Onko supistellut?

Leenuliini84

Oman äänensä löytänyt
En löytänyt oikein ketjua, mihin tämän kirjoituksen olisi voinut laittaa, niin loin oman.

Neuvolassa ja lääkärikäynneillä on kysytty melkein joka kerta loppuraskaudessa, että onko supistellut. No, olen joka kerta sanonut etten tiedä, kun en tiedä miltä supistelu tuntuu.

On sitä mulle kuvailtu, että 'kohtu menee kovaksi ja kohta taas höllentää'. No, mulla on vatsan pinta ollut kova ja pinkeä jo varmaan 20 viikkoa, että erotappa siinä että milloin se menee kovaksi...

Kuvaus 'kohtu supistuu, menee siis pienemmäksi ja palautuu kohta takaisin, ei pitäis sattua' ei myöskään kuulostaa kauhean helpolta tunnistaa, kun maha on kokoajan vaan iso ja pinkeä.

'Kyllä sinä sitten tiiät, milloin tulee niitä synnytyssupistuksia, kyllä sinä tiiät (ja vakuutteleva katse tähän)
'. No niin... En tiedä edelleenkään, vaikka nyt on jo viikot 38+6 ja huomenna menen sairaalaan, jossa synnytys käynnistetään vauvan ison koon takia. Siis onhan mulla ollut vaikka mitä kivistyksiä, nipistyksiä, selittämättömiä kipuja jossain siellä alhaalla - vaikea sanoa missä tuntuu. Jotenkin erotan sen kivun (ehkä?), mikä tuntuu kun paikat venyy, mutta onko nekään niitä supistuksia. Luulen (!), että mua on supistanut ehkä (?) kahdesti - ensimmäisen kerran edellisyönä, kun olin hereillä vessakäynnin jälkeen. Silloin tuntui ensin se sellainen 'en saa henkeä kunnolla' ja sen jälkeen noin 10 sekuntia kestänyt kipu siellä jossakin, ja sitten helpotti. Ja tuo 'en saa henkeä kunnolla' -tuntemus on tuntunut jo viikolta 20+jotain asti, ja olen yhdistänyt sen sikiön liikehdintään. Toinen melkein varma (?) supistus tuli eilen saunassa, siinäkin yhdistyi se 'en saa henkeä kunnolla' ja kipu, joka kohta helpotti.

Mutta kuitenkin olen varma, että nyt viikon sisällä on ollut enemmän epämiellyttäviä tuntemuksia tuolla alhaalla ja sisällä kuin aiemmin, että ehkä siellä nyt jotain tapahtuu, mikä sitten edistää synnytykseen valmistautumista fyysisesti...?

Pähkäilin tätä supistusasiaa yhden kaverin kanssa, jolla on jo 2 lasta ja odottaa kolmatta. Hän sitten kysyi, että minkälaiset supistukset sinun äidillä on ollut, ja että monesti supistukset ovat samantyyppisiä kuin omalla äidillä on ollut. No, kysyinpä sitten äidiltä, joka vastasi, että ei muista, että olisi tuntenut yhtään supistusta (ja hän on kuitenkin tehnyt 3 lasta). Eilen sitten vielä kuvailin nuo minun mahdolliset supistusepäilyt, ja äiti totesi siihen, että kuulostaa supistelulta ja siinä on jo enemmän tuntemuksia, mitä hänellä koskaan on ollut ennen h-hetkeä....

Että sellaista... Ei kait niitä vaan kaikki koe tai tiedä, että miltä supistelu tuntuu. Tai sitten tulen tämän tietämään, kunhan se synnytys huomenna käynnistetään...? Jännittää vähän sekin, että onko siellä oikeesti nyt tapahtunut mitään, että kroppa olisi jo valmistautunut tulevaan, vai onko tilanne edelleen sama kuin viikko sitten.
 
Ymmärsinkö nyt niin, että et oo varma onko sulla ollut edes harjotussupistuksia? Vai ootko niitä erottanut?

