Pärjääkö kotihoidontuella?

Tiukkaa on. Miehen palkka kattaa pakolliset asumiskulut ja laskut, mutta kotihoidontuella pitäisi selvitä viiden hengen ruokaostoksista ja muusta tarvittavasta. Kyllä siinä saa miettiä, mihin on varaa ja mihin ei.
 
Ei pelkkä kotihoidontuki riitä, miehen palkkatuloja tarvitaan myös. Monessa asiassa on pitänyt karsia/vaihtaa halvempaan. Meillä 5 henkinen perhe.
 
Miehen palkalla maksettiin laskut. Kotihoidontuella kävin joskus tekemässä täydentäviä ostoksia ruokakaupassa.
 
Ensimmäisen lapsen kanssa kotihoidontuki+kuntalisä ei olisi riittänyt juuri mihinkään. Miehen palkalla siis elettiin ja oman osuuteni asuntolainasta maksoin omista säästöistäni. Tosin lapsi meni hoitoon 1,5-vuotiaana.

Tällä hetkellä työnantaja maksaa vielä palkkaa ( vasta palkanmaksun päätyttyä Kela maksaa äitiyspäivärahaa), joten säästöön jää onneksi taas sen verran, että tullaan toimeen vaikka mies jäisikin joksikin aikaa lomautetuksi.

Kotihoidontuki tulee ajankohtaiseksi vasta myöhemmin. Kuntalisä on luultavasti lakkautettu, en ole vielä selvittänyt.
 
Hyvin kyllä pärjää jos taloudessa on vielä toinenkin osapuoli. Hyvin pärjätään, kun on miehen parinsadan palkka+päiväraha ja päälle minun minimi kotihoidontuki.
 
Eihän pelkällä kotihoidontuella pärjää. Mies kustansi lainanlyhennykset ja laskut, suurimman osan ostoksista. Itse olen tehnyt kotoa käsin töitä siitä asti kun vauvat on olleet jotain 4kk, joten säästöönkin on saatu rahaa ennen vanhempainvapaan loppumista. Mutta eihän sillä yksistään pärjäisi, ei todellakaan.
 
Mies hoitaa laskut ja lainan, mie teen pääsääntösesti kauppaostokset, välillä jotain isompaakin. Säästöön ollaan silti saatu laitettua ja tehty kylppäriremppa. Nyt mies lomautettuna niin täytyy alkaa miettimään mitkä ostot on pakollisia. Pakastinta tyhjennetään nyt myös tehokkaasti.
 
Ekan kanssa pärjättiin ihan hyvin kun oli pieni asunto ja kulut, sekä säästöjä lisäksi. Tokan synnyttyä sitten vaihdettiin asuinkuntaa (ei kuntalisää) + säästöt meni asunnon ostoon, ja isommassa asunnossa ja perheessä isommat kulut niin ei vaan mitenkään riitä. Pakko oli palata töihin heti kolmannen lapsen äitiyloman päätyttyä.
Lyhennysvapaita tuli tokan lapsen hoitovapaan aikana käytettyä. Pärjättiin siis kuitenkin miehen palkalla, mutta lainat ei paljoa sinä aikana lyhentynyt.
Jos löytyisi omalta asuin paikkakunnalta joku osa-aikatyö niin olisi seuraavan äitiysloman jälkeen ihana vielä olla pitkään lasten kanssa kotona.
 
Ei riitä mitenkään. Kun on talolaina, kaksi autoa, lemmikit, vakuutukset, kaikki juoksevat menot... Ei vain onnistu. On pakko lähteä takaisin töihin vaikka ei vielä haluaisi. :sad001 Lapsi tulee olemaan alta vuoden ikäinen.
 
Olin kotihoidontuella esikoisen kanssa n.1,5v. Olihan se tiukempaa elämistä. Tuki pieneni mitä kauemmin kotona olin. Miehen tuloilla lähinnä elettiin. Apu oli myös äidistäni, joka tasaisin väliajoin kiikutti isompaa vaatetta lapselle, ei tarvinnut itse niitä ostaa!
 
Minun kotihoidontuki ja miehen palkka riittivät ihan tarpeeksi. Olin ennen lapsen saantia aika pitkään työtön ja sitä ennen opiskelija, joten oli kokemusta pienillä tuloilla elämisestä. Ei tuntunut siltä, että mistään olisi pitänyt luopua. Päinvastoin, mies kun alkoi saada parempaa palkkaa niin pystyi hankkimaan sellaisiakin asioita mihin ei ennen ollut varaa.
 
Takaisin
Top