Päivähoito

Eiköhän sinne hoitoon kaikki lopulta sopeudu,varmaan joka vaiheessa omanlaiset haasteet.Ainakin äidille,oma haikeushan tässä pahinta on kun ei sitten ollakaan ite näkemässä kaikkia kehitysaskeleita ekana!Aika rauhallinen meno oli kyllä tuolla pienten ryhmässä,se oli positiivinen yllätys.Toki ei tilanne koko ajan varmaan ole niin. :D
 
Meillä lapset olisivat 4-ja 2-vuotiaat hoitoon mennessä. Toisaalta tuo tuntuu ihan hyvältä ajalta mennä mun töihin ja lasten hoitoon. Tyttö on niin reipas ja helppo lapsi etten usko päiväkotiin sopeutumisen tuottavan ongelmia hänen kohdallaan. Poika on ihan erilainen luonne joten hänen puolestaan jännittää eniten. Töihin meno tuntuu ajatuksena hyvältä ja tarkoitus on tehdä lyhyempää työaikaa niin lapsillakin tulee rauhallisempi alku päiväkotitaipaleelle.
 
Mullakin vaihtuu osittaiseksi hoitovapaaksi vuoden alusta niin että teen 30h/viikko.Vähän kevyempi startti.
 
Ai täällä on muitakin päivähoitovaiheessa jo!Mitkäs fiilikset jäi tutustumiskäynnistä?
 
Tosi kivalta paikalta vaikutti. Lapset oli pihalla ku käytiin nii ei päästy vielä näkee miten uusiin kavereihin suhtautuu. Mennään kyl vielä pari kertaa käymään ennen alotusta et sitten näkee. Mua jännittää hirveesti.
 
Meidän tyttö kävi isänsä kanssa viime viikolla päikyn pihalla leikkimässä ja huomenna menee uudestaan,ja yhtenä päivänä vielä sisälle asti leikkimään.Lisäksi on kotona se alotuskeskustelu keskiviikkona.Sitten meneekin päikky kiinni eikä enää pääse tutustumaan kuin tyhjälle pihalle.Toivottavasti joku muistijälki jää näistä!
 
Tänään oli päikyn aloituskeskustelu ja se sujui ihan kivasti.Päiväkodin ruokalistoista tuli kyllä vähän harmitus..Välipalat on kiisseliä,vanukasta,suklaakiisseliä..Ei mua satunnainen jugu haittaa mutta että joka päivä..Itsellä olisi karsea olo hetken päästä jos söisin välipalaksi vaan makeaa hiilaria. :sad001 Meidän neiti syö vielä ihan älyttömiä annoksia,ja tuolla kasviksia on joku yks pala kukkakaalia..Tuttu äiti oli laittanut tästä palautetta ja saanut vaan todella tympeän vastauksen.
 
Miiumiu joko teillä päiväkotielämä alkoi?Meillä nyt eka viikko melkein takana.Tosi hyvin on kyllä mennyt.Itku on kyllä tullut tytöllä joka aamu mutta loppunut jo melkein ennen kuin oon päässyt ovesta pihalle ja päivä sujunut kuulemma aina tosi hyvin.Kotona vähän huomionhakuinen tuntuu olevan mutta ei mitään varsinaista eroahdistusta oo havaittavissa.Onneksi on tää osittainen hoitovapaa niin ei niin pitkiä hoitopäiviä vielä tule!
 
Kiva kuulla Itu, että pk:n aloitus on mennyt hyvin. Mua jännittää jo nyt vaikka lapset menee vasta syksyllä päiväkotiin.
 
Hyvin on alkanu! Ei oo paljoo itkeskelly. Leikkii ihan innolla kuulemma siellä ja syöki hyvin. Pahalta tuntuu aamulla jättää vaikkei itkekkään, mut onneks tuntuu viihtyvän. Muutaman päivän siis vasta ehtiny olla.
 
Miiumiu kiva kuulla että teilläkin sit aika helppo aloitus ollut!Meillä jo on eka poissaolopäiväkin,tytöllä karmean kuuloinen yskä ja aamulla oli vähän lämpöä.
 
Eilen oli eka päikkyaamu ilman itkua!Tosi iloisesti tyttö meni.Mut ei sit ollut suostunut nukkumaan ja taitaa vieläkin olla vähän kipeä joten tänään jää taas kotiin tällä kertaa isän kanssa.Inhottavaa aina pohtia kumpi jää.Mies tienaa paremmin mutta mulla kasaantuu työt jos oon pois.
 
Miten teillä päivähoidon aloittaneilla on mennyt alku, kauanko on mennyt että lapsi on jäänyt päiväkotiin hyvillä mielin ja jaksanut päivän ilman isompia itkuja?

