Päivärytmi

freesia

Vauhtiin päässyt keskustelija
Onkos teillä sellasta? Minkä ikäinen vauva on?

Meidän neiti on reilu 1kk ja ei ole rytmistä tietoakaan. Syö kotioloissa lähes aina 2 tunnin välein (siinä ainoa säännöllisyys hänellä), ja nukkuu kun nukuttaa ja valvoo kun valvottaa, vuorokaudenajasta riippumatta. Yön ja päivän eroa on kyllä selvitelty hänelle jo. :) Yöt vaihtelee ihan hirveesti miten menee, monesti hän ei tahdo nukahtaa yösyötön jälkeen ja arvata saattaa ettei äitikään silloin saa nukkua... :)

Mites muilla menee päivät ja yöt? Kuinka olette jaksaneet? Meillä välillä tosi rankkaa mutta kovin pienestä sitä sitten piristyykin ite; se esim. että saa aamulla puoli tuntia itelleen et saa syödä rauhassa, tai käydä suihkussa oikee ajan kanssa, tai illalla mennä nukkumaan pari tuntia aiemmin kun mies ja tyttö vielä valvovat (harmi vaan ei joka ilta :D)

PS: Hitto tota raskausjanaa tossa, kuinkas sen nyt saikaan muutettua :D
 
Hei Molly^!

Eipä ole kummoista rytmiä vielä täälläkään! Ikää siis meidän pojalla tuo vajaa neljä viikkoa. Tuo teidän kahden tunnin välein syöminen kuulostaa luksukselta. ;) Meidän poika tuntuu syövän kerran tunnissa (ainakin). No sitten hän kyllä välillä nukkuukin neljä tuntia. Öisin yleensä juuri tällainen neljän tunnin pätkä unta, mikä on ainakin minun mielestäni ihanaa! Toivottavasti tuo uniaika pitenisi vähitellen. Olisi kiva tietää, että milloin sellainen selvä rytmi alkaa muodostua vauvalle?

Tickerin saat pois tuolta omat sivut -> omat tiedot -> allekirjoitus ja ticker: sieltä vaan poistat sen linkin. Uutta sitten jos haluat, niin esim. tuolta Lilypie.comista.
 
Helou vaan!
Meillä poitsu reilu 6 viikkoa ja syöpi päivisin kahden tunnin välein.. Nukkuupi vielä aika hyvin aamupäivästä tuonne iltapäivään pari tuntia aina kerrallaan.. Iltapäivästä eteenpäin sit on aika hyvin valveilla. Nukkuupi parit puolen tunnin tirsat. Illalla laittaa 21-22 välillä yöunille, ja nukkuupi välillä yhdellä/ välillä kahdella syötöllä aamukasiin asti.

  Nukututattako te vauvojanne ulkona?
Me asutaan vähän tyhmässä paikassa, ja tässä ei ole mahdollisuutta nukuttaa lasta yksin ulkona (tai olisi varmaan mutta en uskalla jättää vauvaa yksin ulos,joutuisin varmaan oman mielenrauhan vuoksi koko ajan juoksemaan katsomassa pojua:)), joten vauva nukkuu vaunuissa sen kerran päivässä kun esikoisen kanssa ollaan ulkona.
 
Meidän poika 7,5 vkoa eikä oikein tietoakaan rytmistä, just ku aattelen et oisko joku rytmi saavutettu ni seuraava päivä on taas ihan erilainen :D

Meillä vauva nukkuu ulkona, tosin aika usein varsinki lenkin jälkeen herää ku vaunut pysähtyy mutta onneksi välillä nukkuu tovin pidempään. Meijän vuorokautta rytmittää kyl hitusen noi koliikki-itkut jotka alkaa siinä klo 22 ja 23 välillä ja kestää nykyään johonkin klo 02 asti, tosin pari viimeistä päivää on jo olleet parempia joten ehkä tuo vaiva alkaa pikkuhiljaa kääntymään parempaan!! :) Pääasia et ei oo enää pariin viikkoon jouduttu aamukuuteen asti valvomaan itkuja :/

Poika nukkuu "yöunet" n. 5-6 tuntia  jolloin yksi syöttö välissä ja sit ollaankin taas jo pirteitä ja valvotaa n. 1,5 tuntia. Välillä nukkuu päivällä jopa kolme tuntia, toisinaan mennään vaan puolen tunnin torkuilla kerrallaan melkein koko päivä. Ehkä tää joskus sitte tasaantuu :D Vaik rytmittömyys ja vain pari tuntia kerrallaan nukkuminen on väsyttävää niin täytyy yrittää nauttia tästäkin ajasta...pikkuvauva aika on kuitenkin niiiiin lyhyt. En voi uskoa et muru on kohta jo 8 vkoa!!! 

