Oletko samaa mieltä siitä, että perhepäivähoito olisi vauvalle parempi hoitopaikka kuin päiväkoti? Miksi?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Pienen ryhmäkoon takia pidän enemmän ajatuksesta vauvan perhepäivähoitajalle viemisestä kuin päiväkotiin. Esikoinen aloitti hoidossa puolitoistavuotiaana perhepäivähoitajalla ja se oli oikea ratkaisu. Hoitajan luonne ja toimintatavat kuitenkin vaikuttaa. Ennemmin veisin pienenkin lapsen päiväkotiin kuin sellaiselle perhepäivähoitajalle, jonka kanssa menee sukset ja ajatukset lastenhoidon suhteen ihan ristiin.
Itse veisin ehdottomasti perhepäivähoitajalle ainakin alkuun. Ryhmäkoko pienempi. Päiväkodissa ryhmäkoot harvemmin vaihtelevat tai olisi tarjolla pienryhmää. Ihan pieniä saa olla 12 lasta kolmea hoitajaa kohden. Mielestäni se on aika paljon 0-3 vuotiaita.
Kun puhutaan pienestä/suuresta ryhmäkoosta niin mitä pidetään isona ryhmäkokona?
Meilläpäin ainakin tuosta ylitäytöstä on luovuttu, kun lapsella on subjektiivinen päivähoito-oikeus ja vanhemmat voivat koska tahansa lisätä lapsen läsnäolopäiviä ja - tunteja. Eli meilläpäin alle 3-vuotiaita on kolmen aikuisen ryhmässä 12 ja yli 3v 21. Oma kuopukseni on kahden aikuisen ryhmässä, jossa on 13 lasta ja itse työskentelen samanlaisessa.Oletan, että juurikin tämä nykyinen ryhmäkoko mitä saa olla. Itse ainakin miellän tämän liian suureksi vaikka alalla teen töitä:
7kpl 3v ja yli sen per 1 aikuinen, ryhmässä yleensä 3 aikuista eli 3x7=21. Virallisesti siis paikalla ei saisi olla tuota määrää ylittävää lapsimäärää lain mukaan, mutta kunnat kikkailevat suhdeluvuilla. Osapäiväiset lapset (20h viikossa ja alle sen) ovat ns. "puolikkaita" lapsia ja heidän kertoimensa on pienempi. Ryhmässä saattaa siis olla kirjoilla tästä johtuen jopa 25-27 lasta. Kaikkihan saattavat olla jopa paikallakin samaan aikaan, mutta sehän on vain "tilapäistä ylitystä" kun paikalla on "puolipäiväisiä lapsia". Nämä kertoimet tulee siis suoraan Effica lasku ohjelmasta
Alle 3v ryhmässä 1 aikuisella saa olla 4 lasta. Eli 3x 4=12. Mutta tässäkin taas: osa lapsista voi olla pienemmillä tunneilla, eli ryhmään voidaan sijoittaa enemmän lapsia. Ja heti kun lapsi täyttää 3v, niin hänen kertoimensa tippuu ja ryhmään voidaan otta lisää. Parhaimmillaan kirjoilla voi olla jopa 16-17 pientenkin ryhmässä.
Parhaimmat ryhmät olis niitä, joissa esim. pieniäkin olisi paikalla max. 9 kerralla kolmelle aikuiselle jaettuna. Ja isoilla max. 15.
Tästä syystä itse aina toivon, että alle3v pääsisivät jollekkin ihanalle pph:lle. Jolla olisi enemmän aikaa ja se ylimääräinen hälinä, meteli ja muu olisi minimaalisempaa suhteessa päiväkotimaailmaan.
Mikähän kunta mahtaa olla kyseessä? Meillä on jo yli 20 vuotta valvonta toiminut hyvin eikä yhtään ylitystä sallita. Perhepäivähoidossa edes tilapäiset ylitykset eivät ole sallittuja eli edes varahoitoa ei voi järjestää perhepäivähoitajien kesken, ei edes puolen tunnin tai tunnin ajaksi.Meilläpäin on pphllakin ns ylipaikoilla lapsia. On muutama subjektiivisella oleva, niin menevät sitten kivasti... Olisikohan ollut yhteensä 6 lasta yhdellä hoitajalla. Siitähän se on ärsyttävää, ettet itse voi valita mitkä päivät haluat lapsen olevan hoidossa.
Mikähän kunta mahtaa olla kyseessä? Meillä on jo yli 20 vuotta valvonta toiminut hyvin eikä yhtään ylitystä sallita. Perhepäivähoidossa edes tilapäiset ylitykset eivät ole sallittuja eli edes varahoitoa ei voi järjestää perhepäivähoitajien kesken, ei edes puolen tunnin tai tunnin ajaksi.
Päiväkodissa tilapäinen ylitys on sallittu, mutta sekään ei saa olla toistuvaa.
Aviin ilmoituksia ahkeraan, jos ryhmäkoot ylittyvät.
Meilläpäin ainakin tuosta ylitäytöstä on luovuttu, kun lapsella on subjektiivinen päivähoito-oikeus ja vanhemmat voivat koska tahansa lisätä lapsen läsnäolopäiviä ja - tunteja. Eli meilläpäin alle 3-vuotiaita on kolmen aikuisen ryhmässä 12 ja yli 3v 21. Oma kuopukseni on kahden aikuisen ryhmässä, jossa on 13 lasta ja itse työskentelen samanlaisessa.