Meillä startti on edessä syyskuun alkupuolella. Piti aikaistaa sitä, kun tulikin pakollisia pitkiä opiskelupäiviä viikolle, jolla piti vielä olla pojan mukana ottamassa pehmeää laskua. Nyt sitten jännittää, kun poika ei jää vielä edes tutuimmille hoitajille (isovanhemmat, kummit, isä) ilman 20-30 minuutin huutoa, ja pisin hoidossaoloaika sitten vauva-aikojen on ollut parin tunnin luokkaa. Ensimmäisellä hoitoviikolla mulla ei vielä ole pakollisia työjuttuja, mutta jo toisella hoitoviikolla tulisi kolme seitsemän tunnin hoitopäivää...
 
Meillä aloitetaan kans päiväkodissa elokuun lopulla. Käytiin jo tutustumassa siellä ja paikka vaikutti oikein kivalta. Lapsetkin tuntui heti viihtyvän siellä. Meillä kans kuopus on aika kova äidin perään mutta uskoisin että sopeutuu äkkiä. Jänskättää kyllä äitiäkin miten homma lähtee sujumaan. Meillä on onneksi pehmeä lasku kun mies pitää isyysvapaata vielä siinä päiväkodin aloittaessa.

Täällä suosittelevat ihan kahta viikkoa treenaamisajaksi ennen varsinaista hoidon aloitusta. Ensin mennään pk:n pihalle leikkimään esim.tunniksi ja lähdetään pois. Pikkuhiljaa siirrytään sitten sisätiloihin ja ruokailuihin ym. Vanhempi on pk:ssa paikalla mutta pysyttelee näkymättömissä. Syyskuinen, lapset sopeutuu yleensä aika äkkiä vaikka nyt tuntuisi vaikealta. Tässä iässä just tulee tuota eroahdistusta. Meillä on yötkin taas olleet hulinaa.
 
Meillä tytöt (3v ja 1v) menivät maaliskuussa päiväkotiin. Pieni itkeskeli yhden päivän ja oli ollut hoitajan sylissä sen päivää melkein kokonaan, mutta nukkui päikkärit ja söi hyvin yms. Toisena päivänä leikki ja oli kuin kotonaan. Isompi likka ei syönyt päiväkodissa kolmeen päivään, mutta muuten touhusi reippaasti. Ja tosiaan se kolme päivää kesti se sopeutuminen! Yllätyin kuinka nopeasti tytöt sinne sopeutuivat! En tiedä oliko siitä apua kun ovat samassa ryhmässä ni ovat tukena toisilleen :)
 
Me kävimme kaksi kertaa tutustumassa :) Ekalla kertaa "viralliset hommat" ja tokalla kertaa leikittiin ja syötiin lasten kanssa :)
 
Meidän poika aloitti huhtikuun lopulla hoidossa (perhepäivähoitajalla). Hän on aikamoinen äidissä roikkuja ja sylivauva, mutta yllätävän nopeasti sopeutui sinne. En ihan tarkkaan muista, mutta taisi itkeä lähtiessäni perään kaksi viikkoa. Vielä pari päivää niin vilkutti iloisesti ja on hoitajan mukaan viihtynyt hyvin. Kotona toistelee hoitajan nimeä. :) Kannattaa lähteä nopeasti. Itse kerroin matkalla ovelle että tulen hakemaan sitten välipalan jälkeen. Sisälle päästyäni annoin pojan hoitajan syliin, vilkutin hei-hein ja lähdin. Lapselle tulee kai epävarma olo jos siihen jää roikkumaan.
 
Me käytiin kolmisen kertaa tutustumiskäynnillä leikkimässä päiväkodissa tai pihalla.Eka hoitopäivä taisi olla päikkäreihin asti,sitten alkoi jo yli 6h päivät.Meillä tyttö ei ole itkenyt muistaakseni koskaan sen kauempaa kuin äidin auton perävalot on kadonneet (yleensä näin jo ikkunasta että oli jo rauhoittunut jotain katselemaan kun menin kauemmas).Munkin mielestä parempi sanoa heippa ja lähteä pois iloisen itsevarmasti eikä jäädä surkuttelemaan.Mutta meni kyllä uskomattoman helposti päikyn aloitus vaikka meilläkään ei ulkopuolisia hoitajia ollut käytössä juuri lainkaan kun ei sukulaisia ole.

Nyt elokuussa tyttö vaihtaa tuohon lähipäiväkotiin ja jännittää miten siirto sujuu kun nyt isompana osaa varmaan paremmin protestoidakin..Yleensä kyllä luottaa aikuisiin hyvin.
 
Takaisin
Top