Onko teillä puolison kanssa samanlainen maku asioissa?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko teillä sama maku esim. elokuvissa, sarjoissa, musiikissa tai ihan vaan sisustuksessa? Haittaako jos ei ole?
 
Meillä on elokuvissa ja sarjoissa sama maku, ja tykätään myös molemmat musikaaleista, teatterista ja museoissa käymisestä. Musiikissa ja sisustuksessa on aika eri maku. Itse tykkään eniten raskaasta musiikista, puoliso taas kuuntelee kaikkea suomalaista musiikkia, kuten Vain elämää -biisejä, joita itse inhoan. Sisustuksessa meillä oli melko eri maku, mulla mahdollisimman tummaa ja kaiken pitää sopia yhteen, ja puolisolla värejä ja eriparisuutta. Onneksi saatiin sisustuksessa tehtyä paljon molempia miellyttäviä kompromisseja kun muutettiin yhteen.

Mie koen, että se erilaisuus on rikkaus, ois tylsää jos puoliso tykkäis aina samoista asioista. Tykkään, että mulla saa olla myös ihan omia juttuja ja kiinnostuksen kohteita, kaikesta ei tartte olla yhtä mieltä :) Lastenvaatteissa- ja sisustuksessa ollaan onneksi samaa mieltä :p
 
Elokuvissa ja sarjoissa on ihan erilainen maku. Minulla on hyvin vähän mitään elokuvia, mitä haluan katsoa. Tämä ei ole mikään ongelma. Mies katsoo ihan mielellään itsekseen elokuvia.

Musiikissa on myös erilainen maku. Mies kuuntelee soittamista, minä kuuntelen sanoja. Joskus löytyy joku, missä on häntä miellyttävä musiikki ja minulle sopivat sanat. Pystymme käymään yhdessä konserteissa.

Sisustuksessa täydennämme toisiamme. Minä tykkään, että on kaunista ja värikästä, mies ajattelee käytännöllisyyttä.

Vapaa-ajanvietossa on sama maku. Molemmat pidämme siitä, että ei tapahdu mitään.
 
Musiikissa on ihan erilainen maku enkä usko että tulisimme käymään koskaan yhdessä missään konsertissa. Joitain kappaleita löytyy joista molemmat tykkää, mutta edes yhtä artistia. Tuskin. En myöskään usko että mies viihtyisi kahta minuuttia konserteissa, joissa minä mieluiten käyn.

Kirjallisuudessa ja elokuvissa on osittain samanlainen, osittain erilainen maku. Molemmat tykätään fantasiasta, mutta sotakirjat joita mies lukee ei kiinnosta ja toisaalta hyllystä löytyy paljon omiani kirjoja joihin päin mies ei vilkaisekaan.

Sisustuksen suhteen olemme kumpikin yhtä epä-sisustavaisia. :D Vapaa-ajan vietossa ollaan aika samalla linjalla eli mitään ei tapahdu. Minä kuitenkin kaipaan hieman useammin sitä että käydään jossain tai tehdään jotain. Asiaan tosin vaikuttanee se että minulla on enemmän voimavaroja tehdä jotain. Sitten kun jossain käydään sen suhteen on sentään aika samanlainen maku. :)

Ei haittaa jos ei ole samanlaista makua, kunhan on myös jotain yhteistä tekemistä ja yhteiset puheenaiheet (kuten yhteiset suosikkikirjat) on myös kiva juttu.
 
Osittain on ja osittain ei. Tykätään monista samoista sarjoista ja elokuvista, mutta mies rakastaa scifiä, kun taas itse olen sen genren suhteen aika valikoiva. Musiikkimaussa on vähän sama juttu - miehellä on teknoviehtymys, jota en jaa, mutta muuten menee suht hyvin yksiin. Kirjoja mies ei juurikaan lue, kun taas itse olen aina lukenut paljon (paitsi nyt ihan viime vuosina, kun ei ole aikaa). Emme kumpikaan ole järin sisustusintoisia, mutta on kai meillä suht sama maku siinäkin.

Vapaa-ajan vietossa tykätään monista samoista asioista, kuten ravintolassa syömisestä, keikoista, matkailusta jne. Minä ehkä kaipaan useammin jotain kodin ulkopuolista tekemistä. Ja vapaa-ajalla myös treenaan paljon, kun taas mies ei niinkään (tosin hänellä on fyysinen työ).

Mitään ongelmaa ei ole niiden asioiden suhteen, joissa maut eivät kohtaa.
 
Musta tuntuu, että meillä on vähän kaiken suhteen erilainen maku. :laughing002 Ollaan kuitenkin siitä huolimatta ihan paita ja peppu. :Heartred

Mies on pienen kylän maatilan poika ja pääsääntöisesti hyvin vanhoillinen vähän kaiken suhteen. Ja todella ehdoton ja tuomitseva mielipiteissään, samaan aikaan sekä vahvatahtoinen että herkkä introvertti.

