Osallistutteko seulontoihin?

Kannatan kyllä keskustelua, mua ainakin helpotti tietää, että ollaan miehen kanssa samaa mieltä asioista, jos jotain ikävää tulee eteen. :)

Musta tuntuu et mies ei oikein oo perillä edes mitä se loppupeleissä meinaa, kun sinne seulontoihin osallistuu... Vaikka oon kertonu ja netistäkin luettiin niitä juttuja porukalla. Kai tässä on ollu miehelläkin nyt niin paljon infoa viime viikkoina, et sillä tulee jo informaatiotulva ja alkaa ahdistaa uusi elämäntilanne... :wideyed:

Kyl myö niihin seulontoihin mitä saadaan niin osallistutaan. Se et vaikuttaako tulokset yhtä mihinkää loputa en tiiä. Ehkä suuri syy on vaan halu saada tietää enemmän minkäs kokoisena sitä kasvetaan :)

Otetaanko se seulonta-verikoe yleensä jo aiemmalla käynnillä vai vasta samalla kun np-ultra tehdään? Kauanko kestää odotella sen tuloksia?

Mulla taas niin, että verikoe otetaan heti nt-ultran jälkeen ja ultra mulla viikolla 11+1. Muistaakseni suunnilleen viikossa sai tulokset, aikaisemmin oli ainakin niin, että huonoista uutisista soitettiin ja hyvät tuli kirjeellä. Näissäkin varmaan paikkuntakohtasia eroja. :)

Ok kiitos! Riippuu näemmä paljon paikkakunnasta tuo, joten pitää kysellä miten meillä. :)

Täällä on ainakin niin, et seulontaa ei voi tehdä jos ei oo verikokeen tulokset mukana ultrassa. Verikokees pitää käydä rv 9-10 ja ultra sit rv11-13. On kuulemma tarkkaa et pitää olla juuri noilla aikaväleillä, sano täällä neuvolassa. O_o

Mulla on vasta eka NEUVOLA 10+, joten jos menis tolla Suskin kertomalla kaavalla, niin mullahan jäis seulonnat käytännössä välistä oikeestaan? Jos ei heti samantien pääse verikokeeseen. Taitaa olla eroja yhtä monta kuin neuvoloitakin o_O

Verikokeisiin pääsee kai loppujen lopuksi aika helpolla? Tai ainakin suurimmassa osassa paikkoja lienee aikoja verikokeisiin.. Se kuitenkin vie loppujen lopuksi niin pienen hetken ottaa ne muutamat tuubit verta. En tiedä, miten se on ihan pienillä paikkakunnilla, mutta ainakaan suuremmilla en uskoisi olevan ongelma..

Voihan se olla, et kun mulla on 10+3 neuvola, niin siitä sit antaa heti lähetteen/varaa ajan verikokeeseen. Täällä taitaa olla tk:ssa ja sairaalalla molemmissa mahdollisuus käydä sillai jonotusperiaatteella, ja ainakin anoppi sanoi joskus et kyllästyi jonotussysteemiin, niin pyysi lääkäriltä ajan verikokeeseen niin ei tarttenu jonotella koko päivää...

Täälläkin sai ajanvarauksella ajan verikokeeseen :) Helppoa, kun täytyy vaan mennä paikalle ja poistua. Ei tartte turhia jonotella.. Siinä voi mennä aina puoli päivää helposti..

Aloin just muistelemaan että ihan kuin se neuvolan täti olisi maininnut että heti ekalla käynnillä otettais verikoe. Mutta ei sanonut oliko se seulontaa varten vai joku muu. Eka käynti piti ensin olla 7 + 6 mutta siirtyi sitten 10 päivällä eteenpäin. Voidaanko seulontaveret ottaa siis noinkin aikaisin?

Me ei missään nimessä osallistuta enää seulontoihin.. aiheutti aivan turhaa huolta ja ahdistusta. Viime raskaudessa osallistuttiin seulontaan, ja tulos oli 1/45 mahdollisuus vammaiseen lapseen, eli aika suuri! Sitä sitten joutui ressaamaan ensin lapsivesi punktioo ja sitten odotella sen tuloksia.. Onneksi ei ollut mitään ja kaikki oli kunnossa. :)

Selvittelin sitten asiaa, että miksi riskiluku oli niin suuri, niin selvisi, että jos verikoe otetaan liian aikaisin, niin se vääristää tulosta huomattavasti "huonompaan" suuntaan. Eli jos kierto on pitkä tai epäsäännöllinen, niin kuitenkin neuvola laskee lasketun ajan menkkojen mukaan jolloin viikot ovat pidemmällä mitä oikeasti on. Niin kävi mulle. Eriasia on jos viikot on tarkastettu ultraäänellä. Minusta siitä oli vaan harmia ja muuten ihana odotusaika meni ainakin kuukaudeksi huoleksi ja peloksi. Aivan turhaan. Ja varsinkin kun testit eivät ole edes täysin luotettavia.

Tämä oli mun kokemukseni, ja ymmärrän kyllä kaikkia jotka testeihin menevät, mutta kannattaa ottaa tämä asia huomioon, varsinkin jos epäilee että raskaus on alkanut myöhemmin kun mitä neuvola laskee.

Tämä päätös silläkin uhalla että olen jo tai vasta 37v. :)

Meillä myös terkka painotti viime raskaudessa, että se verikoe on otettava välillä 10+0-10+6. Tosiaan näin jälkikäteen mietinkin, että eihän sitä ilman ultraa voi olla ees varma millä viikoilla mennään.

Korjatkaa, jos oon väärässä, mutta eikös jotkut perusverikokeet oteta joka tapauksessa, vaikkei seuloihin osallistuisikaan? Hivihän katotaan jokaselta odottavalta äidiltä myös.

No hmm... Eipä tullu puheeks puhelimessa tällanen neuvolan tädin kans, pitäisköhän sinne soittaa ja kysyy :O Jospa meillä sit onkin täällä systeemi, et verikoe annetaan sillon ekalla käynnillä. Mene ja tiedä... Ehkä mä luotan et ne tietää mitä tekee. o_O

Mielipidekysymys, joo eka käynnillä otetaan/saa lähetteen verikokeisiin, joissa mukana ainakin veriryhmä, Rh-tekijä, B-hepatiitti, HIV ja kuppa.

Tarviikos noita verikokeita varten olla syömättä jonkin aikaa? Neuvolasta ei sanottu mitään

Takaisin