Ostatko lapsille merkkivaatteita?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mitä mieltä olet lasten merkkivaatteista? Ostatko niitä lapsillesi?

Omaan makuuni (ja taloustilanteeseeni) ne on liian kalliita. Joskus harvoin saatan ostaa jonkun yksittäisen pipon tai Reiman haalarin. Kirpparillakin joku Gugguu maksaa enemmän kuin markettipaita enkä näe järkeä maksaa käytetystä enemmän kuin uudesta. Vaatteet sopiikin lapsille niin vähän aikaa.

Ostan käytettynä muutamaa suosikkimerkkiäni, jos tulee sopivasti hinnoiteltuna eikä ylihintaisena vastaan :) Uutena hyvin hyvin harvoin ja silloinkin yleensä alesta tai outletistä. Eivät siksi tuoreimmissa mallistoissa kulje omat lapset 😄😅 joihinkin merkkeihin tullut laadun puolesta petyttyä, ja niitä ei sit tule enää ostettua, vaikka olis kuinka halvalla poistoaleissa tai vähän käytetyn näköisenä kirpulla, kun tietää että todnäk pettyy muutaman leikin ja pesukonerundin jälkeen.

Riippuu merkistä ja hinnasta sekä kunnosta. Pääosin ostanut kirppikseltä pojan vaatteet, mutta en merkkitietoisesti, vaan yrittänyt päästä mahdollisimman halvalla. Uutena oon ostanut vain alesta, mutta siltikään en mene merkkivaatteiden perässä. Hirvittää juurikin nuo uusien hinnat suhteessa vaatteiden käyttöaikaan!

Poikkeuksena oli mun lempimerkin Puman collegeasu, joka löyty alella (11,99e) ja oli "pakko" ostaa 😄

Muokattu viimeksi:
Meillä on pääasiassa perusvaatteita, mutta paljon myös Newbieltä koska ne ovat niin kauniita. Yksi Gugguun mekko ostettu alesta, ja Gugguun kypärämyssyt olleet talvisin käytössä.

”Oikeita” merkkivaatteita tytöllä on kaksi: Burberryn collegepaita ja Ted Bakerin mekko. Collegepaita ollut kyllä aika vähällä käytöllä, mekko on ostettu hiljattain ja ollut kahdesti päällä.

En osta uutena, poikkeus on ulkohaalarit. Jos on järkevästi hinnoiteltu merkkituote käytettynä, ostan kyllä, koska useimmiten kestävyys on parempaa, tässäkin kyllä vähän vaihtelua.

En oikeastaan. Aika paljon tulee osteltua käytettynä juurikin lyhyen käyttöiän vuoksi. Toki vaatteet päässeet jo kakkoskierrokselle. Ja en nyt tarkkaan tiedä mitkä kaikki lasketaan merkkivaatteiksi. Ne kalliimmat? Niistä en edes kovin monista itse tykkää. Pari kivaa olen löytänut gugguulta ja metsolalta kirppikseltä. Ja logovaatteet ei oikein omaan silmään ole kivoja, mutta makuja on niin erilaisia. 😊
Lapsella on reiman talvihaalari kirppikseltä, mutta voisin kuvitella ostavani uutenakin jos tulisi joku hyvä vastaan ja juurikin ajatuksella että käy kaikki lapset läpi ja jos siitä on vielä senkin jälkeen jotain jäljellä niin sitten eteenpäin. Eli ehkä ulkovaatteet ja kengät on sellaisia joihin voin tarvittaessa panostaa vähän enemmän varsinkin kun niitä ei osteta kovin montaa kappaletta ja ovat aika kovalla kulutuksella. En toki halua että sisävaatteetkaan ovat mitään heti rikki meneviä hiutuloita, mutta aika harva onneksi on. 😁

Noshin lastenvaatteita ostan tosi mielelläni, jos tulee kirppiksellä tai Vintedissä vastaan. Ovat kokemukseni mukaan laadultaan aivan lyömättömiä, niitähän ei ole uutena enää moneen vuoteen saanutkaan.