Minä olen puolestani taas pääkaupunkiseudulla varttunut ekstrovertti; avoin, elämänhaluinen ja sosiaalinen. Minun on helppo hyväksyä puolisoni ns. sisäänpäinkääntyvyys (kuten aina muutenkin jokainen ihminen maailmassa juuri omana itsenään), mutta hänen on taas vaikea sopeutua minun luovuudelleni ja ulospäinsuuntautuneisuudelleni. Jos jotain parisuhdeongelmia tulee, niin ne tulee pääsääntöisesti kaikki mustasukkaisuudesta minun hyvin laajaa ystäväpiiriäniä ja sosiaalisuuttani kohtaan. Olen vieläpä juuri muuttanut miehen vuoksi Helsingistä pieneen kyläpahaseen ja voitte uskoa, että kaipaan sitä sykettä ja elämää ympärilleni. Kaksi oravaa kerran tunnissa ei oikein tyydytä mun tarpeitani. :laughing001

Meidän kohdalla on niin hyvin sanottu, että se mihin toisessa ihastuu, on myös se mihin aina vihastuu. Minä rakastuin mieheni rauhallisuuteen ja tasaisuuteen, kun mieheni puolestaan minun ainaiseen iloisuuteen ja optimistisuuteeni. Nyt tasapainottelemme ihanaa elämäämme näiden kahden ääripään välillä. :hug003
 
Muokattu viimeksi:
Musiikin osalta samankaltainen. Kuuntelen itse hieman raskaampaa musiikkia kuin hän. Ei kuitenkaan kovin suurta eroa. Yhteisiä suosikkeja löytyy. Elokuvien osalta vaihtelevasti samaa makua, tykätään samoistakin, mutta myös hyvin erilaisista. Katsottavaa yhdessä löytyy kyllä melko helposti. Mies on kaikkiruokaisempi television suhteen :grin
Kumpikaan meistä ei ole erityisesti sisustusintoinen, mutta varsin samalla linjalla mennään. Itse pidän hieman värikkäämmästä ja huomiotaherättävämmästä tyylistä kuin hän, mutta molemmat ollaan silti sillä linjalla, että kokovalkoisessa emme asuisi. Esim. taloja katsellessa kun ostoaikeissa ollaan, on samantyyliset pohjapiirustukset ja ulkomuoto miellyttäneet.

Ollaan yleensäottaen molemmat rauhallisia, tykätään omasta hölmöstä huumoristamme, viihdytään kotosalla ja tykätään ihan arkisista asioista. Yhdessä on kiva katsella telkkaria, pelata pleikkarilla tai ihan vaan jutella. Molemmilla haaveita omakotitalosta, jonka yhteydessä olisi harrastetilaa autoille ja iso keittiö. Mies on meistä kuitenkin käytännöllisempi ja enemmän jalat maassa kuin minä, yleensä rauhoittelee ja järkeilee. On myös sosiaalisempi persoona kuin minä. Ollaan kuitenkin melko samantyyppisiä persoonia, enemmän samanlaisia kuin erilaisia. Ollaan myös kumppanuuden lisäksi toistemme hyviä ystäviä. Koen sen ihan hyvänä asiana :)
 
Meillä on alusta asti ollut paljon yhteistä :angelic:
Esim. Manga, anime, videopelit, elämän arvot, musiikki, elokuvat ja huumorintaju.
 
Riippuu asiasta. Vaatteissa tykätään samoista, musiikissa ei yhtään. Molemmat ollaan introverttejä, mutta itse haluaisin välillä käydä jossain ihmisten ilmoilla. Mies ei, joten ei käydä missään, koska en halua käydä yksin. Kodin sisustuksen suhteen ollaan aika samoilla linjoilla, itse olen hieman käytännöllisempi sisustaja. Tykkäisin myös keskustella asioista, mies ei osaa eikä halua opetella puhumaan. Lapsen kasvatuksessa minä olen tiukempi, mies lepsumpi.

Pohjimmiltaan ja loppujen lopuksi ollaan kuitenkin enemmän saman- kuin erilaisia.

Se ei pidä paikkaansa, että mihin rakastuu, siihen vihastuu. Rakastuin mm. siihen, ettei mieheni huuda ja hän osaa keskustella. Viimeiset vuodet hän on enimmäkseen huutanut eikä keskustele mistään.
 
Meillä kasvatuksessa erilaisuus on hyväksi, sillä minä luen lapselle mielelläni melkein mitä tahansa paitsi tietokirjoja. Mies lukee mieluiten vain tietokirjoja lapsen kanssa.
Minä ulkoilen mieluiten lapsen kanssa, mies rakentelee sisätiloissa.

Aika monessa muussakin asiassa erilaisuus täydentää vanhemmuutta.
 
Takaisin
Top