Osittainen keskenmeno kaksoisraskaudessa

nobody

Näppärä viestien naputtelija
Toukoäidit 2020
Elikkäs, onko ketään jolla on tai on ollut kaksoisraskaus joista toinen menehtynyt alkuviikoilla? Onko ollut paljon vuotoja, kauan kestäneet? Selvisikö toinen?

Musta tuntuu että ainakaan päivystyksessä ravaamalla en saa oikeen mitään tietoa tilastani, kukaan ei oikeen osaa sanoa mitään. Kovin vähän tietoa tästä näyttäisi netissä löytyvän, enkä tuoreeseen keskusteluunkaan ole törmännyt.

Ihan vain oman mielenrauhan takia olisi kiva kuulla miten muut pärjänneet tän asian kanssa...
 
no, minulle kävi näin juuri alkuraskaudessa. Ja toinen vauva jäi masuun, nyt mennään viikolla 35 :) . Ja tiedän pari muutakin tapausta, joilla ollut sama kohtalo.
 
Mun miehen äidillä kävi näin! Hän ei tienyt että odottaa kaksosia ja sillä tuli keskenmeno. Ultrassa selvis että hän odotti kaksosia, yksi selvis loppuun asti. 
 
nobody, mulla selvis syy alkuraskauden verenvuotoon vasta sairaalassa kun olin lähtemässä pojan kanssa kotiin sektion jälkeen... käytiin kätilön kanssa synnytyskertomusta läpi kun hän sanoi että mulla olikin ollut 2 istukkaa... semmonen 5*5cm istukka löytyi jossa kalvot täydelliset. Eli pojalla oli ollut kaksonen matkassa joka ei jaksanut alkua pidemmälle. Verenvuoto kesti vaan muutamia päiviä ja lisäks oli vatsakipuja jonkun verran.
 
On aika vanha tämä ketju, mutta koitetaan, jos joku tämän vielä löytäisi...

Mulla todettiin tänään viikolla 7+. Toisen alkion koko vastaa viikkoja ja syke näkyi hienosti, mutta toinen pari milliä pienempi, eikä sykettä. Päivystykseen hakeuduin siis lähes olemattoman ruskean vuodon takia (takana yksi km, siksi todella hätäinen), eikä tuota vuotoa ole nyt tullut päivän mittaan yhtään lisää. Mitäs sitten jos menehtynyt alkio ei vuodakaan itsestään pois???
 
Mulla epäiltiin alkuraskaudessa että olis ollu kaks josta toinen menehtyny, mutta ei ollutkaan. Kahden viikon aikana, kun odottelin pääsyä ultraan niin etsin kaiken mahdollisen tiedon. Mun käsittääkseni ei haittaa vaikka se toinen sinne jäis, tulee sitten synnytyksen aikana pois. Mua jännitti enemmän että mitä jos mulla se mahdollinen toinen tulee ulos ja vie myös toisen mennessään, kun tämmösestäkin olen lukenut.
Mutta en tietenkään tarkota sua pelotella! Kaksplussan foorumilla oli muistaakseni joku keskustelu tästä.
 
Ultrannut lääkäri oli sitä mieltä että toisella ei pitäisi olla mitään hätää vaikka toinen vuotaakin pois, kun ovat omissa pusseissaan. Itse kyllä olen hieman huolissani! Jos tulee kovia kipuja tai runsasta vuotoa, niin kehottivat tulemaan takaisin naistentautien päivystykseen. No odotellaan, miten käy ja toivotaan parasta!
 
Tää nyt on vähän eri asia, mutta mulla todettiin varhaisultrassa rv 8+6 että raskaus oli alunperin ollut kaksosraskaus, mutta toinen oli jäänyt tuulimunaksi: ultrakuvassa näkyy erillinen tyhjä sikiöpussi ja istukan alku, mutta ketään ei sinne ollut lähtenyt kehittymään. Ultrannut lääkäri sanoi että voi olla että tuulimuna vuotaa jossain kohtaa ulos tai sitten ei..

Vasta viime viikolla (15. raskausviikko) mulle tuli kamalia vatsakipuja ja limasta, veristä vuotoa ja kun ulos tuli noin tulitikkuaskin kokoinen verinen hyytymä, lähdettiin pikapikaa kättärille. Siellä lääkäri tutki ja sanoi että se on todennäköisesti se tuulimuna-kaksonen joka tuli pois pienten supistusten avulla.

Että voi olla että kummallisten ja kipeiden vuotojen syy on tällainen.. En tiedä kuinka yleistä on mutta todistetusti mahdollista...
 
Mulla vuotoa tuli kuolleesta kaksosesta vaan ihan pientä ruskeaa tuhrua joskus rv 12 tienoilla. Toinen voi loistavasti ja potkii kovasti, rv 23+  nyt menossa. Vielä vähän jännitän, että tuleeko tyttö hätäisesti maailmaan niin kuin monien kohdalla on vastaavassa tilanteessa käynyt. Neuvolassa olivat sitä mieltä, että pieni lisääntynyt riski ennenaikaisuuteen saattaa olla, mutta äitipolilla eivät allekirjoittaneet moista väitettä...
 