Ite olin vakuuttunut 20 viikosta lähtien että silloin ilmeni välillä harkkasuppareita, ja ilmennyt siis ajoittain tähän loppuraskauteen asti, mut nyt aloin yks päivä epäilemään onko sittenkään. Varsinkin näin lopussa vauva on niin iso, että tuntee sen helposti mahan "pinnassa", ja välillä kun tulee olo että vatsa kiristyy niin en ole enää varma onko harkkasuppareita vai vauvan liikkeitä. Erehdyin nimittäin joku kerta katsomaan mahaa kun luulin että suppari, ja huomasinkin sen liikkuvan joten ajattelin että onko nämä nyt aina ollutkin vaan vauvan liikkeitä. Ainakin tässä lopussa siis.

Ihan hyvä ketju, koska just mietin näitä suppariasioita ja mistä tunnistan enää edes sen harjoitussupistuksen (oikeista ei siis tietoakaan), kun sekotan sen vauvan liikkeisiin? Rv 39+5.
 
Niin, en ole varma onko ollut niitä harjoitussupistuksia ja nyt sitten epäilen, että onko nämä pari tuntemaani erilaista tuntemusta niitä oikeita vai jotain muuta.
Lohduttavaa tietää, että joku muukin pähkäilee samaa asiaa.
 
Olin tänään neuvolassa ja kun kätilö rupes kuuntelee sydänääniä niin mahan nähtyään totesi että sullahan on supistus menossa, odotellaanpa hetki. Olin ihmeissään kun ei tuntunut niin missään ja kätilö huomas sen mahan muodosta tai jotain. Huojentavaa kyllä kuulla että niitä on ja nyt kun minunkin niitä niin vaikea on erottaa. Lääkäri taas totesi pari viikkoa sitten että sulla on varmaan suuri kipukynnys kun et tunne supistuksia. Hih. Toivottavasti on myös synnytyksessä.
 
Niin rv 37 +2. Minustakin tuntuu että sekoitan välillä liikkeet ja supistukset, kun vauva tuntuu liikkeillä saavan mahan niin pinkeäksi.
 
Olin tänään neuvolassa ja kun kätilö rupes kuuntelee sydänääniä niin mahan nähtyään totesi että sullahan on supistus menossa, odotellaanpa hetki. Olin ihmeissään kun ei tuntunut niin missään ja kätilö huomas sen mahan muodosta tai jotain. Huojentavaa kyllä kuulla että niitä on ja nyt kun minunkin niitä niin vaikea on erottaa. Lääkäri taas totesi pari viikkoa sitten että sulla on varmaan suuri kipukynnys kun et tunne supistuksia. Hih. Toivottavasti on myös synnytyksessä.

Jospa se mullakin on suuri kipukynnys, kun ei tunnu mitään erikoista, muuta kuin se hengenahdistus-tunne ja jotain nipistelyä. Tosi lohduttavaa kyllä kuulla, että meitä on muitakin, kun kaikki jonka kanssa olen asiasta jutellut, ovat sanoneet, että 'kyllä sinä sitten tiedät'....
 
Eipä nuo supistukset kaikilla ole ihan selviä. Itse olen harkkasupistukset erottanut selvästi jo useamman kuukauden. Tuolloin mahani menee noin 30sek. Ajan täysin kivikovaksi ja ajoittain se myös sattuu. Ns. Oikeat supistukset olen erottanut itselläni niin, että ne alkaa alaselästä ja siirtyy alavatsalle menkkamaiseksi kivuksi ja samaan aikaan koko vatsa on kivikova. Tuolloin myös tulee vihlova erittäin voimakas kipu mukaan kuvioihin. Mutta jos olen oikein ymmärtänyt supistukset on aika henkilökohtaisia tuntemuksia ja tuntuvat jokaisella hieman erilaiselta.
 
Viime raskaudessa oli jonkin verran harjoitussupistuksia ja tunnistin ne paremmin kuin nyt. Nyt on vaikea sanoa, milloin vauva vaan painaa rakkoa tm. Reippaasti kävellessä kiristi vatsaa, ja se oli harkkasupistus. Joskus hengästytti, mutta ei yleensä. Tällä kertaa harkkasupistus aiheuttaa lähes aina kipua rakkoon, pissahädän ja usein myös kipua suolistossa, ja joudun miettimään että pitäiskö päästä vessaan isommalle hädälle.

Jotain ennakoivia supistuksia mulla oli viime raskaudessa muutaman kerran ennen synnytystä, mutten tajunnut niitä ennen kuin jälkeenpäin. Kylkeä poltti. Luulin, että kohtu vaan venyy vauvan painosta.

