Pahoinvoinnista kokemuksia

Martta-83

Oman äänensä löytänyt
Minkälaista teillä on ollut pahoinvointi? Milloin alkanut ja jos loppunut niin milloin? Mitkä asiat ovat auttaneet siihen? Mitä olette parhaiten saaneet syödyksi?

Mulla oli alkuun ihan vain pientä etovaa oloa, joka pysyi kurissa kun muisti syödä usein välipaloja. Rv 6 oli sitten viikon verran pahimmat olot eikä mikään meinannut maistua. Vatsakin oli sekaisin. Sitten rv 7-10 välillä oli paljon parempi olo, kunnes joulun jälkeen rv 10+5 alkoi taas kamalat olot, jotka kestäneet nyt viikon. Oksentamiselta olen tähän asti välttynyt (ei ole vaan saanut syötyä oikein mitään), kunnes tänä aamuna tuli vitamiinitabletit saman tien ulos. :sad001 Ja taas on vatsakin sekaisin.
Ärsyttää, kun tuntuu ettei pysty tekemään mitään kuten normaalisti. Olisi kuitenkin isommat lapset ja lemmikitkin hoidettavana. Ruoan laittokin on jo iso ponnistus ja ostoksille ei tee edes mieli lähteä. Seisaalteen jos on pitkään niin alkaa huimata. Nyt ei jaksa olla innoissaan edes raskaudesta :sad001
Olenko ainut, joka on näin romuna pahoinvoinnin takia?
 
http://forum.vau.fi/threads/raskauspahoinvointi.1582119/page-6#post-904803
Kantsii lukea tuo aiempi ketju aiheesta :). Itselläni oli aika painajaismainen pahoinvointi, joka alkoi ns. normaalina kuvotuksena rv5, mutta muuttui rv6 aamusta iltaan oksetukseen (pahimmillaan oksensin tauotta). Pahimmat viikot olivat 6-8, jonka jälkeen alkoi hitusen helpottaa. Nyt olen rv14 ja olo alkaa vihdoin olla suht normaali. Aamuisin saattaa olla vielä hiukan oksetusta, mutta ei mitään aikaisempaan verrattuna :). Nyt maistuu kaikenlainen ruokakin, eikä hajut enää kuvota. Mullakin on kuitenkin vielä yksittäisiä päiviä, jolloin huonompi olo. Muutenkin pahoinvointi mennyt "syklissä" niin, että joka toinen päivä yleensä hiukan parempi ja joka toinen päivä huonompi. Tsemppiä, kyllä se siitä!
 
Muokattu viimeksi:
Itse vältyin oksentamiselta kokonaan, mutta valtava kuvotus ja pahoinvointi kesti n rv 15 asti. Itse pyrin siihen että pidän verensokerin tasaisena mutta ei aina onnistunut. Mulla pelastus oli jääkylmä sokerinen mehu :) ja siis mainittakoon että kuvotus oli sen laatuista että useimmiten itkin sen vuoksi..
 
Mulla vaihtelee päivittäin.. pahin oli rv8-9.. ja nyt luulin jo et menny ohi mut aamulla piti taas halata pönttöä.. lähinnä ollu sellasta krapulamaista oloa ja sit joinaki päivinä joutunu oksentaa.. joitakin lempiruokia ei pysty edes haistamaan :eek: tasaset välit syömisiin ja pikku suupaloja jatkuvasti.. ne auttanu.. päiväunet pahentaa ja iltasin saa kärsiä.. mut nukuttava on silti ku väsyttää.. mulla myöskin painottunu iltaan pahoinvointi.. nyt 11+4. Omalla äidillä alkoi pahoinvointi vasta rv12.
 
