Otatko vauvalle vakuutuksen?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sadepilvi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Sadepilvi

Puuhakas puhuja
Kokeillaan osaanko laittaa äänestyksen :) Mitä mieltä te kanssasisaret ovat tästä syntymättömän lapsen vakuutusasiasta? Galluppia käyntiin ja perustelujakin saa laittaa, miksi olette tiettyyn ratkaisuun päätyneet.

Me otamme luultavasti vakuutuksen, heti kunhan sitä saa hakea. Ei sitä tiedä mitä yllättäviä vaivoja vauvelilla syntymän jälkeen voi tulla, niin helpottaisi sitten hoitoa.

Kyllä, ehdottomasti heti seuraavan neuvolakäynnin jälkeen kun saa todistukset. Vakuutus on kallis niin kauan kun sitä ei tarvitse, mutta tarpeen tullen on kyllä niin paljon parempi mennä yksityiselle kuin päivystykseen. 

Ei oteta vakuutusta. Esikoiselleni otin sellaisen, jossa omavastuu ei ole vuosittainen vaan jokaista eri sairautta kohden on oma omavastuu, ja se oli sikäli hyödyllinen, että kun lapsella oli todettu atopia ja allergiat, niin kaikki siihen liittyvä (myös jos olisi pitänyt alkaa selvitellä astmaa) oli ilmaista, ja allergialääkkeet myös sen jälkeen kun todettiin siitepölyallergia. MUTTA eivät kuitenkaan perusvoiteet, vain sellaiset joissa on kortisonia eli lääkeainetta mukana (aikanaan tämä oli melkein kaikissa vakuutuksissa tilanne: ei rasvoja, ja luulen että ei ainakaan ole lieventynyt linja tässä).

Kuitenkin luulen että jäin loppujen lopuksi nettomaksajaksi vakuutuksessa eli maksoin enemmän kuin säästin. Lopetin maksamasta vakuutusta tämän vuoden alussa kun lapsi on 11-vuotias.

Uudelle lapselle en ota vakuutusta, koska:

- pääkaupunkiseudulla päivystykset toimivat mielestäni kohtuullisesti, ja erikoissairaanhoito (jos todetaan jotain vakavampaa tai isompia hoitoja vaativaa) toimii erinomaisesti julkisellakin puolella.
- on kauhea työ keräillä kuitteja ja hakea korvauksia jos summat ovat suht pieniä, ei tee mieli edes mennä sinne yksityiselle jonkun flunssan takia tästä syystä vaikka saisi rahat takaisinkin
- ei ole oikein rahaa maksaa vakuutusta :-P

Mä vähän mietin et voitas ottaa sit semmonen joku lapsi vakuutus, tai niinkuin köntässä pistää ifiin kaikki koti,auto yms vakuutukset ja sit sille pirpanalle joku semmonen kohtuu edullinen jos se korvais sit vaikka näitä vakavampia juttuja..tai en tiedä kun mut on niin hyvä puhua ympäri vaikka millasiin hc vakuutuksiin [:D] Mutta kuitenkin nuo tulot laskee sen verta ja vielä lainaa pitäisi takaisin maksaa niin on vähän auki vielä että millaisen sitten ottaisi. En tiedä onko se nyt niin "fiksua" säästää lapsen kohdalla, mutta kuitenkin mulla on ollut aina ihan kova luotto tuohon kunnalliseen järjestelmää..no jos hammaslääkäriä ei lueta mutta senkin saa sit työsuhde etuna vähän halvemmalla yksityisellä muutenkin ja lapsethan taitaa kuitenkin olla koulun kautta jo hampila jonossa.. Mut vähän niinkuin kressida sanoi ei jaksa oikein aina sitten yksityiselle mennä ja kuitteja keräillä ja tehdä vakuutusilmoituksia yms.. Mutta jos vaan on joku semmonen mikä kattais isompia juttuja leikkauksia tai jotain isompia sairauksia..kuitenkin uskon että meillä aina olisi varaa perus flunssalääkkeisiin ilman vakuutustakin..mut sitä pitää pohtia vielä sitten tarkemmin, mutta en ainakaan taida sitä kun on joku uusi syntymättömän lapsen vakuutus niin ainakaan ottaa..kuulostaa jotenkin vähän oudolta omaan korvaan..

joo, myö mietittiin eka ottaa ihan jo nyt vakuutus, mutta vähä kuullosteltiin ja ihmeteltiin, nii päädyttiin kuitenkin siihen, että otetaan vakuutus sitten kun laps syntynyt, joku perusvakuutus. luotetaan kans tähän normisairaanhoitoon, saman päivän aikana pääsee lääkäriin, se riittää.

