Päivähoidon aloitus

Aamutähti

Näppärä viestien naputtelija
Ajattelin avata tätä varten ihan oman ketjunsa niin ei huku noihin muihin ketjuihin.

Joillekin meistähän tämä on jo nyt ajankohtaista ja useat meistä varmasti jo miettii erilaisia hoitomuotoja ja tietääkin varmaan jo, milloin lapsi aloittaa hoidossa :) Suurimmalla osalla hoidon aloitukseen on toki vielä pitkä matka.

Me ollaan nyt päätetty, että kuopus aloittaa hoidossa tammikuun-16 puolessa välissä. Hoitopaikka on kuitenkin joulun kiinni niin ehtii sen jälkeen hieman totuttelemaan, ettei tarvitse ihan kylmiltään jättää hoitoon. Mä palaan töihin syyskuussa ja mies jää tuohon tammikuuhun asti ensin isyysvapaalle ja sen jälkeen hoitovapaalle. Toiveissa olisi, että poika pääsisi samaan paikkaan esikoisen kanssa.

Esikoinen on tosiaan ryhmäperhepäivähoidossa on ja on kyllä niin meidän juttu tuo hoitomuoto :) Esikoinen aloitti hoidon hieman alle vuoden ikäisenä ja hoidon aloitus sujui tosi hyvin ja muutenkin kaikki on mennyt kivasti. Ryhmiksessä tosiaan ryhmäkoot ovat pienempiä kuin päiväkodissa, 4 lasta/hoitaja on maksimi (meidän ryhmiksessä nyt 12 lasta) ja kaikki lapset ovat samassa ryhmässä, ikähaarukka täällä on 1-5 vuotta. Eskarilaiset siirtyvät muualle. Eli siellä ei ole erikseen mitään pienten ryhmää. Askarteluissa ym. semmoisissa on toki hieman jaoteltu porukkaa mutta muutoin kaikki toimii yhdessä. Isommat lapset oppii toimimana näiden pienten kanssa ja pienet oppii isommiltaan, niin hyvässä kuin pahassakin :wink

Useastihan sanotaan, että perhepäivähoito olisi pienimmille paras ja niin varmaan onkin mutta meille tuo sopi paremmin, kun sukulaiset asuu niin kaukana, eikä yhtäkkistä hoitoapua olisi ihan heti saatavilla, jos tarve tulee esim. hoitajan lomien tai sairastaumisen vuoksi. Perhepäivähoitajillakinhan on nykyään liukumat, kaverin pph jäi esimerkiksi 2 kk:n kesälomalle.. Kunta kyllä tarjosi varahoitopaikkaa mutta mun mielestä olisi ikävää viedä kovin pieni kuukaudeksi taas ihan johonkin vieraaseen mestaan, kun eihän itsellä mitään kahden kuukauden lomaa olisi kuitenkaan. Ja sekin on ihan tuurista kiinni, millaisen pph:n saa, nykyään kun siihen ammattiin voi ryhtyä ihan kuka vaan ja se mua vähän arveluttaa. Tietenkin, jos tuntee hyvä hoitajan ja hänelle pääsee niin mikäs siinä :)

Tämmöisiä ajatuksia mulla ainakin toistaiseksi :)
 
Meillä on haettu hoitopaikkaa mutta päätöstä ei oo vielä tullut mihin pääsee. Työt pitäisi aloittaa heinäkuussa joten hain elokuun alkuun hoidon aloituksen kun hoitopaikat on pääosin heinäkuun kiinni ja joutuisi heti varahoitopaikkaan. Hain perhepäivä hoitoon ku täällä ei pääse noin pieni muualle. Kaveri aloittaa perhepäivähoitaja jossain vaiheessa syksyllä (on itsekin nyt äitiyslomalla) niin hain ensi sijaisesti hänelle. Eli heinäkuu pitää jotenki suplia ja pyytää mummoja hoitamaan likkaa......Ajatus on hyvä mutta en tiedä sitten miten hoitoon vieminen ja hakeminen toteutetaan kun mun työt alkaa aamuisin jo niin aikaisin että isäntä joutuu huolehtimaan likan hoitoon ja varmaan hoidosta poiskin...
 
