Päivähoito

Tuolta 2017 tammikuisten puolelta kirjottelen. Mä oon myös miettiny jo päivähoitopaikkaa, Helsingissä kun asutaan ja alalla työskentelevänä tiedän paikoista olevan pulaa. Hakemus laitetaan viimeistään 4 kk ennen hoidon tarvetta mutta se on voimassa vuoden, joten jos esim. ensi vuoden tammikuusta tarvitsisi paikan, voi hakemuksen jo laittaa ja merkitä siihen päivämäärä jolloin hoidontarve alkaa. Nyt on myös hyvää aikaa käydä tutustumassa. Ja varmimmin saa paikan haluamaansa päiväkotiin tms. kun on ajoissa liikenteessä.
 
Minä tein vauvalle päivähoitohakemuksen helmikuun lopussa kun nyt keväällä jaetaan paikat.. nyt pitää toivoa että vauva pääsee tähän meidän kylän päiväkotiin.. Harmittaa jo valmiiksi laittaa tyttö päiväkotiin, mutta jos pääsee tähän omalle kylälle niin on onneksi pienempi päiväkoti kuin kaupungissa olevat.. esikoinen joutui vaihtamaan viime kuussa perhepäivähoidosta päiväkotiin, vähän on haikea mieli ja totuttelua vielä..
 
Tänään saatiin ilmoitus että tyttö pääsee lokakuussa sitten samaan päiväkotiin missä esikoinenkin on. Tämän kevään perusteella voisin sanoa että on hyvä päiväkoti, esikoinen menee sinne mielellään ja henkilökunta on mukavaa.
 
Tyttö on nyt kolmesti käynyt tutustumassa päiväkotiin ja heti sai kovan flunssan :sad001 vähän lämpöäkin ollut.. ja nyt olen minäkin kipeänä ja maanantaina alkaa työt.. tiistaina on tarkoitus viedä tyttö tarhaan pariksi tunniksi niin että minä käyn asioilla sillä välin.. saa nähdä miten reagoi kun minä en jääkään sinne. Onneksi saa käydä monta kertaa tutustumassa niin ehtii vähän tottua paikkaan.
Onko kukaan muu vauva aloittanut päivähoidon?
 
Ei oo vauva vielä hoidossa. Tän hetkisen suunnitelman mukaan aloittaa heinäkuussa. Paikka on jo kysytty samasta yksityisestä päiväkodista, jossa esikoinen on. Eli pitää vain kirjoittaa sopimus ja hakea palveluseteli. Ihanaa kun heillä on vielä tilaa laajentaa, eli ottaa lisää hoitajia, ryhmiin ei nyt taas mahdu, mut tilat antaa vielä periksi lisäryhmiin.
 
Meillä tuttavaperheen äiti ottaa pikkuisen perhepäivähoitoon jos vaan saa paperit ja luvat kuntoon. Tarhapaikkahakemusta ei ole kuitenkaan peruttu, vaan odotetaan kunnes saadaan täysi varmuus. Pidetään peukkuja kovasti pystyssä. :) Olisi niin mahtava saada perhepäivähoitoon luotettavalle tutulle ihmiselle.
 
Minä olen kyllä sitä mieltä että perhepäivähoito olisi ihanin vaihtoehto pienelle lapselle, tottakai siis jos hoitaja on hyvä ja luotettava. Esikoinen meni perhepäivähoitoon alle vuoden ikäisenä ja sopeutui muitta mutkitta. Pystyin hyvillä mielin viemään pojan hoitoon kun tiesin että viihtyy.. Harmittaa vain että tällä hetkellä ei meidän lähiseudulla ole enää siihen mahdollisuutta, kun tämä esikoisen hoitaja siirtyi pakon edessä muihin hommiin.. kaupunki haluaa siirtää kaikki perhepäivähoitajat yrittäjiksi, mikä on minusta ihan syvältä.. pieni ryhmä ja kodinomainen hoitopaikka olisi niin hyvä..
 
Saimme perhepäivähoidosta paikan tammikuusta ihan vaa kilsan päästä. Ryhmässä on tuolloin kolme 3vuotiasta ja meidän pikkune ois sit nuorimmainen. Ihanaa kun saatii paikka mistä haluttiin. Mutta voi jännitys kun äidin ehkä pitäisi hakea siis töitä...
 
Me oltaisiin saatu päiväkotipaikka tuosta lähimmästä tarhasta mistä oltiin alunperin haettukin, mutta täytyy perua se koska neiti pääsee näillä näkymin tuon aiemmin mainitsemani tuttavaperheen äidin luo perhepäivähoitoon. :happy:
 
Mekin haettiin kunnalta perhepäivähoitopaikkaa vuoden alusta ja oltaisiin sellainen saatukin, mutta tein nyt päätöksen olla kotona vielä ensi syksyyn. Aika näyttää oliko päätös (oman mielenterveyden kannalta :wink ) oikea. Uskoisin että pph paikka irtoaa myös syksyllä kun on vaihtuvuutta ja vapaita paikkoja aukeaa silloin enemmän.
 
