Outo luteaalivaihe-> lääkärikäynti

Sisilisko

Jostain jotain jo tietävä
Heinäkuiset 2022
Haluaisin varata yksityiselle lääkärille ajan sitä varten, että kartoitetaan/testataan, että johtuuko aina luteaalivaiheessa tapahtuva tiputtelu sellaisista hormonitasoista, joka estäisi myös raskautumisen. Eli olisiko tarvetta jollekin hormonihoidolle tms.

Ensimmäinen lapsi sai nopeasti alkunsa, mutta toista yritetty ehkä 8kk. En tuosta ajasta ole sinänsä huolissani, mutta tiputteluvuodot vähän mietityttää, sillä en näistä asioista kauheasti tiedä. Ovistestien/ oireiden perusteella luteaalivaihe on kuitenkin normaalipituinen. Tärkein motiivini käynnille on mielenrauha.

Itse kysymys: mikä lääkärikeskus ja millainen käynti (ilmeisesti gynellä) olisi oivallinen tähän? En koe tarvetta laajemmille lapsettomuustutkimuksille, ellei nyt jotain outoa paljastu. Mihin kierron aikaan lääkäriin kannattaisi mennä? Paikkakunta on Helsinki

Soita Dextraan ja selitä asia, sieltä saat kunnolliset infot. En heittäisi hukkaan rahaa tavallisella gynellä, vaan kun raskautuminen pohdituttaa, niin menisin suoraan klinikalle jossa keskitytään lapsettomuuteen.

@Sisilisko millä kp sulla alkaa yleensä tiputtelu luteaalissa? Vähän samoja aiheita pyöritellyt itsekin, kun kiertokin lyhentynyt ja enemmän sääntö kuin poikkeus, että tiputtelee ennen menkkoja. Joskus jo useamman päivän ennen menkkojen alkamista, välillä vain parin päivän ajan. Miettinyt, liekö keltarauhanen jotenkin heikko sitten aina luteaalissa/romahtaako liian aikaisin ja voisiko olla tulevaisuudessa haasteena raskautumisessa.

Mulla ei ole dataa yrityskiertojen määrästä koska yritystä ei ole vielä edes aloitettu, mutta vuosia kuumeilleena tässä pohtii (eli stressaa) kaikkea jo etukäteen. 😅

Soita Dextraan ja selitä asia, sieltä saat kunnolliset infot. En heittäisi hukkaan rahaa tavallisella gynellä, vaan kun raskautuminen pohdituttaa, niin menisin suoraan klinikalle jossa keskitytään lapsettomuuteen.
Just noin... !

@Sisilisko millä kp sulla alkaa yleensä tiputtelu luteaalissa? Vähän samoja aiheita pyöritellyt itsekin, kun kiertokin lyhentynyt ja enemmän sääntö kuin poikkeus, että tiputtelee ennen menkkoja. Joskus jo useamman päivän ennen menkkojen alkamista, välillä vain parin päivän ajan. Miettinyt, liekö keltarauhanen jotenkin heikko sitten aina luteaalissa/romahtaako liian aikaisin ja voisiko olla tulevaisuudessa haasteena raskautumisessa.

Mulla ei ole dataa yrityskiertojen määrästä koska yritystä ei ole vielä edes aloitettu, mutta vuosia kuumeilleena tässä pohtii (eli stressaa) kaikkea jo etukäteen. 😅
Ovulaatio on kp 15-16, tiputtelu alkaa n. 5 päivää myöhemmin ja kierto on 28-29 päivää pitkä.

Lisään tähän vielä, että tiputtelun loputtua kuukautiseni on normaalit pituudeltaan ja määrältään.

Kyllä pelkästään tunnin ensikäynti Dextrassa kuulostaa aika hurjalta, jos minulla onkin kiertohäiriö, jossa "tavallinen" gyne voi auttaa/ toteaa, ettei mitään häiriötä edes ole.

Kerron nyt oman kokemukseni.
Mulla on nyt kolmas yritys raskaaksi tukemisessa käynnissä par aikaa.
Normi kierto 28päivää. Ovis tullut kp 15-16.
Prog arvot mittaessa normaalit mutta tiputtelu kahdessa aikaisemmassa kierrossa alkanut kuitenkin jo noin kp 24-25.

Tähän kiertoon sain nyt lugesteron 200mg jeesimään luteaalivaiheen pituutta ja auttamaan raskautumisen mahdollisuutta ettei vuoto ala liian aikaisin. Me ollaan miehen kanssa felicitaksen IUI asiakkaita. Inssi tehtiin pe ja nyt tulevana tiistaina alotan sitten tuon lugesteronin aamuin illoin ☺️ toivottavasti tästä ois apua.

