Onko perhepäivähoito vauvalle parempi hoitovaihtoehto kuin perinteinen päiväkoti?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Oletko samaa mieltä siitä, että perhepäivähoito olisi vauvalle parempi hoitopaikka kuin päiväkoti? Miksi?
 
Kumpi tahansa voi olla hyvä. Jos varmaksi tietää, että perhepäivähoitaja on sellainen, jonka kanssa synkkaa ja joka pitää työstään eikä ole uupunut, niin ilman muuta sellaisen kultakimpaleen luo vauvan voi viedä hyvillä mielin.

Näitä kultakimpaleita vain on nykyisin niin harvassa, että päiväkotikin voi olla hyvä vaihtoehto, tosin ryhmäkoko päiväkodissa on aina isompi (isossa ryhmässä enemmän tauteja ja melua, joka kuormittaa pieniä) ja työntekijöiden vaihtuvuus voi joillekin vauvoille olla ongelma.
 
En väitä, etteikö tavallinen päiväkotikin voisi ehkä sopia pienelle, mutta itse haluaisin pienen lapseni olevan perhepäivähoidossa tai sitten pienessä päiväkotiryhmässä. Esikoinen on ollut pphlla ja on sujunut hyvin. Ehkä sosiaalisia taitoja ja ryhmässä toimimista olisi voinut oppia enemmän päiväkodissa, muuten olen ollut tyytyväinen. Haluaisinkin, että toinen lapseni jatkaisi samalla perhepäivähoitajalla. Tuntuu, että nykyään perhepäivähoitajien ikä nousee runsaasti ja alkavat olla jo iäkkäitä, olen hieman miettinyt miten sitten jaksaa hoitaa pieniä lapsia. Päiväkodin isot ryhmäkoot, taudit yms, tuntuvat ikäviltä pientä ajatellen. Perhepäivähoitajalla ollessa on ollut tässä 3,5v aikana varmaan 2-3 flunssaa vuodessa, ei muuta.
 
Pienen ryhmäkoon takia pidän enemmän ajatuksesta vauvan perhepäivähoitajalle viemisestä kuin päiväkotiin. Esikoinen aloitti hoidossa puolitoistavuotiaana perhepäivähoitajalla ja se oli oikea ratkaisu. Hoitajan luonne ja toimintatavat kuitenkin vaikuttaa. Ennemmin veisin pienenkin lapsen päiväkotiin kuin sellaiselle perhepäivähoitajalle, jonka kanssa menee sukset ja ajatukset lastenhoidon suhteen ihan ristiin.
 
Mieluiten veisin lapsen perhepäivähoitoon, jos sellainen jostain vielä löytyisi. Meidän lähialueeltamme ei löydy enää ainuttakaan. Esikoinen meni 1,5kk iässä päiväkotiin ja on viihtynyt tosi hyvin ( aloittaa syksyllä koulun). Päiväkoti on pieni ja hoitajien vaihtuvuus olematonta. Samaan paikkaan yritän saada pienemmänkin. Ja toivon, että Espoo pitää näppinsä erossa tuosta päiväkodista. Mihinkään 500-700 lapsen päiväkotiin en lastani halua.
 
Ehdottomasti pph:lle jos mahdollista. Mun lapsi oli 1 v 9 kk iästä vähän päälle 3-vuotiaaksi pph:lla, kunnes siirtyi päiväkotiin pph:n muutettua muualle. En voisi tyytyväisempi olla. Lapsi saa huomiota ja syliä ihan eri tavalla :Heartred Mutta ilman muuta on varmasti huonojakin hoitajia.
 
Pienen ryhmäkoon takia pidän enemmän ajatuksesta vauvan perhepäivähoitajalle viemisestä kuin päiväkotiin. Esikoinen aloitti hoidossa puolitoistavuotiaana perhepäivähoitajalla ja se oli oikea ratkaisu. Hoitajan luonne ja toimintatavat kuitenkin vaikuttaa. Ennemmin veisin pienenkin lapsen päiväkotiin kuin sellaiselle perhepäivähoitajalle, jonka kanssa menee sukset ja ajatukset lastenhoidon suhteen ihan ristiin.

