Outoja unia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja squiik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

squiik

Satasella mukana keskusteluissa
Näin viime yönä unta, että olin ostoksilla noin 3-4 -vuotiaan lapsen kanssa. Lapsi oli mun, mutta en oikein tuntenut häntä, enkä ollut tavannut aiemmin. Siinä sitten ihan arkisia juttuja juteltiin lapsen kanssa, joka oli oikein fiksu ikäisekseen. Kaikki meni hyvin, olin oikein "äidillinen" ja lapsi tyytyväinen, vaikka ulkona jouduttiin tarpomaan räntäsateessa.

Vessakäynnin jälkeen näin unta, että olin kaverin kanssa entisen kouluni pihalla hirveässä lumimyräkässä odottamassa synnytystä. Hassua oli vain, että Synnytys oli konkreettinen henkilö, jota odotettiin ja tähyiltiin, että josko jo tulisi, kun ollaan tässä ulkona tuiskussa seisty jo vaikka kuinka pitkään.

Oliskohan niin, että alitajunnassa alkaa vähitellen muotoutua ajatus, että musta tulee äiti...? Tähän asti kun ei ole oikein ollut vauvakuumetta [8|]

Onhan jo Freud todennut, että unet on alitajunnan tuotoksia [:D] Kaippa se vähitellen konkretisoituu se äitiys unienkin välityksellä. Ihana tuo uni siitä, että synnytys olisi henkilö, joka saapuu jossakin vaiheessa.

Itse ainakin huomaan, että käsittelen öisin unissa paljon sellaisia asioita, mitkä on päivällä jääneet vaivaamaan, vaikka vaan ihan huomaamatta pikaisesti olisi niihin törmännyt. Ei ihan suunniteltu raskaus ole, niin en mitään vauvakuumetta ennen raskautta kokenut, mutta raskauden toteamisen jälkeen, oon kyllä odotellut ihan innoissani.

Oon kanssa nähnyt unia lapsista, joita en ole aikaisemmin tavannut.

Yhdessä unessa oli sellainen pellavapäinen, melkein kouluikäinen, poika värittelemässä värityskirjaan ja se oli kauhean mustasukkainen siitä, kun olin raskaana.

Toisessa unessa taas pikkutyttö, jota en tosin nähnyt, mutta kuulin, huusi että ei halua olla Liisa, vaan Liina tai Liisi. Mitkään noista nimistä ei ole meidän nimilistalla, joten ei voi oikein siitäkään kummuta toi ajatus. Katsotaan nyt, jos tulossa onkin tyttö, että pitääkö tuota "enneunta" noudattaa[;)].

Näin viimeyönä unta että imetin Ihaa-pehmolelua. Eihän se tietenkään osannut imeä, joten hieroin kovasti sen naamaa tihkuvaa nänniänivasten.

Monesti olen nähnyt painajaisia että vauva syntyisi ennenaikojaan tms.

No niin, nyt kun tässä on oikein pohtinut vauva-asiaa ja unia, olen nähnyt joka yö unta vauvoista/synnytyksestä jossain muodossa.

Viime yönä synnytin ensin viisi kissanpentua ja yritin sitten kysellä lääkäriltä, josko sieltä olisi se vauvakin tulossa. Ei kuulemma ollut ja pohdin kuumeisesti, miten selitän tilanteen kaikille tutuille [8|]

Edellisenä yönä mulla oli lainassa miehen serkuntyttö, jolle olin jostain syystä antanut uuden nimen Imppu, jota en itsekään voinut sietää. Lopulta selvisi, että lapsi oli kuitenkin mun oma, mutta sitä ei kukaan osannut selittää, miksi tyttö oli ollut muualla kasvatettavana ensin.