Kerron nyt oman kokemukseni.
Mulla on nyt kolmas yritys raskaaksi tukemisessa käynnissä par aikaa.
Normi kierto 28päivää. Ovis tullut kp 15-16.
Prog arvot mittaessa normaalit mutta tiputtelu kahdessa aikaisemmassa kierrossa alkanut kuitenkin jo noin kp 24-25.

Tähän kiertoon sain nyt lugesteron 200mg jeesimään luteaalivaiheen pituutta ja auttamaan raskautumisen mahdollisuutta ettei vuoto ala liian aikaisin. Me ollaan miehen kanssa felicitaksen IUI asiakkaita. Inssi tehtiin pe ja nyt tulevana tiistaina alotan sitten tuon lugesteronin aamuin illoin ☺️ toivottavasti tästä ois apua.
Kiitos paljon vertaistuesta 🥰
Ehkä minullekin sopiva hoito olisi tuo keltarauhashormoni, ainakin oireiden perusteella. Katsotaan mitä lääkäri tuumaa.

Perus gynekologi yksityisellä voi määrätä verikokeet jonka avulla mitataan progesteroni joka voi olla syypää tiputteluun. Itse ehkä ajoittaisin käynnin 1-2päivää ennen ovulaatiota.

Käynnillä gyne tekisi sisätutkimuksen ja ultraisi. Tuolloin näkisi limakalvon paksuuden ja follikkelin koon. Käynnillä hän määräisi sut käymään progesteronimittauksessa (oma kokemus on että tulee käydä kp21 jolloin ovulaatiosta on noin viikko). Käynnillä sovitte soittaako hän kun tulokset on tullut vai tuutko vielä toisen kerran vastaanotolle.

Jos käy esim. Terveystalon sivuilla varaamassa gyneaikaa niin muistaakseni gynen tiedoissa on lyhyt kuvaus mihin on erikoistunut, voi valita sellaisen joka erikoistunut lapsettomuuteen/raskauksiin. Varaustietoihin voi myös kirjata käynnin syytä ja toiveita.

Vastoin muiden mielipiteitä niin minusta sinun ei tarvitse mennä erikoislääkärille lapsettomuusklinikalle.

Itse kävin tiputtelusta johtuen Terveystalossa ihan tavallisella gynellä ensin. En saanut mitään apua. Otti kyllä verikokeita joista suurin osa meni työterveyden piikkiin, onneksi. Sanoi kyllä suoraan, että varmaan kestää kauemmin raskautua kun on tiputtelua kun ei se paras asia ole. Komppaan ehdottomasti ekaa kommenttia, suoraan Dextraan tai muulle lapsettomuuteen erikoistuneelle klinikalle. Sain heti tietää lapsettomuus-asiantuntijan tarkistuksessa, että munasarjani ovat käytännössä nukahtaneet ja ohjeet tulevaan. Otti niin silloin päähän, että aiempi gyne vuotta aiemmin ei ollut sanonut mitään ikääni nähden huonosta tilanteesta. Toki hän tutki vuodon syytä kohdussa eikä hedelmällisyyttäni kokonaisuutena.

Niin siis gynekologi on aina erikoislääkäri, joka on erikoistunut naistentauteihin ja synnytyksiin. Ei ole olemassa gynekologia, joka ei olisi erikoislääkäri. Nyt kun tämä on saatu alta pois, kannattaa huomata, että gynekologin työhön voi sisältyä todella erilaisia asioita, vaihdevuosien hormonihoidosta sukupuolitauteihin ja sikiön kasvun seurantaan.

Jos kerran voi valita, asioiko sellaisen gynekologin kanssa, joka on keskittynyt vuotohäiriöihin raskautta yrittäessä vai sellaisen, joka on keskittynyt urallaan sikiön ultraukseen, niin ilman muuta valitsisin sen, joka keskittyy työssään siihen ongelmaan, jonka epäilen itselläni olevan. Toiseen asiaan uransa keskittynyt ei välttämättä osaa toista asiaa yhtä hyvin kuin se, joka tutkii omankaltaisiani ongelmia päivittäin.

Jos ongelmani menee väärällä gynekologilla yli hilseen, se on hukkaan heitettyä rahaa ja maksaa paljon enemmän käydä ensin väärällä lääkärillä ja vasta sen jälkeen oikealla, kuin mennä heti suoraan oikealle lääkärille.

