Päänsärky

Brave

Näppärä viestien naputtelija
Heinäkuiset 2021
No niin tällainen mukava vaiva on nyt ilmaantunut. Eli kova päänsärky, sellainen koko otsaa kiristävä, fyysisestä rasituksesta paheneva. Meidän ivf-lääkäri varoitti mua tästä jo hoitojen aikana koska reagoin päänsäryllä esim. Estrogeeni-lääkkeisiin, että tulen luultavasti kärsimään hormonaalisista päänsäryistä jos/kun tulen raskaaksi.

Niin että onkos muita, ja/tai jollain kokemusta aiemmista raskauksista mistä voisi olla apua? Panadol on kai alkiolle ihan turvallinen mutta kun se ei meinaa itsellä riittää. Buranaakin saisi ehkä satunnaisesti ottaa (?) mutta omalla km taustalla ei haluaisi mitään riskitekijöitä lisätä :arghh:
 
Voi harmi Brave, tosi ikävä vaiva! Minulla oli esikoista odottaessa useamman kuukauden kestävä pieni jatkuva päänsärky. Se oli todella rasittavaa, mutta pystyin sen kanssa olemaan ilman särkylääkkeitä. Ei ole siis vinkkejä antaa, mutta paljon tsemppiä!
 
No niin tällainen mukava vaiva on nyt ilmaantunut. Eli kova päänsärky, sellainen koko otsaa kiristävä, fyysisestä rasituksesta paheneva. Meidän ivf-lääkäri varoitti mua tästä jo hoitojen aikana koska reagoin päänsäryllä esim. Estrogeeni-lääkkeisiin, että tulen luultavasti kärsimään hormonaalisista päänsäryistä jos/kun tulen raskaaksi.

Niin että onkos muita, ja/tai jollain kokemusta aiemmista raskauksista mistä voisi olla apua? Panadol on kai alkiolle ihan turvallinen mutta kun se ei meinaa itsellä riittää. Buranaakin saisi ehkä satunnaisesti ottaa (?) mutta omalla km taustalla ei haluaisi mitään riskitekijöitä lisätä :arghh:

Joko on helpottanut? Mulla on ollut usein PMS oireena päänsärkyä, saa nähdä tuleeko nyt raskauteenkin.
 
Mulla on nyt viikon verran ollut päänsärkyä. En oikein tiedä mistä johtuu. Voiko olla kahvin vähentämisestä, enään menee vain 1 kupillinen. Voi myös johtua huonoista öistä ja siitä että kyhjötän kotona sohvalla voimattomana.
 
Joko on helpottanut? Mulla on ollut usein PMS oireena päänsärkyä, saa nähdä tuleeko nyt raskauteenkin.
Useimmat päivät on ihan ok mutta sit kun iskee niin meinaa kestää monta päivää että hellittää. Kyllä viime viikon lopulla viimeksi oli ke-la pää kipeänä mutta nyt taas muutama hyvä päivä. Jos viikottaisena meinaa jatkua niin sitten kysyn kyllä neuvolassa turvallisia särkylääkkeitä, saisko jonkun reseptin sitten...

KatMa minäkin kyllä mietin tuota kahvia, kun itselläkin on se jäänyt kokonaan nyt pois. Pitää melkein kokeilla seuraavaan päänsärkyyn sitäkin. Ei siis tee pahaa kahvi, ei vaan ole maistunut samalla tavalla niin en ole väkisin sitä sit juonut kun kuitenkin pitäisi rajoittaa. Mutta vois päänsärkyyn toki kupillisen koittaa!
 
Mulla tänään eka päänsärkypäivä. En vaan pystynyt juomaan kahvia. Paracetamolia oon ottanu jos tarvinnu, lähinnä muihin kipuihin, mutta kai kofeiini sitäkin buustaa jos väkipakolla juo ees vähän. Migreenikärsijänä yks hyväksi koettu turvallinen apu on sitruunsmehu plus merisuola kombo. Sen ku huitasee nassuun niin helpottanu. :grin luomukeinot monesti toimivia hätäapuja.
 
