Nuo 4-6 hlö huoneet kuulostaa kyllä ajatuksena jo tukalalta

mun vauvat on ainakin olleet kovin äänekkäitä ja tiuhaan itkijöitä, joten oltaisi varmasti valvotettu kaikkia muita
Esikoisen synnyttyä olin ekan yön osastolla 2 hlö huoneessa, mutta yksin. Siitä sitten hotellille, jossa majoitustilat on mukavammat ja yksityisemmät. Toisen synnyttyä ei ollut hotelliin mahdollisuuttakaan, ei niillä kivuilla ja traumoilla. Päädyin taas 2 hlö huoneeseen (melkein tekisi mieli sanoa että tismalleen sama huonekin kuin esikoisesta

). Kaksi ekaa yötä olin yksinäni. Kolmantena yönä tuli huonekaveri, jonka vauva oli ilmeisesti teholla tms seurantaosastolla, kun ei ollut mukana. Mun vauva itki, ja minä itkin. Vauva huolittiin onneksi hoitajien kansliaan sinäkin yönä (

niille kätilöille ja hoitajille jotka vauvaa ihan omasta ehdotuksestaan ottivat aina muutamaksi tunniksi) vähän tuttipulloilemaan lisämaitoja ja samalla mulle mahdollistui nukkuminen. Ja huonekaverikin taisi hengityksen äänestä päätellen saada nukuttua. Hän läksi aamulla aikaisin vauvansa luo ja me kotiuduttiin sen päivän aikana, joten ei ehditty ns. tutustua.
Oma anoppi muistelee vieläkin synnytyssairaalassa syntynyttä ystävyyttä jonkun toisen esikoisäidin kanssa

Mulle tällä toisella kertaa jäi kivana mieleen kun joku isä höpötteli mukavia aamupalaa hakiessa. Tosi tilannesidonnaisia siis se, että haittaako toisiin ihmisiin osastolla törmääminen tai huoneen jakaminen.
Jos saisi rakentaa "unelmien synnyttäneiden osaston" näin asiakasnäkökulmasta, niin jokaiselle olisi oma (perhe)huone omalla vessalla ja suihkulla. Kenties se aulatila, missä on aamu-, ilta- ja välipaloja voisi sitten olla viihtyisä ja loungemainen, ja houkutella tarpeeksi voimissaan olevia synnyttäneitä hetkeksi istahtamaan ja näkemään toisia saman rutistuksen juuri läpikäyneitä.