Polarn o pyretin vaatteista tykkään sekä laadun että estetiikan kannalta. Niitäkin ostan käytettynä, mutta joskus harvoin myös uutena.

Ulkovaatteet ja kengät ovat aina "merkkivaatteita", haalarit Reiman tai Popin, kengät Affenzahnin olleet pääasiassa tähän asti.

Mulle itselleni ei ole mikään ongelma maksaa käytetystä, hyvälaatuiseksi arvioimastani vaatteesta enemmän kuin mitä halvin verrokki maksaisi uutena. Pikamuotia saa ihan kivijalkakaupoistakin, verkosta puhumattakaan, niin järjettömän halvalla, ettei se mielestäni perustele sitä, miksi minun pitäisi voida ostaa Euroopassa valmistettu, uudenveroinen, uutena 35 euroa maksanut trikoopusero kahdella eurolla, koska Sinsaysta saa 2,50 eurolla jonkun lapsen ompeleman alepaidan.

Voin ostaa merkkiä laadun vuoksi, mutta en merkin. Vaikka pienituloisia ollaankin, satsaan erityisesti kunnollisiin kenkiin ja ulkovaatteisiin ajatuksena "kerran se vain kirpaisee", kuin että jatkuvaan pitäisi pettyä ja tuskailla että nytkö tämä jo hajosi 🫠 Käytettyä suosin pääasiassa ja niissä sekin hyvä puoli, että näkee sen laadun: onko kangas nukkaantunut, miten saumat kestää jne. Laadukas vaate kestää käyttäjältä toiselle.

Vaihtelevasti.

Arkivaatteet ovat halvinta mitä kaupoista löytyy, mutta talvihaalarille, collegetakille ja kengille on sellaisia toiminnallisia vaatimuksia, joita harvemmin merkittömistä vaatteista löytyy. Mutta ei nämä merkit ole mitään trendikkäitä merkkejä.

Trendikkäitä merkkejä olen joskus ostanut kirppiksiltä tai -70 % tarjouksista, esim Desigualia, Villervallaa tai Paapiita. Gugguun vaatteet ovat järisyttävän rumia, samoin ne karseat yhden suomalaisen brändin (jota en nyt muista) lettiprintit, joten niitä en lapselleni pukisi vaikka maksettaisiin.

Kirppareilta ja alennuksista on tarttunut niin merkkivaatteita kuin halpiksiakin, jos vain ovat hyvässä kunnossa ja miellyttäneet silmää. En kuitenkaan käytetystä merkkivaatteesta maksa paljoa enempää kuin maksaisin käytetystä muutoinkaan, koska en ole ainakaan toistaiseksi huomannut kummoisia laatueroja. Poikkeuksena on yksi Ted Bakerin sellainen vauvanhaalari mikä oli vaan niin mahdottoman söpö, että taisin siitä pulittaa huimat 10€ mitä en olisi kyllä käytetystä tavallisesti maksanut. 😅 Varsinaisista lastenvaatemerkeistä en ole muutoin perillä, mutta kirpparilla olen kyllä huomannut, että tietyt niistä taitavat olla kalliita tai suosittuja, kun jotain tahraisia ja virttyneitä trikoopaitoja myydään 15eurolla. En kyllä tiedä menevätkö sellaiset kaupaksikaan. 🤔

Eipä tule ostettua itse, kun anoppi ostelee tyttärille niitä ”kalliimpia” merkkejä.
Vanhempi ei välitä ( vielä) mistään merkeistä. Riittää, että on mukavat päällä. Lisöksi maalaa todella paljon, niin ei harmita kovin paljoa, jos markettivaatteeseen tulee tahroja, jotka eivät lähde millään pois, versus jo niitä tulisi kalliisiin merkkivaatteisiin.

Itse olen sen kokoinen, ettei aikuisten vaatteissa ole kokoja, ainakaan enää. Entinen 34 on nykyään lähempänä 36-38.