Mä oon nyt viikolla 11+4 ja aika huono olo edelleen. En oo kylläkää oksentanu ku kerran mut varmaa helpottais jos oksentais. Mä oon aina ollu sellanen et en oksenna oikeestaa koskaan tai se on tosi vaikeeta ja siks kaikki mahataudit esim on ollu ihan hirveitä ku kauhee olo eikä mitään tuu. Melkee kokoajan saa nyt jotain napostella ni semmotti saa pahoinvoinnin ees jotenki pidettyy kurissa. Tosi öklö olo vaan tulee jostai ruuist. Ekasta pahoinvointi jatkus viikolle 20, toivotravast ei nyt niin kauaa ois! Ja välil tulee kyl päivii ku mietin et oliks se paha olo nyt täsä, mut sit se taas tulee o_O.
 
Pahoinvointiin auttaa pelkästään aika. Edelleen kuvottaa, vaikka viikkoja "jo" 14+4. Oksentelua ei oo ollut viikkoon, mut lähellä käydään vieläkin. Millään syömisillä en oo havainnut olevan vaikutusta. :sad001
 
Kiitos vastauksista! :) Helpottaa jotenkin kuulla, että muillakin on ja joillakin jopa pahempaakin... Tiiia: mulla kans pahin toi kuvotus ja se ettei mitään saa alas. Ja minimanaatti: mulla ihan sama, että olen aina kaikin tavoin välttänyt oksentamista ja en tiiä huonontaako sekin sitten oloa, kun ei oksenna... On tää kyllä.. Pitäis olla ilon ja onnen kukkuloilla, mutta nää olot romuttaa fiiliksiä. Seesteisempää aikaa odotellessa, pakkohan sellainenkin on tulla. Eikö? :)

Laittakaa vaan muutkin vielä kokemuksianne, jos viitsitte ja jaksatte.
 
Oma pahoinvointi on helpottanu mutta itse söin silloin hedelmiä: appelsiineja, klementiinejä, omenaa, rypäleitä. Suolatikut yms pieni suolainen auttaa. Mehujäästä saa nestettä..
 
Kyllä se vielä helpottaa vaikka tuntuuki et ei! Kyllä suurimmalla osalla varmaa helppaa ton ekan kolmanneksen jälkeen, edes vähän. Mä miettisin ekas raskaudes ku huono olo vaa jatku ja jatku ja viikot kulus, et onkohan mulla enää koskaan normaali olo ja maistuuko mikään enää hyvälle. Mut kyl se sit jossai vaihees vaa loppus. Ja samal väsymys. Sit tuliki hirvee energia ja piti puunata koko koti vauvaa varten ja ostella kaikkee kivaa :). Sitä hetkeä taas odotellessa!
 
Mulla oli n. Rv 5-8 viikon välissä etovaa oloa, jota saatto olla oikeastaan mihin aikaan vaan päivästä. Oksennus ei tullut kun muutaman kerran, mutta yökkäilyä ja mahassa kiertämistä oli. Jos nälkä pääsi tulemaan ja heti ei syöny, niin tuli kamala olo. Mulla auttoi siis usein syöminen, mielellään myös se kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Aamuisin ennen kun nousen ylös, niin syön banaanin ja takin taskussa kulkee aina välipalapatukka. Nyt rv12 ja edelleen nälästä tulee kurja olo. Nälässä syöminen on aluks hankalaa, mutta hieman erissä kun syön, niin auttaa. Ja tuohon huimaukseen Martta-83, muakin huimaa välillä (aamuisin yleensä), mutta mulla ainakin auttaa se, kun makoilen lattialla ja jalat on sohvalla. Sitä mä saatan useasti päivässä tehdä. :) Ja muistaa juoda nesteitä kunnolla!
 
Mulla oli alkuun todella huono olo oikeastaan jatkuvasti. Mandariinit ja salaatti oli silloin oikeastaan ainoita mitä pystyi syömään kunnolla. Olot helpottuivat hieman pari viikkoa sitten, mutta nyt viimeisen viikon on olot olleet vielä pahempia.. Ei auta oikein mikään.. Viikkoja päälle 14, ajattelin että tässä vaiheessa olis jo helpottanut..
 
