Onko sinulla hyvä muisti?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko sinulla hyvä muisti? Muistatko oman henkilötunnuksesi lisäksi myös lastesi, sekä puolison omat? Entä muistatko useankin puhelinnumeron ulkoa? Mitä muuta muistat erityisen hyvin? (Muistaako kukaan piitä ja kuinka pitkälle?)
 
On. Muistan paljon asioita, tosin numeromuisti on heikompi kuin muu muisti. Puhelinnumeroita ei tahdo muistaa, henkkarit muistan hyvinkin. Välillä tuntuu, että muistaa vanhoja asioita liikaakin. Toisaalta taas on hetkiä, kun on olo, että pää vuotaa kuin seula :hilarious: Tosin se lienee tällä hetkellä raskaudesta ainakin osin johtuvaa.
 
Mulla on tosi hyvä muisti monissa asioissa, esim kun pitää opiskella jokin teoria tai muistaa kauppalista ulkoa. Leipomisreseptejäkin löytyy pääkopasta. Kun olin psyykkisesti sairas aikaisemmin sain muistitesteistä todella huonot pisteet ja unohtelin asioita jatkuvasti.

Muistan puolison henkkarit, mutta en vielä 4kk vauvan.
Muistan myös omani, veljeni ja äitini puhelinnumerot.
Osaan myös omani sekä mieheni pankkitunnukset ja oman korttini numerot ulkoa.
Jossain vaiheessa olin hyvä luettelemaan numerolitannioita takaperin.
 
Muistin ennen kaikki kaverien puhelinnumerot, nyt ei ole enää tullut niin paljoa soiteltua niin ei vaihtuneet numerot ole ollut niin tärkeitä.
Muistan kaikkien lasten ja miehen (sekä äitini ja sisarusteni) sotut, kaikilla loppuosa pelkkiä numeroita.
Muistan myös kaikki omat tilinumerot, vanhan kirjastokortin numeron myös, vaikka en ole enää sen kaupungin korttia 10v käyttänyt.
Olen asunut aikuisiällä 7 eri postinumero alueella ja kaikki osoitteet muistan kokonaan. Kaupassa myös muistan tuotteiden hinnat sentilleen.
Numerot siis jää hyvin mieleen, mutta muut asiat ei sitten jääkkään.
Vitamiineja en muista joka päivä ottaa, enkä varata lapsille neuvoloita yms. ajoissa. Laskut myös unohtuu ajoissa maksaa ja kelan ja päivähoidon yms. hakemukset ajoissa lähettää.
 
Mulla on samanlainen hyvä muisti kuin isälläni. Muistan numerosarjoja, omat ja perheen hetut, puhelinnumerot, myös lapsuudenkavereiden lankanumerot. Piin muistin muutamaan desimaaliin, samoin Napierin luvun - pii on muuten meidän telkkarin lapsilukon koodi :happy:

Muistan myös tekstejä, harrastajateatteriaikoina opin aina vuorosanat ekana - myös toisten repliikit. Muistan myös jopa etäisten tuttavien lasten koko nimet jos ne on minulle ilmoitettu ja suvun lasten syntymäpäivät. Ja paljon muuta turhaa. Opetustöissä opin opiskelijoiden nimet usein kerrasta.

Sitten kun unohtelen jotain asioita tai riitelen miehen kanssa miten joku asia meni ja muistan sen väärin, en voi millään uskoa koska pidän muistiani niin hyvänä. Raskaudet huononsi muistiani mutta ehkä tästä vielä noustaan.
 
Tietyt asiat jää mieleen hyvin vaikkei aina tarvitsisikaan. Yleensä erilaiset päivämäärät jää helposti mieleen, kuten synttärit, merkkipäivät jne. Samoin muistan oman perheen hetut, miehen ja omien vanhempien puhelinnrot, monet lähipiirin osoitteet muistan myös.
 
Minulla on huono numero, nimi ja kasvomuisti. En muista muiden puhelinnumeroita kuin omani. Omani ja pojan sotun muistan, miehen loppuosaa en. Puolituttujen ihmisten kanssa tulee kiusallisia tilanteita etten muista mistä ihminen on tuttu tai nimeä tai kumpaakaan. Varsinkin kun olin kaupanalalla töissä sai välillä miettiä että pitäisikö mun tuntea tuo vai onko ehkä vain vakiasiakas. Mutta muistan (mielestäni) yleensä aika hyvin, mitä on puhuttu ja sovittu.
 
