Päiväkoti/perhepäivähoito

hanski_

Puuhakas puhuja
Hei vaan kaikki!

Ajattelin ottaa tämän asian tähän esille kun me tosiaan aloitettiin jo 3vk sitten päiväkodilla 10pv/kk kun oli paikka vapaana. ja alkaahan tämä olla joillekin jo ajankohtainen lapsien ikää ajatellen.

Meillä tyttö olisi aloittanut syyskuussa, mutta ajattelin että mennään nyt alkuun muutama päivä viikossa ja harjoitellaan lyhyemmillä päivillä kun sitten kun hoidon tarve iskee niin ei tarvitse alkaa heti alkuun jättää 5pv/vk 8h ajan.
Mä en ole itse vielä töissä, mutta meillä ainakin on mahdollista viedä tyttö hoitoon kun itse on työtöntyönhakija. Minulla ei ole aikomusta siis jäädä hoitovapaalle vaan on pakko alkaa etsiä töitä/ koulua jos meinaa tässä elämässä vielä itselleen ammatin saada tai sen vakkarityönkin joskus. Eikä musta ole "kotiäidiksi" niinkuin monet muut jaksaa olla lapsen kanssa kotona jopa 3 vuotta.

Mutta siis asiaan! Onko kellään jo tietoa että milloinka viette lasta hoitoon? tai joko olette hakeneet paikkaa? ja onko paikka päiväkoti vai perhepäivähoito vai kenties mummin luona?

Meillä meni ekat pari kertaa ihan hienosti, tyttö jäi mielellään hoitoon. Mutta nyt itku alkaa jo eteisessä kun otetaan ulkovaatteet pois. Mutta olen jäänyt kuuntelemaan pari kertaa oven taakse niin itku kyllä loppuu aika nopsaan kun minä häviän näkyvistä. Joten en pode huonoa omaa tuntoa sen takia että lapsi jää itkemään hoitoon.

Meidän tyttö on muutenkin tosi sosiaalinen ja seuraa vailla niin en näe syytä miksi ei hoitoon voisi jo viedä, vaikka alkuun olin sitä mieltä että tyttöä en hoitoon vie alle vuoden vanhana, mutta niin ne vaan tilanteet muuttuu!

Mä mietin ensin perhepäivähoitoa, mutta tulin toisiin ajatuksiin. Päiväkodissa on vähän toisenlainen toimintatapa kuin perhepäivähoidossa ja en olisi edes ajatellut että minun äiti tai miehen äiti hoitaisi lasta, tosin he ovat molemmat vielä työelämässä, joten ei senkään puolesta onnistu.

Mä olen ollut kyllä tosi tyytyväinen ainakin tähän mennessä tuohon päiväkotiin missä tyttö on. Hoitajat ovat suht nuoria ja todella mukavia ja ajattelevaisia. Syliä on aina tarjolla ja tossa ryhmässä on 14 muuta pientä lasta joten kavereita löytyy! Ja lisäksi mun ystävä on siellä töissä johtajana. Joten jos jotain sanottavaa jostain on niin on aika helppo "avautua" mikä auttaa asiaa paljon.

Olisi kiva tietää kuinka muilla tilanteet menee ja että onko muitakin äitejä ketkä raaskii viedä tai on pakko viedä lapsi hoitoon ja kuinka teillä on mennyt.
 
Meillä onkin tutustumiskäynti maanantaina meidän perhepäivähoitajaa. Tyttö aloittaa siinä elokuun alussa. .. Hoitoaika olisi noin 30h/viikko.
Saa nähdä mitä tykätään paikasta.
Eihän sitä raaskisi mutta en pärjää tuolla maalarin ammatilla niin pitää lähteä tuonne terveysalalle opiskelemaan nyt elokuussa.
Varmaan itekkin nyyhkytän kun vien tytön hoitoon ekaa kertaa.. :D
Meillä päiväkoti ei tule kuuloonkaan vielä. Paikallinen ainut päiväkoti on ihan ylitäysi lapsista ja hoitajatkin on ihan peestä..
 
Muokattu viimeksi:
meillä poika aloittaa elokuun puolivälissä päiväkodissa. saatiin paikka samaan, missä meidän tyttö on jo entuudestaan ja itse ryhmäkin on tuttu, koska tyttö on ollut samassa päiväkodissa siitä lähtien, kun täytti vuoden. tyttö on siirretty jo muutama kuukausi sitten isompien ryhmään, mutta pojan tulevassa ryhmässä on tutut hoitajat ja tytön ryhmä on vieressä. poika on aloittaessaan kaksi viikkoa vajaan vuoden ikäinen. mua eniten huolettaa pitkät päivähoitopäivät, mutta kikkaillaan miehen kanssa sillai, että toinen vie ja toinen hakee ja mä olen perjantait kotona (osahoitovapaa), niin kyllä se varmasti menee. luulen, että poika kyllä pärjää ja sopeutuu päivähoitoon, vaikka onkin nyt äidin pikku takiainen ja itku tulee, jollei äitiä ole näkyvissä.

mä voisin ehkä olla hetken pidempään kotona, mut me ei pärjätä taloudellisesti, jos jään hoitovapaalle pidemmäksi aikaa. meillä ei asu tässä lähellä ketään, joka voisi hoitaa mun lapsia työpäivien ajan. siksi on siis pakko palata "jo nyt", mutta onneksi pystyn tekemään nelipäiväistä työviikkoa :)

mulle oli itsestäänselvyys, että mun lapset hoidetaan päiväkodissa. en missään tapauksessa halunnut perhepäivähoitajaa enkä halua, monestakin syystä (mm. kun ei tiedä, millaisen ihmisen saa ja liikaa särkymävaraa on perhepäivähoidossa). ja halusin lapset samaan päiväkotiin, joten en edes laittanut mitään muita hoitopaikkavaihtoehtoja.
 
Meillä ei oo kyllä käyny vielä mielessäkään hoitopaikat. Tyttö täyttää nyt viikon päästä vuoden ja mä oon hoitovapaalla. Tiukkaahan se taloudellisesti on, mut vielä ku selvitään nii koen kyllä et tytön paikka on olla kotona. Tilanteita ja sopivia vaihtoehtoja on toki kaikilla perheillä omansa. Isovanhemmat ei meillä pysty ottaa kun mun äiti on kolmivuorotyössä, miehen isä töissä ja äiti tavallaan sairaseläkkeellä, ettei fysiikka kestä. Katotaan nyt kauan menee näin. :)
 
Takaisin
Top