Mie en oo kerenny miettimään näitä ph kuvioita lainkaan ku mies päätti hakea töihin Helsinkiin... Oli siis alunperin tarkoitus että ensi kesän jälkeen olis hoitoon pistänyt pojan..
 
Meillä hoitopaikka haettu syksyllä, poika aloittaa hoidossa vuoden vaihteen jälkeen. Ei ole vielä päätöstä kuulunut jotta päästäänkö tuohon naapuriin hoitoon. Sitä ennen kesälomilla ja omilla hoitojärjestelyillä mennään miehen isyysvapaan jälkeen.
 
Perhepäivähoitajan luona käyty tutustumassa ja juttelemassa. Pikkune leikki siellä ja viihtyi mun tädin sylissä. Kivalta tädiltä vaikutti. Hän oli sitä mieltä että suoraan tuodaan lapsi heti kokopäiväksi. Kun taas ystäväni oli vienyt lapsensa 2v hoitoon pikkuhiljaa, eka pariksi tunniksi ja siitä pidentänyt pikkuhiljaa niin että oltiin koko päivässä. Miten teille on ohjeistettu? Aiotteko viedä samantien kokopäiväksi vai alkuun puolipäiväksi?
 
Meillä on molempien kanssa tehty niin, että ensin on käyty tutustumassa yhdessä pari kertaa ja sitten lapsi on käynyt useasti yksin 1-2 tunnin aikoja ennen varsinaista hoidon aloitusta.. ja tosi hyvin on lapset jääny hoitoon heti alusta asti. Minustakin oli kivempi kun sai käydä monesti lyhyempiä pätkiä, kyllä varmasti oli helpompi vauvallekin tuollainen, ettei heti jää koko päiväksi..
Ja siis päiväkodissa hoitajat itse ehdottivat että olisi mahdollisimman monta lyhyttä käyntiä alussa..
 
Meillä lans esikoinen aloitti yhdessä isin kanssa, ensin 3-5h yhdessä, sit aamu yhdessä, mut jäi unille ilman isiä ja sit puolikas pv ilman isiä jne.
 
Maanantaina alkaa pikkusen hoito ja äitiä jännittää! Onneksi ekalla viikolla on siellä vaa lyhyitä päiviä niin ehkä helpompi. Mietityttää miten poika suostuu siellä nukkumaan kun kotonakin nukkuu vain tissille... olen ottanut uudeksi rutiiniksi myös kotona sadun lukemisen kun mennään nukuun koska näin tehdään myös hoidossa. Poika vaan kiljuu ja pyörii kun luen ja nukahtaa vaa tissille. Mutta kaipa tuo oppii...
 
Meillä alkaa kanssa maanantaina, ja ihan samaa jännään. Meidän poika nukahtaa vain, jos saa pitää kädestä kiinni, niin mietin, että pystyvätkö hoitajat pitämään yhden kättä nukahtamiseen asti, missä kestää välillä jopa yli tunti, vai saako poika opetella uuden tavan nukahtaa. Jännittää myös se, miten hoidon aloitus vaikuttaa uniin ja sairasteluihin, kun nyt jo väsyttää aika kovin pitkän flunssan jäljiltä. Pääasiassa on kuitenkin positiivinen fiilis, hoitajat vaikuttivat kivoilta ja ryhmä oli mukavan pieni.
 
Meillä alkoi päivähoito tiistaina, hyvin on ruoka ja uni maittanu hoidossa, lyhyimmät 1,5 h ja pisimmät 2,5 h mitä nukkunut. Reipas poika on, tänään ei edes itkenyt kun jäi hoitoon. Alussa oli päivälläkin itkeskellyt mutta koko ajan parempaan suuntaan menee.
Imetän heti töistä tultua ja yölläkin lukemattomia kertoja, poika on kyllä levoton nukkuja yöllä muutenkin, tänään herättiin jo viideltä. Ei sitä ehken enää osaisi edes kokonaista yötä nukkuakaan.
 
Eka hoitopv takana. Poika viihtyi ja söi hyvin. Päikkäreille itkun kautta mutta nukkui sitten 1,5h. Eli oikein hyvä aloitus. Mites muilla hoitopäivät menny?
 
Eka hoitopv takana. Poika viihtyi ja söi hyvin. Päikkäreille itkun kautta mutta nukkui sitten 1,5h. Eli oikein hyvä aloitus. Mites muilla hoitopäivät menny?
 
Takaisin
Top