Täytyypä vastata tähän ketjuun, vaikka olenkin täällä vain vakoilemassa kesäkuisten ryhmästä. :grin Mä en mielestäni ole kärsinyt aiemmin migreenistä, mutta pari päivää sitten sain ärhäkän toispuoleisen päänsäryn, joka ikäänkuin porautui kallonpohjasta "läpi'" toiseen silmään. Lisäksi olin lähellä oksentaa, vaikka olen kärsinyt vain lievästä raskauspahoinvoinnista. Otin suoraan gramman Panadolia, ja pahin onneksi hellitti melko pian. Pieni jälkijomotus jäi kyllä loppupäiväksi. Arvelisin, että hormonaalista se kai oli, täytyy vain toivoa, ettei ala useammin vaivata nyt raskausaikana. Hyi! :dead:
 
Itsellä migreeni ja muut päänsäryt helpottivat kun lopetin pillerit, mutta pari säpäkkää kohtausta on ollut vk 6+ ja 12+. Kestävät aina 2 päivää ja viimeksi jouduin oksentamaan koko yön ja päivän. Aiemmin ei yleensä ole tarvinnut oksentaa migreenissä, kun on saanut ottaa tehokkaat lääkkeet. Nyt en uskaltanut ottaa kuin parasetamolia ja sitäkin suppona kun mikään ei pysynyt sisällä. Eikö tässä vaiheessa kuuluisi olon alkaa jo helpottaa kaikin puolin?

Onko joku puhunut tästä neuvolassa tai lääkärille, ja mitä on sanottu? Konkareiden kokemuksia? Kotikonsteja?
 
Itse olen jo vuosia kärsinyt aina aika ajoittain aivan järkyttävästä päänsärystä. Koskee suoraan sanottuna aivan perkeleeeeesti kallonpohjaan yleensä oikealle ja se kipu säteilee oikeaan silmään ja nenään sekä oikeanpuoleinen sierain menee myös tukkoon. Se kipu on siis jotain aivan helvettiä ja kestää kaksi päivää. Normaalisti kun voi edes syödä särkylääkkeitä vapaammin niin on niistä voinut edes vähän saada apua.
Esikoisen raskauden aikana tätä kipua ilmeni vain kerran ja äitiysloman aikana ei kertaakaan .
Nyt tämä särky on iskeny jo kolme ! Kertaa kuukauden sisällä :hungover::sad015 Ja lisämausteena puuduttaa toisen käden ja huulen, puutuminen menee onneks suht nopeasti ohi mut on viheliäs.
Ajattelin perjantainna kysyä neuvolasta tästä , että jos näitä päänsärkyjä alkaa tulla näin tieheästi niin onko olemassa jotain lääkettä tai jtn ja kun tuo puutuminen on nyt uutta. :confused:
 
Täälläkin on päänsäryt jatkuneet noin krt viikossa tahtia, mulla pahinta ei oo säryn voimakkuus vaan enemmänkin monen päivän kesto. Valvottaa myös öisin. Hetkellistä apua oon saanut kahvista ja kuumista suihkuista, mutta kesto on silti aina monia päiviä. Neuvolalääkäriltä ajattelin asiaa kysyä 12.1.
 
Itse olen jo vuosia kärsinyt aina aika ajoittain aivan järkyttävästä päänsärystä. Koskee suoraan sanottuna aivan perkeleeeeesti kallonpohjaan yleensä oikealle ja se kipu säteilee oikeaan silmään ja nenään sekä oikeanpuoleinen sierain menee myös tukkoon. Se kipu on siis jotain aivan helvettiä ja kestää kaksi päivää. Normaalisti kun voi edes syödä särkylääkkeitä vapaammin niin on niistä voinut edes vähän saada apua.
Esikoisen raskauden aikana tätä kipua ilmeni vain kerran ja äitiysloman aikana ei kertaakaan .
Nyt tämä särky on iskeny jo kolme ! Kertaa kuukauden sisällä :hungover::sad015 Ja lisämausteena puuduttaa toisen käden ja huulen, puutuminen menee onneks suht nopeasti ohi mut on viheliäs.
Ajattelin perjantainna kysyä neuvolasta tästä , että jos näitä päänsärkyjä alkaa tulla näin tieheästi niin onko olemassa jotain lääkettä tai jtn ja kun tuo puutuminen on nyt uutta. :confused:

puutumis ja halvaantumisoireet ja kipu silmässä/silmän takana viittaa vahvasti sarjoittaiseen migreeniin tai hortonin päänsärkyyn. Puhdas migreeni on helpommin hoidettavissa kuin horton, mutta en tiedä onko halvaantumisoireet enää hortonia. Yksi ystävä sairastaa juuri hortonin muotoa ja kuulemma kipu on kuin puukolla kaivaisi silmää.

