Pääsiäinen: Ruoka, koristeet, virpominen

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Miten pääsiäinen näkyy teillä? Koristeletteko? Mitä syötte? Mites virpominen?

Me kaivettiin eilen pääsiäiskoristeet ja tehdään tänään lisää. :Hatching Chick::Rabbit Face: Kaupoista on tarttunut mukaan pääsiäiskarkkeja ja suklaata ja pari viikkoa sitten maistelin lakumämmiä, koskaan en ole mämmistä välittänyt mutta tuo on HERKKUA:Face Savouring Delicious Food::Face Savouring Delicious Food: Muuten ei pääsiäinen syömisessä näy. Lapset puetaan noidiksi palmusunnuntaina ja saavat virpoa meidät ja mumminsa. En haluaisi että meille tullaan virpomaan ja myöskään en halua meidän lapsien käyvät vieraiden ovilla. Yleensä olen laittanut oveen lapun, että ei virpomista kiitos.
 
Syödään ihan tavallista ruokaa, mutta suklaa munia tms. tulee kotiin ostettua. Lapset kävi ennen koronaa virpomassa naapurissa ja mummeilla, mutta nyt ei olla pariin vuoteen virvottu, eikä varmaan tänäkään vuonna. Päiväkodista on yleensä tullut jotain pääsiäiskoristetta/rairuohoa ja se on meille riittänyt koristeeksi.
Ollaan joka vuosi varauduttu virpojiin ja muutama niitä on aina ovella käynyt.
 
Suklaamunia on jo syöty ja varmaan tällä viikolla ostetaan jo mämmiä. On itseni ja esikoisen herkkua. (Kermalla ja sokerilla, mites muut syö mämmin?) Muuten ei pääsiäinen näy ruuissa. Koristeita on vähän ja nekin voisi laittaa tällä viikolla esille. Rairuoho kylvettiin eilen. :smiling-eyes:

Meillä saa käydä virpomassa ja joinain vuosina on käytykin, mutta en ole hirveän innostunut siitä että oma lapsi menee vieraiden oville. Vähän myös luulen että pojalla myös menisi pupu pöksyyn jos koittaisi mennä. On siis virponut vaan meille.
 
Aiemmin tässä aikuisiällä ei ole vietetty oikeastaan mitenkään, korkeintaan pääsiäisheinä yhdessä astiassa muutaman tipun kanssa ja muutama suklaamuna. Ja jos ollaan käyty mun vanhemmilla, niin saattanut olla astetta parempaa ruokaa.

Mutta nyt parina viime vuonna on lapsen myötä panostettu hieman enemmän eli maljakossa pajunkissoja ja vähän paremmin koristeltu pääsiäisruoho, muutama muukin koriste ja oon saattanut leipoa jotain. Tänään pitäis kylvää ruoho.

Just pohdin, että pitäis varmaan alkaa muodostaa jotain pääsiäisperinteitä lapselle. Pitäiskö lapsi viedä trulliksi puettuna virpomaan tänä vuonna, naapurustossa olis pari niin tuttua, että ovelle voisi mennä, ja yhdet sukulaiset tässä lähellä. Minä päivänä se virpominen on missäkin päin maata? Siis palmusunnuntai vai viikko siitä joku päivä? Ja millä ne höyhenet ym koristeet niihin pajunoksiin kiinnitetään? :No Evil Monkey: Onko suklaamunille joku perinteinen päivä? Tosin ite taisin lapsena saada n. viikon ajan joka päivä. Mites nuo muniva pääsiäiskukko :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: ja pupun munajahti? Siis koska ja miten, jompikumpi vai molemmat? Toki jos haluis itsensä päästää helpolla niin haettais vaan herkkukaapista jälkkäriksi. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mikä on se päivä kun "kuuluisi" syödä paremmin ja juhlia?
 
Aiemmin tässä aikuisiällä ei ole vietetty oikeastaan mitenkään, korkeintaan pääsiäisheinä yhdessä astiassa muutaman tipun kanssa ja muutama suklaamuna. Ja jos ollaan käyty mun vanhemmilla, niin saattanut olla astetta parempaa ruokaa.

