Opitaan uutta :)

Vaikka meillä tyttö nyt osaa ottaa lelun käteen niin meillä ei kääntyillä vielä mitenkään, paitsi pari kertaa pään mukana käännytty vahingossa mahalta selälleen. Kaikki kehittyy omaan tahtiinsa :)
 
Ei meilläkään vielä mitään osata :grin Tyttö kohta 3kk. Yrittää kääntyä selältä mahalleen mut kyljelleen jää kun käsi on tiellä :hilarious: Ei tartu leluun. Nyrkit menee vahingossa suuhun mutta ei ole vielä "löytänyt käsiään". Käsien käyttö siis vielä hallitsematonta huitomista. Välillä viihtyy lelukaaren alla, tai huitoo leluja mitä nenän edessä pidetään, eiköhän tyttö kohta ala leluun tarttua.

Ei kiirettä :) Vertailukohtana esikoinen joka tosi myöhään kääntyi ympäri, ja myöhään ryömi ja konttasi, mutta sitten kun alkoi liikkua niin kaikki tuli kerralla ja käveli jo 11kk ikäisenä. Niin kyllä ne taidot sieltä joskus tulevat.
 
Meillä ei vieläkään osata kääntyä:grin
Kyljelleen kylllä osaa, mutta ei vielä kääntyä kokonaan.
Nyrkkiä tuijottelee, juttelee paljon, leikkii leluilla (tarttuu kiinni ja laittaa suuhun välillä), nostaa jalkoja ja selkää kun on selällään tai sitterissä ja sitterissä ottaa itse kunnolla vauhtia jaloilla että sitteri keinuu kunnolla:grin
Hienosti kannattelee päätänsä. Ei kauaa kyllä halua olla vatsalleen, ei tietoakaan kääntymisestä vaan haluaisi mennä jo eteenpäin, mutta turhautuu kun ei onnistu:grin:wacky:

Poika 3kk ja 1vko
 
Ei meilläkään käännytä, mut nyrkkiä tuijotellaan ja ote leluistakin onnistuu jo melko usein. Suuhun täytyisi saada omien nyrkkien ohessa myös mun kädet, mut lelujen makumaailma ei vielä kiinnosta. Ääntä on availtu aika vähänlaisesti vielä, muutama eri äänne ja pari isompaa kiljaisua.

Poika vajaat 3 kk
 
Kaikkihan on omanlaisiaan kehittymään ja oppimaan, kaikkien opitut jutut kuulostaa ihan kolmikuisen normaaleille jutuille :joyful: ei vielä pidäkään osata sitä ja tätä, täältä ne pikkuhiljaa alkaa löytymään ne uudet taidot.

Meillä tarttuu leluun ja vie saman tien suuhun. Tai tarttuu oikeestaan kaikkeen mistä kiinni saa. Ja mitkä raivot kun oli sylissä ja nappas kiinni tuolin selkänojasta ja suu auki hapuili sitä suuhun ja kun ei liikkunut niin ei. Sitä kiljahtelun ja vihaisten/kiukkuisten katseiden määrää :hilarious:

Mileim + tyty 3kk 14pv
 
  • Tykkään
Reaktiot: Eea
Meilä syyää nyrkkejä, ja koitetaa viiä kaikkee muutaki suuhu,mm.äitin sormee.. nyt on neiti alkanu vähä jutustelemaa ja just eile totesinki et nyt ku löytyy ääntä ni ei enää tarvi karjua pää punasena heti vaa meilä "valitetaa"...
 
Samoissa mennään täällä, vielä ei käännytä, mutta armoton yritys vakaasti kyljelleen on tänään ollut ohjelmassa. Lapsi on yrityksen tuoksinassa kääntynyt noin 100 astetta, pää kiintopisteenä :)
Nyrkit on suussa ja myös lelukaaren pitkässä ketjussa roikkuvat lelut menee suuhun. Aika kärsivällinen tuo otus kyllä on, ei tuu kumpaankaan meistä vanhemmista (ärräpäät lentää jos ei onnaa).
Fyysinen puoli on ollut pikkuisen taka-alalla, kun on ollut ihan hirveesti asiaa 5 viikon ikäisestä asti. Viimeisimpänä äänteenä tyttömäinen kurkku-R
Tyttö viikon vaille 3 kk.
 