Tein raskaustestin 15.1.2010 ja sen jälkeen näin pelkkiä painajaisia siihen asti kunnes kuulin sydänäänet! :D Stressasin siintä niin kovasti kai.
Aloin silloin jo oikeasti pelkäämään nukkumaan menoa, koska unet tuntuivat niin todentuntuisilta. Nyt en enää tarkalleen muista mitä kaikkea alitajuntani minulle viestitti, mutta kaikki eivät edes liittyneet vauvaan, vaan siis aivan utopistisia juttuja tuli uniin! Huh.
Onneksi nyt olen saanut nukkua yöni rauhassa.. Seuraavaksi tietenkin valvon kun vauvan potkut alkavat voimistua ;))

Raskauteni aikana olen huomannut, että nään kamalasti unia. En tiedä johtuuko se tosiaan raskaudestani, mutta yllättävän paljon niitä kyllä tulee nähtyä. Yön aikana saataan nähdä montaa eri unta.

Itsekin olen huomannut että tuo unipuoli on huomattavasti aktiivisempi kuin silloin kun en vielä odottanut. Alkuraskaudessa minulla oli yksi kokonainen viikko kun näin järkyttäviä (siis todella!) painajaisia, tavallisesti näin painajaisia hyvin hyvin harvoin! Se viikko tuli nukuttua todella huonosti. Selitin tietysti unistani läheisilleni ja kuulin että monet meidän suvun naisista olivat esikoista odottaessaan nähneet alkuraskaudessa juuri painajaisia, liittyneeköhän siihen että kaikki mitä koet on niin uutta ja koet uusia erilaisia pelkotiloja kuin "normaalitilassa". Onneksi tämä ei tosiaan kestänyt kuin sen yhden viikon.

Nyt kun olen jo pidemmällä raskaudessani, uneni ovat muuttuneet pelkästään oudoiksi; näen unta että seurustelen eri julkisuudenhenkilöiden kanssa, outoa! Sillä olen edelleenkin totaalisen rakastunut mieheeni, enkä voisi kuvitellakaan olevani kenenkään muun kanssa! Aamulla on kyllä todella outoa herätä, kun on tuoreena mielessä muhinointini esim. yhden american idol -kokelaan kanssa :D

Näin myös eräänä yönä että olin synnyttänyt ihanan tytön joka oli aivan saman näköinen kun minä olin pienenä, mutta hän ei tunnistanut minua äidikseen vaan roikkui erään "puolitutun" naisen jalassa sanoen "äiti äiti", aamulla itketti :( Myös unet joissa en sitten olekaan raskaana ahdistaa suunnattomasti aamulla herätessä, jotenkin tulee sellainen tyhjä olo, sitä on todella vaikea selittää, tavallaan olo että lapsi on jotenkin päässyt minusta livahtamaan pois, lohduttaudun sitten sillä että vauvakirjan lukeman mukaan hän on tällä viikolla jo n. kilon painoinen, tuollainen "mötti" ei niin vaan livahdakaan minnekkään huomaamattani. Siis todella outoja oloja noista unista kyllä seuraa!!

Mä oon nähnyt aika monta painajaista synnyttämisestä. Yhdessä unessa olin pienessä, hämärässä huoneessa kauheissa supistuskivuissa lattialla ahtaasti tyyliin sadan naisen kanssa, jotka kaikki huusivat kivusta.. Oltiin kättärillä odottamassa synnytystä. Kysyin sitte joltain, että koska tästä pääsee synnytyssaliin, niin mulle kerrottiin, että ei kun tässä synnytetään. Lovely! ;)

Täälä on niin outoja unia että huh[:D][:D][:D]

Enään ei paljon unia näe kun synnytyksestä tai seksistä[:D][:D]

Minä näin viime yönä unta että synnytys käynnistyi viikolla 20 ja tuloksena oli 5 kiloinen potra poika joka imi maitoa niin kiivaasti että koko tissi lupsahti vauvan massuun [:D] Kyllä nauratti herätessä!

