Pääsiäisen herkut ja ruuat

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Keskustelua pääsiäisen ruuista ja herkuista. 😋 Onko teillä jokin pääsiäisruoka? Mitkä pääsiäismunat on parhaita? Mämmiä vai pashaa? Syödäänkö teillä muita pääsiäisherkkuja?

Meidän pääsiäisherkkuihin kuuluu mämmi, jota ainakin viime vuonna tykkäsi syödä kaikki paitsi mies, joka ei ole löytänyt hyvää gluteenitonta mämmiä. Mämmi syödään meillä kerman ja sokerin kanssa. Mies ehkä mämmin puutteessa ehdotti että tehtäisi jonkinlaista pääsiäisrahkaa. Sen sisältö on vielä mietinnässä, mutta ainakin persikkaa voisi laittaa.

Suklaamunista suosikkejani on Mignon-munat, ruohomunat (pralinella) ja Oreo- ja Dumle-moussemunat. Perinteisiä onttoja munia syödään vähän myös. Viime vuonna Apulannan munat oli suosikkeja, mutta niitä en ole tänä vuonna nähnyt. Sääli, niissä kun ei ollut muovikrääsää.
 
Mä tykkään kans mämmistä kerman kanssa. Ei varmaan laiteta mitään erityistä pääsiäisruokaa. Suklaamunista parasta suklaata on kinderissä, ja liigamunissa on kans ihan yllättävän hyvä suklaa (ja lelut! Joskus ollut ihan hauskoja seurojen logoilla olevia rihkamia, jotain avaimenperiä jne. Ja tietty pelaajahahmoja 😁)
 
Meillä ei mitään pääsiäisherkkuja oikein ole, ei tykätä mämmistä ja pashakaan ei niin mieluisaa että kaupasta pitäisi erikseen ostaa. Lämpimät ruuatkaan (lammas) ei ole suosikkeja, mutta kyllä sitä kylässä voi syödä jos tarjolla.

Kaikki erilaiset suklaamunat kyllä kelpaa, pyrin ostamaan sellaisia missä ei mitään krääsää sisällä.
Virpojille kyllä perus Kinder munia ostetaan.
 
Mämmi on namia. Syön sitä maidon kanssa ja joskus voin ripotella sokeria hieman päälle. Pashasta en oikein välitä. Lammasruokaa pyrin tekemään joka pääsiäinen, mutta nyt mietin mahtaako olla rahaa, yleensä ollut kohtuu arvokasta ja nyt hinnat tietysti nousseet... Lammas on lempilihaani. Suklaamunista en erityisemmin välitä, mutta drageemunat ovat ihan jees, joskus voi syödä yhden oreomunankin. Yleensä normisuklaamunien suklaa on kauhean makuista, lapsille maistuvat kaikki missä on jotain kivoja kuvia päällä. Viime vuonna ostettiin semmoiset isot kindermunat ja niistä tuli lapsille autot, mikä olikin hauska ylläri, ovat kestäneet leikeissä hienosti.
 
Suklaamunia tulee syötyä ja lammasta. Nyt vaan perhe puhui, ettei tee lammasta mieli, joten voi olla että skipataan se tänä vuonna. 🤔 Mämmistä ja pashasta ei kukaan meistä tykkää.
 
Persikkarahkapiirakka on mun pääsiäisherkku, katsotaan jaksaisko leipoa. Suklaamunia varmasti jokunen pitää olla, kinderit on parhaita. Joskus on tehty karitsan jauhelihasta lihapullia, yleensä pääsiäisenä on kyllä syöty vähän mitä milloinkin. Ollaan kyllä pohdittu, koska olis aikaa tehdä peuraa, kun pakastimessa sitä olisi, ehkäpä pääsiäisenä nyt sitten. Mämmiä ei syö muut ku minä, onneksi kaupasta saa niitä pieniä pikareita vaniljakastikkeella, joutunee yhden ostamaan.
 
Muistin juuri että me usein tehdään karjalanpaistia pääsiäisenä. Ei sillä että se liittyisi mitenkään pääsiäiseen, siitä vain on tullut tapa. En tiedä vielä toteutetaanko tänä vuonna.
 
Vinkkinä leluttomista yllätysmunista: jalkapallomunat, missä lukee huuhkajat tai helmarit, niin näiden sisällä olikin karkkirakeita yllärinä! Pitivät sellaista rahisevaa ääntä ja mietinkin, että ei taida olla lelua sisällä. Ei ole siis edes keltaista muovikuorta, vaan karkkirakeet pyöri suklaan sisällä irrallaan 😁
 
Minkä ikäisille lapsille olette muuten antaneet ensimmäisen kerran pääsiäisherkkuja? Meidän helmikuinen kuopus sai viime pääsiäisenä vähän reilu 1-vuotiaana pieniä maistiaisia mämmiä ja suklaamunia. Tänä vuonna saa jo isompia määriä. Esikoinen sai varmaan myös sinä pääsiäisenä kun oli vuoden eli n. 1,5 vuotiaana (syyskuinen kun on). Pashaa meillä ei yleensä kukaan syökään. Molemmat lapset on tykänneet mämmistä ihan pienestä pitäen.
 
Meillä kukaan ei syö mämmiä missään muodossa. Mutta kyllä 3v on saanut jo vuosi sitten omat suklaamunansa.
Hän ei vain pidä esim. pienistä, usein pähkinä- tai mantelitäytteisistä munista. ( minä itse olen allerginen, joten en syö.)
Usein myös yllätysmunien suklaa jää syömättä, ja aika pahaa se usein onkin. Ainoa mikä uppoaa, on Kinderin suklaamunat. Onneksi suklaata saa myös ilman sitä turhaa muovikrääsää.
 
Minkä ikäisille lapsille olette muuten antaneet ensimmäisen kerran pääsiäisherkkuja? Meidän helmikuinen kuopus sai viime pääsiäisenä vähän reilu 1-vuotiaana pieniä maistiaisia mämmiä ja suklaamunia. Tänä vuonna saa jo isompia määriä. Esikoinen sai varmaan myös sinä pääsiäisenä kun oli vuoden eli n. 1,5 vuotiaana (syyskuinen kun on). Pashaa meillä ei yleensä kukaan syökään. Molemmat lapset on tykänneet mämmistä ihan pienestä pitäen.
Kesäkuinen sai tänään maistaa mämmiä sellaisenaan muutaman teelusikallisen, eli vajaa 10 kk iässä 😁 onhan siinä mämmissä vähän sokeria, mutta tarjoiltu määräkin oli pieni. Hyvin maistui 😄
 
Minä yritin tarjota taaperolle ekaa kertaa mämmiä. Ensin oli ihan innoissaan, mut sit olikin nii epäileväinen et ei tainnu yhtään päätyä suuhun, vaik muutaman kerran käyttikin lusikkaa lähellä suuta. 😅
 
Meillä oli siskon ja hänen kumppaninsta kanssa tortillapäivä. Siskon kumppani teki salsaa ja minä guacamolea. Oli härkäpapuja, kesäkurpitsaa, kanaa ja vaikka mitä ihanaa. Lopuksi siskon mies paistoi pannukakkuja ja meidän poika kyllä tykkäsi hirveesti. Oli ihana päivä. ❤️
 
Me avattiin grillikausi erilaisilla makkaroilla, kun oli niin hyvät ilmat. Sain perheen pään myös käännytettyä ja tehtiin karitsan paistia. Suklaamunia tuli syötyä useampia. Niiden ansiosta myös kuopus oppi ryömimään, kun piti yllätysmunasta tulleen autolelun perään lähteä. 😂
 
Takaisin
Top