Meilä ei vielä käännytä,ei oo aikomustakaa kääntyä. Mut jos tuon laittaa mahallee lattialle ni pitäs heti päästä eteenpäin.. jalat sätkii ja nyt täl viikol ekaa kertaa vähä kädetki koitti liikkua.. sylissä punnaa itteesä istuvaan asentoon ja usein siitä sit kellahtaa johonki suuntaan..toki turvallisesti. Ja äitin muhkuroita on kiva käyttää portaina :D ku ottaa typyä kainaloista kiinni ni se kävelee äitiä ylös päin. Ja se on hirrrrveen kivaa!

Nempsu ja Ipa 2,5kk
 
Meillä käännytään jo selältä mahalleen ja kovasti oltaisiin lähdössä ryömimään. Hermothan siinä lopulta menee, kun ei millään vielä onnistu! Selällään osaa potkia itseään liikkeellee ja se onkin mukavaa! Samoin tuo, kun häntä pidetään kainaloista kiinni ja sitten ottaa askelia. :D Päätäkin kannattelee jo terhakkaasti.

Kädet on löydetty jo tovin sitten. Esineisiin tartutaan ja viedään suuhun. Leikkimatolla ei kuitenkaan tavoittele vielä leluja, jotka roikkuu yläpuolella. Välillä kuulostaa jo melkein nauruakin tulevan, muttei ihan kunnolla vielä. Kovasti juttelee aina, kun sille päälle sattuu. Niin ihanaa seurata toisen kehitystä ja oppimista!

Meidän poju täytti 13.2. jo 4 kk, kun syntyi kolmisen viikkoa etuajassa.
 
Mitenkäs muiden pienien tartuntaote? Täällä ainakin on ihan hakusessa vielä, välillä vahingossa saa jonkun lelun tms. nyrkkiin, mutta pääosin tyttö käsittelee tavaroita kädet nyrkissä ja liikuttelee niitä enemmänkin kahden nyrkin välissä kuin kädessään..

Ei ole ehkä ihan hiffannut sormien tarkoitusta, kun koittaa ottaa tavaroista kiinni niin, että muut sormet on nyrkissä, mutta nimetön ja pikkurilli sojottaa ilmaan ja niillä yrittää tarttua kohteeseen. :hilarious: Sit kuitenkin monesti naputtelee etusormea ja peukaloa yhteen eli selkeästi treenaa pinsettiotetta..

Ja uusi, todella hyödyllinen opittu taito, on telkkarin/näytön tuijottaminen. :arghh: Ihmettelin yksi päivä, kun istuttiin sohvalla tyttö mun jalkojen välissä sohvan reunalla, kun suuttui niin pirusti, kun vaihdoin tytön asentoa selkä telkkariin päin. Käänsim takaisin naaman tv:n suuntaan ja itku loppui heti, kiinnostuneena tapitti telkkaria melkein vartin verran. Myös puhelimessa näkyvät "vauvat" kiinnostaa - eli videot, joita oon kuvannut tytöstä. Onpa hyvä aloittaa telkkarin tapitus jo kolmen kuukauden iässä.. :bored:
 
Täällä vauva tarttuu kaikkeen mitä käsiinsä saa. Jos ei heti saa otetta jostakin niin availee sormia nyrkistä ja yrittää uudelleen.