Viime yönä oli surullisia unia :'((
Näin unta, että mies tunnusti pettäneensä minua koko sen ajan mitä yhdessä oltiin.
Sitten näin unta, että olin äidilläni ja siellä oli myös siskoni ja tämän lapset. Jätin hetkeksi lapsen sitteriin äitini kanssa ja menin lämmittämään ruokaa ja sitten lapsi oli kadonnut sitteristä? Äitini sanoi ettei tiedä missä lapsi on, että se vaan katosi! Minun pieni vauvani!
Siis ihan pieni, melkein vastasyntynyt ja menin heti siinä unessa paniikkiin ja kun löysin lapsen oli siskon tyttö jostakin syystä mennyt vauvan kanssa kaapin väliin (?) ja siis sitten kun tulin niin se vauva jotenkin tippui siihen lattialle ja minä itkin niin etten meinannut saada henkeä :((((((((((((

Ihan siis kamala uni ja se varmaan kummittelee vieläkin päässäni.
Kai tämä jotenkin tarkoittaa sitä, että pelkää että vauvalle sattuu jotakin.. Hmm.
Vieläkin itkettäisi :'(((

Milamariaa: Mun uskomusten mukaan unet ei varsinaisesti ennusta, vaan ne kuvastaa ihmisen alitajunnassa piilossa olevia pelkoja tai unissa käsitellään päivän aikana tapahtuneita asioita. Aivot ikään kuin purkaa oman kovalevynsä muistin seuraavaa päivää varten. En siis tarkoita edellisen päivän aikana tapahtuneilla asioilla sitä, että poikaystäväsi olisi pettänyt, vaan, että oot ehkä ohimennen nähnyt vaikka telkkarissa/lukenut jostakin pettämisestä, siihen mitenkään ihmeemmin huomiota kiinnittämättä ja asia ei välttämättä edes ole liittynyt sinuun mitenkään. Mutta sitten alitajuntasi on pongannut asian ja käsittelee sitä unissa ikään kuin se olisi sattunut sinulle. (hah, mikä keittiöpsykolgi oon[:D] ) Todellakin meillä kaikilla taitaa olla niitä pelkoja vauvan katoamisesta ym. luulisin, että ihan normaalia raskaudessa. Mutta niin kuin sanotaan, ne oli vaan unia, joten ei huolta. Olotila on kyllä välillä painajasiten jälkeen inhottava, toivottavasti menee pian ohitse!

Omaa alitajuntaa vaivasi viime yönä:
Näin unta siitä, että olin sokerirasituksessa[:-]. Oikeasti se on tulevana maanantaina. Lääkäri oli kamalan vihainen ja valitti siitä, että en ole pystynyt vähentämään herkkujen syöntiä ja haukkui norsuksi ja huonoksi äidiksi, joka ei ajattele kuin itseään[:(] Taitaa kovin pelottaa tuo rasitus, mutta onneksi se on kohta ohi.

Toinen uni..hmm.. sanotaanko, että siitä uni mistä puute[;)]

Ja Hanimamille: Onneksi sokerirasitusta ei tehdä kuin yleensä kerran raskauden aikana.. Nopeasti se on sitten ohi, vaikka ärsyttääkin ja pinna kireellä syömättömyyden ja juomattomuuden takia. Tsempit siihen! [:)]

onpas kiva että täällä on tämmönen uni-osasto [:)]

näin tuossa viime viikolla kolmena peräkkäisenä yönä unta vauvoista, ja pohdin edelleen mitä ne ovat mahtaneet tarkottaa [:D]

ekana yönä näin unta että sain poika-vauvan, joka oli itseasiassa ihan mieheni näköinen peikkohiuksineen [:)]
toisena yönä näin unta että sainkin tyttö-vauvan [:)]
ja kolmantena yönä vauvan sukupuolta ei tiedetty vaikka vauva oli jo syntynyt [:D][:D]

olen siis kovin ihmeissäni näistä unista edelleen [:D] myöskään ei ole tullut mitään tuntemuksia kumpiko meille olisi sitten tulossa.. vai tulisiko molemmat, vai kävisikö niin ettei vaavi suostu näyttämään rakenneultrassa kumpaa sukupuolta edustaa [:D] olen nyt viikolla 12 [:)]