Me ajateltiin ottaa Ifistä se syntymättömän lapsen vakuutus. Sen myöntämiseen kun vaikuttaa ainoastaan äidin terveys, ei vielä lapsen. Syntymän jälkeen otettavaan vakuutukseen vaikuttaa myös lapsen terveys eli jos syntymän jälkeen vauvalla ilmenee joku sairaus tai vamma, niin se rajataan heti vakuutuksen ulkopuolelle.

Mä oon jotenkin aina ajatellut näistä vakuutuksista, että ne on sellainen juttu, joista maksaa "mielellään" turhasta. Tietenkin toivoo, että mitään ei satu, mutta jos sitten sattuu, niin onpahan vakuutukset kunnossa. Toki niissä on aina se "pienellä präntätty"... [;)]

Syntymättömän vakuutusta tuskin saisin, joten olen ajatellut sitä syntymän jälkeistä, jonkinlaista sellaista.

Itseasiassa olen ajatellut hankkia myös syntymän jälkeen sellaisen vakuutuksen lapsen isän kanssa, että jos jotakin sattuu meille kahdelle, niin lapsi saisi tietyn könttäsumman - ajattelinkin sitä kysellä vakuutusyhtiöstä. Kukaan muu miettinyt tätä puolta? Parisuhteessa minulla on ollut aikaisemmin pariturva toisen osapuolen kuoleman varalle, ja vakuutuksen hinta ei hirveän kallis ollut - jotain vastaavaa, mutta nyt molemmilta vanhemmilta lapselle. Varmaan joku perushenkivakuutuskin toimii.

ALKUPERÄINEN: Rodukka
Itseasiassa olen ajatellut hankkia myös syntymän jälkeen sellaisen vakuutuksen lapsen isän kanssa, että jos jotakin sattuu meille kahdelle, niin lapsi saisi tietyn könttäsumman...

Vaikken aio ottaa lapsen sairauskuluvakuutusta niin tällaisen kyllä, tai siis henkivakuutuksen itselleni jossa edunsaajana lapset. Kun olen ollut yksinhuoltaja ja lapseni ainoa vanhempi (tällä uudella tulee olemaan kaksi vanhempaa) niin musta on ollut ihan ehdottoman tärkeää että jos mulle käy jotain niin lapsi saa edes jonkinmoisen pesämunan (taisi olla 70.000 e) jonka sitten voisivat sitten käyttää vaikka isomman asunnon ostamiseen mun veli ja käly joiden kanssa oli sovittu että heidän perheeseen mun ainokaiseni tulisi jos jäisi orvoksi. Aargh, surullisia ja ahdistavia ajatuksia nämä.

Mutta kyllä on minusta fiksua henkivakuuttaa itsensä, koska sellaisen vakuutuksen hinta on hyvin pieni. Ammattiliittojen yms kautta saa vielä usein porukkatarjouksina vielä halvemmalla.

Meillä on mietitty myös tätä sairaskuluvakuutusasiaa. Kenelläkään lapsistamme ei ole aikaisemmin ollut ko. vakuutusta, mutta nyt asia on pohdinnan alla. Tuntuu että kunnalliset palvelut heikkenevät koko ajan, terveyskeskukseen ei tahdo saada aikoja ja sairaan lapsen kanssa päivystyksessä jonottaminen ei ole mukavaa. Toisaalta tähän pohdintaan on varmasti ollut osaltaan vaikuttamassa se, että kuopuksemme on sairastanut toistuvia korvatulehduksia, liimakorvaa ja molemmat korvat on putkitettu kahdesti. Sairaskuluvakuutus olisi hänen kohdallaan varmasti "maksanut itsensä takaisin" ja nopeuttanut hoitoon ja toimenpiteisiin pääsyä.

Vakuutus- ja rahoitusneuvonta on tehnyt noin vuosi sitten valintaoppaan lasten sairaskuluvakuutuksista. Oppaaseen linkki tässä:

http://www.fine.fi/userfiles/file/lasten_sairvak09.pdf

Se, mikä itselleni oli yllätys on, että esim. jokaisesta lääkärikäynnistä on erikseen omavastuuosuus, joka on noin 40 eurosta ylöspäin. Esim. täällä Päijät-Hämeessä lastenlääkärin vastaanotosta yksityisellä lääkäriasemalla on jäänyt Kela korvauksen jälkeen maksettavaa noin 60-70 euroa, eli pienimmälläkin omavastuuosuudella korvattavaa jäisi vain muutama kymppi + mahdolliset lääkekulut. Nuo vakuutuksethan ovat myös melko hintavia, vakuutusmaksut ovat useita satoja euroja vuodessa. No, asia on meillä edelleen harkinnassa...

