Päivärytmit

SBO

Jostain jotain jo tietävä
Uteliaisuudesta sekä jos minä tai muut saisi vinkkejä oman arjen kaaoksen suitsimiseen! Ainakin itsellä nepsynä on välillä mielenkiintoista tämän kaiken kanssa tasapainoilu. 😅

Meillä on 8kk ikäinen vauva. En eritellyt milloin saa rintaa tai korviketta kun se vaihtelee, mutta tämä nukahtaa vain tissille ja useimiten myös tarjoan toisen rinnan päiväunilta herättyä. Korviketta tarjoan kiinteiden jälkeen. Kotityöt meillä jaottuu niin, että mies hoitaa yleensä tiski- ja pyykkihuollon, minä siivoan jos/kun on aikaa (ihan liian harvoin 😂) ja kerran viikossa-kahdessa käymme kaupassa.

5-6 vauva "herää" aamumaidolle, nukahdetaa vielä muutamaksi tunniksi.
8-10 herätys. Yleensä hieman tissitellään vielä ennen ylösnousua. Syötän vauvalle aamupuuroa jos kelpaa, mies tekee samalla meidän aamupalan. Yritän sitten syödä itse, käyttää koiran ulkona ja käydä suihkussa jos ehdin ennen kuin mies lähtee töihin. Leikkiaikaa ennen päikkyjä jos ehditään.
11-13 Ensimmäiset 1-2h päiväunet (jos ollaan herätty lähempänä kahdeksaa mahtuu päivään yleensä kolmet unet ja ekat on jo vähän aiemmin).
13-15 Vauvalle lounas, jos jaksaa istua syöttötuolissa niin syön myös itse, leikkiaikaa. Mies tulee yleensä kahden kolmen väliin töistä jolloin minulle jää aikaa syödä tai tehdä ruokaa jos en ole aiemmin pystynyt.
16-18 Toiset 2-3h päiväunet.
18-20 Vauvalle päivällistä jonka jälkeen syön myös itse tai valmistan ruokaa. Leikkiaikaa, käytän koiran ulkona.
21-22 Vauva nukkumaan, kylpypäivinä käytämme hänet ennen tätä kylvyssä.
22 -> Itse katson yleensä telkkaria tai plärään puhelinta puolille öin. Aiemmin tämä oli "omaa aikaa" tai parisuhdeaikaa, mutta tällä hetkellä vauva ei nuku omassa sängyssään joten ne on nyt jäänyt. Neiti ei oikeastaan heräile öisin joten yösyöttöjä ei ole, mutta nyt vieressä nukkuessa hamuilee aika ajoin rinnalle tai nukkuu tissi suussa.

Jaa-a saisinkohan tätä selkiytettyä itsellenikin jos kirjoittais auki 🤣

Viikko-ohjelmaan meillä kuuluu vauvauinti, muskari sekä mun luistelutreenit (joiden aikana pojat on hoitajan kanssa kotona), joten nää päivät poikkeaa vähän, mutta jos ei ole mitään kummempaa ohjelmaa…

05: molemmat herää syömään (hyvin kellontarkasti 😂) ja nukahtaa tissille.
09-10: pojat heräävät, jos on hyvin käynyt oon itse noussut ehkä tuntia aiemmin ylös ja ehtinyt syödä ja juoda kahvin. En ole aamuihminen 🥴
Heräämisen jälkeen imetys ja aamutoimet. Yleensä imetän aamulla erikseen (muutoin päiväsaikaan tandemina) ja atooppisen ihon rasvailu kahdelta vie aika huolella aikaa, joten tässä välissä ei paljoa muuta ehdi ennen kuin on jo ekojen päiväunien aika.
10-12: ekat päiväunet n. 1 h vähän riippuen milloin on herätty. Jos en oo jaksanut nousta ennen heitä ni täs vaiheessa saan itse aamiaista ja ehkä ehdin suihkuun (ehkä 😅)
11-13: lounas pojille ja maitoa päälle
12-16: pööpöilyä, leikkimistä, kirjan lukemista. Ekojen päiväunien ajankohdasta riippuen jossakin vaiheessa iltapäivää pyrin aina viemään pojat vaunuissa ulos, ruokakauppaan tms. asioille tai vaan kävelemään ja nukkuvat tokat päikkärit siinä samalla. Nää saattaa venyä 2-3-tuntisiksi tai sitten eivät, tyystin mahdoton ennustaa. 🫠
16-19: kotona, lisää pööpöilyä jne. Useimmiten vielä kolmannet lyhyehköt unet joskus 17-18 aikaan.
19-20.30: iltatoimet (taas rasvaillaan, kerta viikkoon myös kylpy tässä kohtaa), puuro ja maitoa päälle.
21: pojat ”normipäivinä” viimeistään sängyssä ja pääsääntöisesti unessa 10-15 min sisällä. Puuroa on syöty vasta aika lyhyen aikaa mutta sen yösyöttöjä vähentävä vaikutus oli välitön ja hämmästyttävä. 😆
23: sanon itselleni että nyt ois aika mennä nukkumaan
00.30: ehkä todellisuudessa menen nukkumaan 🙃

Imetän noiden mainittujen aamu-, lounas- ja iltamaitojen lisäksi ehkä 2-3 kertaa päivässä vähän nukkumisista riippuen, sekä lisäksi tuo yksi yöimetys. Kotityöt hoituu kun (jos) hoituu 🤪 aika paljon käytän iltoja keittiön siivoamiseen, ja päiväsaikaan teen mitä pystyy poikien ollessa valveilla. Päiväunet heillä on sen verran lyhyitä ja/tai ennalta-arvaamattomia et sen ajan käytän yleensä vaan syömiseen ja hengähtämiseen.

