Opitaan uutta :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja IceQueen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt täytyy peesailla muruliinin sanoja että nopeeta oppii. Meillä kans likka ku on keksiny nyt tän konttaamisen nii jo on alkanu maailma avartuun (äiskän harmiksi joo ku selkä märkänä saa juosta nyt perässä) :hilarious: löyty sohvan istuisosa eli kurottelee ja koittaa nousta. On koirien makuupaikat pedattu uudelleen moneen kertaan ja kaikki liay on hangattu polviin ku kontataan niillä makuupaikoilla. Matoilta syö kaikki roskat, pistorasiat teippailin umpeen, tiskikonetta nuolee just niin ku koiratki ku siihen kannen sisäpuolelle valuu kaikki likavedet astioista kun ne sinne koneeseen asettelee. Että moro joo :woot: ja tiiän te ootte muut kertonu nää jo 3-4 kk sitte mut meillä havahtui koko perhe tähän ilotapahtuman todellisuuteen nyt päivän parin sisällä :bag:

Ja nyt sit myös puhetta alkaa enemmän tulla. Luulin tuossa viikko pari takaperin et ei tarkoituksellisesti sano äitti ja iti ym tällaisia lyhyitä sanoja mut kyllä niille nyt merkitykset on alkanu löytyä. Apua en kestä ku toinen menee nii kovaa vauhtia kehityksessä eteenpäin.

Tuli mieleen että ehkä me ny saadaa perua nese lokakuun lopulle varattu fyssa aika ku täähän likka varmaa kävelee sinne fyssan huoneeseen jo parin viikon päästä ite :hilarious: ja se aika varattii just ku ei viel 10 kk iässä tai oikeestaa just alle 11 kk iässä ryöminy eikä kontannu. Vähä hiissautui takaperin työntämällä itteesä.

Tänään hän otti ensiaskeleet [emoji173]️
Istuin sohvalle aamukahville ja likka pyöri hetken jaloissa, nousi ylös ja lähti kävelemään ihan ilman tukea. Metrin verran eteni ja sit loppui rohkeus, jalat vapisten meni kyykkyyn ja lähti konttaamaan :D Ikää nyt 11kk12pv.

Täällä sanoja jo äiti, isi, kissa, tissi ja namnam, "pissi" tulee kanssa jo silloin tällöin kuten myös "pis" eli leppis. :happy: Heiheitä on hokenut jo kauan vilkuttaessaan, nyt tyttö on oppinut myös irvistelemään: katsoo tuimana alta kulmien ja nauraa hetken päästä päälle. Osaa myös tunkea sormen nenään, mistä lie oppinut.. :hilarious:

Tänään yllätin kiipeästä rottinkikorin päälle, muutenkin liikkuu kontaten aika livakasti, seiniä pitkin kävelee, mutta varovasti vielä - eikä suostu käsi kädessä kävelemään ellei sitten pidetä molemmista käsistä kiinni. Ollaan myös opeteltu sängystä alaskiipeämistä JALAT edelle.. vielä vaatii treeniä se taito.:wacky:

Meillä kanssa lähdettiin kävelemään ilman tukea eilen. Ja tietty just silloin kun olin lenkillä. Toisaalta hyvä, että isi sai nähdä ensiaskeleet. Aiempina päivinä ottanut tuetta miniaskeleen, mutta nyt jo pari metriä kävelee. Varovaisesti kyllä ja itku tuli jo yhdestä pyllähdyksestä.

Sinne meni mun vauva :arghh: Mut onneks siitä on kasvanut ihastuttava minityyppi :love017

Vieläkään ei sanoja kuulu. Tai minusta tuntuu, että äitiä hokee useasti, muttei katsokaan minuun päin. Tarinaa kyllä tulee erilaisten puhallusten, pärinöiden ja maiskuttelujen kera.

Neiti osaa lentopusuja nakella. Huulet tötteröllä ja posket lommolla aloittaa ja oikee muiskauttaa loppuäänen :grin

Mutta oikeasti... vajaa viikko sitte tai viikko suunnilleen sitte päivitin ku likka oppi konttaamaan ja että viilettää pitkin huushollia. Nooh, nyt on selkeesti kierretty talo nii monta kertaa ympäri ja tutkittu ja räknätty että nyt sitte tänää nousi seisomaan tuesta eli minusya kiinni pitäen ja tietämättään mutä seuraa ku käsiotteet irrottaa nii irrottipa neki ku oli pystyssä. Että olin saada sydärin. Äkkiä nostin pyllyn taa käden että ei lennä selälleen. Että sellaista! Ja tämäkin tilanne meni nii et ku olin selällään lattialla ja luin nettiä puhelimesta (kädet suorana puhelin kohti kattoa) nii tyttö tuli siihen kylkeni viereen. Siinä hetken katto puhelinta ja nii vaan nousi siitä suoraksi suorille jaloilleen :woot: varmaa ens viikolla jo voittaa jotku hippojuoksut :hilarious:

Täällä opittu tänään istumaan meno. Ryömii kovaa kyytiä huoneesta toiseen ja pitää näin äidin kiireisenä.. nousee myös konttaus asentoon ja hetkuttelee siinä ees taas ja ottaa "sammakkoloikkia"
:D äippä ja poika 8,5kk.