Mutta sitten kun alkoi synnytyssupistukset, niin ne kyllä tunsi ja tunnisti, myös ne lievemmät. Mutta mullahan niitä ei oikeasti ollut ennen kuin synnytys lähti käynnistymään, toisilla kipeitä supistuksia tulee pitkään ennen kuin kyseessä on synnytys.
 
On kyllä lohduttavaa kuulla että joku muukin on pähkäillyt ihan samoja asioita. En ookkaan ainoa kuten luulin. Niitä harkkoja tosiaan kuvittelin tuntevani paljon aiemmin kun vauvan liikkeet oli pieniä potkuja, sillon erotti vatsan kovenemisen. Nyt tosiaan just tota että vauva saa liikkeillään vatsan niin pinkeäksi, niin tuntuu että vaikea erottaa onko mitä kyseessä..

Ite oon tietoinen että kipukynnys matala, joten senkin puoleen uskon tuntevani oikeat supistukset aika herkästi. Mut jännä lukea eri ketjuista että jotkut ei vaa edes tunne kaikkia supistuksia.
 
Onhan mullakin ollut niitä sellaisia kipuja, jossa tulee pistoksia rakkoon tai isomman hädän tunne, mutta oon vaan ajatellut, että se vauva on jo niin iso ja sellaisessa asennossa, että painaa sinne. Voihan ne tietty olla supistuksiakin, mutta tosi hankala kyllä tietää, kun kaikilla tuntuu niin erilailla. No, kohta mennään sinne sairaalaan ja varmaan selviää, onko mitään tapahtunut vai aloitetaanko käynnistys nollatilanteesta. Jännittävää...
 
Eipä oo ollut, just eilen kätilö lohdutteli, että kyllä mä sitten huomaan ne. Olin polikäynnin yhteydessä käyrillä ja ei edes viitettä supistuksista. Meinaakohan tää kaveri tulla ollenkaan ulos...?
 
Sama homma, en oo ollenkaan varma millon supistaa. Toisinaan menee maha kovaksi mutta oon liittäny sen aina vauvan liikeisiin. Toisinaan on menkkamaisia kipuja, jotka säteilee jalkoihin. Kuukauden päivät on tuntunu että kaveri tulee millon tahansa ulos kun oikein alapäässä "repii". Ne on aika inhottavia tuntemuksia, mut vielähän tuo on yksiössään pysynyt.
 
Onko nämä nyt sitten niitä supistuksia? Aamulla lähti limatulppa, veristä limaa valutellut koko päivän ja nyt reilu tunti aikaa alkoi menkkamaiset kivut alavatsalla, tulee aaltoina 2-5 min välein ja kestää noin minuutin. Koko ajan kipeämpää tekee, kippuraan vetää.
 
Onko nämä nyt sitten niitä supistuksia? Aamulla lähti limatulppa, veristä limaa valutellut koko päivän ja nyt reilu tunti aikaa alkoi menkkamaiset kivut alavatsalla, tulee aaltoina 2-5 min välein ja kestää noin minuutin. Koko ajan kipeämpää tekee, kippuraan vetää.

Kyllä kuulostaapi nyt siltä :) Jos kovenee ni saattaa sulla synnytys olla just käsillä! :)
 
Mäkin opin vasta pari viikkoa sitten neuvolassa että mulla on harjoitussupistuksia kun mittasivat sf-mittaa ja totesivat kätilöharjoittelijan kanssa että "sulla supistaa juuri". Itse siinä pötköllään että "ai niinjkö?!" :grin:grin

Tällä viikolla on sitten tullut vissiin niitä ihka oikeita, aaltomaisia menkkajomoja, jotka oli eilen illalla parhaimmillaan toooooosi pitkiä. En kyllä osaisi kellottaa niitä, kun en jotenkin tiennyt mistä ne alkoi ja päättyi. Useamman tunnin niitä tuli ja yöksi loppuivat. Että kaipa tuolla alhaalla tosiaan jotain tapahtuu! nyt tosin vasta 36+2 eli ei mikään hoppu saada vauvaa maailmaan, ainakin viikon saisi kasvaa vielä :woot::rolleyes:
 
Takaisin
Top