Mulla on ihan ok numeromuisti (siis puhelinnumerot, pankki, henk.tunnukset), todella hyvä kasvomuisti (koskaan en unohda kasvoja) MUTTA maailman surkein nimimuisti. En muista ihmisten nimiä enkä paikkojenkaan. Paljon hyötyä siitä kasvomuistista kun et osaa yhdistää mitään nimeä siihen... :hilarious: Todella mainiota kun kaiken lisäksi työskentelee ihmisten kanssa. Menee aina todella kauan ennenku opin nimet, mutta toisaalta en opittuani niitä unohdakaan.
 
Muokattu viimeksi:
Minulla on hyvä muisti. Yritän olla oppimatta ja muistamatta kaikkia numeroita, mutta väkisin jää monet asiat mieleen. Tietysti muistan sotut ulkoa koko perheeltä ja exiltäkin tietysti. Muistan kaikki syntymäpäivät, jotka olen joskus kuullut. Muistan lähes kaikki nimipäivät ja tietenkin nimet, myös toiset, kolmannet ja sukunimet.

Vuosien muistamisessa on heikko kohta. Ne eivät jää mieleen.

Opin helpolla ulkoa runoja ja tekstejä. Muistan keskustelut sanasta sanaan. Jos siis joku lupaa jotakin ohimennen, niin pidän sen sovittuna.

Muistan myös kaukaisia asioita. Varhaisimmat muistoni ovat vauva-ajalta. Minua ei ole valokuvattu juuri ollenkaan, joten kyse ei ole siitä, että muistaisin valokuvien kautta. Olen käynyt mm asuntonäytössä vanhassa kodissani, jotta tietäisin, oliko muisto oikea. Muistin huonejärjestyksen oikein, tietysti mittasuhteet olivat erilaiset vauvana ja aikuisena.

Mutta minulla on kasvosokeus. En osaa katsoa ihmisiä niin, että muistaisin heidät seuraavalla kerralla tavatessani. Siihen vaivaan minulla on muistisääntöjä, jotka joskus toimivat, joskus eivät.

Unohdan myös helposti, mitä olen juuri tekemässä.
 
Muistan kasvot, paikat, hajut, autot (en koskaan rekkareita) ja reitit kerrasta ja kauan.

Numeroita muistan hyvin huonosti ja opin vielä huonommin. Muistan "perusasiat" kuten perheen puhelinnumerot, hetut, oman tilinumeroni ja läheisten osoitteet. Nimetkään eivät ole vahvinta alaani.

Johtuu varmaan osittain siitä, ettei autojen rekkarit, ihmisten nimet tai puhelinnumerot ole minulle tärkeitä. Muistan reitin jonnekin, joten mitä väliä osoitteella. Tai tunnistan auton, joten mitä väliä on rekkarilla. Tunnistan ihmisen kaupassa ja tiedän mistä tunnetaan, ei haittaa minua jos en muista hänen nimeään. Jos noista tulisi itselle tärkeitä, niitä varmaan oppisi helpommin.

Myös ulkoa opettelemisessa olen huono, koska silloinkaan itse sisältö ei ole itselle tärkeää, vaan pakko opetella jotain muuta varten. Keskustelujen sisällöt sen sijaan muistan hyvin tarkkaan.
 
Muistan helposti nimiä ja kasvoja ja paikkoja, joissa olen käynyt hyvinkin pienenä. Lisäksi muistan suurimman osan lukemistani kirjoista. Olen muutenkin enemmän kieli-ihminen kuin numero-ihminen.

Numerot taas eivät oikein tartu muistiini (vaikka muistan ulkoa vanhoja puhelinnumeroita ajalta ennen kännyköitä) Oman ja miehen henkilötunnukset muistan ulkoa, mutta lasten loppuosat eivät muistu millään.

Tosin tällä hetkellä, (vuorokaudessa nukkunut maksimissaan 3-4h jo viikko kaupalla) en aina muista mitä olin tekemässä, joten ravaan ympäri asuntoa ennen kuin taas muistan.
 
Takaisin
Top