Heips! Täällä on otettu ifistä vakuutus, siis tuo odotusajan ja sit ku ilmottaa lapsen henkilötunnuksen muuttuu lapsuusajan vakuutukseksi joka korvaa mm. lääkärikulut. Mulla kaikki vakuutukset ifissä ni helpoin oli ottaa sieltä, noi ku on joissain vakuutusyhtiöissä sidottu kotivakuutuksiin (toisin sanoen vakuutus tulee huimasti kalliimmaksi jos ei ole kotivakuutusta ko. vakuutusyhtiössä).

Kjeev: Noi omavastuujutut vaihtelee eri vakuutusyhtiöillä. Voi olla esim. vakuutuskausikohtaisia tai sairauskohtaisia, eli kannattaa niihinkin perehtyä. Näistä tässä hieman lueskellut viime päivinä...[:D]

Helinä, juu olet aivan oikeassa siinä että nuo omavastuuosuudet vaihtelevat vakuutusyhtiöittäin. Joissain omavastuu peritään kerran (samaa sairautta tai tapaturmaa kohden) vakuutuskauden, joissain kerran kalenterivuoden ja joissain joka korvaushakukerta. Meillä kaikki vakuutukset on yhtiössä, joka vähentäisi omavastuun joka korvaushakukerta... Tuntuisi vain niin hankalalta kilpailuttaa taas kaikki vakuutukset uusiksi ja vaihtaa yhtiötä. Ja mitä sitten noihin muihin korvausehtoihin tulee on niissäkin suuria vaihteluja. Ei ole tehty helpoksi tätäkään. Huoh!

Vakuutuksissahan voi yleensä valita omavastuun suuruuden itse (vaikka ilmoituksissa ja hintatiedoissa sitä ei erikseen mainosteta) ihan vain sopimalla. Ja mitä suurempi omavastuu, sitä pienempi vakuutusmaksu. Jos ottaa omavastuun vaikka johonkin 500 euroon niin vakuutusmaksu ei liene enää kovin suuri, ja tällä lailla vakuutusta tulisi sitten käytettyä vain jos jotain tosiaan isompaa, useiden tuhansien summiin kohoavaa hoitoa lapselle tarvitsisi.

Mutta käytännössä nimenomaan erikoissairaanhoidon puolella (esim jos tarvitsee jotain isoja leikkauksia tai puhkeaa joku harvinainen sairaus johon vuosien hoidot) järjestelmä kyllä toimii nopeasti ja luotettavasti julkisellakin puolella. Ehkä nuo korvien putkitukset ja (joskus tarpeettomat, uskallan väittää) nielu- ja kitarisaleikkaukset ovat se mihin suurin osa tulee vakuutuksia käyttäneeksi ja joissa yksityispuolella tosiaan pääsee nopeammin hoitoon.

Pitää kuitenkin muistaa, että yksityispuolella silloin kun potilaalla on vakuutus, ei ole lääkärin EIKÄ asiakkaan etu jättää jotain ehkä mahdollisesti vähän turhaakin tekemättä. On vaikea luottaa lääkäriin joka suosittelee jotain toimenpidettä tai hoitoa, jos tietää että hänen tulonsa ovat suoraan kiinni siitä että "ostan" paketin. Julkisella puolella on helpompi luottaa että tehdään se mikä on oikeasti tarvis.

Mutta ei nämä ole helppoja kysymyksiä. Julkisella puolella sitten saa koko ajan pelätä, että jos sattuu tippumaan johonkin "resurssit ei riitä vaikka tiedetään että potilas voisi hyötyä tästä...." -loukkuun omalla kohdalla. Väitän, että niitä loukkuja ei ole paljon, varsinkaan lasten kohdalla (pitkäaikaissairaiden ja vanhojen ihmisten kohdalla vaikka kuinka paljon! HE tarvitsisivat yksityisiä palveluita mutta kukapa heitä halvalla vakuuttaisi!).

Näin sitä kuitenkin alkaa miettimään tarkemmin kun vakuutuksen otto olisi ajankohtainen. Jos vakuutus otetaan, otetaan se Aktiasta missä ei ole ollenkaan omavastuuta. Hinta on vähän kalliimpi, mutta korvaa paremmin kuin monet muut ja tosiaan jos vakuutusta sitten tarvitsee tulee hinta omavastuun kohdalla takaisin.

Nyt kuitenkin tosiaan mietitään otetaanko vakuutusta sittenkään. Julkinen sairaanhoito on kuitenkin hyvää ja verojahan tässä maksellaan joka kuukausi melkoisesti... Kulukattohan tulee vastaan jos maksuja kovin hirveästi alkaa kertymään, mutta kuka olisi se viisas joka kertoisi kannattaako vakuutusta oikeasti ottaa vai ei? Jonkin sortin ennustajaa taas tarttis....

Hei rozie: pompin helmikuisista tänne, koska samaa olen miettinyt. Laitoin myös FB:n saman kysymyksen statukseeni, ja olen tähän saakka (2 päivää) saanut 17 kommenttia - yksimielinen mielipide: KANNATTAA.

