Pääseekö vinokalloisuudesta eroon?

Dristiina

Vauhtiin päässyt keskustelija
Meillä esikoisellamme (3kk) vasen puoli takaraivosta littana syystä että tykkää pitää päätään niin päin aina nukkuessaan.

Nyt olen hankkinut hänelle unituen, jolla yritän saada suurimman osan yöstä hänet kyljelleen nukkumaan jottei takaraivoon kohdistuisi niin suurta painetta. Ja toki päivisin niitä virikkeitä yms. pyritään laittamaan niin että vauva kääntäisi päätään oikealle.

Ongelma on, että lähes poikkeuksetta, unituesta huolimatta, vauva onnistuu kääntymään yön aikana selälleen.
Onko meidät siis tuomittu tämän vinokalloisuuden suhteen vai voiko tilanne vielä korjaantua kun vauva oppii viihtymään vataallaan pitempiä aikoja ja alkaa istua yms.?
 
Meidän tytöllä oli kanssa tuon ikäisenä toinen puoli päästä aika littana ja hän suosi pään kääntöä sille puolelle. Ei auttanut tuet, aina onnistui kääntämään päänsä jossain vaiheessa. Houkuteltiin matolla ollessa kääntämään päätä vastakkaiselle puolelle mm. lelujen avulla ja hän oppikin kääntymään ensin juuri sille kyljelle :joyful: Vaihdettiin myös hoitopöytä toisin päin, kun katseli kiinnostuneena ikkunaa päin, ja vaihdettiin myös nukkumaan toiselle puolelle, että kääntäisi päätä minuun päin. En tiedä oliko näistä apua, mutta viimeistään kun alkoi viettää aikaa enemmän vatsallaan, alkoi pään muoto korjaantua itsestään :happy: Meille tuosta sanottiin neuvolassakin muutaman kerran ja saatiin vinkkejä, mitä voisi kotona tehdä. Kannattaa siellä jutella, jos huolestuttaa. Nyt puolivuotiaana on jo ihan nätti pää ja kääntyilee/nukkuu molemmilla kyljillään vaihtelevasti. Eli meillä korjaantui hyvin, vaikka jossain vaiheessa olin jo vähän stressaantunutkin asiasta.
 
Kiitos vastauksesta! Täytyy siis vaan sinnikkäästi aktivoida sitä toista puolta. :)
Juttelen asiasta vielä neuvolassa.
 
Meillä oli A-kaksosella syntyessään jo takaraivo ihan littana. Oli ollut monen monta viikkoa jo hyvin syvällä lantiossa ja kallo ollut ilmeisesti minun luutani vasten. Meni joku yli vuosi, ennen kuin pää oli symmetrinen ja oikean muotoinen. Sen jälkeen ei ole missään voinut sanoa, että olisi ollut jotenkin erikoinen pään muoto koskaan, mutta hidas oli tuo prosessi. Ainakin siihen asti muovautuvat hyvin nuo luut, kunnes aukileet menevät kiinni eli 2v ikään mennessä.
 
Kiitos vastauksista. Ja @Lilyofthevale olen tuota osteopaattijuttua kovasti miettinyt. Nyt tilanne näyttää kyllä jo huomattavasti paremmalta kuin kirjoittaessani aloituksen, mutta uskon, että ostopaatista voisi edelleen olla hyötyä. Pitää tutkia kotiseutumme tarjontaa.
 
Takaisin
Top