Minulla ei oikeestaan enää ole sellasta pahoinvointi. Ainoastaan jos yskin niin saattaa tulla sellanen olo että vois tulla laatta.. Mutta menee onneksi ohi sitten suht pian kun saa jotain suuhunsa, esim. kurkkupastillin. Aamuisin toki on niin että pitää ekana aika nopeesti saada iso lasillinen vettä. Ja sit mielellään vähän tuoremehua perään niin saa tehä aamupalaa rauhassa.
 
Mulla taas on sellainen olo ettei vesi meinaa upota ollenkaan, varsinkaan aamuisin. Aikaisemmin oon juonut aina aamulla heti puoli litraa vettä ja muutenkin päivän aikana vähintään sen kolme litraa. Nyt tekee todella tiukkaa..
 
Dino, mullakin vesi on tökkinyt, vaikka yleensä juon sitä heti aamusta ison mukin ja päivän mittaankin vähän väliä... Mietinkin, josko osa kuvotuksesta johtuisi ihan vaan nestevajeesta/veden juomisen puutteesta.
Itse ihmettelin krapulaista oloa jo ennen plussaa (luulin, että johtui väsymyksestä kun olin nukkunut huonosti), ja viikolla 6+jotain alkoi kuvotus joka paheni viikko viikolta ja olen kyllä oksennellut (lähes) päivittäin, pahimpina aikoina aamuin illoin. Joulukuun alkupuolella ei maistunut mikään ruoka (äitini syötti mulle mm. suklaavanukkaita jotta söisin edes jotain :D), mikä varmaan pahensi oloa entisestään. Joululomalla pääsi onneksi rentoutumaan ja ruokakin oli alkanut maistua paremmin, pahoinvointi/kuvotus sen sijaan jatkui/jatkuu edelleen. Jouluruuat oli hyviä! Mutta tulin huomanneeksi aivan ihmeellisiä asioita, esim. punajuurisalaatissa on sakariinia, mitä ei suositella raskausaikana! Lisäksi pannassa olivat joulupöytämme suosikit graavi- ja suolalohi, terriinit, maksa ja mäti... (kera viinien...) mutta yllättävän kivuttomasti sekin sitten meni :)

Nyt viikkoja siis 13+1, eilen viimeksi aloitin aamuni oksentamalla, tänään ollut ("kop, kop") vähän parempi mutta koko ajan tarttis jotain mupeltaa. Heti jos pääsee nälkä iskemään, tulee oksu tai vähintäänkin kuvotus. Töissä vaan jatkuva syöminen vähän hankalampaa kuin lomaillessa, tänään ekaa päivää loman jälkeen kokeilemassa työntekoa. No jospa tää alkais pikkuhiljaa helpottaa...

Yksi vinkki muuten, lasten-/vauvanruokaosastolla on erilaisia smoothieita, joista varsinkin pieniin korkillisiin "pusseihin" pakatut luomusmoothiet on ihan loistava välipala! Kätevä kantaa laukussa, raikas ja hyvän makuinen, eikä varmaankaan sisällä haitallisia aineita kun on tarkoitettu lapsille ~6kk eteenpäin.

Toivotaan että kaikilla olo pikkuhiljaa kohenis ja päästäis nauttimaan odotuksesta!
 
Mulla oli myös varsinkin alkuun jatkuvasti sellainen kamala krapulainen olo. Varmaan onkin nestevajeesta kysymys osaltaan, inhottavaa vaan kun on olevinaan kauhea janokin jatkuvasti mutta silti joutuu väkisin juomaan vettä kun ei meinaa upota...
 
Miulla on tuo pahoinvointi nyt sen osalta helpottanut, että kiva huomata että nyt alkaa taas tulemaan nälkä ennenkuin se huono olo.
 
Takaisin
Top