Samaa mieltä. Perhepäivähoitajan kanssa pitää synkata ja olla tietynlainen luottamus. Pienet ryhmäkoot on plussaa ja meidän esikoiselle ettisin ehdottomasti perhepäivähoitajan jos olisi ajankohtaista. :)
 
Jos 110% tuntisin ja luottaisin perhepäivähoitajaan, voisin hänelle antaa lapseni hoitoon. Itsellä on huonot kokemukset pph:sta, niin sen vuoksi päiväkoti, josta oli usealla tutulla oli hyvät kokemukset (eikä olleet väärässä!), oli ykkös vaihtoehtona 1-vuotiaalle.
 
Kun puhutaan pienestä/suuresta ryhmäkoosta niin mitä pidetään isona ryhmäkokona?
 
Itse veisin ehdottomasti perhepäivähoitajalle ainakin alkuun. Ryhmäkoko pienempi. Päiväkodissa ryhmäkoot harvemmin vaihtelevat tai olisi tarjolla pienryhmää. :sad001Ihan pieniä saa olla 12 lasta kolmea hoitajaa kohden. Mielestäni se on aika paljon 0-3 vuotiaita.
 
Kun puhutaan vauvasta, eli alle 1-vuotiaasta, niin paras paikka hoitaa on koti ja jos se ei ole mahdollista, toiseksi paras varmasti tosi hyvä pph. Me laittettii 1,5v päiväkotiin ja en vois olla enemmän kun tyytyväinen. Ja aktiviteettien määrä! En pystyisi vielä sellaista pientä laittaa itse hoitoon, joka ei osaa vaikka kävellä.. Kaikilla ei tietysti vain ole mahdollista olla kuin äitiysloma kotona.
 
Itse veisin ehdottomasti perhepäivähoitajalle ainakin alkuun. Ryhmäkoko pienempi. Päiväkodissa ryhmäkoot harvemmin vaihtelevat tai olisi tarjolla pienryhmää. :sad001Ihan pieniä saa olla 12 lasta kolmea hoitajaa kohden. Mielestäni se on aika paljon 0-3 vuotiaita.

Mutta pph voi olla yhtä lailla se neljä pientä lasta hoidettavana, eli saman verran kuin päiväkodissa kolmea hoitajaa kohden..
 
Kun puhutaan pienestä/suuresta ryhmäkoosta niin mitä pidetään isona ryhmäkokona?

Oletan, että juurikin tämä nykyinen ryhmäkoko mitä saa olla. Itse ainakin miellän tämän liian suureksi vaikka alalla teen töitä:
7kpl 3v ja yli sen per 1 aikuinen, ryhmässä yleensä 3 aikuista eli 3x7=21. Virallisesti siis paikalla ei saisi olla tuota määrää ylittävää lapsimäärää lain mukaan, mutta kunnat kikkailevat suhdeluvuilla. Osapäiväiset lapset (20h viikossa ja alle sen) ovat ns. "puolikkaita" lapsia ja heidän kertoimensa on pienempi. Ryhmässä saattaa siis olla kirjoilla tästä johtuen jopa 25-27 lasta. Kaikkihan saattavat olla jopa paikallakin samaan aikaan, mutta sehän on vain "tilapäistä ylitystä" kun paikalla on "puolipäiväisiä lapsia". Nämä kertoimet tulee siis suoraan Effica lasku ohjelmasta:shy:

Alle 3v ryhmässä 1 aikuisella saa olla 4 lasta. Eli 3x 4=12. Mutta tässäkin taas: osa lapsista voi olla pienemmillä tunneilla, eli ryhmään voidaan sijoittaa enemmän lapsia. Ja heti kun lapsi täyttää 3v, niin hänen kertoimensa tippuu ja ryhmään voidaan otta lisää. Parhaimmillaan kirjoilla voi olla jopa 16-17 pientenkin ryhmässä.

