Me ei missään nimessä osallistuta enää seulontoihin.. aiheutti aivan turhaa huolta ja ahdistusta. Viime raskaudessa osallistuttiin seulontaan, ja tulos oli 1/45 mahdollisuus vammaiseen lapseen, eli aika suuri! Sitä sitten joutui ressaamaan ensin lapsivesi punktioo ja sitten odotella sen tuloksia.. Onneksi ei ollut mitään ja kaikki oli kunnossa. :)
Selvittelin sitten asiaa, että miksi riskiluku oli niin suuri, niin selvisi, että jos verikoe otetaan liian aikaisin, niin se vääristää tulosta huomattavasti "huonompaan" suuntaan. Eli jos kierto on pitkä tai epäsäännöllinen, niin kuitenkin neuvola laskee lasketun ajan menkkojen mukaan jolloin viikot ovat pidemmällä mitä oikeasti on. Niin kävi mulle. Eriasia on jos viikot on tarkastettu ultraäänellä. Minusta siitä oli vaan harmia ja muuten ihana odotusaika meni ainakin kuukaudeksi huoleksi ja peloksi. Aivan turhaan. Ja varsinkin kun testit eivät ole edes täysin luotettavia.
Tämä oli mun kokemukseni, ja ymmärrän kyllä kaikkia jotka testeihin menevät, mutta kannattaa ottaa tämä asia huomioon, varsinkin jos epäilee että raskaus on alkanut myöhemmin kun mitä neuvola laskee.
Tämä päätös silläkin uhalla että olen jo tai vasta 37v. :)