Tv kiinnostaa vauvaa täälläkin. Joskus sohvalla ei malta syödäkään kun tv:tä tykkäisi vain katsella. :D
 
Ilyana, sama täällä että on (ehkä liiankin) mukava katsoa telkkaria. Eilen viihtyi pitkät tovit papan sylissä katsoen TTK:ta. Itse en kyllä kauheasti tykkää moisesta, mutta sentään siinä ohjelmassa ei oo hirvee räiske ja vauhti (plus oli mahdollisuus käydä saunassa)..
Se täällä mökillä nähtiin kahtena iltana, ettei telkkarin tahtiin nukkumaan pysty vaikka panis hiljaisellekin. Uni tuli omassa aitassa ihan heti, kun omaan rauhaan päästiin.
Lelukaaren leluja sormeilee, mutta ei kyllä kunnon otetta ota kuin vahingossa :) Sitten jos onnistuu niin esine suuhun.
Tyttö pian 3 kk
 
Täälläkin telkkaria tuijotetaan välillä liiankin kiinnostuneena. Ja myös meidän poika katsoo innoisaan puhelimeni näytöltä videoita, joita oon hänestä kuvannut. :D Innostuneena poseeraa puhelimen etukameralle, kun otan meistä yhteiskuvia.
 
Meiän 3kk tyttö ei vielä oikeestaan tarkotuksella ota kiinni leluista, vahingossa kyllä nappaa kiinni millon mistäkii :) Kovasti yrittää, usein vaan unohtuu avata se nyrkki kun lelua tavoittelee :grin

Telkkari on alkanu täälläkii kiinnostaa. Alusta asti oon pitäny tyttöä aina niin ettei ole naama telkkarin suuntaan jos se on päällä. Esikoisen tultua taloon oon joutunu vähentää telkkarin kattomista tosi paljon, on pitäny opetella myös sammuttamaan se laite jos ei sieltä mitään kato (ennen oli aina taustameluna). Miehelle joutuu usein huomauttamaan että kääntäis sitterin pois päin telkkarista, helpollahan siinä ite pääsee jos antaa lapsen tuijottaa ruutua mut ei oikein oo hyväks näin pienelle.
 
Joo, enpä mäkään ihan ehdoin tahdoin katsota telkkaria, mutta just jos tarvii esim. tiskata ja tyttö viihtyy sen ajan sitterissä lelujen ja telkkarin yhteisviihdytyksessä, niin on ihan ok. Ei nimittäin sitterissä(kään) viihdy juuri tuota viittä minuuttia pidempää, pinnasängyssä kyllä mobilea voisi tapittaa välillä puolikin tuntia - vaikka se ei mitään biisiä rallattaiskaan.

Myös "änänännännännää"-valitus on opittu: sellainen vähän marisevalla äänellä äännelty, joka selkeästi tarkoittaa kaikkea "mulla on tylsää" ja "voisitko laittaa lelunorsun kärsän mun suuhun, kun en itse vielä osaa" väliltä.:hilarious:
 
Ihana typykkä kääntyi tänään selältä mahalleen :Heartred ensimmäinen käännös meni äidiltä ohi mutta sitten neiti teki uusintaesityksen jonka sain videolle :-) ekalla yrityksellä sai myös käden pois alta..

Muoks, neiti siis ensi yönä 12vk :-)
 
Muokattu viimeksi:
Noniin, minä olin eilen illalla koirien kanssa lenkillä, kun tyttö päätti ryömiä pikkusen eteenpäin. Iskän kaa ne sit ryömiskeli ja mie en nähnyt :sad001
Jaloilla tajus työntää itteensä eteenpäin.
Ens pe ikää 4kk
 
Muokattu viimeksi:
Meillä ei vielä kääntyillä (14 vk). Nyt vasta alkanut katselemaan lattialla vieressä olevia leluja ja hamuilemaan niitä käsillä. Tarttumistakin vasta harjoitellaan. Sylissä jos on istuallaan, niin on alkanut punnertamaan itseään ylös, eli vatsalihaksia treenataan.

Osataan hyvin television katselu, kuolaaminen ja itsensä kaarelle vetäminen sylissä, jos meno ei miellytä. :wink
 
Takaisin
Top