Parhaimmat ryhmät olis niitä, joissa esim. pieniäkin olisi paikalla max. 9 kerralla kolmelle aikuiselle jaettuna. Ja isoilla max. 15.

Tästä syystä itse aina toivon, että alle3v pääsisivät jollekkin ihanalle pph:lle. Jolla olisi enemmän aikaa ja se ylimääräinen hälinä, meteli ja muu olisi minimaalisempaa suhteessa päiväkotimaailmaan.
 
Oletan, että juurikin tämä nykyinen ryhmäkoko mitä saa olla. Itse ainakin miellän tämän liian suureksi vaikka alalla teen töitä:
7kpl 3v ja yli sen per 1 aikuinen, ryhmässä yleensä 3 aikuista eli 3x7=21. Virallisesti siis paikalla ei saisi olla tuota määrää ylittävää lapsimäärää lain mukaan, mutta kunnat kikkailevat suhdeluvuilla. Osapäiväiset lapset (20h viikossa ja alle sen) ovat ns. "puolikkaita" lapsia ja heidän kertoimensa on pienempi. Ryhmässä saattaa siis olla kirjoilla tästä johtuen jopa 25-27 lasta. Kaikkihan saattavat olla jopa paikallakin samaan aikaan, mutta sehän on vain "tilapäistä ylitystä" kun paikalla on "puolipäiväisiä lapsia". Nämä kertoimet tulee siis suoraan Effica lasku ohjelmasta:shy:

Alle 3v ryhmässä 1 aikuisella saa olla 4 lasta. Eli 3x 4=12. Mutta tässäkin taas: osa lapsista voi olla pienemmillä tunneilla, eli ryhmään voidaan sijoittaa enemmän lapsia. Ja heti kun lapsi täyttää 3v, niin hänen kertoimensa tippuu ja ryhmään voidaan otta lisää. Parhaimmillaan kirjoilla voi olla jopa 16-17 pientenkin ryhmässä.

Parhaimmat ryhmät olis niitä, joissa esim. pieniäkin olisi paikalla max. 9 kerralla kolmelle aikuiselle jaettuna. Ja isoilla max. 15.

Tästä syystä itse aina toivon, että alle3v pääsisivät jollekkin ihanalle pph:lle. Jolla olisi enemmän aikaa ja se ylimääräinen hälinä, meteli ja muu olisi minimaalisempaa suhteessa päiväkotimaailmaan.
Meilläpäin ainakin tuosta ylitäytöstä on luovuttu, kun lapsella on subjektiivinen päivähoito-oikeus ja vanhemmat voivat koska tahansa lisätä lapsen läsnäolopäiviä ja - tunteja. Eli meilläpäin alle 3-vuotiaita on kolmen aikuisen ryhmässä 12 ja yli 3v 21. Oma kuopukseni on kahden aikuisen ryhmässä, jossa on 13 lasta ja itse työskentelen samanlaisessa.

Perhepäivähoitsjalla saa lasten iästä riippumatta olla vain neljä lasta, mutta hänen pitää lasten hoitamisen lisäksi valmistaa ruoka ja siivota sen verran lasten jälkiä, että toiminta pääsee jatkumaan.
Vuorovaikutus lasten kanssa on varmasti intensiivisempää ja jokaisen lapsen tuntee varmasti hyvin, mutta päiväkodissa hoitovastuu jakautuu niin, että jos yksi lapsista vaatii paljon huomiota, on vielä muita aikuisia, jotka voivat olla avuksi muulle ryhmälle.

Oma lapseni on infektioherkkä ja hoitavan lääkärin suositus oli joko pieni ryhmä päiväkodissa (siis se 13 lasta, joka valittiin) tai perhepäivähoitaja, jolla ei ole omia kouluikäisiä lapsia.
 
Meilläpäin on pphllakin ns ylipaikoilla lapsia. On muutama subjektiivisella oleva, niin menevät sitten kivasti... :rolleyes: Olisikohan ollut yhteensä 6 lasta yhdellä hoitajalla. Siitähän se on ärsyttävää, ettet itse voi valita mitkä päivät haluat lapsen olevan hoidossa.
 
