Päiväkoti ja vuorotyö - auttakaa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Serafiina_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
S

Serafiina_

Vieras
Nyt en oikein ymmärrä, voisiko joku viisaampi kertoa? Siis saako päiväkotiin viedä lapsen päivällä (8-16 välillä), jos on vuorotöissä? Eli siis jos oma työ on illalla vaikka 15 tai 17 jälkeen, saako lapsen viedä aiemmin jo päiväkotiin ja sitten lapsi jatkaisi illalla päiväkodissa kun olen töissä? Tämä on hypoteettinen kysymys, eli siis en tietenkään olisi pitämässä lasta siellä 8-20.
Tai ehkä tärkeämpi, jos minulla on vain tiettyinä päivinä töitä, saako lapsen viedä päivällä (8-16 välillä) päiväkotiin niinä päivinä, jolloin en ole töissä?

Tähän asti on päiväkodin johtaja antanut ymmärtää, että ainoastaan ne tunnit, jotka on töissä, saa lapsikin olla päiväkodissa, jos siis on vuorotyö.

Mitenkäs jos on puoliso, joka myös vuorotöissä illalla, eli suht samaan aikaan minun kanssani? Saako silloin viedä päivällä lapsen päiväkotiin jo aiemmin?

Siis esimerkiksi työttömillä on näin ollen oikeus viedä lapsi päiväkotiin koko päiväksi ja harrastaa koko päivä omia harrastuksia. Jos käyn vuorotyössä, on mahdotonta päästä mihinkään omiin harrastuksiin, ikinä, ja se aiheuttaa aikamoista stressiä pidemmän päälle.

Kiitos tuhannesti jos joku osaa vastata! Selviä vastauksia en päiväkodilta ole saanut.

Meidän vuoropäiväkodissa vuosina 2020-2022 lapsen sai viedä hoitoon päiväsaikaan, vaikka ei olisi ollut töitä tai opiskelua. Ainoastaan juuri tuo vuorohoidon käyttö (olisiko ollut klo 17-06.30) oli varattu vain todelliseen tarpeeseen.

Täällä olen kuullut toisestakin tuollaisesta, ettei saisi viedä pöiväsaikaankaan, jos ei ole todellinen tarve. Minusta se kuulostaa tosi oudolta, koska on olemassa subjektiivinen päivähoito-oikeus. Mutta meidän päiväkodissa oli toisaalta myös tavallisten aikojen hoitolapsia. Minä kysyisin asiaa aivan suoraan päiväkodilta ja vielä useammalta eri taholta. Ja kysyisin jotenkin näin: ”voiko lapsen tuoda joskus päivällä hoitoon, vaikka vanhempi ei ole töissä, sehän ei ole vuorohoitoa”.

Löysin Virrat-kaupungin pedasivuilta seuraavan:
Vuorohoitoon ei ole subjektiivista oikeutta, joten huoltajan vapaa- ja lomapäivät ovat myös lapsen vapaapäiviä päivähoidosta. Vanhempien sairasloman aikana ei tarjota vuorohoitoa. Mikäli lapsella kuitenkin on päivähoidon tarve, lapsi voi tulla hoitoon kello 9-15 välisenä aikana.

Eli kyseessä on nyt asia, että voiko vuoropäiväkotiin viedä lapsen joskus päivähoitoon. Kun vuorohoito on eri asia kuin päivähoito. Minusta on todella kummallista, jos tämä on sellainen asia, jonka kunnat voivat päättää itse. Toki päiväkodit ovat eri kokoisia, joten niillä on varmasti keskenään eri lailla resursseja, mutta silti.