Mulla ensimmäisessä raskaudessa rv 5 tuli loraus verta, ei mitään kipuja. ultrassa näkyi kaksi pussia, viikkojen vähyyden takia vielä viikon päästä katottiin ja siellä näkyi kaksi pussia missä toisessa oli sikiö ja toinen tyhjä. Saattoi olla että kaksonen tosiaan meni siinä alussa kesken. tyhjä pussi oli yli raskauden puoliväliin mutta oli hävinnyt sitten itsestään. Vauva ei mitenkaan ennenaikasesti syntynyt mutta jouduttiin tekemään suunniteltu sektio rv 37 ku koko loppuraskaus jatkuvasti verenvuotoja etisen istukan takia mikä oli osittain kohdun suun päällä. Sehän on harvinainen tila mutta yleisempi kaksosraskauksissa. Toinen raskaus oli normaali mutta yksi vauva olikin alunperinki.
 
Miulla alkoi (3:sa raskaudessa) n.12rv vuotaa aika reippaasti verta ja tuli kovia supistuksia. Vähän ajan päästä pulahti ulos aikas iso kalvopussi (ei siis mikään hyytynyt veriklöntti vaan ihan sitkeä kalvo oli). Siinä paniikissa en tietenkään tajunnut ottaa sitä talteen ja matkaan kun lähdettiin sairaalaan. Siellä ultrassa selvisi että yksi terve touhottaja mahassa on mutta pussin  arvoitusta ei ihan tarkkaa osattu sanoa. Kohdussa ei ollut selvää jälkeä vuodosta. Lääkärin mukaan oli paljon mahdollista että toinen oli ollut kohdun ulkoinen koska pussukan koko vastasi aika hyvin viikkoja mutta tarkempaa selvennystä siihen ei saatu. Supistukset loppuivat heti kun pussi tuli ulos ja vuotokin loppui samalle vuorokaudelle. Raskaus meni muuten loppuun asti aivan normaalisti ja ihanainen pienimies syntyi päivälleen la. :) 
 
Täytyy tulla kertomaan miten meillä meni loppuraskaus, kun itse pelkäsin pienokaisen tulevan ennenaikaisena... Eli vauva kasvoi koko raskauden hieman alakäyrillä ja loppuvaiheessa tippui käyrien alapuolelle ja siitä syystä juoksin äitipolilla kasvukontrolleissa (mitään "syytä" tuolle ei löytynyt, vauva vaan oli pieni). Tyttö pysyi siis masussa täysiaikaiseksi ja syntyi rv 38+5 tosin kovin pienikokoisena viikkoihin nähden (2265g ja 46cm). Varsinaista syytä pienikokoisuudelle ei löydetty, istukka ja napauora oli kyllä keskimääräistä pienempiä, mutta virtauksissa ei raskauden aikana todettu mitään häikkää. En siis tiedä vaikuttiko alun kaksoisraskaus tilanteeseen vai onko kyse vain geneettisesti pienestä pirpanasta.
 
Moikkelis tänne 

Piti tulla kertomaan oma tarina - odotin kaksosia viime vuonna, lopputalvesta ja kävin alkuraskuden ultrassa vkolla 7. Toinen sikiöistä oli lopettanut elämisen viikkoa aiemmin ja toinen porskutti menemään ja syän sykki  Apaut viikko siitä alkoi pieni verestävä tuhrutus aina joskus. Uudenvuodenaattoaamuna heräsin, nousin sängystä ja Niagaran tavoin alkoi kova verenvuoto, joka vei mut sairaalaan asti, jossa myös toisen kerrottiin kuolleen ja kohtu tyhjeni itestään.

Nyt oon raskaana vkolla 12 ja tääkin raskaus alkoi kaksosraskautena ja taas alkuraskauden ultrassa löytyi kaksi alkiota, joista toinen oli taas menettänyt elonsa. Ultraajana oli erittäin pätevä ihminen ja hän kertoi, että tää menehtynyt ns. kuivuu kohtuuni eikä välttämättä ees tule ulos. Nyt ei ole ollut mitään vuotoja, mutta pelko persiissä on silti. Viikon päästä ois np-ultra ja se hieman pelottaa. Mun eikä mieheni suvussa ole kaksosia, joten tää on hieman ihmeellinen "mäihä", ko nää raskaudet ovat alkaneet tuplana.

Eli päivä kerrallaan on mentävä - Nobodylle siis isosti peukutuksia ja mielenrauhaa asian kanssa. On hyvä sanoa, että elä mieti liikoja, ko sitä kuitenkin miettii. Eiköhän sulla mee kaikki hyvin 
 
Teillä keillä kaksosista toinen vuotanut pois, jatkuiko raskausoireet normaalisti vuodon jälkeen?
 
Meillä todettiin tänään nt-ultrassa toinen sikiö kuolleeksi. Kuollut vastasi viikkoja 11+1, viikkoja nyt 12+3.

Sikiöillä oli yhteinen istukka ja erilliset kalvot.

Alunperin saatiin varhaisultrassa tietää kaksosista. Mulla ei ole ollut vuotoja tai kipua. Raskausoireissa oon päässy vähällä: väsymystä ja etovaa oloa. Etova olo on hieman helpottanut, mutten olisi osannut arvata toisen kuolleen.

Nyt täytyy vain toivoa, että toinen jaksaa porskuttaa. Toisella oli kaikki hyvin ja lääkäri uskalsi antaa hyvän ennusteen.
 
Takaisin
Top