Mikä lapsettomuusklinikassa tökkii? Onko se hinta vai pelkkä ajatus siitä, että lapsettomuushoidoille voisi olla tarvetta? Siellä se paras osaaminen kuitenkin on.

Voisikohan tuohon tilanteeseen sopia lapsettomuusklinikoiden tarjoama hedelmällisyyskatsastus? Siinä saa aika hyvän kokonaiskäsityksen tilanteesta, ja varmaan voi pyytää apua myös täsmäongelmaan. Kävin itse sellaisessa ihan muutaman yrityskuukauden jälkeen ja pidin hyödyllisenä ja toiveikkuutta lisäävänä. Kaikki näytti oikein hyvältä, mutta sittemmin on kyllä tullut palattua samalle klinikalle.

Kiitos paljon vastauksista :Hugging Face:

@Suski75 , käytit itse termiä tavallinen gynekologi, jolla käsitin sinun tarkoittavan gyneä, joka työskentelee muualla kuin lapsettomuusklinikalla. Siksi käytin samaa termiä. Toki valitsen yksityiseltä sellaisen gynekologin, jolla on aiheeseen kiinnostusta ja osaamista.

Lapsettomuusklinikassa ei töki mikään. Mutta minulla on pienehkö lapsi ja toista olemme yrittäneet vain puolisen vuotta, en siis koe kärsiväni lapsettomuudesta (mikä on tietysti myös mahdollista, mutta ei mielestäni vielä ajankohtainen huoli). Tämän vuoksi kyselenkin vaihtoehtoja, että kannattaisko mahdollisesti pienen asian vuoksi mennä ensin johonkin muualle, jossa mahdollisiin vuotohäiriöihin voisi saada kartoitusta. Hinta tietysti myös hiukan mietityttää (ja useita käyntejä vs.suoraan asiaan), että kannattaako näin lyhyen yrittämisajan jälkeen vielä lähteä lapsettomuusklinikalle.

En ihan täysin tiedä kaikkien lääkärikeskusten/klinikoiden eroja. Mites Femeda? Siellä näyttää olevan aiheeseen perehtyneitä lääkäreitä. Voi toki olla, että jos jotain onkin vialla, niin se Dextra olisi suoraan oikea osoite. Tuntuu vain hiukan varhaiselta.

Minä siis menin ennen yrityksen alkamista lapsettomuusklinikalle hedelmällisyyden kartoitukseen, ja heti ensimmäisellä käynnillä havaittiin merkkejä PCOS:stä, josta tavallisella gynellä ei ollut ikinä havaittu mitään. Tämä aiheutti ekstraverikokeita, joissa onneksi ei havaittu poikkeavia hormonitasoja. Vähän ennen kierron puoltaväliä tehty ultra paljasti, etten ovuloinut siinä kierrossa ollenkaan, koska johtofollikkeli puuttui. Todettiin, että luomuyritys voi ehkä onnistua mutta sen tasoisia ongelmia oli, että suositeltiin hoidoksi lääkkeitä jotta kierto saatiin pelaamaan oikein. Kun oikeat lääkkeet löytyivät, alkoi raskaus heti, sitä ennen oli joitakin hoitokiertoja kevyemmillä lääkkeillä, joilla ei ollut vaikutusta ja niillä follikkelikin kasvoi heikosti.

Tavallisella gynellä ei koskaan ollut havaittu yhtään mitään ongelmaa. Tämän takia todellakin suosittelen asiaan perehtynyttä klinikkaa. Minulle olisi ollut hyödyllisrä tietää PCOS:stä jo nuorena, enkä tiedä mitä ihmettä tavallinen gyne on oikein tutkivinaan kun ei koskaan ole mitään minulla havainnut. Oireista päätellen PCOS on ollut minulla lapsesta asti. Oikeita kysymyksiä ei tavallisella gynellä kysytty, ei kartoitettu tilannetta eikä tarpeellisia tutkimuksia tehty.

En epäillyt, että minulla olisi mirään ongelmia hedelmällisyyden kanssa, kun lapsettomuusklinikalle menin, koska tosiaan kaikki gynekäynnit ennen tuota olivat aina samassa lopputuloksessa, että kaikki on kunnossa. Lapsettomuusklinikalla tarjottiin hedelmällisyyden kartoitusta, joka tuntui minulle sopivalta. Menin kartoitukseen pohtien voisinko vielä lykätä raskauden yritystä -- no en voinut, koska tilanne olikin huonompi kuin odotin, hoidot aloitettiin saman tien.

Takaisin