Muokattu viimeksi:
Eli siis vuorohoitoajat menee todellisen tarpeen mukaan eli illat, yöt viikonloput, arkipyhät lapsi voi olla hoidossa vaan, jos molemmat vanhemmat tai yhden vanhemman taloudessa se yksi vanhempi on töissä. Lapsen voi kyllä viedä myös arkena päivällä hoitoon, mutta pitää ottaa huomioon esim. toi että päivät ei oo liian pitkiä ja se, että myös lapsella on oikeus vapaapäiviin eli ei voi olla niin että lapsi olisi hoidossa koko viikon, ensin tarpeen takia viikonloppuna ja sitten myös sinun vapaapäivien aikaan arkena. Joskushan on myös järkevämpi viedä lapsi päivällä aikasemmin hoitoon, eli esim. Jos oot menossa illaksi töihin ja lasta pitäisi alkaa kiikuttaa hoitoon kesken päiväunien on todennäköisesti viisaampi viedä lapsi suoraan lounaalle hoitoon, jotta saa sen jälkeen nukkua ilman häiriötä päiväunet.

Usein tässä asiassa on kyse vaan siitä että hoitopaikka kommunikoi huonosti asiasta, eli vuorohoitoajat todellisen tarpeen mukaan, mutta normi päiväsaikaan voi hoidossa olla, kunhan huomioi myös lapsen hoitopäivien pituudet ja vapaapäivät. ☺️

Meillä sanottiin myös, ettei päivälläkään saisi olla, jos ei ole töitä. En sitten tiedä pitäisikö lapsella olla erikseen päivähoitosopimus sen vuoropäivähoitosopparin lisäksi vai miten perustelevat tuon. Vai liittyykö se siihen, että järjestävät varhaiskasvatusta myös iltaisin. Mene ja tiedä.🤷🏼‍♀️

Meillä ei kuitenkaan kukaan ole kysynyt työvuoroja ja olen vain varannut muksulle pidemmän hoitoajan omille salipäivilleni. Mistä ne muutenkaan tietävät kuljenko työpaikalleni kävellen, autolla vai polkupyörällä. 😂

Ja meillä muksu on paljon keskivertoa vähemmän hoidossa niin en todellakaan aio tuntea tuosta huonoa omaatuntoa.

Okei hmmm. En ymmärrä miten tommosen rajauksen voisi tehdä tai en ymmärrä mihin se perustuu siis. 🤔😂 oon ollu monessa eri kunnassa/kaupungissa vuorohoidossa töissä ja ainaki täällä päin kaikilla on ollu samanlainen käytäntö eli että vuorohoitoon ei ole oikeutta, mut sit on olemassa joku päiväaika millo hoitoon voi tuoda esim. Klo 8-16 välillä tms. Varmaan sit kannattaa esittää kysymys mahdollisimman selvästi vielä hoitopaikkaan, laita vaikka sähköpostia et ei mene ohi vastaus. Mut en ikinä oo töissä törmänny tommoseen et ei ois oikeutta päiväaikana hoitoon. 🤔

@Pikkupikkupikkunen mie siis täältä oppineena kysyin, että eikö tosiaan saa tuoda edes silloin päiväsaikaan ja sanottiin, että ei saa tuoda kuin todelliseen tarpeeseen eli töiden ajaksi. Ilmeisesti joku kaupungin linjaus. Toki jos eivät vaan kerro, että pitäisi olla erikseen se päivähoitosoppari tms 🤔 Jollain tuollaisella sopimusteknisellä asiallahan sitä varmaan perustelevat kertomatta siitä kuitenkaan. En jaksanut alkaa vääntämään asiasta. Olen kaikessa hiljaisuudessa vain vienyt sinne, eikä kukaan ole tämän puolen vuoden aikana kysellyt työvuorolistojen perään. 💁🏼‍♀️ Ja olen myös vienyt joskus kipeänä ollessa, että olen saanut levätä ja parantua rauhassa.

Mun mielestä tätä pitäisi kysyä jostain ylemmältä taholta, koska eihän tämä nyt oikein mene tällä tavalla, että eri paikoissa eri linjaukset. Minusta se on väärin, että kaupunki saisi tehdä omia linjauksia tuollaisessa asiassa.