Julkinen puoli ON ok, mutta yksi asia mikä on aika tärkeä on se, että pääsee heti lääkärin näytteille - yksityisellä puolella onnistuu melkein aina, julkisella ei koskaan. Eli saa istua ehkä jopa tuntikausia odottamassa pelottavassa odotushuoneessa.

No, tuo puoli niin pelkkä lapsivakuutus (kun laps on syntynyt ja 2 kk vanha) kattaa - mutta, ne saattaa silloin evätä korvauksen johonkin vaivaan mitä lapsella silloin on todettu. Kun ottaa syntymättömän vauvan vakuutuksen, joka sitten ifissä muuttuu lapsivakuutukseksi, niin ne ei voi jättää korvuksen ulkopuolelle mitään sairautta.

ELi - me päätettiin miehen kanssa että otetaan syntymättömän lapsen vakuutus.

No tuo on just vähän kakspiippuista, itse en ole koskaan joutunut montaa tuntia odottamaan odotushuoneisssa julkisella puolella, kun puhutaan siis päiväkäynneistä; aina olen saanut ajan samalle päivälle soittamalla. Yöpäivystys on sitten erikseen mutta toisaalta yksityisellä ei yöpäivystyksiä ole useinkaan.

Tuosta ifin vakuutuksesta löysin melko mielenkiintoisen keskustelun, antaa ymmärtää ettei se sitten kuitenkaan korvaa ihan kaikkea. (kirjoittaja on siis pyytänyt vääntämään rautalangasta). http://keskustelu.suomi24.fi/node/9149662

Me nyt päädytään joka tapauksessa Aktiaan jos vakuutus otetaan. Itsekin kyselin FB:ssa ja taidetaan tehdä kuten useimmat: otetaan nyt vakuutus ja mikäli vuoden päästä näyttää että vauva on perusterve jätetään vain tapaturmavakuutus voimaan. [:)]

Mitenhän lienee tuon Pohjolan vakuutuksen kattavuus käytännössä?... Meille tuli sieltä hakemuspaperit täytettäväksi justiin. Hinnat: Varausmaksu on 271 e ja se siis maksettava heti kun vakuutus myönnetään. Se vähennetään ekan vuoden maksusta, joka on yhteensä 341 e vuonna 2010 , kun samassa sopimuksessa on vakuutettuna myös koti-irtaimisto. Jos ei olisi kotivakuutusta niin 1. vuoden maksu olis 580 e eli aika kallis. Keskittämisalennusta kaikista vakuutuksista saa 10 % vakuutusmaksusta. Vakuutuksesta korvataan kuluja enintään 50 000 e. (vuodessa?? koko vakuutusajalta???) Omavastuu on 10 % kuluista, vähintään 100 e kutakin korvauksen hakukertaa kohti. Onhan tuota omavastuuta.

Sairaalan hoitopäivämaksuja korvataan 37 e/pvä. Vakuutus ei korvaa esim. ravintovalmisteita --> eli esim. erikoismaitojauheet maitoallergikolle ei korvattavia?

Ainakaan selosteessa ei sanota että syntymän jälkeen pitäis toimittaa mitään lapsen terveysselvitystä, vaan vain lapsen nimi ja sotu. Jos vakuutus otettais vasta 2 kk ikäiselle, terveysselvitys tarvitaan. Vakuutus on toki mahdollista vaihtaa myös edullisempaan syntymän jälkeen, jos haluaa, jos lapsella ei ole sairauksia.

En tiiä, voihan se olla että jos huono tuuri sattuu niin vakuutus ei sitten korvaakaan. Mutta jos oikein hyvä tuuri sattuu, niin koko vakuutusta ei tarvita [8|]

rozie, ymmärsin muuten että Oulussa ainaki on alle 3 kk ikäisille oma sairaalapäivystys. mutta sen jälkeen sit on pahimmassa tapauksessa odoteltava yhteispäivystyksessä korvaansa kirkuvan lapsen kanssa... ottaa kai ne lapsiperheet yleensä vastaan muun jonon ohi mutta.. Toisaalta ei yksityisilläkään lääkäriasemilla tosiaan ole päivystystä viikonloppuiltaisin tai -öisin, esim. Oulun Mehiläisessä arkisinkin 19-20 asti ja viikonloppuisin 15 asti.

Että teit miten vaan, aina voi mennä vikaan [8|] Luultavasti me kuitenkin täytellään noi Pohjolan paperit ja laitetaan hakemus menemään, ja toivotaan sitten vaan sitä super tervettä lasta! [:)]

Ei oteta vakuutusta.

Jonkin verran noita vertailin - ja katselin myös hintoja järkyttyneenä.

Luotan julkiseen terveydenhoitoon ja siihen, että jos jotain vakavampaa tulee niin lapsi hoidetaan.

Takaisin