Meillä on nyt alkanut olla selkeästi enemmän valve-jaksoja jolloin poika jo jokeltelee ja hymyjä riittää, ihanaa <3 :)
 
Meillä poika nyt 7vkoa.
Päivisin poitsu syö parin tunnin välein. Nukkuminen päivällä vaihtelee aika paljon joinain päivinä otetaan 15min torkut ja sit ollaan taas pitkään hereillä ja taas pikku torkut. Joinain päivinä sitten vaan nukutaan melkein koko ajan. Puoli tuntia ollaan ehkä hereillä niiden välissä. Yöt nukutaan kuitenkin aina hyvin. Pisimmillään käynyt jo ysiltä illalla nukkumaan ja herännyt syömään viiden maissa eli jopa 7h pätkä. :) ja nukahtaa heti uudestaan. Pienempänäkään ei herännyt kuin pari kertaa yössä syömään ja nyt vain kerran. Hiukka ilmavaivoja on. Ollaan nyt otettu tuo cuplaton käyttöön vielä ei ainakaan huomaa vaikutusta. Ollaan kuitenkin päästy pojan kanssa aika helpolla. Voimia kaikille joilla ei aivan niin helppoa ole, mutta on nää vaan niin tän kaiken arvosia <3
 
Meillä poika nyt 4vkoa. Ja ainoastaan nukkuu yöllä 4-5h putkeen ja sen jälkeen parin tunnin tirsoja aamuun asti. Eli siis nukkumaan klo 23 ja herää syömään klo 03-04 ja syömiseen menee se 1-1,5h ja sen jälkeen enää nukkuu 2h pätkissä, joskus 1h.

Päivällä voi ottaa vaan pieniä tirsoja ja tunnin välein haluaa ruokaa, niinkuin Emmy`lläkin. Joskus on pakko yksi syöttökerta antaa kokonaan pullosta että herra nukkuisi päikkärit taas sen 4h.
 
Täällä 7viikkoinen pieni kirppu nukkuu todella pitkät yöunet muutamilla syömisillä, ja syömiskerrat on niin hiljaisia ja rauhallisia että edes kissat ei siitä säpsähdä :) päivisin taistelee unta vastaan, mummilla rakastaas vaunuissa nukkumista, harmi ku kotona siihen ei oo mahista.. sitten kiukutaan väsymystä :) mutta ei voi valittaa!
 
Mites, nukutaanko teillä jo kaikki unet omassa sängyssä?
Meillä pieniä haasteita, lähinnä mun oman 'laiskuuden' takia :D
 
nina88: Meillä nukutaan vielä kaikki samassa sängyssä. Pitänee alkaa siirtämään poika siihen pinnikseen vähitellen. Saattaa olla helpommin sanottu kuin tehty! xD Viime yönä muuten 5h unta putkeen - jeejee parempaan suuntaan ollaan menossa. Tuon 5h:n jälkeen imetin vartin verran ja sitten nukuttiin kaksi tuntia ja taas syömään. Käytännössä yö siis yhdellä heräämisellä.. :)
 
nina88; Meillä vaavi nukukuu omassa sängyssä..olen opettanu ihan alusta asti nukkumaan omassa sängyssä, kun se on sitten niin vaikea saada nukkumaan siellä omassa sängyssä jos tottuu nukkumaan  vanhempien vieressä..
Ja mie pelkään niin sitä kätkytkuolemaa kun se saattaa sattua ihan kenelle vaan, niin olen kuullut että samassa sängyssä nukuttaminen lisää kätkytkuolemariskiä.. 
Ja meillä on vielä se että mies pyörii unissaan joten poitsu joutuis nukkumaan minun vieressä reunalla... Mutta kukin tietysti tekee omalla tavallaan :) Näin vain meillä :)
 
