Ovulaatio testit nykypäivänä

Johnunen

Silmät suurina ihmettelijä
Onko nykyään yleistäkin käyttää ovulaatio testejä? Keskusteluja seuranneena olen huomannut että jo heti ensimmäisenä ostetaan testit ja sitten aletaan yrittämään sitä nyyttiä.. Minne "sponttaani" vauvan yritys on jäänyt?

Mitä nyt itse olen seuraillut tuttavapiiriäni ja ihan täällä foorumillakin, niin aika monihan tekee noita ovistestejä. Sen olen huomannut, että ovistestejä tekevät etenkin ne ketkä ovat pidemmän aikaa vauvakuumeilleet ja yrittäneet vauvaa. :)

Itse en oo kertakaan ovistestejä tehnyt, toki vauvaa yrittäessä laskiskelin kierron päiviä ja tarkkailin kehon toimintoja enemmän. Esikoista me yritettiin puolisen vuotta ja jos ei ois pian tärpännyt, niin olisin varmasti alkanut myös itse tekemään ovistestejä. Tämä toinen tärppäsi toisesta kierrosta, joten ovistestejä en edes harkinnut. :) Ja myönnettäköön, että mä en varmasti osais näin ummikkona noita testejä tehdä. :grin

Niin ja mitä tuohon sponttaaniseen yritykseen tulee, niin itse olin vauvakuumeillut useamman vuoden, mutta halusin elämän ns. "varmalle pohjalle" ja sitten, kun niin kävi, niin halusin nopeasti raskaaksi ja se pyöri kyllä koko ajan mielessä. Ja jotenkin mä oletinkin, että raskaudun nopeasti, tyyliin ekasta kerrasta ilman ehkäisyä, mutta eihän se niin mennytkään.

Muokattu viimeksi:
Hmm, mitä olen kuumeiluklubeissa hyörinyt, sen perusteella aika monet tosiaan käyttää ovistestejä. Sitä en sitten osaa sanoa, käytetäänkö niitä heti yrittämisen alusta asti vai vasta kun yritys ei ilman tuota tulosta. Mutta luulen että vauvakuume on niin voimakas että varsinkin jos yritys pitkittyy, haluaa ottaa kaikki apukeinot käyttöön. Itsekin käytin yrityksen yhdessä vaiheessa ovulaatiotestiä (simmosta sylkitestiä). En ihan alusta asti, enkä myöskään silloin kun plussasin, joten testi pysyy poissa sitten jos päästään toista yrittämään. Ei ainakaan se aiheuta lisästressiä ja paineita. :)

Meidän yritystaival alkoi jo 2006, eikä sillon mulle tullut mieleen ovistestailu ollenkaan. Varmaan mentiin lapsettomuustutkimuksiin ennen kuin testejä koskaan hankin.
Nykyisin noita testejä saa halpoina liuskaversioina netistä ja ihmiset on tottuneet netistä kaikkea tilailemaan. Luulen, että edullisten testien saatavuuden parantuminen ohjaa tähän kuumeilun muotoon. Kuinkahan iso osa naisista liittyy näille foorumeille, joissa kaikenlaisia kikkakakkosia jaetaan? On varmasti silti monia, jotka toimii vauvahaaveissaan ihan perinteisin metodein.

Voisin muuten veikata että tällaisella foorumilla näyttää siltä että useammat käyttää testejä kuin todellisuudessa käyttää. Tänne kun varmasti hakeutuu yritysvaiheessa todennäköisemmin sellaiset, jotka kaipaa tukea yrityksessään. Toisilla ehkä pitkä yritystaival takana. Toiset kaipaa jo alussa vertaistukea. Ja jos kaipaa tukea keskustelumuodossa, ehkä todennäköisemmin kaipaa muunkinlaista tukea. Samoin kun monet käyttää niitä ovistikkuja täällä niin se voi innostaa jonkun sellaisenkin käyttämään, joka ei muuten käyttäisi.

Minäkin veikkaan, että näille foorumeille hakeudutaan pääasiassa vasta siinä vaiheessa, kun yritetään jo tosissaan, eikä tjottailu ole tuottanut tulosta. Tai sitten elämä on muuten niin suunniteltua, että lastenhankintakin on aikataulutettu tapahtuvaksi tiettyyn aikaan tai iän puolesta on kiire, jolloin se pitää onnistua heti.

Minä en koskaan ole saanut ovulaatiotestistä plussaa ja arvelin vain missanneeni ovulaation. Tutkimuksissa selvisi, ettei minulla kasva munasoluja ilman hormonipistoksia, joten mitään ovulaatioitakaan ei ollut tapahtunut, ja siksi ovulaatiotesteistäkään ei plussia tullut. Eli on niistä testeistä jotain hyötyäkin: jos ei saa ovulaatiotestistä plussaa, voi olla, ettei ovuloi ollenkaan, ja kannattaa käydä lääkärissä selvittämässä tilanne. Lääkäri näkee nopeasti ultralla, onko siellä follikkelia kasvamassa vai ei.

Minä lähdin selvittämään ovulaatioita ja kirjaamaan kiertoani jo pari vuotta ennen yhtään yritystä ja hyvä niin, koska olisi ollut hullua yrittää lasta vuosikausia sokkona, kun raskautuminen ilman lääkitystä osoittautui lähes mahdottomaksi.

Muokattu viimeksi:
Mä en kertaakaan tehny ovistestejä, kun yritettiin raskautta. Tunnistin oviksen joten en kokenut tarpeelliseksi. Jos yritys olisi jatkunut pidempään niin sit olisin varmasti tehnyt...

Kahden ekan kanssa en käyttänyt ovistestejä, he kun tärppäs nopeasti, mutta kolmosesta aloin käyttämään kun yritystä oli jo liki vuosi takana. Ja ihan hyvä, niiden avulla selvisi, että ovuloin melko myöhäisessä vaiheessa kiertoa ja luteaali jää usein liian lyhyeksi. Neljännen kohdalla yritettiin enemmänkin ehkäistä ovistestien avulla, mutta miehellä olikin eri sitkeitä ja pitkäikäisiä uimareita :grin vitosen kohdalla testit oli alusta asti lähinnä tottumyksesta mukana ja niitä nyt sattui olemaan jäänyt kaappiin :rolleyes:

Mutta joo, mäkin luulen että testit on nykyään niin monella käytössä juurikin helpon saatavuuden takia ja foorumilla korostuu käyttäjät ja monet testailevat juurikin "kun muutkin".

Itselläni yritystä kakkoselle takana kohta 2v. ja nyt clomifeni yrityksen tukena. Gyne on määrännyt ovista testaamaan, jotta ajoitus uimareille olis optimaalinen.

Itse tilasin ovistestit netistä keskenmenon jälkeen, koska kuukautisia ei vaan kuulunut. Halusin tietää tapahtuuko minussa mitään ja kuinka sekaisin kroppa oikein on. Lopulta kun se plussa tuli, tiesin että kroppa palautuu ja uusi mahdollisuus yrittämiselle vielä tulee.

Takaisin