Päiväkotimatkan pituus?

syllogismi

Näppärä viestien naputtelija
Elokuiset 2025
Ihan pikkuisen etukenossa ajattelen tätä asiaa (lapset syntyy kesällä 🤣) mutta kun nyt ajattelen niin kaipaisin kokemuksia.

Asun pk-seudulla alueella, jossa päiväkoteja on puoli tusinaa aivan kivenheiton päässä, kaikkein lähin melkein näköetäisyydellä kotoa. ”Ongelma” on, että olen harkinnut panevani lapset ruotsinkieliseen varhaiskasvatukseen. Ruotsinkielisiäkin päiväkoteja on lähistöllä ainakin kaksi, mutta ei ihan niin lähellä; kumpaankin aikuinen kävelee yksinään ehkä vartin verran ja pikkulasten kanssa tietty pidempään. Minusta tämä ei ole kohtuuton matka, mutta esim. oma äitini tuntuu olevan eri mieltä. 😅

Autoa mulla ei ole, eikä ainakaan toistaiseksi tulekaan. Toinen ruotsinkielisistä pk:ista on melko lähellä paikallisjuna-asemaa ja palveluita sen ympärillä.

Tuleeko tuon vartin kävelymatkan kanssa hulluksi, jos sitä tallustelee edestakaisin sen sanotaan 4-5 vuotta?

Me asuttiin ensin ihan päiväkodin vieressä mutta muutettiin sitten noin kilometrin päähän.

Aamuisin en kyllä jaksa allokoida aikaa kävelyyn, joten vienti tapahtuu aina autolla. Haku sen sijaan on mukava tehdä yleensä kävellen. Usein meillä mies vie lapsen aamulla päiväkotiin autolla, jättää matkarattaat sinne ja sitten itse haen lapsen kävellen kotiin.

En usko että tuossa siis hulluksi tulee, paitsi ehkä ihan hieman huonoimmilla talvikeleillä. 😁

Me ollaan esikoista viety vähän reilu kilometrin päähän ja kuopustakin kilometrin päähän hoitoon. Ihan pienenä matka meni rattaissa tai osan matkasta kävellen. Alle kolme vuotiaana ainakin kuopus alkoi kävellä koko matkan. Esikoisesta en ihan varmasti muista missä iässä. Saahan siihen varata aikaa enemmän, mutta muuten ei ole ollut ongelmia. Lukuunottamatta niitä huonoimpia talvikelejä, kun räntää vihmoo päin naamaa ja lapsi haluaa syliin siltä suojaan.

Voi vitsi, kun olisikin vielä sellainen päiväkotimatka, jonka voisi mennä kävellen :crying-face: Joskus meillä lapsi potkupyöräili sen matkan, aikuinen käveli sen noin 10-15minuutissa. Varmaan menisin niin pitkään kuin mahdollista rattaiden kanssa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: tai jos lapsen voi viedä polkupyörällä hoitoon ja lapsen pyörän jättää johonkin päivän ajaksi 🤔

Meillä kävelee vähän alle 10min rattaiden kanssa päikkyyn. Autolla melkein sama vaiva, toki silti nopeampi, autolla joutuu kiertämään vähän kauempaa kuin kävellen. Aamuisin vien kävellen (teen etänä 90% päivistä), iltapäivällä puoliso hakee töistä tullessa tai jos menee pitkäksi töissä niin mä haen kävellen.

Jos päiväkoti on hyvä, en näkisi että tuo on matka eikä mitään. Meillä on yhteensä melkein puol tuntia matka kävellen ja metrolla. Se on kuormittavaa varsinkin loskakelillä ja lumisateella, jos teitä ei oo vielä aurattu, mutta on niin kiva päiväkoti ettei uskalleta lähteä vaihtamaan.

Päiväkotiin on noin 10 kilsaa. Luonnollisesti autolla :D Asutaan maalla. Aiemmin ennen tänne muuttoa oli päikkyyn matkaa noin 6 kilsaa, sekin autolla. Joskus kesäiseen aikaan pyöräilin joitakin kertoja töihin kun olin poikkeuksellisesti lähempänä kotia töissä yhden jakson ja vein lapsen sitten pyörän kyydissä (isompi pyöräili itse), mutta jäi ihan yhden käden sormien varaan laskettavaksi nuo kerrat.

Jos ajatuksena laittaa ruotsinkieliseen (ja olet äidinkielenä ruotsinkielinen) niin laittaa lapset myös virallisesti ruotsinkieliseksi. Se auttaa päiväkotiin päästyä sillä kieli vaikuttaa päätöksentekoon.

Sitten se päiväkoti, itse ainakin ykkään, kun päiväkoti on työmatkanvarrella. Matka aika kävellen 15min, bussilla 5min ja autolla 2min. Jos olisi yhtään vaikeampi hakea, niin kyllä se iltapäivästä on raskasta väsyneen ja nälkäisen lapsen/lapsien kanssa yrittää kiirehtiä kotiin🫣

Meillä päiväkotiin 2km. Ois lähempänäkin päiväkoti mutta sillä päiväkodilla vähän huono maine, niin en ole halunnut lastani sinne. Tuo 2km on kävellen semmonen maksimi, mutta nyt raskaana en kyllä mielellään tuotakaan matkaa kävele. Yleensä meillä mies vie ja hakee lapsen autolla. Miehellä on kaksi työpistettä ja toiselle työpisteelle ajaessa lapsen päiväkoti on matkan varrella.

Pph oli 3km päässä, bussilla ja kävellen vuoden ramppasin sitä matkaa, talvi oli ihan paskaa, onneks kantorepussa päästiin aika hyvin. Toki auto meilläkin et sen kanssa välillä vei tai haki. Nyt pk noin 200m päässä, eli kävellen 3min puiston läpi, mut autolla joutuu kiertämään koko kaupunginosan eli sillä meneekin lähemmäs 10min😆 on kyllä tosi kätevä, kun on noin lähellä kävellen, mut kyllä sitä kaikesta jotenkin selviää.

Kirjoita tähän...
Takaisin