisään, se tuli kaaressa ulos (niin kun Relannakin tossa mainitsi). Itelle löyty ihan kokeilemalla mikä maistuu ja mikä pysyy parhaiten sisällä. Hapankorppu, tuore ananas, mehukeitto ja marja- sekä hedelmäpiltit pysy täällä parhaiten. Ei ne oksua lopettaneet, mutta pysyivät rauhallisemmin mahassa, kun mikään muu. Mullekin tarjottiin lääkkeitä, mutta en halunnut niitä vielä niillä viikoilla ainakaan ottaa. Pakotin itseäni syömään ja juomaan, koska pelkäsin juuri tota kuivumista.. Tosin mulla onneks pysy vatsa muuten suht kuosissa, joten sen minkä sai pysymään vatsassa, pääsi sitten onneksi imeytymäänkin kroppaan. Muutaman kerran kyllä totesin ukolle, että jos tämä ei pysy sisällä, pitää lähteä tippaan ettei ihan nuuhkahda.. Pahin vaihe helpotti viikolla 13. Nyt menossa viikko 16. eli rv 15+2.
 
Mulla nyt rv 14+1 enkä oo viikkoon oksentanut!!! :) Oksettaa kyllä edelleen 24/7 eikä pysty vieläkään syömään mitä tahtoisi, mutta kaikki mitä saa syltyä myös pysyy sisällä :) Vatsansisältö nousee kyllä pitkään syömisen jlk suuhun, mut ei oo pakko oksentaa eikä myöskää tunnu närästykseltä vaan ihan vaa kuvottaa. Parempi siis, mutta ei missään nimessä voi sanoa et olis ohi. Vinkkejä mulla ei ole, tää on neljäs kerta ja kaikkea kokeiltu, ei auta mulla poppaskonstit. Aika vain.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top