Meilläpäin on pphllakin ns ylipaikoilla lapsia. On muutama subjektiivisella oleva, niin menevät sitten kivasti... :rolleyes: Olisikohan ollut yhteensä 6 lasta yhdellä hoitajalla. Siitähän se on ärsyttävää, ettet itse voi valita mitkä päivät haluat lapsen olevan hoidossa.
Mikähän kunta mahtaa olla kyseessä? Meillä on jo yli 20 vuotta valvonta toiminut hyvin eikä yhtään ylitystä sallita. Perhepäivähoidossa edes tilapäiset ylitykset eivät ole sallittuja eli edes varahoitoa ei voi järjestää perhepäivähoitajien kesken, ei edes puolen tunnin tai tunnin ajaksi.

Päiväkodissa tilapäinen ylitys on sallittu, mutta sekään ei saa olla toistuvaa.

Aviin ilmoituksia ahkeraan, jos ryhmäkoot ylittyvät.
 
Mikähän kunta mahtaa olla kyseessä? Meillä on jo yli 20 vuotta valvonta toiminut hyvin eikä yhtään ylitystä sallita. Perhepäivähoidossa edes tilapäiset ylitykset eivät ole sallittuja eli edes varahoitoa ei voi järjestää perhepäivähoitajien kesken, ei edes puolen tunnin tai tunnin ajaksi.

Päiväkodissa tilapäinen ylitys on sallittu, mutta sekään ei saa olla toistuvaa.

Aviin ilmoituksia ahkeraan, jos ryhmäkoot ylittyvät.

Käsittääkseni ei lapset ole samaan aikaan olleet, vaan esim. ma on lapset a, b ja c, ti lapset a, c ja d, ke b, c ja d jne. Mutta silti kikkailua, kun ei subjektiivisella olevat voi päättää, mitkä päivät haluaisi. Vaikka onkin kotona vauvan kanssa, voi olla tiettyjä asioita hoidettavana tiettyinä päivinä.
 
Meilläpäin ainakin tuosta ylitäytöstä on luovuttu, kun lapsella on subjektiivinen päivähoito-oikeus ja vanhemmat voivat koska tahansa lisätä lapsen läsnäolopäiviä ja - tunteja. Eli meilläpäin alle 3-vuotiaita on kolmen aikuisen ryhmässä 12 ja yli 3v 21. Oma kuopukseni on kahden aikuisen ryhmässä, jossa on 13 lasta ja itse työskentelen samanlaisessa.

Ihanaa, että teillä on hoidettu noin! Olisipa täälläkin. Täytyykin ottaa puheeksi oman esimiehen kanssa tämä!
 
Meidän toukokuinen menee syksyllä eli vajaa 1,5v iässä perhepöivähoitajalle. Löytyi tosi ihanan oloinen hoitaja lähistöltä, jonka kanssa synkkasi heti. Aion tehdä tosin vaan 3pv viikossa töitä, että saan olla neidin kanssa vielä kotonakin enemmän kuin sen pari päivää viikossa. Mielestäni ihan pienelle lapselle perhepäivähoito tuntuu luontevimmalta vaihtoehdolta, mutta toki mieluummin valitsisin päiväkodin kuin pph:n, jonka kanssa ei synkkaa.
 
Meillä on ryhmät 1-2 vuotiaille, 3-4 vuotiaille ja 5-vuotiaille, sekä esikoulu. Koska pieniä lapsia on alueella vähemmän, kuulin, että ryhmät olisivat jatkossa 1-2v, 3-5v ja esikoulu. Saa sitten nähdä. ”Ylipaikkalapsia” ei ole ollut sen jälkeen kun kaupunki otti päiväkodin Touhulalta itselleen.

Mutta luonnollisesti tämä k-kirjaimella alkanut kirous on aiheuttanut hurjan sijaispulan. Kerran ovat hoitajat joutuneet pyytämään hakea lapsi pois, jos vain mahdollista.
 
Takaisin
Top