illalla nukahtaa tissille, siitä nostan sänkyyn, ensimmäisen syöttökerran jälkeen nostan viellä takasin sänkyyn, toisella kerralla lähes poikkeuksetta jää viereen nukkumaan. Nukutaan miehen kanssa niin rauhallisesti ja paikoillaan että uskallan viereen jättää, tietystihän se pelottaa että päälle kierähtää tms, tai koko ajatus kätkytkuolemasta, vauva kun nukkuu ni on välillä pakko käydä kattomassa että varmasti hengittää.. :)

Nyt on kyl pakko ruveta tota omassa sängyssä olemista, neiti rupee kääntymään mahalleen :)
 
Thellu: Jännä, kun itse olen kuullut taas että yksin nukuttaminen lisää kätkytkuoleman riskiä ensimmäisinä elinkuukausina.. No kätkytkuolemien syytähän ei tiedetä, niin sinällään turha alkaa riitelemään siitä! Mutta tosi on tuo, että täytyy alkaa pikkumiestä siirtämään sinne omaan sänkyyn jossain vaiheessa. Tuli siitä sitten tappelu tai ei.

Niin ja meillä sama homma kuin nina88 perheellä, että ei juuri kyllä liikuta mihinkään siitä asennosta missä nukutaan miehen kanssa, kun vauva välissä.
 
Emmy; joo, nää on vissiin taas näitä juttuja joista on monia versioita liikkeellä :)
 
 
Meillä vaihtelee vielä rytmi pojalla,mutta itse pidän tiukasti kiinni klo 22.00 syöttö ajasta.Silloin viimeistään vaihdetaan yökkäri päälle ja syödään jonka jälkeen nukkumaan.Yöllä en ole laitellut valoja päälle enkä myöskään jutellut vauvalle.Jos alan höpöttelee sille niin saan höpötellä pitkän tovin. Meillä poika on nukkunut koko ajan omassa sängyssä,koska itse pyörin niin paljon että hyvä kun mieskään mahtuu samaan sänkyyn... :) Ja muutenkin haluan olla mieheni vierellä edes yön ilman lapsia,nyt varsinkin kun on niin vähän aikaa ihan kahdestaan. Mukavaa kesän alkua kaikille...
 
nina88:Meillä nukutaan omassa sängyssä. Illalla nukahdetaan tissille ja siitä siirretään sänkyyn. Yleensä aamulla otan pojan viereen nukkumaan kun hän vetelee enää sen 1-2h unta.

Ja hui kun keksii kaiken näkösiä uskomuksia miksi kätkytkuolemia tulee. Ehkä me joku päivä saadaan tietää mikä on niiden takana.
 
tänään raahasin vaunut parvekkeelle, normaalisiti aika lämmin paikka, mutta tänään ihana viileä tuuli käy! vauvelille maitoa maha täyteen ja kokeilin parvekkeella nukuttamista..JES!! siellä makoillu nyt kohta tunnin! Täysin kummallinen tunne kun voi vaan löhötä koneella ilman huutoa!

Missä on kaikki HUHTIMAMMAT? 
 
Ihanaa, meillä alkanut yöt mennä hyvin! Parhaimmillaan on nukuttu jopa lähemmäs 8 tuntia ilman syöttöä. Välillä yhden kerran syötetty joskus 4-5 aikaan. Iltaisinkin saatu nukkumaan hyvin! Uskomatonta :D Päivisin taas usein yhdet pidemmät torkut ja muuten seurustellaan aika paljon ja sitten jotain 30-60 min torkkua välillä.
Vauva nukkuu yöt perhepedissä, lähinnä siks että meillä oli yks puklut henkeen -episodi jonka jälkeen olen ollu ihan hermoheikko, en osaa ite rauhoituttua nukkumaan jos vauva ei ole vieressä. :( Vauvakin nukkuu paremmin känisemättä eikä tartte läväyttää valoja päälle ja nousta ylös tarkistamaa mikä on, juuri kun ite nukahtamaisillani. Omaan sänkyyn treenaillaan taas sitten kun itse tästä vähän rauhoitun... :)
Päivisin vauva nukkuu vaunuissa olohuoneessa, ja joskus aamupäivisin kun itse köllin sängyllä niin myös vaunuissa tai omassa sängyssä. Ulkona ei ole vielä nukutettu, kissaverkki pitäis varmaan olla (meillä kissoja niin helpottais sisälläkin ollessa, mutta kun ulkona on oravia!) 
Ihanaa seurata kun pikkunen kehittyy ja oppii uutta, alkaa enemmän se seurustelukin olla molemminpuoleista! :))<3
 
