Päiväunirytmit!

RR

Silmät suurina ihmettelijä
Hei!

Meidän poika 4kk ja rapiat päälle on siirtymässä yhtiin päiväuniin. Hjälp! Voiko olla, vai onko tämä vain joku kausi??? Kertokaa kokeneemmat, tai jos edes olette kuulleet jonkun siirtyneen yksiin päikkäreihin kovin nuorena!

Tähän asti oon koettanut vaan uskoa, että lapsi tietää oman rytminsä, mutta nyt vähän mietityttää. Kuitenkin jo jonkin aikaa on yöt ollut vaikeampia ja ekoille päikkäreille nukahtaminen ollut työn ja tuskan takana. Aamusin on kukuttu jo kovin varhain. Oon luullut, että univaikeudet johtuu kiinteiden maistelusta ja kovasta liikkumisen opettelusta. Kuitenkin tänään nyt sitten luovutin ekojen päikkäreiden suhteen - ei oo pakko, jos ei kerta nukuta! - ja tuossa justiin vasta laitoin poitsun unille. Saa nähdä miten nukkuu...

Oon luullut, että lapset yleensä pärjäis yhillä päikyillä siinä vuoden iässä.

Ja taustaksi. Pojalla on ollut melko tasainen rytmi: yöunet ja kahdet n. 2-3h päiväunet jo yli kuukauden ainakin. Nyt siis tuntuu, että aamupäiväunet jäämässä pois ja päikkärit siirtymässä keskelle päivää...

Vai mitä tää oikein on?
 
Heippa RR!

Täällä saman ikäinen nukkuja kuin sulla! (paasataan tuolla syntyneet 09-joulukuussa palstalla, tuu sinne!)

No, siitä nukkumisesta! Kuulosta kovasti siltä, että lapsonen tosiaankin hakee uutta rytmiä edellisen päälle. Meillä kanssa ihan selvästi muuttumassa kolmista päikkäreistä kaksiin. Aamupäivä huilataan vaunuissa tai sisällä tohon kahteentoista saakka. Sitten iltapäivän unille käydään vasta joskus kahen-kolmen välillä. (Hm...jotenkin?)

Eipä siinä sitten enää jäädä illalla "päiväunia" nukkumaan, että saa taas yöunista kiinni!

Tietysti on niitä päiviä että unet on aivan mitäsattuuta...vartin pätkiä ja heräämiset kitinää. mutta niitähän ei lasketa, koska ne ei ole tavallista arkirutiinia!

Ja niin yksilöllistä tuo unen tarve on aikuisilla, niin miksi ei lapsilla ja vauvoillakin.
 
Hei RR!

Lapsellahan rytmi muuttuu jatkuvasti, olen oman lapsen kohdalla huomannut sen vallan hyvin. Syntymästä lähtien poika söi 2-3krt yössä, sitten välillä nukkui jo yöt syömättä ja nyt syö sitten kerran yössä. Päiväunia poika nukkuu vaihtelevasti alussahan poika nukkui jatkuvasti, sit 3kk jälkeen alkoi nukkumaan vähemmän, nyt poika nukkuu 2-4 kertaa päivässä puolesta tunnista kahteen tuntiin, yleensä aamulla ottaa tunnin unet aamupuuron jälkeen, 11 ruuan jälkeen nukkuu vaunuissa ulkona 1-2h, sitten 4 jälkeen ottaa sisällä ½-1h tirsat ja samoin 7 jälkeen, toki nämä vaihtelee päivittäin et miten nukutaan. Yöllä poika sit nukkuu 10-12h yhteensä.

Lapsesi on siinä iässä että kaikki ympärillä oleva alkaa kiinnostamaan ja voi yksinkertaisesti olla vaan sitä ettei hän malta enää nukkua kun on niin paljon uutta nähtävää, koettavaa ja opittavaa.

Maajo
 
Kiitos Maarinen ja Maajo vastauksista...

Mä vähän relasinkin jo - nukkuu miten nukkuu kunhan nukkuu :) Eilen veti 4 tuntia klo 12 eteenpäin, mutta tänään simahti jo klo 11 (tosin yö olikin vaikea, jatkuvaa möyrimistä aamuyöstä...). Päätin rauhoittaa nyt muutaman päivän ja oikein kuulostella mihin suuntaan rytmi olisi menoillaan, ja alkaa sitten omalla toiminnalla tukemaan sitä. Itselle on jotenkin tärkeää, että olisi suht säännöllinen rytmi, vaikka niitä poikkeus päiviä välillä onkin. Aiemmin meillä, Maarinen, oli juuri tuo kuvaamasi 10-12 ja 15-17/18 rytmi - tykkäsin [:)]

Ja nuo yövaikeudet taitaa mennä tosiaan juuri tuon kuvailemasi syyn piikkiin, Maajo. Maailma on ihmeellinen! Kirkkain silmin kello 4 aamuyöllä alkaa ryömimis- ja laulutreenit!

p.s. Maarinen, kyllä mä teitä joulukuisia vaklaan ;) EHkä vielä tohdin itsekin joskus osallistua...
 
Takaisin
Top