Onko taaperon imetys tabu?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Meillä on täällä artikkeli, jossa asiantuntija pohtii sitä kuinka taaperon imetys on tabu ja kuinka sen ei pitäisi sitä olla. Mitä ajatuksia teillä asiasta herää? Onko taaperon imetys tabu?

En ollut aiemmin edes ajatellut että se olisi tabu, mutta kyllähän ihan neuvoloissakin saatetaan neuvoa lopettamaan imetys "turhana" vuoden tultua täyteen. Meitä ei (onneksi) ole näin ohjeistettu. Esikoista imetin 1,5 vuoden ikään asti, jolloin poika ei enää huolinut. Kuopusta aion myös imettää vielä taaperona. En myöskään näe syytä miksi taaperoa ei voisi imettää julkisella paikalla kuten vauvaakin. Ehkä kolme-vuotiaan imetys alkaisi tuntua julkisella paikalla oudolta. Siis jos itse imettäisin niin isoa julkisella paikalla, ei se jos joku toinen imettää.
 
Meillä on täällä artikkeli, jossa asiantuntija pohtii sitä kuinka taaperon imetys on tabu ja kuinka sen ei pitäisi sitä olla. Mitä ajatuksia teillä asiasta herää? Onko taaperon imetys tabu?

En ollut aiemmin edes ajatellut että se olisi tabu, mutta kyllähän ihan neuvoloissakin saatetaan neuvoa lopettamaan imetys "turhana" vuoden tultua täyteen. Meitä ei (onneksi) ole näin ohjeistettu. Esikoista imetin 1,5 vuoden ikään asti, jolloin poika ei enää huolinut. Kuopusta aion myös imettää vielä taaperona. En myöskään näe syytä miksi taaperoa ei voisi imettää julkisella paikalla kuten vauvaakin. Ehkä kolme-vuotiaan imetys alkaisi tuntua julkisella paikalla oudolta. Siis jos itse imettäisin niin isoa julkisella paikalla, ei se jos joku toinen imettää.

Veit sanat suustani. Aikalailla samaa mieltä olen minäkin. Ei minua haittaa taaperon imetys, mutta 3-vuotiaan imettäminen julkisella paikalla poikii yleensä niitä pahoja katseita ja kommentteja jotka ei lapsellekkaan ole kivoja.
 
Vaikea sanoa mitään ikärajaa, milloin julki-imettäminen on jo sopimatonta.
Itse imetin 1v8kk ja itselle tuli vain sellainen tunne, että nyt riittää. Nämäkin imetyshetket olivat vain iltaisin, muut olivat jääneet pois. En olisi enää tuossa vaiheessa "julkisesti" imettänyt.
Sitten vielä sellainen asia, että kaikki nyt varmasti ymmärtää, että rintamaito on vauvan (alle vuoden ikäisen) ensisijainen ravinto. Kolmevuotias osaa jo syödä tavallista ruokaa ja osaa odottaakin hetken, jos ruoka ei nyt samalla sekunnilla ilmesty lautaselle. Vauvalta tällaista ei voi odottaa.
 
Minusta lapset imeköön niin kauan kuin itse haluavat, kyllä se loppuu ihan itsestään kun lapsi kasvaa. Kukin huolehtikoon vain omista tisseistään ja niiden käytöstä.

Meillä kaksivuotias hakee tissistä turvaa edelleen jos satuttaa itsensä, enkä aio sitä häneltä kieltää vaikka joku vieressä pällistelisikin.
 
Minusta lapset imeköön niin kauan kuin itse haluavat, kyllä se loppuu ihan itsestään kun lapsi kasvaa. Kukin huolehtikoon vain omista tisseistään ja niiden käytöstä.

Tämä. Se kuinka kauan imettää, pitäisi olla jokaisen oma asia, mihin kenelläkään muulla ei pitäisi olla mitään sanottavaa.
 
On tabu. Ei pitäisi olla, mutta on. Taaperoimetykseni on tuomittu molempien lasten kohdalla, vaikka kuopus on vasta vähän päälle 1,5v. Miksi jonkun toisen imetys liikuttaa muita? Oma asiahan se on.
 
Kyllähän se on. Olen imettänyt esikoista 3 vuotiaaksi, keskimmäistä 5-vuotiaaksi ja kuopus alle 3v on vielä innokas tissittelijä. Julki-imetykset on jätetty pois jossain vaiheessa. Uinnin jälkeen saunassa pyysi, kun viimeksi käytiin uimahallissa. Sanoin, että otetaan sitten kotona, tyytyi siihen ilman ongelmia. Nyt tilanne on kuitenkin parempi, kuin 10v sitten. Silloin päätin, että jos terveydenhuollon puolella kysytään imetyksestä, valehtelen jatkossa, koska niin helpompaa. Nykyään uskallan kuitenkin kertoa, miten asia on. Esim hammashoidon puolella sai saarnan joka kerta, jos kävi ilmi, että imettää yli vuoden ikäistä.
 
Kyllähän se on. Olen imettänyt esikoista 3 vuotiaaksi, keskimmäistä 5-vuotiaaksi ja kuopus alle 3v on vielä innokas tissittelijä. Julki-imetykset on jätetty pois jossain vaiheessa. Uinnin jälkeen saunassa pyysi, kun viimeksi käytiin uimahallissa. Sanoin, että otetaan sitten kotona, tyytyi siihen ilman ongelmia. Nyt tilanne on kuitenkin parempi, kuin 10v sitten. Silloin päätin, että jos terveydenhuollon puolella kysytään imetyksestä, valehtelen jatkossa, koska niin helpompaa. Nykyään uskallan kuitenkin kertoa, miten asia on. Esim hammashoidon puolella sai saarnan joka kerta, jos kävi ilmi, että imettää yli vuoden ikäistä.

Tylsää että silloin on joutunut asiaa salaamaan, mutta toisaalta kiva jos asiat on nykyisin edes vähän paremmin. Ei kyllä ollut ensimmäinen kerta kun olen kuullut että on moitittu taaperon/isomman imettämisestä. Hienoa että olet jo esikoisen kanssa pitänyt oman pääsi terveydenhuollon painostuksesta huolimatta. :) Voisin veikata että moni hieman epävarma esikoista imettävä on lopettanut kun neuvolasta on niin neuvottu.
 
Takaisin
Top