onko toive puntukkaisesta lapsesta menetetty?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sumutar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
S

Sumutar

Vieras
eli, sukuni on täynnä punapäitä mutta omalla kohdalla geeni hyppäsi yli :sad001 olin innoissani, kun vauvani pikimusta syntymätukka alkoi parin kuukauden iässä hehkua oranssina. nyt, 1-vuotispäivän kynnyksellä hiustenväri on kuitenkin alkanut haalistua keskiruskeaksi. onko toivo jo menettty, vai voiko tytöstä vielä tulla ihana porkkanpää pisamanaama? :rolleyes: iho on kalpea, silmät erittäin kirkkaanharmaat.

Hahaa, mielenkiintoinen kysymys! :grin Luultavasti tuota ei voi ennustaa, mutta punainen pigmentti voi tulla esiin varsinkin, kun hiukset vaalenevat auringossa. Todella vaaleaihoisille monesti tulee pisamia...tai sitten ei, eh. Mutta eikö punapäillä yleensä ole myös vihreät silmät? Tämä on nyt ihan mututuntumalta heitetty... Senhän näkee sitten, kun lapsi kasvaa :wink

Meil oli vähän sama. Vauvalla oli syntyessään ihan tumma tukka ja sit se alkoi punertaa niin, et auringonvalossa näytti ihan punaiselta. Nyt kuitenkin lähellä vuoden ikää tukka on muuttunutkin vaaleaksi. Olen kyllä itse jo menettänyt toivoni punatukasta.

minä pohdin ihan samaa! isäni suvussa on paljon punapäitä ( ei kuitenkään isäni itse),
minulla taas on ns" piilevä punapigmentti" ( kävi ilmi aikoinaan, kun yritin vaalentaa hiuksiani). esikoisella on harmaat silmät, jotka ovat nyt eskari-iässä alkaneet yllättäen muuttua sinivihreiksi, kullavaalea tukka ja helposti ruskettuva iho joka ei juuri pala. nuoremmalla taas oli vauvana ihana, oranssi tukka joka nyt taaperona muuttunut vaaleanruskeaksi sekä harmaat silmät. iholtaan on "kalkkilaivan kapteeni" kuten äitinsäkin.

miten ihana se olisikin.. porkkanapäinen, pisamanenäinen lapsi :smiley-bounce015! vaikka rakkaitahan nuo ovat minkävärisillä karvoilla tahansa

Muokattu viimeksi:
Hiusten värihän voi muuttua vaikka kuinka paljon vanhetessa. :) Itse olen syntynyt mustatukkaisena, uusi kasvava hius oli aivan valkoista ja minulla oli upea juurikasvu. :D Tukkani oli valkoinen n. kuuden vuoden ikään asti ja siitä lähtien se on tasaisesti 'harmaantunut' ja tummunut. :)

Mieheni on hyvin vahvasti punatukkainen, tai no kalju, mutta kyllä tuon punapigmentin muista karvoista huomaa... :rolleyes::p

Geenit ovat hauska juttu, eihän sitä koskaan tiedä mihin sitä päätyy. :)

Meillä toinen mummi ihmettelee, miten kaikki kolme lapsenlasta ovat sinisilmäisiä, kun molemissa perheissä toinen vanhempi on tummasilmäinen ja tummatukkainen, mikä pitäisi dominoida. :)

Meidän tytöllä on toistaiseksi tummanpunaruskea tukka ja äidin harmaat silmät. Saa nähdä millaiseksi muuttuu, kun itselläkin on piilopunapigmenttiä, joka ilmenee muun muassa tukkaa sävyttäessä. Serkkupojat ovat olleet syntymästä asti blondeja ja sinisilmäisiä.

Minun poikani on aika tumma punapää ja silmät ovat ruskeat,.. mäkin olen yleensä kuvitellut että punapäolla olisi vihreät silmät

Takaisin