Opiskelijat mukana synnytyksessä

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko synnytyksessäsi ollut mukana opiskelijoita? Antaisitko opiskelijoille luvan olla mukana?
 
Synnytyksessä ei ole ollut, mutta äitiysneuvolassa kylläkin. En näe sinänsä syytä kieltäytyä opiskelijoiden läsnäolosta, mutta kyllähän sitä synnytystilanteessa toivoo mahdollisimman vähän ihmisiä pörräämään ympärille. Tuskin opiskelijakaan ylimääräistä silti hyöräisi salissa.
 
Pojan synnytyksessä oli opiskelija paikalla. Ei hän tietenkään koko aikaa salissa ollut, mutta oli mukava lisä silloin kun oli. Hän oli mukavasti läsnä, kun kätilö seurasi käyriä. Ehdottomasti seuraavankin synnytyksessä saa olla opiskelija, jos sattuu olemaan. Koin sen vain positiivisena. Jos opiskelijoita olisi enemmänkin se olisi jo häiritsevämpää.
 
Molemmissa synnytyksissä on ollu opiskelija mukana eikä ole kyllä valittamista. Synnäri on ollu molemmilla kerroilla täys eikä kätilöä ole paljoa näkyny, mutta opiskelija on ollu läsnä enemmän. On ollu kyllä päteviä opiskelijoita ja se opetus ja ohjaus on tapahtunu jotenki niin hienovarasesti siinä sivussa, ettei ole tullu mitään koekaniini-oloa.
 
Ekassa synnytyksessä oli opiskelija mukana. Ei haitannut mitenkään. Enemmän opiskelija oli paikalla kuin itse kätilö ja saa tulla mun puolesta seuraavaankin
 
Kaksosten synnytyksessä oli kaksikin opiskelijaa ja erikoistuva lääkäri mukana. Pakkohan heidänkin on saada oppia. Saivat tehdä kaikkea muuta, paitsi jos olisi tullut tikattavaa, en olisi antanut opiskelijan sitä tehdä.
 
Esikoisen synnytyksessä oli ”tupa täynnä”... alkuun vaan kätilö ja opiskelia, eikä haitannut yhtään... hän oli myös enemmän paikalla kun itse kätilö joka tietysti toi turvaa ensi synnyttäjälle. Ponnistus vaiheessa olikin sitten useampi kätilön alku ja kandi paikalla kun oli perätila synnytys ja siksi hyvä ”opetustilanne”... tämäkään haitannut :D pitäähän sitä oppia ottaa jostain :wink
Muutaman kerran sen jälkeenkin on ollut kätilön alkuja paikalla ja niilläkin kerroilla olen ottanut heidät ilolla vastaan:) samoin neuvolassa on ollut opiskelijoita paikalla, sekin ollut ok :D
 
Esikoisen synnytyksessä oli opiskelija, imukuppisynnytys niin mieluusti halus olla paikalla. :joyful: Kyllä multa taidettiin kysyä onko ok ja ilmeisesti myöntävästi olen vastannu, siinä vaiheessa olin sen verta pihalla etten edes muista paljoa siitä tilanteesta. Kuopuksen synnytyksessä ei ollu opiskelijaa, mut luultavasti olisin luvan antanu jos oltais kysytty :)
 
Molemmissa synnytyksissä oli opiskelija mukana. Esikoisen synnytyksessä vuoronvaihdon jälkeen opiskelija hoiti, ja opettaja taustalla antoi palautetta, toisen lapsen synnytyksessä opiskelija oli vain seuraamassa synnytystä ja apukäsinä tarvittaessa. Raukka joutui siivoamaan lattialta 1,5 litraa verta. :wacky:
Ei mitään pahaa sanottavaa opiskelijoista, minusta oli mukavaa, että paikalla oli hoitohenkilökuntaa, ja kahdet silmät ja kädet ovat aina paremmat kuin yhdet.
 
Muokattu viimeksi:
ei ollut, mutta todellakin sais olla jos sellanen tilanne tulis. Mistäs ne muuten oppii, kurja se olis ekaa kertaa nähdä synnytys livenä vasta ekana työpäivänään..
 
Meillä oli kätilöopiskelija ja lääkäriopiskelija salissa. Koin hyvänä asiana, koska he koko ajan keskustelivat ja samalla pysyi itsekin ajan tasalla synnytyksen kulusta. Lisäksi ei tarvinnut olla kovinkaan pitkiä aikoja yksin, kun opiskelijat olivat läsnä salissa. Ehdottomasti antaisin seuraavallakin kerralla olla mukana!
 
Tulikin mieleen tosta, että koko ajan keskustelivat, että meillä oli sairaanhoitajaopiskelija läsnä, kun oltiin 6kk vauvan kanssa yö lasten teholla. Tuli tosi paljon varmempi ja turvallisempi olo, kun opiskelija kyseli tosi paljon ohjaajaltaan, miksi näin, onko tuo normaalia jne. Tuli sellanen fiilis, että opiskelija ”haastaa” vähän hoitajaa ja että varmasti ei jää mikään huomaamatta!
 
Oli mukana osan synnytystä, itseasiassa yöllä oli toinen ja iltapäivällä toinen. Käynnistysosastollakin oli opiskelijoita ja annoin luvan olla ja olipa lääkärillä mukanaan mies gyneopiskelija jonka annoin myös tutkia.
 
Lokakuisen kanssa oli opiskelija mukana. Mua ei haittaa opiskelijat niin kauan kun se opiskelija ei oo anestesialääkäri.
 
Mun mielestä olisi vain mahtavaa saada opiskelija/opiskelijoita mukaan synnytykseen! Oma kokemukseni opiskelijoista on vain ollut hyvä, sillä esimerkiksi lääkäriopiskelijat monesti haluavat varmistua moneen kertaan, että tekevät asian oikein, jotta virheitä ei tule. Itseäni rauhoittaa tuollainen varmistelu. Synnytykseen liittyen ei ole kokemuksia, mutta terveysasemalle, kun menin kovan yskän takia, niin lääkäriopiskelija teki monet eri testit mulle, kun vakiolääkäri olisi vain tyrkännyt antibiootit/yskänlääkkeet kouraan. Ja tietysti toivoisin, että synnytyksen aikana opiskelijoista olisi myös henkistä tukea. Mitä enemmän ihmisiä ympärillä, niin minulle parempi :)
 
Esikoisen aikaan sektiossa oli erikoistuva lääkäri gynen parina. Taaperon sektiossa erikoistuva puudutti vahingossa äänihuulia myöden niin sen jälkeen erikoistuvien ane-lääkäreiden kielto ehdoton miun kohdalla. Ennen sektioon menoa synnytyssalissa oli kätilö opiskelija joka oli tosi hyvä ja rauhoittava kun oli paljon enemän läsnä mitä ite klö.
 
Pienemmän synnytyksessä oli opiskelija mukana, eikä kyllä tullut mieleenkään kieltää. Päin vastoin, kaikki kerrottiin minulle juurta jaksaen. :)

Lastenneuvolassa on myös ollut muutaman kerran mukana harjoittelija, eikä ole haitannut yhtään.

Jos synnytykseen olisi tullut isompi ryhmä tuijottelemaan (kuten omalle äidilleni kävi) niin olisin kyllä ehkä halunnut kieltää.
 
Takaisin
Top