Tuossa päiväunilla näin unta, että lapsemme oli jo syntynyt. Unessa hän oli ihana pieni ruttuinen ja tummatukkainen noin viikon vanha tyttö [:)] Meillä oli neuvola-aika lapsen kanssa. Koin olevani kamalan onnellinen äiti, joka seurusteli ihanasti lapsensa kanssa, mutta en yhtään osannut pitää lasta sylissä ja pestä häntä. Pelkäsin, että vauva menee rikki mun käsittelyssä, kun hän oli niin pieni ja avuton. Raukan pää retkahteli puolelta toiselle ja mua hävetti ihan kamalasti kuinka surkea olin, mutta kumma kyllä neuvolatäti ei siihen puuttunut.  Sen sijaan hän haukkui minut pystyyn, kun jätin 1 vk vanhan lapsen yksin ison hoitopöydän keskelle ottaakseni vaipan noin metrin päästä. Vauva saattaisi kuulemma pyöriä siitä alas ja halkaista päänsä [8|] Sitten olin unessa ihan maassa ja itku kurkussa. [:(] Lisäksi neuvolatäti kysyi, että miksei isä tullut mukaan, ja sanoin surullisena, ettei hän halua osallistua lapsensa hoitoon lainkaan. Neukka vain totesi kylmästi että ok, mikäpä siinä, vaikka mä tunsin itseni kamalan surulliseksi ja vihaiseksi asian takia.

Tämä oli eka uni, jossa lapsemme oli jo syntynyt. Itse lapsesta olin siinä unessa äärettömän onnellinen, olin siihen hurjan rakastunut, mutta koin olevani arka ja kokematon lapsenhoitaja, joka ei saanut haluamaansa tukea vaikeassa tilanteessa vaan jäi ihan yksin. Alitajunta kai yrittää käsitellä mun pahimpia pelkoja, vaikka järjen tasolla en uskokaan, että oikeasti elämästämme tulisi sellaista.

Onpas ihmisillä paljon unia ja paljon tunteita herättäviä unia! Itselläkin selkeästi kun jotakin stressaan/pelkään tulee uniin paljon vakavampaa aihetta.
Pitkään mulla oli kans sitä että pelkäsin että "rikon" vauvan jotenkin. Kaikista merkittävin uni minkä muistan oli sellainen että minä ja mieheni olimme syvänmerensukelluksella, hakemassa vauvaa kotiin sieltä pohjasta. (Joo ihan järjetöntä mutta unessa se oli täysin normaalia hakea vauva niin kotiin, ei mistään synnäriltä...) Kaikki meni hienosti siihen asti kunnes noustiin pintaan vauvan kanssa. Jotenkin vauvamme onnistui lyömään kantapäänsä isoon kiveen ja koko vauva meni siitä rikki. Siis se vaan rikkoutui kokonaan palasiksi. Se oli kamala uni, koko mieliala siinä unessa oli alusta alkaen raskas. Kaikista ihmeellisintä tässä asiassa on se että kun tämän unen näin olimme vasta yrittämässä lasta.
Nyt raskauden aikana en ole onneksi nähnyt mitään tuollaisia.

Nyt minulla on sellainen vaihe tässä päällä, ollut jo muutaman viikon, että näen jatkuvasti unta seksistä. Eikä siinä mitään, hyvää seksiä se on ja tosi mukavia unia mutta kamalan tästä asiasta tekee sen että lähes joka unessa olen eri miehen kanssa.. ja harvoinpa se mies on ollut oma rakas mieheni. Arvatkaapa onko kamala herätä rakastamansa miehen vierestä kiihottuneena ja ihan älyttömän surullisena samaan aikaan [:(]

Takaisin