Opiskelevat/pätkätöitä tekevät odottajat

Moi!

Mulla kanssa hieman tuleva jännittää!
Olin ennen muuttoa vakkaritöissä, sitten muutaman kuukauden sijaisuus, nyt yksittäisiä päiviä/ viikkoja sijaisena päivähoidon puolella. Vakipaikkaa en tosin hakenut, eikä niitä täällä ole hetkeen avoinna ollutkaan..

En tiedä miten äitiysloman tuet muodostuvat, varmaan 2016 palkoista ku 2017 ois tarkoitus muksun syntyä?? Siihenkin mahtuu 8kk vakkariduunissa, 2kk sijaisena, sekä nyt n. 2 kk ajan sijaisuuksia vuoden vaihteeseen, eri veroprosentilla vielä, että mitenhä mahtaa muodostua xD..

Täällä työsopimus loppuu tämän vuoden lopulla ja laskettu 2.6 joten liiton rahoille siirryn siitä,meillä puolisolla alkaa opinnot ensi kuussa mutta koska on ollut työelämässä sen verra kauan saa jotain parempaa rahaa kuin naurettava opintotuki! Joten asiat on ihan hyvin [emoji119]

Mä olen myös pätkätyöläinen. Sinänsä mulla on ns varmasti duunia vapaiden jälkeen, mutta lomat yms ei kwrry, kun sopimusta ei ole voimassa.

Meillä suunniteltiin reilu vuosi etukäteen missä vaiheessa alamme yrittämään vauvaa ja koska minulla ei vakipaikkaa ollut, niin suunnittelimme aloitusajankohdan niin, että saisin olla koko määräaikaisuuden töissä ennen äippälomalle jäämistä (voisi sanoa että minulla oli "vakkari-määräaikainen" kun joka vuosi samoihin aikoihin oli töitä luvassa. Näin myös saisin ehkä lisää jalkaa ovenrakoon jotta olisi taas paikka johon palata äippäloman jälkeen. Tiedossa oli oikein hyvin ettei vakkarisoppareita noin vain jaella ja oltiin valmistauduttu siihen et sillä mennään sitten. Miehellä on ympärivuotinen työ.

Minulle kuitenkin yllätyksekseni tarjottiin vakituista työtä muutama kuukausi ennen yrittämisemme aloitusta ja otin työn ilolla vastaan. Pakko sanoa että kivi pyörähti sydämeltä kun tiesi että on paikka jonne tulla takaisin. Mutta pointtini nyt kuitenkin on, että ei vauvan ja perheen hankkimista voi aina ajatella "sitten kun" -kaavan mukaan.

Eli 2017 syntyvän kohdalla katsotaan 2015 verotusta, paitsi jos tulot ovat nousseet viim. puolen vuoden aikana?
:0)

Täällä kans 2,5 vuotta ollut samassa talossa pätkäsopimuksilla. Vakipaikkaa ei edelleenkään tiedossa ja sopimus loppuu maaliskuun loppuun ja sit varmaan jäätävä liiton rahoille pariksi kuukaudeksi... Tuskin pomo enää sopimusta jatkaa kun saa tietää et oon raskaana..
Olis pitänyt aikanaan vaatia liiton kautta vakipaikkaa mut nyt oon todennut et parempi kun ei oo vakipaikkaa niin ei oo sidottu tohon paska duuniin. Mulla on niin kehno pomo et sen suusta ei tuu ikinä kehuja, pelkkiä moitteita vain. Kehityskeskustelussa sanoin et ihmiset haluaa enemmän positiivista palautetta mut ei tuu kun vittuilua vaan... Ja ihan oikeasti vittuilua eikä mitään leikinlaskua. Kaikki vika on työntekijöissä eikä hänessä ole mitään vikaa.
Paska palkka, ainoastaan muutaman työkaverin takia olen viihtynyt. Mut kunnon paskanpuhujien ihmemaa toi kyllä on, vaikka hoitoalalla ollaankin niin en missään työpaikassa oo kuullut noin paljon paskan jauhamista kun tuolla..
Pomo ei vielä tiedä mun raskaudesta ja ainoastaan 3 työkaveria tietää asiasta. Aion olla mahdollisimman kauan kertomatta pomolle ja työkavereille ihan vittuillessaan.

Ja pakko lisätä jos edellisestä synnytyksestä on kulunut alle 3 vuotta nii saa saman rahan kun silloin :)

Mä teen myös pelkästään sijaisuuksia omalla kunnalla. töitä riittää kyllä hyvin ja tiedän että ottavat ilolla takaisin kun sitten joskus palaan töihin. ellen sitten satu saamaan jostain vakipaikkaa. mä joskus ajattelin että vakkari paikka ja sitten lapsia mutta voi olla että odotan 5 vuoden päästä edelleen sitä vakkari paikkaa.

Minä meen nyt vuokrafirman haastatteluun että vois sitte päättää ne omat tunnit ja päivät mitä vois tehdä liiton rahojen lisäks.. siinä tais se raja olla 300e ni ei vaikuta liiton rahoihin :)

Huomenna pitäs pomolle kertoa. Jännittää ja pelottaa ihan jonkun verran!

Mites on teidän pätkätyöläisten tilanne tällä hetkellä, jäättekö töistä vai työttömyydestä äitiyslomalle?

Minä saan opinnot kasaan maaliskuun lopussa ja äitiysloma alkaa Kelan laskurin mukaan toukokuun puolenvälin jälkeen. Jää siis 6-7 viikkoa tuohon väliin tyhjänpanttina olemista. Olisi täällä ollut yksi neljän kuukauden sijaisuus, johon olisin ollut pätevä hakemaan, mutta en viitsinyt hakea - ihan varmasti eivät olisi ottaneet minua, koska olisin ehtinyt olla vain puolet ajasta töissä ja taas olisi pitänyt etsiä uutta työntekijää loppuajaksi.

Vähän on ahdistusta herättänyt se, luulevatko kaikki sukulaiset, että lisäännymme siksi, kun minulla ei ole töitä. Meillä siihen tärppäämiseen meni vain niin "pitkä" aika. Tuntuu, että pitäisi selitellä kaikille, miksi nyt on tulossa vauva.

Takaisin