Mulle itselleni ei ole mikään ongelma maksaa käytetystä, hyvälaatuiseksi arvioimastani vaatteesta enemmän kuin mitä halvin verrokki maksaisi uutena. Pikamuotia saa ihan kivijalkakaupoistakin, verkosta puhumattakaan, niin järjettömän halvalla, ettei se mielestäni perustele sitä, miksi minun pitäisi voida ostaa Euroopassa valmistettu, uudenveroinen, uutena 35 euroa maksanut trikoopusero kahdella eurolla, koska Sinsaysta saa 2,50 eurolla jonkun lapsen ompeleman alepaidan.

Onhan se perusteltua, että merkkivaate maksaa käytettynäkin enemmän kuin halvempi vaate käytettynä. Mutta ostan silti ennemmin 10€ uuden paidan marketista kuin 15€ tahraisen/nukkaantuneen merkkipaidan. Rahan säästö on kuitenkin yksi syy (ekologisuuden ohella) ostaa käytettynä, joten ostan ennemmin niitä paitoja/housuja, jotka maksaa kirpparilla muutaman euron. (Ulkovaatteista voin maksaa enemmän.) Sheinit ja muut ultrapikamuodit kierrän kaukaa on sitten uusia tai käytettyjä. Onneksi on muitakin vaihtoehtoja kuin ultrapikamuoti ja kalliit merkkivaatteet. 😊

En osta merkkivaatteita, kun menevät kuitenkin rikki ja jäävät pieniksikin niin äkkiä. Muutenkin alusvaatteita ja sukkia lukuunottamatta ostan lähes kaiken käytettynä, nykyään voi löytää vaikka miten hyväkuntoista käytettynä järkevään hintaan.

Käytettynä on siis kyllä tullut ostettua Reimaa, Noshia, Moloa, Popia, Newbietä ja Adidasta. Ja yksi Gugguun huppari (oli kirpparilla 3-4€ ja ihan supersiisti kunto) ja pari tupsupipoa. Mutta mitään ns. oikeaa megakallista merkkivaatetta ei kyllä edes käytettynä. 😄

En osta merkkivaatteita, kun menevät kuitenkin rikki ja jäävät pieniksikin niin äkkiä. Muutenkin alusvaatteita ja sukkia lukuunottamatta ostan lähes kaiken käytettynä, nykyään voi löytää vaikka miten hyväkuntoista käytettynä järkevään hintaan.

Käytettynä on siis kyllä tullut ostettua Reimaa, Noshia, Moloa, Popia, Newbietä ja Adidasta. Ja yksi Gugguun huppari (oli kirpparilla 3-4€ ja ihan supersiisti kunto) ja pari tupsupipoa. Mutta mitään ns. oikeaa megakallista merkkivaatetta ei kyllä edes käytettynä. 😄
Itse en jotenkin osaisi ostaa pipoja käytettynä..,Tiedä miten hyvin esim. mahdolliset täit säilyvät niissä.

Itse en jotenkin osaisi ostaa pipoja käytettynä..,Tiedä miten hyvin esim. mahdolliset täit säilyvät niissä.
Pakastan kaikki ostokset aina vähintään viikon ajan ennen kuin pesen ja otan käyttöön 😊

Kyllä minä luotan täiden lähtevän pyykissä vaatteista. Ei täitartunnan tullessakaan suositella vaatteiden pakastamista - vain pesemistä. Eikä ne muutenkaan elä pitkään ilman isäntää.

Vaatteiden kautta voi saada paljon muitakin öttiäisiä, kuin vain täitä. Itse en halua ottaa riskiä (etenkin kun olen asunut aiemmin vuosikausia koiden kanssa 😩 ) että mitään ötökkäriesaa saisin kirppiskamoista, joten ihan varmuuden vuoksi pakastan kaiken mitä pestään 40 asteessa tai alemmassa lämpötilassa. 60 asteessa kyllä pitäisi kai lähes minkä tahansa kuolla, ja oonkin sellaiset vaatteet uskaltanut laittaa saman tien pesuun.

Tarkennuksena vielä: pesen käytettynä hankitut pääasiassa 60 asteessa. Poikkeuksena jotkut oikeasti herkät materiaalit, mutta harvemmin esim. villavaatteita tulee kirpparilta ostettuakaan.

Takaisin