Onko sinulla ollut polikliininen synnytys tai haluaisitko sellaisen?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Polikliinisessä synnytyksessä kotiudutaan alle vuorokauden päästä vauvan syntymästä. Oletko sinä päässyt kotiutumaan niin nopeasti? Haluaisitko tai olisitko halunnut päästä?

Esikoiseni syntyi sektiolla, joten nopeasta kotiutumisesta ei ollut puhettakaan. Mutta vaikka kaikki olisi mennyt hyvin, tai menisi tulevan vauvan synnytyksessä luulenpa että jäisin ihan mielelläni sairaalaan hieman pidemmäksi aikaa. Saisi hieman levähtää ja ihmetellä vauvaa ja imetyksen aloitusta rauhassa ja ammattilaisten ympäröimänä. Ja jotenkin arveluttaa, että jos jotain ilmenisikin pian synnytyksen jälkeen ja olisinkin jo lähtenyt. Esikoista en nyt olisi edes osannut hoitaa ilman että kätilöt näyttää miten nostetaan jne.
 
Olisin halunnut polikliinisen tai lyhytjälkihoitoisen synnytyksen, mutta en saanut kumpaakaan.

Toivon jompaa kumpaa myös seuraavilla kerroilla.
 
2. Ja 3. synnytys oli polikliininen. Kotiuduin 12h ja 6h ikäisten vauvojen kanssa. Kätilö kysyi heti synnytysten jälkeen milloin ajattelin kotiutua, ja itse kysyin perään milloin saa lähteä? N. klo 12 oli vauvoille noissa sairaaloissa lääkärin tarkastukset ja sen jälkeen sai lähteä (jos siis kaikki oli kunnossa).
Toivon myös seuraavasta nopeaa kotiutumista. En osaa nukkua sairaalassa ja ihanaa saada isommat sisarukset heti mukaan tutustumaan uuteen perheenjäseneen.
 
Toisen synnytyksen jälkeen halusin mahdollisimman pian pois - koska olin vauvan kanssa tosi yksin. En kehdannut pyytää apua oikein mihinkään ( edes jumiutuneen sängynlaidan korjaamiseen.) Mies sai onneksi olla välillä apuna. Kotiuduttiin 1,5 vuorokauden jälkeen.
 
Toinen synnytys taisi juuri ja juuri olla polikliininen, päästiin kotiin 23h synnytyksestä. Oltaisiin päästy aikaisemminkin, mutta lääkäri töhöili jotain ja oli katsonut papereita väärin/jonkun toisen papereita ja luuli, että mulla oli ollut raskausdiabetes. Jota siis ei ollut. Aikaisemminkin olisin lähtenyt, mutta sitten kun sain toisen lääkärin käymään ja hän katsoi paperit oikein, sitten päästiin kotiin. Olisin lähtenyt varmaan melkein heti kun sain vauvan ulos. :grin

Ensimmäinen synnytys oli lysy, pääsin muistaakseni 31h synnytyksestä kotiin. Ekana päivänä ei vielä päästy, sitten tuli yö väliin ja seuraavana aamuna. Ehkä olisivat ensisynnyttäjää pitäneet pidempäänkin, mutta marisin päästä kotiin ja osasin hyvin neuvomatta hoitaa vauvaa, joten päästivät.
 
Mie oon molempien lasten kanssa ollut sen kaksi yötä sairaalassa ja tämän tulevan kolmannen kanssa haluan olla myös. Haluan levätä ja olla rauhassa, tutustella vauvaan ja syödä valmiit ruoat. Kotona odottaa kuitenkin kotihommat ym. ja isompien lasten tarpeet. En usko että malttaisin kotona ollessa ottaa samalla tavalla rauhallisesti. Ja jotenkin turvallisempi olo olla siellä osastolla ammattilaisten välittömän avun lähellä, jos jotain tulisikin mulle tai vauvalle synnytyksen jälkeen. Imetysohjaus myös plussaa vuorokauden ympäri :)
 
Ensimmäisen jälkeen olen aina toivonut mahdollisimman nopeaa kotiutumista, osastolla olon vauvan kanssa olen kokenut erittäin stressaavaksi ja maito noussut aina heti kotiutuessa. Usein lähtö on kuitenkin jäänyt pienestä kiinni. On ollut raskausmyrkytys(ja omia paineita siis täytynyt seurata osastolla kaksi päivää ahdettuna pieneeeen kolmen hengen huoneeseen-mittailun lisäksi ei mitään toimenpiteitä vaikka paineet korkeella, kotoa käsin vihdoin sain neuvolan tädiltä apua), yhdellä lapsella sivuääni sydämessä (ei toimenpiteitä, mutta lähteä ei saanut), toisella isolla vauvalla sokerit liian alhaalla (taaskaan ei päästetty vaikka maito ei itsellä nouse sairaalassa, ja lisämaitoa kovin nihkeesti saatavissa).. mutta viimeiset kerrat olen kyllä päässyt heti kun lääkäri kerinnyt lapsen tarkistaa. Käytännössa siis jos vauva syntynyt illalla niin kotiin seuraavana päivänä joskus 15 jälkeen, koska läärärillä niukasti aikaa "hätähousuille" :meh:. Viimeinen syntyi aamuyöstä ja meinasi jäädä kotiinlähtö vauvan pissaamisen odottelusta kiinni. lääkäri siis ei suostunut tarkistaa lasta ennen pissavaipan ilmaantumista. 12h kohdalla pissa viimein lirahti ja juostiin lääkärijonoon :rolleyes:.. en ymmärrä miksi täällä edes puhutaan polikliinisen mahdollisuudesta kun käytännössä siihen ei koskaan täällä kriteerit täyty :think005. huh, vieläkin hiostuttaa ajatus synnyttäneiden osastosta, vaikka omalla kohtaa lienee historiaa :hilarious:..
 
Takaisin
Top