Meillä lähdettiin tänään kävelemään itse :p
On siis jo noin kuukauden verran ottanut askeleen kaksi ilman tukea. Tuen varassa kävelee jo kovaa vauhtia. Viime viikolla otti viisi askelta tuetta, käveli minun sylistä isänsä syliin. Ja tänään sit kuvasin koiraa leikkimässä pallolla, pistin kameran käyntiin ja rupesin kuvaamaan ensin tyttöä, joka nousi seisomaan syöttistä vasten. Siirsin kuvaa koiraan, mut huomasinkin, et neiti meinaa lähteä kävelemään syöttötuolilta olohuoneen pöytää (ja telkkaria) kohti, johon on siis reilu metri matkaa. Itse sinne käveli hienosti, pienin askelin ja vähän horjahdellen, mutta 8 askelta otti ja pöydän saavutti ! Yleensä on harjoitellut kävelemistä vain minua tai isäänsä kohti jostakin, ei koskaan ennen ihan täysin yksin eri suuntaan missä minä olen.
Loppu illan harjoitti uutta taitoaan, aina nousi jotain vasten ja sit rohkeesti vaan kävelemään. Missä miun vauva oikein on?!
3. päivä tulee jo 1v.
Meillä myös pulistaan kovasti, sanoja tulee namnam, äiti, isi, hauva.. sit tulee "buje buje buje", yrittänee sanoa puhelin tai pupu :grin aina kun näkee miun tai isänsä puhelimen, pitäs saada sitä näplätä. Ja kuinka paljon asioita ja sanoja vauva voikaan ymmärtää jo, ihan käsittämätöntä. :p

Mileim, meillä on sama syntymäpäivä ja pari viikkoa sitten otti ensimmäiset askeleet, viikonloppuna useampia peräkkäin monesti päivän aikana, mutta tänään jo niin paljon, että voi jo sanoa, että osaa kävellä.

Meillä opittu nousemaa pinnasängyssä seisomaa ja ai että miten nukkumaankäynti onki hankalaa sen taidon myötä.. Kun ei osata laskeutua alas ni sit huudetaa seisaaltaa sängyssä ja sitä tehdään monta kertaa, aina kun laittaa pitkällee ja häviän huoneesta niin jo seistä törötetään ja huudetaan.. Just kun nukkumaankäynnit alko käymään helpommiksi et käytiin nukkumaan ilman nukutuksia tms. Lienee myös pientä eroahdistusta ku huoneesta ei sais hävitä ennen ku neiti on unessa. Tai onnistuis se huoneesta poistuminen kyl helpommin jos ei olis narisevia lattioita kun tytön huoneen ovella lattia narahtaa aina niin kovaäänisesti et neiti havahtuu siihen ja sama rumba alkaa alusta.. Vanha talo <3 Tuntuu et aina kun jonkun homman saa sujumaan helpommin niin opitaan joku uusi juttu tms mikä aiheuttaa takapakkia :D

Vanha talo <3

Meillä ihan sama! :D Ja myös se, ettei saa mennä pois ilman, että poika unessa. Meillä tuo seisomaan oppimisen viehätys loppui varmaan viikossa. Siihen asti sellaista väsytystaistelua. Mutta keskellä yötä pitää kyllä vieläkin alkaa seisomaan siellä pinniksessä. Ja istumaan pitää mennä vaikkei edes olla kunnolla herätty...

Moona78 erittäin tuttu tunne! :D Olisikin noin helppoa mitä toi eka kuva näyttää :D Ois hauska saada jolleki videokameralle materiaalii miun yrityksestä hiippailla pois neidin huoneesta, ku on päässy huoneen ovelle ni on jo melkein voittajafiilis mut ku kuuluu pien äännähdys sängystä ni pidellää hengitystäki ettei vaa nyt herää :D Joskus aiemmassa talossa piti välillä kontata huoneesta pois ettei neiti nää et äiti häviää huoneesta.. Kaikennäköstä sitä joutuukaa tekemää :D

Meillä tyttö viimein oppi uudestaan kääntymään selältä mahalleen! Meni monta kuukautta kun ei sitä osannu, vaipan vaihto oli helppoa, ja yöllä pysyi siinä asennossa mihin olin nukuttanu. No tänää sit ei nukahtanukkaa normaaliin tapaan 19 aikoja vaan vasta 21 jälkeen, kun pitihän sitä "uutta" taitoa reenata :woot::facepalm::dead:

Niin ja kiipeilykin onnistuu hyvin jo :) Rappusia meillä ei ole mutta kylässä niitä olis halunnu kiivetä. Miun vanhemmilla tyttö kiipes rahia apuna käyttäen sohvalle. Kotona kiipeilee lelulaatikoiden päälle, taaperokärryllä yrittää potkutella eteenpäin ja pottaan kiivetä seisomaan :hilarious:

Koska pinsettiote on hyvin hallussa ollut jo pidemmän aikaa (pari kk?) niin on jo vedelty onnessa kissanruokaa, lattialta muruset ja tänään uusinta uutta eli kukkamultaa ja samalla oli nypitty ruukusta mäkeen äiteen hartaudella lehdestä kasvatettu juurimukula. Huoh...

Poika myös melkoinen hortonomi.'Hoitaa' äidin kukkia koko ajan....Esikoispoika oli samanlainen,kun taas tytärtä ei kukkaset kiinnostaneet yhtään. :)

Meillä oli tänää kolmas päivä kun tyttö seiso hetkiä ilman tukea :happy: Ja se ilme on niin mahtava!! ”Äiti kato mitä mie osaan” :wideyed::grin

Hyvin etenee jo taaperokärryn kanssa, ja nuken vaunuja työntelee myös kun auttaa ohjailemaan (kääntyvät erupyörät).

Takaisin