Mulla puhe puuroutuu pahassa migreenikohtauksessa ja näkö menee. Raskaanakin voi lääkärin ohjeella hoitaa migreeniä lääkkeillä, ja se kannattaa hoitaa. Hoitamattomana voi muuttua staattiseksi ja ainoa keino siinä vaiheessa on sairaalatippa jolla kohtaus katkaistaan. Pari 5 päivän kohtausta kokeneena voin kertoa että huh.. :bag:

Satunnaisesti otettuna särkylääkkeen ei sanota olevan vaarallinen, eli jos burana paracetamol kombo löytyy kotoota niin ottaisin kyllä ja katsoisin auttaako kerta-annos. Meillä ainakaan neuvolat ei ota kantaa juuri mihinkään, kaikki pitää hoitaa lääkärien kautta itse. :) eli kannattaa olla yhteydessä mahdollisimman pian tai kysyä neuvolalääkäriä :happy:
 
Mulla on nyt kanssa VK 11 alkanut päänsärky. Sellaista heikkoa mikä voimistuu liikkuessa, mutta ei ole kovin paha onneksi.

Ollut nyt pari päivää, mutta niin kauan kuin selviän Max 1 paracetamolilla päivässä niin en ole huolissani. Ja olen vielä onneksi lomalla niin saan maata paljon.

Varmaan silti kannattaa aina kertoa kaikki oireet neuvolassa, neuvoa sieltä ainakin pitäisi saada. o_O
 
Mulla oli kans tätä päänsärkyä pari viikkoa, juuri tommosta voimistuvaa, mutta nyt tuntuisi että alkaisi helpottaa onneksi. Piti ottaa parasetamolia pahimpiin särkyihin.
 
Mulla on normaalisti (pääasiassa) kuukautiskiertoon liittyvä aurallinen migreeni joka kestää 2-5 päivää, useimmiten 3. Alkuraskaus olikin positiivinen ylläri kun menin 2 kuukautta ilman yhtäkään kohtausta. Oli varoiteltu, että voi pahentua tai sitten helpottaa normaaliin verrattuna. Äidillä on samanlainen migreeni ja hänellä kuulemma paheni raskauden aikana.

Sitten kun mulla kohtaus tuli se kesti 4 päivää ja jos ei olisi ollut vapaata töistä, olisi ollut kolmas kerta kun joudun migreenin takia jäämään saikulle. Yleensä lääkkeiden avulla pysyn työkykyisenä.
Nyt ei ole taas ollut migreeniä, mutta joulun jälkeen ruvennut päätä kiristämään, ei ehkä ihan joka päivä, mutta usein. Tuntuu että hartiat ja niska menee tosi herkästi jumiin ja aiheuttaa jännityspäänsärkyä mitä mulla on tosi harvoin, tottunut siihen, että mun päänsäryt on nimenomaan migreeniä eikä juuri muuta.
 
Päänsärky tuntuu pahenevan täällä :sorry:

Onko muilla ollut migreenistä johtuvaa vai liittyykö lihasjumeihin tai stressiin?

En ymmärrä miten yhtäkkiä voi mennä niin jumiin vai stressaako tässä niin että olkapäät on korvissa ja hampaita narskuttaa o_O
 
Päänsärky tuntuu pahenevan täällä :sorry:

Onko muilla ollut migreenistä johtuvaa vai liittyykö lihasjumeihin tai stressiin?

En ymmärrä miten yhtäkkiä voi mennä niin jumiin vai stressaako tässä niin että olkapäät on korvissa ja hampaita narskuttaa o_O

Mulla on migreeniä, mutta jäänyt melkein kokonaan pois raskauden alettua. Itselläni on nyt säännöllisesti hartiat jumissa ja mulla kyllä stressi aiheuttaa normaalisti lihasjumeja joten sekin voi olla osaksi syynä. Uusimpana olen huomannut, että pitää juoda paljon enemmän vettä kuin aikaisemmin jotta ei tulisi illaksi päänsärkyä.

Edit: auttaa myös jos muistan pitää kaulahuivia sisällä. Tuntuu että niska ja hartiat paleltuu, vaikkei meillä ole edes poikkeuksellisen viileää sisällä.
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos Mintsy!

Täytyy yrittää nesteytyä enemmän ja pitää itteni lämpimänä. Ulkona on voinut niska päästä kylmenemään :)
 
Päänsärky tuntuu pahenevan täällä :sorry:

Onko muilla ollut migreenistä johtuvaa vai liittyykö lihasjumeihin tai stressiin?

En ymmärrä miten yhtäkkiä voi mennä niin jumiin vai stressaako tässä niin että olkapäät on korvissa ja hampaita narskuttaa o_O

Mulla on "ei mistään johtuvaa" päänsärkyä. En ole saanut sitä yhdistettyä mihinkään :dontknow Yritän juoda ja syödä riittävästi ja säännöllisesti, mutta välillä sitä vaan on, nyt on taas helpottanut. Toivottavasti pysyy poissa.
 
Takaisin
Top