Mutta nyt parina viime vuonna on lapsen myötä panostettu hieman enemmän eli maljakossa pajunkissoja ja vähän paremmin koristeltu pääsiäisruoho, muutama muukin koriste ja oon saattanut leipoa jotain. Tänään pitäis kylvää ruoho.

Just pohdin, että pitäis varmaan alkaa muodostaa jotain pääsiäisperinteitä lapselle. Pitäiskö lapsi viedä trulliksi puettuna virpomaan tänä vuonna, naapurustossa olis pari niin tuttua, että ovelle voisi mennä, ja yhdet sukulaiset tässä lähellä. Minä päivänä se virpominen on missäkin päin maata? Siis palmusunnuntai vai viikko siitä joku päivä? Ja millä ne höyhenet ym koristeet niihin pajunoksiin kiinnitetään? :No Evil Monkey: Onko suklaamunille joku perinteinen päivä? Tosin ite taisin lapsena saada n. viikon ajan joka päivä. Mites nuo muniva pääsiäiskukko :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: ja pupun munajahti? Siis koska ja miten, jompikumpi vai molemmat? Toki jos haluis itsensä päästää helpolla niin haettais vaan herkkukaapista jälkkäriksi. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mikä on se päivä kun "kuuluisi" syödä paremmin ja juhlia?
Varmaan voi vähän oman maun mukaan toimia :smiling-eyes:

Muut saavat olla eri mieltä, mutta tässä minun vastaukseni:
Virpominen on yleisimmin palmusunnuntaina. Höyhenet voi kiinnittää vaikka teipillä (eli höyhen kiinni oksaan ja höyhenen varren+oksan ympäri teippiä) ja kreppipaperisuikaleet liimalla.

Pääsiäissunnuntai on kai tyypillisin sekä suklaamunien etsimiseen että syömiseen ja siihen päälle parempi lounas. Mutta onhan siinä monta vapaata ja me syömme yhtenä päivänä paremmin miehen vanhemmilla ja toisena minun vanhemmillani.
 
Olemme hakeneet jo pajunkissat ja aloitimme virpomisoksien koristelua, käymme vain sukulaisilla ja yleensä jäämme myös kyläilemään virpomisen jälkeen. Tänä vuonna ostin kaupasta sellaisia höyheniä, jotka kiinnitetään rautalangalla (lanka valmiina kiinni höyhenessä). Kaupassa oli myynnissä myös sellaisia höyheniä, joissa oli vain lenkki eli voi ihan ripustaa oksaan.

Tänään istutettiin myös pääsiäisruoho ja ostin siihen muutaman munan koristeeksi. Varastossa on myös tipuja, joita olen piilottanut pääsiäispäivänä lapsen etsittäväksi. Pääsiäismunajahti on meillä aikaistunut lankalauantaille, vaikka oikeampi aika on juuri pääsiäispäivä.

Ennen koronaa kävimme kirkossa joko kiirastorstaina tai pitkäperjantaina ja pääsiäisyönä, mutta tuskin mennään vielä tänä vuonna, jos ei mitään ulkotapahtumaa ole tarjolla.

Suklaamunien lisäksi meillä on pääsiäisenä mämmiä ja pashaa ja sukulaisia tavataan. En ole kummoinenkaan kokki, mutta mies tekee jonain pääsiäisen pyhän päivänä jotain vähän tavallisesta poikkeavaa ruokaa. Haluaisi ehkä tehdä jotain lammasruokaa, mutta en yleensä innostu aiheesta.
 
Meillä esikoinen alkoi kysellä pääsiäismunia etsittäväksi jo kuukausi ennen pääsiäistä. :tears: No ihan siihen ei taivuttu, mutta ollaan nyt jo laitettu välillä ruohomunia piiloon ja sanottu että voi etsiä ja syödä jälkiruuaksi. Varmaan pääsiäisen pyhinä voisi piilottaa jonkun isommankin munan. Muuten mä en näe että pääsiäisperinteitä pitäisi noudattaa tiettynä päivänä, paitsi virpomiset on (täällä) palmusunnuntaina. Mutta jokainen muodostaa omat perinteensä. :smiling-eyes:
 
Munajahti pitää ehdottomasti ottaa perinteeksi, ei ole aiemmin meillä ollut. Hauskan kuuloista. :Hatching Chick::Front Facing Baby Chick: Niin ja rairuoho pitää muistaa laittaa.
 