Muoks. Noniin, laitoin tästä asiasta kysymyksen varhaiskasvatuksen asiantuntijoille. Katsotaan, mitä sieltä vastaavat.

Muokattu viimeksi:
Joo ei täällä ainakaan missään toimita noin. Onhan se ihan hassua, jos aattelee et joku ei ole töissä ollenkaan niin hänen lapsella on käytännössä rajaton oikeus päivähoitoon ja jos joku tekee töitä vaan joka toinen viikonloppu niin tuolla logiikalla sillä lapsella ois hoitoon oikeus vaan kahtena viikonloppuna kuukaudessa. 😂

Sieltä vastasi joku. Ei ilmeisesti asiantuntija juuri tässä asiassa, mutta laitan tähän hänen vastauksestaan tärkeimmän osan:

”Mutta, vuorohoito tosiaan ei kuulu subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden piiriin. Vuorohoidoksi määritellään toiminta, jossa tehdään äärivuoroja tai/ja lisäksi yö- ja viikonloppuvuoroja. Palvelu on tarveperustainen. Sillä ei puolestaan ole merkitystä, että lapsi osallistuisi vain päiväsaikaan vuorohoitoyksikön toimintaan. Mutta, koska toteutustapoja on erilaisia, niin kunnat voivat tehdä myös omia ratkaisuja sen suhteen, miten niitä integroidaan osaksi ns. perusvarhaiskasvatusta ja milloin se on täysin erillistä.”

Vähän sekava vastaus, mutta tulkitsen sen niin, että kunnat voivat järjestää vuorohoidon erikseen niin, että siellä ei saa käydä kuin tarveperustaisesti.

Eli se ilmeisesti liittyy tuohon mitä aiemmin sanoin, että meillä ainakin sanomansa mukaan järjestävät sitä varhaiskasvatusta myös muuhun aikaan. Eli se oikeus on siihen varhaiskasvatukseen, eikä niinkään päivähoitoon? Toki en tiedä miten se varhaiskasvatus toteutuu, jos lapsi on vuoropäivähoidossa vaikka sen kaksi kertaa viikossa yöaikaan. 🙈

Mulla lapsi vuoropäiväkoti ryhmässä mutta saa olla päivällä hoidossa myös vaikka en olisi töissä. Ainoastaan ennen 6.30 tai 17.15 jälkeen saa olla hoidossa vain töiden takia. Nyt ensimmäistä kertaa kysyivät työvuorolistoja.

Ensimmäinen vastaaja vinkkasi että voisi kysyä kuntaliitolta. No sieltä sanoi, että eivät palvele yksittäisiä ihmisiä, mutta vastasi kuitenkin seuraavasti:

”Voin kuitenkin yleisesti todeta, että kaikilla lapsilla on oikeus saada varhaiskasvatusta varhaiskasvatuslain mukaisesti. Vuorohoidon (iltaisin, öisin, viikonloppuisin ja arki- ja juhlapyhinä) osalta lapsen oikeus perustuu huoltajien työstä tai opiskelusta johtuvaan hoidon tarpeeseen. Se miten normaaliaikojen varhaiskasvatukseen osallistutaan ei pitäisi olla estetty. Toki tilanteissa saattaa olla haasteellista esimerkiksi se, mikäli kunnan vuorohoitoa järjestävässä yksikössä on sitten paljon lapsia jotka vuorohoitotarpeen lisäksi tarvitsevat palvelua myös em. tarpeita laajemmin. Itselleni alla kuvaamaasi tilannetta ei kyllä ole juurikaan tullut vastaan, toki kuntien käytännöt voivat olla erilaisia.”

Eli pitäisi olla oikeus käydä päivällä hoidossa työaikojen ulkopuolella, mutta kunnilla voi olla eri käytäntöjä. 🤦🏼‍♀️😂 ihmettelen yhä, että mitä tästä sanoo laki.

Takaisin