Meillä on tosiaan ollut se hyvä, että molemmilla on liukuva työaika. Näin saatiin aikanaan esikoisenkin hoitopäivä kohtuullisiksi, molemmilla kun työmatkaa on kuitenkin se puolisen tuntia suuntaansa niin siihenkin menee oma aikansa. Toinen vie aamulla ja on sitten vaikka pidempään töissä ja toinen meni ajoissa ja ja haki pojan aiemmin hoidosta. Toki joskus on päiviä, että joutuu niin viemään, kuin hakemaankin mutta liukumiin sekin menee sopivasti. Yleensä työt saa jotenkin järkättyä. Meillä ei tosiaan ole ketään muuta täällä, joka voisi viedä tai hakea, joten on ainoastaan meidän vanhempien vastuulla. Muutoin varmaan isovanhempia tulisi joskus nakitettua tähän hommaan :)

Sen voin sanoa, ettei juuri ole ylitöitä tullut esikoisen syntymän jälkeen painettua ja liukumasaldokin on yleensä miinuksella. Onneksi esimiehelläkin on pieniä lapsia niin ymmärtää tilanteen oikein hyvin. Mulla ei ole huonoa omatuntoa asiasta, hommani ehdin kyllä tekemään siitä huolimatta. Pitää istua vaikka vähemmän kahvilla :)
 
Me jännitetään pääseekö poika tuohon 200m päähän päiväkotiin. Vapun jälkeen selviää. Olisi tosi kiva, mutta tälle alueelle muuttaa paljon lapsiperhettä, eikä kaikki halullaan mahdu lähipäiväkotiin. Onneksi tässä on sitten vielä pari kohtuullista vaihtoehtoa, mutta silti tuo olisi paras. Elokuussa sitten sinne, mikäli paikka järjestyy. Kiva kun nykyään saa käydä jonkin aikaa lapsen kanssa siellä, ennen kuin varsinainen päivöhoitoon alkaa!
 
Toivotaan JaneDoe, että pääsee lähelle. Olisi kyllä tosi kivan matkan päässä. Meillä hoitopaikkaan on noin kilometri, ihan kävellen taitettavissa sekin siis, mikä on kyllä hyvä juttu :)
 
Meillä ei oo mitään kiirettä laittaa poikaa hoitoon. Tilanne kun on sellanen että olin työttömänä jo raskauden ajan ja mitään töitä ei tässä oo tiedossakaan kun ei mulla mitään koulutustakaan ole... :oops: Pitäis joku koulu alottaa kunhan poitsu vähän kasvaa. Sit tietty pitäis vielä keksiä että mitä haluis opiskella ja ois hyvä opiskella joku sellanen ammatti että töitäkin olis. Tekstiilialaa mietin joskus mutta eipä taida paljon pukuompelijalle töitä olla jos ei omaa putiikkia perusta. Ja mä luulisin että mulla ei mielikuvitus ja luovuus riitä omien tekeleiden tekemiseen.
 
Minäkin kävin töihin ilmoittamassa etten tuu vielä syksyllä takasin.Oon ainakin tämän vuoden vielä kotona.Katotaan tammikuussa uudestaan :)
 
Mä palaan töihin elokuun puolessa välissä ja jos miehelle löytyy töitä, niin poika menee sitten syyskuun alusta päiväkotiin.
 
Mä oon meinannu hakee töitä tammikuuks, olettaen et oon jo siihen mennes valmistunu :D Haluisin pikkuveljen isoveljen kans samaan paikkaan mut se on pph:lla ja sil on ryhmä täynnä. Nyt on sit sormet ja varpaat ristissä et joku niist haluis siirtyy päiväkotiin tms. :D
 
Mä ensin ajattelin jos oisin hakenut opiskelemaan tänä syksyksi, mutta en tahdo alle vuoden ikäistä laittaa hoitoon minnekkään. Ensi vuoteen siis ollaan ihan vaan kotona. Minäkin olin työtön raskaaksi tullessani. Haluaisin kyllä kovasti kouluun ja saada töitä, mutta tunnen, että tärkeämpää tällä hetkellä on olla pienen kanssa niin paljon kuin suinkin. 2-3 v. Ikäisenä hänelle voisi etsiä perhepäivähoitopaikan. Enpä tiedä, missä asumme silloin.
 
Mieheni haluaisi olla pojan kanssa enemmän, mutta hän on just aloittanut uudessa paikassa, niin ei sieltä kehtoo jäädä heti isän hoitovapaalle tms.. Hyvä, että edes toinen töissä. Mutta minä haluan olla myös esimerkkinä pojalle. En halua olla monta vuotta kotona kotiäitinä, arvostus heille jotka ovat. Tää on tätä naisten nykyaikaa :wink
 
Meillä isovanhemmat tulevat hoitamaan tyttöä kesälomaani saakka ja sen jälkeen elokuussa tyttö menee päiväkotiin. Päädyimme lopulta valitsemaan lähipäiväkodin, koska se oli kaikkein joustavin hoitoaikojen suhteen. He noudattavat tiettyä kasvatussuunnitelmaa ja kaikki lapset esim. tutustuvat ikään sopiviin instrumentteihin ja kuvataiteenmuotoihin ihan vauvasta. Nyt vain toivotaan, että tyttö siellä viihtyy - ja miksei viihtyisi, on sen verran seurallinen tyyppi. :)
 
Takaisin
Top