Onko täällä ratsastavia odottajia?

LA

Oman äänensä löytänyt
Onko täällä muita ratsastavia odottajia? Minkälaisella tilanteella? Oma hevonen? Vuokralla? Ratsastuskoulussa? Oletko ajatellut jatkaa kuinka pitkälle pystyy vai lopetatko heti? Miltä tällä hetkellä ratsastus on tuntunut?
 
Mulla kaksi hevosta omassa pihassa. Toisen selkään en ole kiivenny kun on niin arvaamaton, toisella olen ratsastellut fiiliksen mukaan. Viimeraskaudessa ratsastin muistaakseni rv21 asti kevyesti, mutta sitten alkoi nivuset kipeytymään, niin lopetin. Tällä hetkellä ratsastus tuntuu ihan hyvältä, mitään kovaa pompotusta en ole mennyt.
 
Mullakin on oma hevonen. Nyt pitäisi siis päästä menemään niin kauan kuin mahdollista. Luulenpa että saattaa kyllä tihkasta aika pian.. Harjoitusravi tuntuu jo nyt aika kauheelta...nyt on viikko 9 menossa. Missä kohtaa sä oot nyt? Ratsastushousujen nappi ei mee enää kiinni... Niistä ei taida mamma versioita löytyä
 
Mulla nyt 10+1.
Kannattaa mennä ihan omien tuntemusten mukaan ja hyvissäajoin etsiä liikuttaja hevoselle. Ite jätän suosiolla hevoset seisontaan, satunnaisesti naapurin tyttö käy köpöttelemässä tuolla toisella mielen virkistykseksi, mutta kun nuo molemmat ovat jo niin iällä eivätkä enää kestä kovempaa käyttöä, niin annan heppojen lomailla. Hevosilla kuitenkin isot tarhat ja 13 tunnin tarhausaika ja liikkuvat kiitettävästi ulkoillessaan, niin en näe lomailua pahaksi.

Housuongelmaan, horzella on ainakin ohkasia korkeavyötäröisiä ratsastuslegginssejä alle viidelläkympillä, ne venyvät ja paukkuvat, hyvin voi olla että menee vauvamahan päälle.
 
Kävin pari kertaa raskautumisen jälkeen ratsastamassa, mutta jätin suosiolla sen nyt pois. Mulla on ollut vuokraheppoja, mutta tämän kanssa vasta lyhyt historia, niin en oikein luota ja tunne oloani tarpeeksi varmaksi. Totesin myös alkavani vähän liian varovaiseksi. Alkuun myös huono olo vähensi kiinnostusta hommaan. Sinänsä kyllä fyysisesti tuntuu, että ihan hyvin voisin mennä, jos vanha tuttu olisi alla :)
 
Mulla hevonen myös. Neuvolassa suositeltiin jättämään ratsastus hyvissä ajoin koska liike on aika pompottavaa.. ei siinä kyllä oo kovin hyvä olo tullutkaan :sorry: oispa ihana kun pääsisi loppuun asti ratsaille :woot:
 
Oon nyt 10+2 käyn ratsastamassa tutun pari hevosta. Yleensä ovat ihan säyseitä, mutta nää pitkät huonot kelit kun pohjat on niin jäässä ei voi kunnolla mennä on tehny toisesta vähän pöllöilevän, niin kattoo miten pitkään uskaltaa mennä. Vielä on ihan hyvältä tuntunut itse ratsastus ja housutkin mahtuu.
 
Nää kelit ovat olleet oikeesti ihan kamalia näin hevosharrastajan näkökulmasta. Meillä puutolpatkin katkeilevat (toki vanhat tolpat) mutta kun vesi seisoo jatkuvasti ympärillä ja sitten tuulee ainakin 100m/sekunnissa, niin katkoo heikoimmat. Kiva koittaa esikoisen kanssa hätäkorjata aitausta, kun ei yhtään viihdy hevostarhoilla :D
 
Tämä on varmaan jokaisella tosi henkilökohtainen päätös ja riippuu hevosesta ja siitä miten itse riskeihin suhtautuu.

Mun hevosharrastus meni tauolle heti kun plussasin. Tämä myös pitkän linjan gynekologin suositus: suuri loukkaantumisen riski ja tärähtelevä liike huonoksi kohdulle. Otin neuvosta vaarin ja lopetin, onneksi oma oli vuokralla joten pääsin nopeasti tauolle.

Pitkästi tulee taukoa mutta itse en uskalla näitä riskejä ottaa, ehtiihän sitä sitten taas kun vauva on maailmassa :)
 
Mun on tarvinnut jo lopettaa ratsastus tässä raskaudessa: tuo minun pääasiallinen ratsuni, 800-900kg raskas työhevoseni on niin leveä, että minulle tulee pistokipuja alapäähän. Aiemmassa raskaudessa tällaista ei ollut.
 

Juu mä luin sen tuossa vähän aikaa sitten ☺️ mulla on siis oma hevonen kenen kanssa valmentaudutaan ja kisataan ahkerasti, alku raskaudesta oli koko ajan niin huono olo ja jäätävä väsymys että ratsastus jäi tosi vähiin, mutta nyt on aivan mahtava fiilis kun jaksaa taas treenata normaalisti. Aijon mennä selkään niin kauan kuin suinkin vaan pystyn. kisa lupia tälle kaudelle en ole vielä ostanut, saas nähä kuinka tässä käy...
 
Pidin tuota juttua aika pintapuolisena ja se ohitti sutjakasti kaikki riskit ja myös palautumisen haasteet. Tai riskejä verrattiin imuroin johtoon kompastumiseen vaikka oli tiputtu selästä. Jokainen hevosen kanssa toimiva tietää että riski on joka kerta kun niiden kanssa toimii tai selkään kiipeää, se riski on vain itse kannettava muutenkin mutta tietysti raskaana se monille tuntuu suuremmalta riskiltä.

Toki jutussa haastateltiin ammattilaisia mutta olisi siinä voinut joku lääkärinkin näkökulma olla. Mulle ainakin oma gyne tosiaan korosti sitä että se tärähtelevä liike on se pahin ja sitä pitäisi välttää, uskoin koska ratsastaa itsekin. Mutta kukin tosiaan päättää itse, riskejähän arki on täynnä muutenkin, ymmärrän hyvin että oman hevosen kanssa on hankala pitää pitkää taukoa.
 
Takaisin
Top