Joitain pääsiäiskoristeita laitetaan esille, pääsiäisruoho on istutettu ja lapset halus ite askarrella ja koristella ruukut joihin istutettiin. Mies on aina kokannu lampaasta pääsiäisaterian, ja yleensä ollaan pyydetty vieraita syömään. On ollu tapana piilottaa pääsiäismunia sisälle ja pihalle, se taitaakin olla lasten mielestä paras juttu pääsiäisessä (niiden munien syönnin lisäks tietty) :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Tänä vuonna piilotetaan taas kun sitä odottavat jo niin paljon.
 
Me piilotetaan pikkumunia ekaa kertaa huomenna, kun innostuttiin yhdessä tänään piirtelemään karttoja:Hugging Face:
 
Ylihuomenna on (ainakin isossa osassa maata) virpomispäivä. Mites, meneekö teidän lapset virpomaan? Saako teille virpoa? Meille saa tulla virpojia, mutta poika virpoo vain meille ja ehkä isovanhemmille.
 
Jätän korin oven ulkopuolelle jossa herkkuja, ja kirjoitan lapun. Toivon ettei kukaan pimpottele :No Evil Monkey: koska koirat haukkuu ja riehuu..
 
Mahdollisille virpojille on varattu pientä herkkua. 2,5-vuotias taapero ei vielä tänä vuonna mene virpomaan. Ihaillaan yhdessä noitia ja oksia, jos niitä saadaan :smiling-eyes:

Pääsiäistä vietetään kotona. Ollaan ostamassa muutamia pääsiäisherkkuja, vaikka ei mitään kovia perinneihmisiä olla. Pääsiäismunia/karkkeja, mämmiä, pashaa. Niitä maistellaan sitten kotona. Ruokana tehdään ihan lohta, kun lampaanliha ei oikein maistu :tears: Pääsiäisruohon kasvua odotellaan myös, ja muutama tipu ollaan laitettu koristeeksi :smiling-eyes:
 
Ei ollut etukäteen suunniteltu virpomista, mutta keskimmäinen lapsi halusikin sitten mennä, kun kaveritkin oli menossa. Aamulla sitten mentiin oksia hakemaan, rämmin tontin rajalla ojassa ja upposi lumeen. Sain kuitenkin oksia. Niissä oli jääkuorrutus ja sisällä sulivat. Kuivasin niitä hiustenkuivaajalla, että saisi koristeet pysymään. Ja sitten noitahattua oli kadoksissa. Pääsi kuitenkin virpomisreissulle. Meillä kävi muutama porukka virpomassa. Nuorimmaisen mielestä se oli hauskaa.

Meillä ei ole mitään tiettyä pääsiäisruokaa, mutta lohta laitan yleensä, jos pitää olla jotain vähän juhlavampaa.
 
Kyllä meillä lähtivät kumpikin lapsi virpomaan. 2-vuotias tosin kurkki lähinnä siskonsa ja tämän kaverin selän takaa ja isä oli turvana/kantoapuna.
Kaverin niin ikään 2-vuotias pikkusisar väsähti alkuunsa, mutta meidän jaksoi loppuun asti.

Omassa ja lapsen kaverin taloyhtiössä vain kävivät ja lisäksi muutaman muun tutun luona. Vasta jälkikäteen kuulimme, että läheisessä vanhainkodissakin olisi odotettu virpojia. Toivottavasti jotkut siellä kävivät.
 
Meillä näyttää olevan perinteenä syödä pääsiäisenä karjalanpaistia. Tänään syötiin loput paistit. Mämmi loppui eilen eikä enää esikoisen toiveesta huolimatta osteta tänä vuonna enempää. Suklaamunia voidaan ostaa jos tulee hyviä vastaan pääsiäisen jälkeistarjouksena.
 
Takaisin
Top