Opiskelija synnytyksessä - kokemuksia ja toiveita

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Toisessa saman osion keskustelussa on jo jonkin verran puhetta opiskelijoista synnytyksessä. Tämä ei mitenkään haittaa - keskustelut voi lähteä polveilemaan. Mutta päätin tehdä aiheelle omankin ketjun, koska useammallakin saattaa olla aiheeseen sanottavaa. 😊 Eli täällä voi jakaa kokemuksia synnytyksessä mukana olevasta opiskelijasta tai kertoa, haluaisiko synnytykseen mukaan opiskelijan.

Itselläni oli molemmissa synnytyksissä opiskelija mukana, kuopuksen synnytyksessä tosin vasta avautumisvaiheen loppupuolesta alkaen. Esikoisen synnytyksessä opiskelija oli kiva juttu. Hän oli paikalla paljon enemmän kuin kätilö, mikä tuntui turvalliselta. Kuopuksen synnytyksessä opiskelija tuntui olevan pääasiassa sivussa. Yksi pieni negatiivinen kokemus siinä, mikä oli kyllä vähän oma vika. Kätilö tarkasti olinko kokonaan auennut ja kysyi sitten saako opiskelijakin kokeilla. Siinä vaiheessa ponnistutti ja olo oli vähän tukala ja ajattelin että voinko nyt vaan alkaa ponnistaa. Annoin kuitenkin luvan. Ei siinä toki onneksi kauaa mennyt ja sen jälkeen pääsin ponnistamaan. Mutta ehkä sitä olisi voinut sanoa mitä ajattelee eikä olla kiltti opiskelijalle. Toisaalta ehkä opiskelija sai siitä arvokasta oppia.

Vähän menee ohi aiheen, mutta (mies)opiskelija on myös vaihtanut mulle kierukan (kuparikierukasta hormonikierukkaan) ja oli täysin kivuton toimenpide.

Näillä kokemuksilla annan jatkossakin opiskelijan osallistua (paitsi ehkä hammaslääkärissä), mutta varmasti kokemuksia on myös ihan toisenlaisia ja ymmärrän jos kaikki ei halua opiskelijaa synnytykseen mukaan.

Mä anna aina luvan opiskelijoille olla paikalla missä vaan, ei ne muuten opi ellei saa oikeita ihmisiä kohdata. Samoiten lapset on osallistunut erinäisiin tutkimuksiin että saadaan lisää dataa tutkimuksiin (olen itekin ollut tutkija niin tiedän datan keruun tärkeyden ja vaikeuden).

Ekassa synnytyksessä oli kätilöopiskelija ja kätilö, enkä yhtään muista kuka teki mitä. Taisivat siinä kursiessa aika paljon puhua silleen opetustyylisesti, et vanhempi neuvoi mitä tehdä.

Tokassa, kun oli syöksy, niin paikalla oli joku 5 kätilöä, mut ei mitään hajua kuka oli ja mitä, siinä ei paljon esittelyjä tehty. Sitten kun homma oli ohi niin paikalle jäi musta taas joku opiskelemaan sitä tikkausta.

Kerroin siellä toisessakin keskustelussa, että tosiaan meidän synnytyksen hoiti lähes täysin kätilöopiskelija, joka oli opintojensa loppuvaiheessa. Taustatukena ja ponnistusvaiheessa myös ohjaaja oli salissa auttamassa ja tikit opiskelija laittoi ohjaajan vähän neuvoessa. Mutta synnytys oli kokemuksena todella hyvä, turvallinen ja luottavainen olo oli koko ajan ja opiskelijalla oli meille paljon aikaa olla läsnä. Annoinkin palautekyselyssä kokemuksena arvosanan 10 ja kiittelin vielä jälkikäteen, kun tämä opiskelija kävi meitä moikkaamassa osastolla synnytyksen läpikäynti mahdollisuutta varten. Eli ei kannata opiskelijaa heti tyrmätä.

Itsekin olen hoitoalalla ja tiedän ettei näitä asioita opi harjoittelematta, joten olen pyrkinyt kyllä antamaan opiskelijoille mahdollisuuden olla läsnä. Tosin hirveästi ei itse ole tullut oltua potilaana, paitsi tuon raskauden suhteen.

Synnytyksissä en muista ketä ollut paikalla ja onko ollut opiskelijoita. Tuntuu että sitä porukkaa lappaa sen verran paljon ettei siinä kohtaa kiinnosta kuka on kuka ja varsinkaan jälkikäteen en muista😅 joten mun puolesta saa olla paikalle ketä haluaa🤷 mun mielestä mun synnytyksissä aina ponnistus vaiheessa on ollut kaksi oletettavasti kätilöä paikalla. Ja Ekassa synnytyksessä oli lopussa myös paikalla varmaan koko sairaala kun imukuppi otettiin käyttöön🤣

Mulla ei synnytyksessä ollu ketään mukana mutta sitä ennen lapsivesien tarkistuksen teki opiskelijahoitaja ja lääkärin tarkistus ennen saliinsiirtymistä tehtiin myös kahteen kertaan ku oli lääkäriopiskelija. Tykkään siitä että monesti saa itekki vähän enemmän tietoa asioista jos opiskelijalle selitetään asioita. Mutta vaikka lääkäriopiskelija oli kiva niin oli harmi kun se ei saanu hommaa hoidettua ja se oli vähän kivuliasta ja sit se sisätutkimus piti vielä tehdä uudestaan. Sellasta sattuu.

Takaisin