@syllogismi Hauska miten samanlaisia raameja noudattelee teillä kuin meilläkin. Nostan kyllä hattua kun saat pyöritettyä arjen yksin (? jos siis ymmärsin allekirjoituksesi oikein) ja vielä kahden kanssa! 👏

Musta tuntuu etten kyllä mitenkään sais mahtumaan tähän mitään "harrastusta" kuten muskaria tai vastaavaa ja jos ei mies välillä katsoisi vauvan perään niin en tiedä miten saisi tehtyä ruokaa esimerkiksi. Tää ku ei nuku yksin enää ollenkaan, ei jaksa istua paljon omia syömisiään kauempaa syöttötuolissa ja lattialla en uskalla enää pitää ellen ole ihan vieressä vahtimassa kun oppi pari viikkoa sitten nousemaan tukea vasten eikä mikään muu leikki sitten enää kiinnosta. 🤣 Sanoin just eilen miehelle, että kaipaan sitä kun vauva ei juuri liikkunut ja nukkui kiltisti omassa sängyssään, oli niin paljon aikaa!

En muista enää meidän vauva-ajan päivärytmiä, joten itse aiheeseen en pysty vastaamaan. Mutta huikkaan, että meillä kantoliina pelasti paljon! Ruuan laitto onnistui vauva liinassa. 😊 Tokikaan kaikki vauvat ei viihdy liinassa, joten ei kannata hirveän kalliiseen ensimmäiseksi investoida, jos ei ennestään ole kantovälinettä.

@SBO jeps, toista vanhempaa ei meillä ole. Et ole eka joka kehuu selviämistä kahden kanssa, mut tässähän tää on mennyt kun ei ole mitään mihin verrata 😆 ja pojat on (tähän asti) olleet hyvin helppoja ja tyytyväisiä olentoja. Kauhulla kyllä odotan mitä seuraavaksi kun nyt kovasti puuhaavat liikkeelle lähtemistä. Allekirjoitan ihan täysin ton että se pikkuvauva-aikahan oli kaikkein helpoimmasta päästä 🤣

Ja myöskin ku pääsin sanomasta että 9-10 välillä heräävät ni eikös tänään alkanut toisesta sängystä kuulua hölötystä jo 8.15 🥴

Muokattu viimeksi:
Meillä alkoi tämän toisen kanssa aika nopeasti rullaamaan samalla kaavalla kuin esikoisen kanssa. Nyt kuopus on jo +1-vuotias, mutta olisko tollon 8 kuisena nukkunut kahdet päikkärit, jotka ajoitettiin esikoisen päikkäreiden mukaan. Hän on nyt lopettanut niiden nukkumisen, mutta kuopus nukkuu edelleen nuo puolenpäivän päikkärit. Tuolloin vielä myös imetin ja yritin varmaan ajoittaa ne suunnilleen ruokailuihin. Öisinkin söi aika paljon... Ja meillä tuli muistaakseni aika nopeasti tuo 5 ateriaa päivään. Aloitettiin maistelut siis jo 4 kuisena. Ja olen itse aina syönyt samaan aikaan kuin lapset. Muuten ei tulisi syötyä. 😅 Tuossa aikataulussa on käytännössä ruokailut ja unet. Väleissä on millon mitäkin puuhaa. Arkiaamuisin ollaan usein mll:n leikkiaamussa sillä aikaa kun esikoinen on leikkikoulussa klo:12 asti.😊 Ja kotityöt tulee paljolti hoidettua kun mies on kotona. Vähän riippuu lapsista mitä saa tehtyä kun olen itsekseni heidän kanssa.

n. klo: 6 aikoihin aamuherätys. Tämä on elänyt paljon, mutta aika aamuvirkku on. Toki itsellä ollut herätys näihin aikoihin esikoisen leikkikoulun takia.

Sitten aamupala, aamupesut ym.

Jos arki niin ovesta ulos n. klo: 8.25.

Aamupäikkärit rattaissa klo: 8.45 - 10 (näitä ei nuku enää)

Klo: 10.30-> Lounas

Klo: 12 - mieluiten väh. 14 päikkärit rattaissa (nämä nukkuu edelleen). Tässä oli oma vapaahetki kun esikoinenkin vielä nukkui. Yksikään roska tai muu ei liikkunut mihinkään.😂

Päikkäreiden jälkeen välipala n. klo: 14-15 välillä

klo: 17 päivällinen

Tässä välissä vaihtelevasti päivästä riippuen lasten kanssa olemista, kotitöitä tai omaa-aikaa... Oma-aika tarkoittaa tällöin useimmiten treeniä. Päivisin en ole enää oikein ehtinyt tehdä, joten mies viihdyttää lapsia sillä aikaa.

klo: 19 -> iltapala ja iltapesut.

klo: 20 sänkyyn. Alle 1-vuotiaana nukahti vielä tissille meidän sänkyyn. Nyt en enää imetä ja nukkuu omassa sängyssä omassa huoneessa. Ei kyllä ihan klo: 20 nukahtanut. Varsinkin alle 1-vuotiaana otti aikansa.. nyt on nopeutunut paljon siihen verrattuna.

Ja itse nukkumaan 22-23 välillä kun lapset ovat nukkumassa. Välillä tehdään päätös että kärsitään aamulla ja katsotaan hetki jotain sarjaa tms. jollon menee myöhempään.😂😅 Tämä oli aika vaikeaa imettäessä kun olin joskus jumissa sängyssä. Yhh en kyllä kaipaa yhtään😅

Mutta suunnilleen noin. 😊

Takaisin