Moikka pitkästä aikaan! :)
Tänään tajusin, että enpä ole täälläkään ehtinyt käymään sitten moneen viikkoon. Meillä jonkunlaiset rytmit Veikolla, vaihtelee kyllä vielä paljonkin. Yöllä nukkuu yleensä yhden pidemmän neljän tunnin pätkän ja sitten vähän lyhyemmän, parilla kolmella syötöllä menee yöt (yleensä). Päivällä nukkuu yleensä yhdet pitkät unet ja monia pienempiä. Yritetään iltapuuhat touhuta kasin aikaan ja sitten vielä valvotaan ja yleensä nukahtaa siinä puol kympin maissa. Veikko on kerran kokeillut yksin vaunuissa nukkumista, muuten lenkin jälkeen on jäänyt nukkumaan. Kovasti hänkin liikkeestä pitää. :) Onko teistä kukaan kokeillut liinalla kantamista? Me ollaan nyt vähän harjoiteltu. Tykkää siellä olla, jos on väsy olo, mutta virkeänä sieltä ei oikein näe ympärille. Koira ollut iloinen, kun pääsee vähän metsälenkille välillä. :) Meillä nukutaan omassa sängyssä, välillä aamuisin otetaan viereen. Viekussa on niin kiva välillä nukkua. <3 Ihania vauvantuoksuisia hetkiä kaikille! :)
 
Heipparallaa! 

Meillä on nyt nukuttu kaksi yötä klo 01-08 kahdella syötöllä ja mä oon niiiin onnessani. Koliikki-itkut on vähentyneet jo selkeästi vaikka vielä aika-ajoin itketään masua. Mut pienetki edistykset saa kyllä niin iloiseksi <3

Meillä nukutaan kans perhepedissä. Vauva kun on tykänny syödä tiheästi yölläkin niin on helpompaa ja ei vauva oikein oo osannu rauhottua nukkumaan omaan sänkyyn, opetellaan myöhemmin. Neuvolassa ainakin sanottiin et vasta puolen vuoden jälkeen aletaan pitää mm. unikouluja et sillon vauva oppii ja alkaa muistamaan opetettua asiaa paremmin ku viel näin pienenä, siks en omaan sänkyyn nukuttamista kiirehdi.

Meillä kannellaan vauvaa kantoliinassa varsinkin iltaisiin ja öisin kun on ollu itkuinen, ja välillä muutenkin kun on pitäny kotona touhuta ni saa kädet vapaiksi. Mandukakin meillä on mutten sitä viel oo ottanu käyttöön.
 
meillä on pari viikkoo nyt menty niin että poika nukkuu 22.30-3 syö ja nukkuu sitten, 4-7.30, syö taas ja sitten nukkuu viel 8-9. sitten ysiltä syö ja sit noustaaki ylös sängystä :)

meillä ei ollut ekaan kuukauteen vaihtoehtoakaan, pojan oli pakko nukkua vieressä. mä olin vuodepotilaana melkei ekan koko ekan kuukauden ni oli helpompi ku ei tarvinnu nousta hakemaan poikaa mistää.. no sit toka kuukaus yritettiinkin harjotella yksin nukkumista. meinas välillä usko loppua ja pari kertaa nostinkin sit vieree yöllä. mutta nyt voin ilokseni kertoa että kohta kaksi viikkoa poika on nukkunut kehdossa! :) Eli Nina, älä huoli kyllä se vauva oppii vaikka itse olisitkin välillä laiska :))
 
Takaisin
Top